Olenhan ymmärtänyt oikein, että Pirellin superbike slicks 200/60 SC1 on kovuudeltaan medium ja se seos, joka sopii useimpiin sääolosuhteisiin? Tuo SC2 lienee sitten hard. Pari vuotta sitten SC2 oli medium, mutta tuo kait on sitten muuttunut?
Rengasvalintaa alkavalle kaudelle tässä siis pähkäilen![]()
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Uusi SC1 on softi, eikä kestä kierroksia kovinkaan paljon. Sinänsä hienoa tuotekehitystä Pirelliltä, että tuon uuden SC1 seoksen saa repeilemään, joten Dunlopeilla ajavat eivät ole enää yksinoikeutettuja setin aikana tuhoutuviin renkaisiin.
Vanha SC1 on sitten ilmeisesti se medium. Kestää kierroksia ihan eri tavalla kuin uusi SC1. Eli jos tuoretta paistoa ostat, osta treenikäyttöön SC2 seosta. Muutenkin treenit kannattaa ajaa niin pitkään mahdollisimman kovalla seoksella, että rengas rupeaa rajoittamaan menoa.
Edit. Tämä siis koskee vuotta 2012, en tiedä onko tälle vuodelle tullut jotain muutoksia.
Superbike #7
Minkähän lainen on tää uus supercorsa v2?? MyNetMotossa 30 arvokkaampi kun gp racer..
http://www.mynetmoto.com/motorradrei...sa_sc2_v2.html
<br />
Viskataanpa tännekin utelua. Eli alla Pirelli superbike 200/60 sc2 ja sc1 (kuvan vasen sc2 ja oikea sc1) ja kummallekkin kävi kuvan osoittamalla tavalla noin kahden ajopäivän tuloksena keskiryhmän puolen välin päällä. Selityksiä on tullut ruoskakaasusta alustan liialliseen kovuuteen. Laitetaanpas hassuhatut päähäön ja alkakaa viskoa olettamuksia. Olis kiva löytää asiaan ratkaisu sillä hiukan turhan rivakasti palaa nakkia nyt. Ajat alastarossa vain paksu 1.33 ja silti tuollaista jälkeä syntyy. Pyörä GSX-R 1000.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 13.06.2013 klo 22:28.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Prikulleen päinvastoin, alusta on huomattavan kova. WP:n painon mukaan taottu jousi huolletussa orggisiskarissa ja painumat "lähes nollatasoa". Tähän asti saadut ohjeet on löysätä esijännäriä ja ottaa comppia löysemmälle. Paineet on takana noin 1,7 lämppäreissä tunnin porottamisen jälkeen.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 13.06.2013 klo 22:33.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
No sitten vastaan myös kaasukäsiToki järkyttävän jäykkä iskari myös voisi käyttää rengasta samaan tyyliin kuin pohjaaminenkin.
Noi painaumat kannattaa jokatapauksessa laittaa tontille ihan turvallisuudenkin vuoksi. "Nolla" painaumalla on ikävä ajaa monttuihin ja huomata ettei ulosjousto riitäkään. Noin muuten maksamattomana mainoksena Wehnän säätöpalvelu on muuten todella halpa tapa saada alusta turvallisiin asetuksiin.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Mutta perskules kun jos joku itseäni riivaava ongelmainen kohta oikeen on niin se on se että otan avauksissa turpaan ? Eli mielestäni avaan liian myöhään ja liian lepsusti.
Wehnän osaamisen toki tiedän ja suuresti kunnioitan mutta se konnevesi....Millä hitolla tässä saa aikaa sinne saakka kiikutella kaluja...
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Kai sitä kaasua voi kulmikkaasti kääntää liian myöhään ja vain puoleen väliin asti? Jos avaisi sopivan aikaisin ja asiallisesti ei tuota repeämistäkään kaasun käytön takia ilmenisi. Jos siis siitä tuo repeäminen johtuu.
Ratapäivillähän Wehnä niitä säätöjä tekee. Itselle viime syksynä .orgin päivillä Kemoralla ja tänä kesänä Alastarossa Mp-tuen päivillä. Jos palvelu kiinnostaa laita mailia ja kysy koska ja missä onnistuis. Tuskin sen huonompaa vastausta pyörästä koeajon jälkeen saat kuin minäkään viime kesänä
Pääkaupunki seudulta löytyy sitten vaikka Motoville jolta saa apuja myös alustaan. Varmasti noita on muitakin osaajia.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Jos tohon löytyy jotkut tehtaan vakiosäädöt tai jotkut muut valmistajan suositukset, niin kokeile vaikka niitä. Mulla ei ainakaan repeile suzukin omalla alustalla ja vakiosäädöillä oikein yhtään mikäään rengas. Voi olla hyvä ensiapu ennen kuin ammattilainen laittaa sen oikeesti säätöihin.
Motoparkkiin ajattelin kokeilla esijännityksen loiventamista kierroksella, compin aukaisemista pari naksua ja lisätä lämpöä taakse. Katsotaan sit vaikuttaako mitenkään. Mutta kai se tosiaan on pitkän päälle edullisempaa antaa ammattilaisen tehdä kuin ostaa tavallisena sunnuntaiharrastajana uutta takasta aina kahden päivän perään![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Yksi revennyt takanen maksaa selvästi enemmän kuin säätöpalvelu.
Kuten suizaki kirjoitti, tehtaan asetukset on hyvä lähtökohta millä ei olla ainakaan hirveästi metsässä. Painaumat kuntoon ennen motoparkkia, niin ei homman pitäisi liian jäykästä alustasta olla enää kiinni.
Itsekin motoparkissa viikonloppuna, tule nykäsemään hihasta jos kiinnostaa, niin voidaan yhdessä ihmetellä miksei homma toimi. Tuskin mitään annettavaa asiaan on, mutta ainahan sitä voi ihmetellä![]()
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Se esijännityksen yks kierros ei tuossa sun sopassa tarkota vielä yhtään mitään. Otat saman tien 3-5 milliä pois ja katot varikolla mitä painuma on. Jos ei muutosta niin sit vaan reilusti löysälle. Tuo 1kierros=1mm ja se ei tässä tapauksessa kyllä tee yhtään mitään muutosta. Olikos toi takapamppu vakio vai shimmattu? Jos vakio niin kaikki vaimennukset vakioasetuksiin (nykyiset ylös) ja niillä lähtee hakemaan josko se rupeis toimimaan.
Superbike #7
Anna nyt tosiaan vaikka Wehnän laittaa se alusta kuntoon.Satkulla saat alustan joka toimii.Sulla on muistaakseni öölinssit joten ite tusaamalla et saa kun sen entistä enemmän sekaisin koska et tiedä mitä pitää tehdä ja miksi.
Ja ton jälkeen jos yhä repee,syytä täytyy etsiä lihasta...kun rauta on kunnossa
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Ensimmäinen kysymys joka tuli mieleen on että onkos ketjut millä kireydellä? Jos vähän liian kireällä niin voi aiheuttaa renkaan repeämisen ja jos selkeästi liian kireällä niin painuma on taatusti nolla vaikka kuinka iskareita säätelis.
Ja jos siellä on WP jousi niin mitäköhän merkintöjä siinä jousen kyljessä on (jäykkyys/pituus?) ja kuinka pitkä se on kun se on nyt siellä iskarissa paikoillaan.
Tässä vähän yleisiä ohjeita joilla kannattaa lähteä liikkeelle:
Jos ei ole asiantuntemusta/tarkkaa tietoa siitä kuinka jäykät jouset on edessä ja takana sekä ennenkaikkea siitä paljonko jousissa on todellista esijännitystä milleissä mitattuna, silloin aina ensin mitataan pyörästä painumat ja säädetään ne kohdilleen. Jos painumia ei saada toimivalle alueelle niin sitten ei ajeta vaan ensin tutkitaan miksi homma ei onnistu, korjataan asia ja säädetään ne toimivalle alueelle. Pelkän pyörän painosta - kuskin kanssa painumien erosta voi päätellä kohtalaisesti onko jousen jäykkyys siellä päinkään.
Itse mittaan aina kilpa/ratapyörien takajousen pituuden vapaana / asennettuna niin tiedän paljonko siellä on esijännitystä ja säädän sen jo valmiiksi iskari irrallaan mahdollisimman hyvin kohdilleen.
Samoin mittaan keulasta huollon yhteydessä kuinka paljon jouselle on tilaa silloin kun esijännityssäätö on minimissä ja mittaan jousien pituuden jonka jälkeen esim. tiedän kuinka paljon siellä sitten on oikeasti esijännitystä kun säätöä on kierretty x määrä kiinni täysin auki asennosta.
Molemmissa päissä kun on tietyt rajat tuolle esijännityksen määrälle jonka sisällä sen pitää olla että jousitus voi toimia kunnolla ja nuo rajat on luonnollisesti suhteessa jousen jäykkyyteen sekä pyörämalliin. Jos näyttää siltä että säätöjen pitäisi olla rajojen ulkopuolelle, jossain on sillon vikaa joka pitää korjata eikä alkaa hämmentämään enempiä säätöjen kanssa.
Kun painumat on tutkittu, seuraavaksi säädetään pyörän kulkuasento oikeaksi käytössä olevalle rengasmallille jos se vain suinkin on pyörän säätövarojen puolesta mahdollista. Esim. ko. Suzukissa 200/60 Pirellillä ja vakio takaiskarilla = ei pituussäätöä) keulaputket tasan yläkolmion kanssa. Tämän jälkeen vielä tarkistetaan ja tarvittaessa säädetään painumat uudestaan. Jos pyörän kulkuasentoa ei muuten saa kohdilleen, voi sitä korjata joitakin millejä suuntaan ja toiseen esijännityksillä mutta silloin pitää tietää tarkkaan mitä tekee ja kuinka paljon sitä voi näin korjata.
Lopulta voi pumppailemalla säätää vaimennukset suurinpiirtein sinne päin ja hienosäätö niihin sitten ajotuntuman perusteella.
Semmoinen muuten tuli vielä mieleen että kukaan ei ole tainnut ehdottaa että jos perusasioiden kuntoon laittaminen ei auta renkaan repeämiseen niin ehkä iskari kannattaisi tutkia ihan kunnolla. Miltä sen vaimennukset tuntuu, kuinka säädöt vaikuttaa jne. se on kuulemma huollettu vastikään ja siinäkin on aina mahdollisuus että jotain on mennyt pieleen koska joku ihan kuolevainenhan sen huollon on varmaankin tehnyt.
Ja jos haluaa että joku muu tekee kaiken tämän mittailun sekä säätämisen puolestasi niin voi sen pyörän tännekin tuoda, korvausta vastaan homma kyllä onnistuu eikä tarvitse arvailla.
Viimeksi muokannut: -Motoville-; 15.06.2013 klo 01:00.
Noniin, nyt on sitten tällä uudella takasella (Pirelli Superbike SC2) takana yksi viikonvaihde motoparkissa.
Tehdyt muutokset:
- paineen lasku 0,1 barilla
- Lämmittimen arvon nosto +83 asteesta +90 asteeseen
- esijännityksen löysääminen 1,5 kierrosta
- comp kaksi naksua auki
- rebound kaksi naksua auki
En osaa siis sanoa mikä muutoksista oli se vaikuttava ja vertailuratana edellisille kuville oli Alastaro.
Mutta jokatapauksessa rengas toimi hyvin ja nyt kuluminen oli normaalia. Alustan toimivuuteen en osaa ottaa kantaa kun ajoin mopolla eka kertaa motoparkissa joka on aikalailla erilainen kuin Alastaro. Pikkuisen levottomamman oloinen se oli mutta kun taas vauhdit on motoparkissa ihan eri luokkaa kuin Alastarolla ja radan pintakin selkeästi pomppuisempi, on hankala mennä suoraan sanomaan mitään. Luonnollisesti päätös ammattilaisavun käyttämisestä on jo tehty ja meilivastausta Wehnältä odottelen edelleen.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 17.06.2013 klo 13:35.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Löytyisikö täältä tietoa pulmaani? Mietiskelin, että minkälaisilla paineilla kannattaisi lähteä kokeilemaan radalla kurvailua Pirelli rosso corsilla lämppäreiden porotuksen jälkeen elikkä siis lämminpaineet? Ekaa kertaa lämppäreiden kanssa leikin joten ei minkäänlaista kokemusta. Aikaisemmin kylmistä renkaista pudotin edestä 2.2 ->2.0 ja takaa 2.5 ->2.2 ja tuntui toimivan ok keskiryhmän puolenvälin vauhtia. Pirellin sivuja kahlasin eikä sieltä oikein mitään löytynyt. Jatkan kaivamista vielä muualta... Pitäisiköhän vaan lämminpaineet asettaa pyörään suositeltuihin rengaspaineisiin eli etu 2.2 ja taka 2.5 lämminpaineita?![]()
-Anu- ajaa katulaillisilla siten että takana on kuumapaine 1,5-1,65 bar ja edessä 2,2 ja kovin on kuulemma ollut tyytyväinen eikä pidon saati kulumisen kanssa ole ollut ongelmia. Tosin kyseessä on dunlop sportmax gp pro. Mutta jos tuosta jotain osviittaa saa.
Viimeksi muokannut: GuessWho; 20.06.2013 klo 21:40.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mikä pyörä? Mulla oli Rosso Corsat GSX-R:ssä, ja lämmittelin noin reiluun 60 asteeseen, jolloin lämminpaineet oli tosiaan suunnilleen sen 2,3-2,4 molemmissa, edessä yleensä pikkaisen enempi kun ajotyyli ei ollut kauhean räväkkä. Olen nähnyt netissä suosituksia 32-34 psi noille lämpiminä, eli osuisi tontille. Vauhti oli silloin tosiaan keskiryhmän puoliväliä tai vähän hitaampi.
Sellainen pieni varoituksen sana, että ei kannata välttämättä paistaa ihan kauhean kuumiksi, minulla ainakin rupesi takanen lipsumaan jossain vaiheessa. Jos ei ole säädintä (eli menee 80 asteeseen), niin sitten ei paahda kahta tuntia putkeen.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Sano sille anulle, että nostaa ton etusen paineen 2,4 niin mopo kääntyy ihan eri tavalla. Anun vauhdeilla nuo kumit vielä jäähtyy ajossa, joten kannattaa mitata paineet suoraan ajosta ja säätää lämppäripaineet sen mukaan. Takanen on kai ok, jos ajosta on toi paine.
Sitten toinen juttu, että Pirellit ja Dunlopi toimii aikalailla eri paineilla, joten näitä ei voi mitenkään verrata. Sitten kun vielä sotketaan katukumit ja kuviolliset sliksit sekaisin, ollaan noin barin (ellei ylikin) erossa suosituspaineissa. Katukumit toimii yleensä siinä 2,3-2,5 haarukassa ihan ok. Kuviollisten sliksien paineet sitten taas riippuu ihan täysin valmistajasta, renkaan mallista, paistovuodesta, kumin koosta yms.
Edit. Pirellin (kuviolliset)sliksit: Etu 2,3 ja taka ~1,7
Dunlop (kuviolliset)sliksit: Etu: 2,5 ja taka 1,3-1,75
Tarkista renkaan vaatima paine luotettavasta lähteestä, koskas jo 0,1bar väärä paine voi jossain tilanteessa tuhota renkaan hyvinkin nopeasti.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 21.06.2013 klo 04:05.
Superbike #7
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Renkaan vaihto alkaa taas lähentyä varsinkin etusen osalta ja vähän ratahenkisempää rinkulaa miettiny. Rosso II alla ja tähän asti kyllä toiminu hyvin ilman lipsumisia. Vauhdit on noin keskiryhmän keskitasoa. Onko joku vaihtanu Rosso II:sta Rosso Corsaan vai pitääkö vaihtaa jo Supercorsa SP:hen, että rataominaisuudet paranee merkittävästi?
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden