Eihän tuollainen vähänkin rataisampi kumiseos tahdo jaksaa saavuttaa käyttölämpötilaansa perinteisessä työmatka-ajossa ollenkaan. Siis jos keli on vähänkään koleampi (+10c molemmin puolin).
Myös moni ajaa kadulla reippailla ylipaineilla jotka entisestään hidastaa renkaan lämpenemistä, kun kitkapinta tiehen on vain puolet optimaalista.
lipsuu lipsuu ja kuski kirjoittelee haisevia kommentteja nettiin ku renkaat ei pidä mitään, vaikka ongelma ratkeaisi sillä, että ottaa kymmenyksen paineita pois, mutta ku ei raaski, ku sit ne renkaat kuluu niin nopeesti.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Ei ole mitään käytännön eroa pidossa ratakumilla katuajossa oli se paine 2,5 vs. 3,2 bar. Tämä siis ihan omasta kokemuksesta ja pätee ainakin seuraaviin mustiin ja pyöreisiin:
Dunlop
GP Racer
D211 GP
D212 GP
Pirelli
Supercorsa SC1 & SC2
Bridgerstone R10 (tästä kokemusta vain pari sataa kilsaa tosin). Muilla ajettu lumenlähdöstä lumen tuloon.
Superbike #7
Tuolla saksanmaalla kun niillä ei taida mopoissa olla Delvaccia eikä vastaohjaustankoa, ni niidenkin pitää saada jostain palstoillaan vääntö aikaiseksi ja se näyttäisi olevan sitten nuo ilmanpaineet.
Ja koska aiheesta on paljon vääntöä, ni pari vuotta sitten oli jonkun sakemanni julkaisun rengastestin ohessa myös ihan tosissaan testattu noita jarrutusmatkoja samalla kumilla ja eri paineilla.
( muistaakseni just 2,5 ja 3 ) Ja ainakin siinä testissä saatiin pidolle merkittävät erot eri paineilla.
Samoin ku minusta sillä, että onko rengas +20c vai +80c on aika merkittävä vaikutus siihen kuinka se toimii.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tämä ei ehkä ihan kuulu tänne, mutta miten nuo Bridgestone renkaiden kumiseokset (BT003) menee. Esim Type 3, onko se pehmeään suuntaan vai kovaan, eli jos luku suurenee niin koveneeko vai pehmeneekö rengas???![]()
Kawoja vuodesta 1984
Kawa Z1 900 Vm-73
Kawa ZX 10RR Vm-18
http://www.bridgestone.com/products/...ttlax/r10.html
Tuosta infoo. Sivun alalaidasta löytyy kaaviokuva lämpötilan ja radan asvaltin perusteella valittavaksi.
Superbike #7
Kiitos tiedosta!!![]()
Kawoja vuodesta 1984
Kawa Z1 900 Vm-73
Kawa ZX 10RR Vm-18
Mikäs se olisi sopiva "lähtötaso" paineissa kylmälle renkaalle Supercorsa SP näillä keleillä? Siis radalle ruosteen poistoon. Jonkun vanhan taulukon näin, edessä 2-2,2 ja takana 1,9-2,1. Ilmeisesti SClle. Lämpeneekö rengas edes rauhallisessa menossa näissä keleissä?
Sun vauhtia tietämättä on mahdoton sanoa kylmäpaineesta mitään tarkkaa. Arvo jotain, aja eka setti ja mittaa heti varikolle tultuasi paineet ja säädä sen mukaan. Ja heti tarkoittaa heti, ei minuutin päästä. Ja paine tosiaan sitten valmistajan lämminpainesuosituksen mukaan. Etuseen 2,5bar lämminpaine on ok, SP:n takasen painetta en muista. Helppona muistisääntönä voi pitää, että paine nousee 0,1bar jokaista kymmentä lämpöastetta kohti.
Superbike #7
SP:n lämppäripaine @ 80: 1.7/1.9 bar
Ei oo kylläkään annettu erikseen SP:lle, vaan lukee Supercorsan alla, mutta tuonne herra Pirelli ohjaa kotisivuillaan.
Täällä valmistaudutaan huomiseen voitonpäivään.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Selvennys: tuo 1.7/1.9 on annettu takaselle. Etunen 2.1/2.4
Herra Pirellin mietteitä
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Käytin Alastarossa lämminpaineita 2,3 edessä ja 1,8 takana kun renkaana oli Supercorsa SP. Renkaat olisi voinut viedä näyttelyyn, ne olivat juuri sellaiset kuin toimivan renkaan pitää olla. Lämppärien termarit oli 82 astetta, ajossa vähän viilenivät ja paine laski, eli lämppäreistä sai olla lievä ylipaine (0,2) molemmissa kun keli on tuulinen ja n 10 asteinen.
02 Mille R
Aluksi noi tavotepaineet. Mutta kun tulin radalta ekan kerran niin ajoin nopsaan varikolle ja mittasin + nostin. Lämppäreistä niissä oli siis 0,2 liikaa mutta laski ajossa oikeaksi viileällä ja tuulisella kelillä.
Aamupäivästä Alastarossa +5 ja tihkusadetta pari ekaa tuntiaSPhän toimii hienosti tässä kelissä? Sainhan ainakin liukkaanajon suoritettua kerralla. Joka vaihteella suti ja jarruissa latu oli aika leveä. Pari high saiden alkua sain aikaiseksi muuten pysyi vielä lapasessa, kun talutti mutkat läpi. Sain yksin ajaa lähes koko ajan. Muut taisi olla minua fiksumpia. Yks kusiainen oli hetken luistelemassa, mutta totesi " ei oo järkeä".
Pistetään yksi kuva kokeeksi SC1 Superbike 200/60 paisto leima vuodelta 2014, ratana Botnia jotain pariviikkoa takaperin olin tuolla ajelemassa, keli noin +20 astetta lämmintä ja aurinkoista. Rata tais olla +34 pinnasta jos oikein muistan.
Paine 1.50 lämmittimestä lähtiessä ja lämpö +85C
Kuva otettu ekalta ajokerralta tullessa tolla renkaalla. Tuo kesti minun vauhtia (jotain 1.50 ja rapiat päälle) kokonaisen päivän ja kierroksia aika paljon. Jostain syystä tuolla Botnialla jaksaa ajaa aika pitkiä settejä, minun paras tais olla jotain 12 kierrosta
2015-06-28-008.jpg
ZX10R -08
S1000RR -11
Kumpi Pirellin seos etukumissa on kylmälle ja kumpi lämpimälle ilmalle?? Tässä kuvakaappaus Pirellin nettisivuilta https://www.dropbox.com/s/hpusqlyey8...54.55.png?dl=0, jonka mukaan SC1 olisi kylmälle ilmalle ja SC2 lämpimälle. Se mikä tässä hämää on, että takarenkaassa se on tuon viereisen diagrammin mukaan juuri toisin päin! Minua kokeneemmat kuskit ovat myös sanoneet minulle, että SC1 on lämpimälle ja SC2 kylmälle – myös edessä. Onko kyseessä väärinymmärrys monien kuljettajien puolelta vai onko Pirelli mokannut nettisivullaan?
En itse osaa arvioida eturenkaan liukkautta. Ei se mun vauhdeilla ole pahemmin ikinä missään liukunut lämpimällä eikä kylmällä. Takarenkaan kohdalla taas SC2 on selkeästi huono vaihtoehto lämpimälle päivälle. Se nimittäin kuluu aivan todella nopeasti kusiaisellakin.
Kuvakaappaus on sivulta http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/mo...rcorsa_sc.html tuolta "TECHNICAL ADVICE" -osiosta. Sama diagrammi löytyy Diablo Superbiken sivulta.
http://ats.nisov.com || http://www.facebook.com/ats.nisov
Eli etusen ja takasen seokset menee ristiin. Kylmällä SC1 eteen, koska siinä on löysempi runko, joka generoi enemmän lämpöä renkaaseen jarruissa. Kuumalla sit SC2, joka on jäykemmällä rungolla. Takana sit seokset päinvastoin, eli SC1 kuumalle ja SC2 kylmälle.
Superbike #7
Kyllä tuossa jotain sekaannusta monilla tuntuu olevan, mutta just noin kuin Nitrous kirjoitti tuossa yllä olen itse ajellut ja toimii.
Se minkä olen itse huomannut vauhdin kasvaessa on selvästi tuo että takana ei kannata käyttää SC2 seosta juuri ollenkaan sen takia että se luistaa enemmän ja kuluu nopeammin. Ehkä sitten jossain alle 15 asteen lämpötiloissa ja alle tuo toimii vasta kunnolla.
Nyt on alla SC2 edessä ja takana SC1 Tallissa on hellepäivän varalle myös yksi SC0 jonka olen varannut Motoparkkia varten. Toi SC0 olis pitänyt ajaa siellä Pärnussa silloin kun oli ne hellepäivätMutta ei tullut otettua sitä mukaan.
ZX10R -08
S1000RR -11
Pärnussa tuo sc2 takana kulu alle 20 asteen kelissä kuin silmissä ja luisti älyttömästi.. ei revenny, mutta ok kuntonen rengas oli valmis jonkun 25 kierroksen jälkeen. Kemoralla taas en huomannu menossa edes kovin isoa eroa.. Toimiiko toi sc2 edessä botnialla hyvin? Sc1 yrittää vähän repeillä siellä.. toisaalta myös pyörä saatto olla sinne liian etupainonen.
Kiitoksia tästä selvennyksestä! Nyt olen kuullut parilta hyvältä kuskilta, yhdeltä rengasmyyjältä ja sitten tietenkin Pirellin nettisivuilta, että SC2 lämpimälle kelille eteen.
Hauskaa, että mainitsitte Pärnun, sillä olen juuri itse täällä ajelemassa kymmenen päivää putkeen. Eivät kyllä kelit ole toistaiseksi hirveesti antaneet ajaa. Ulkolämpötila on ollut noin 17 C ja eikä asfaltti ole ollut kovinkaan kuuma vähäisessä auringonpaisteessa sateiden jäljiltä. Näin ollen mulla on ollut Superbike SC2 takana, mutta liukasta on ollut! Paineet 170 kPa @ 80 C. Tämä voisi tukea sitä, mitä sanoitte Auto24Ringin asfaltista yhdistettynä SC2:een. Toisaalta olen alkanut myös ajaa nopeammin, mutta en varmaan niin nopeasti, että pidon kuuluisi vielä loppua (1:25.8 kusiaisella). Tuo SC2 takana on kuitenkin kulunut nätisti näillä lämpötiloilla! Aiemmin kesällä ajoin ehkä noin 20 C aurinkoisena päivänä puoli päivää tuolla SC2:lla Pärnussa, ja rengas kului silmissä, kuten sanoitte. Huomenna heitän Supercorsa SC1 taakse ja toivon, ettei liu'u niin paljoa. Ehkäpä postaan vielä subjektiivisen arvioni päivän päätteeksi tänne siltä varalta, että jotakua kiinnostaa.
Edessä mulla on ollut Superbike SC2 sekä lämpimällä että kylmällä Pärnussa ja Alastarossa, enkä osaa huomata mitään eroa.
SC1 takana oli Pärnussa noin 17 C lämpötilalla huomattavasti parempi kuin SC2. Ero oli aivan selkeä. Rengaspainevalinta oli 170 kPa @ 80 C. Kierrosajatkin paranivat: 1:25.0.
Mutta mulla on nyt sitten seuraava pähkinä. Kaaduin päivän lopuksi. Etunen (Superbike SC2, 220 kPA @ 80 C) lähti alta yllättäen, kun olin juuri päästänyt irti jarrusta ja kallistin pyörää mutkan sisään moottorijarrulla. Muistan ajatelleeni, että nyt mä vedän tän mutkan nopeammin kuin yleensä, ja tein sitten semmosen normaalia ajoani päättäväisemmän vastaohjausliikkeen. Itse luulen, että nojasin liikaa tankoon ja saatoin liikehtiä vähän liikaa penkissä. Tämä tapahtui ensimmäisellä kierroksella radan toisiksi viimeisessä mutkassa. Lähdin kyllä ihan kunnolla lämppäreistä enkä aikaillut radalle menon kanssa. Mutta tuli se silti aika puskista.
Kun kerta tämä on Pirelli-ketju, niin ei ehkä lähdetä puimaan tätä muulta kuin tuon renkaan osalta.
- Onko SC2 edessä oikea vaihtoehto tälle kelille tällä radalla?
- Kannattaisiko renkaaseen laittaa enemmän painetta?
- Olikohan etunen vielä liian kylmä?
- Ehtiikö rengas jäähtyä merkittävästi Pärnussa, jossa parkkipaikalta radalle on kuitenkin melko pitkä matka?
PS. Gunnar laiskottelee töissä, mutta tulee ehkä yhtenä päivänä tällä viikolla mukaan. Se on nyt näreissään, kun ajoin sitä nopeamman ajan.
Aika matalalta kuulostaa tuo etusen paine. Kääntyy huomattavasti paremmin kun pitää edessä 2.4-2.5bar. Pitoon ei merkittävää vaikutusta tuolla paineen nostolla ole. Nuo paineet siis suoraan ajosta.
Superbike #7
Ko oikealle kääntyvää mutkaa edeltävät "kaikki" mutkat on vasemmalle. Eli myös sillä saattaa olla vähäsen merkitystä. Ts eturenkaan vasen puoli on tuossa kohtaa rataa lämpimämpi kuin oikea puoli.
Mutta veikkaisin suurimmaksi syyksi sitä päivän viimeistä tykitystä ja rutistusta ja yliyritämistä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."