Millaset paineet SuperCorsa SP 2:lle suositeltavia rata käyttöön? Ite pitänyt 2,1 taka 2,2 etu kun radalta varikolle tulleena mitattu. Jostain jääny 1,6 bar (taka) mieleen, kuulostaa vain aika alhaiselta....
Rengasvarastoni paistaa tyhjyyttään ja uusia renkuloita suunnittelen. Kannattaako ostaa sliksit? Mitkä ovat niiden edut? Ei tule kadulla ajeltua enkä sateella aja edes radallaLämppäritkin on käytössä. Nykyisellään olen ajellut supercorsa sc:llä ja sp:llä mutta noita sliksejä (superbike pro) näyttää saavan noin samaan hintaan. Nuo supercorsat ovat kestäneet noin 6-7 ratapäivää ja kuluvat todella siististi. Pysyykö ne sliksit mitenkään lämpimänä keskiryhmän einarin vauhdeissa? Onko niissä mitään etua suhteessa kuviollisiin, kun ollaan keskiryhmän vauhdeissa?
Löysin jonkun vanhan ketjun aiheesta sliksit vai kuviorenkaat mutta se ajautui aikalailla offtopic niin kysynpä uudestaan. Varmaankin joku muukin miettii samoja asioita. Olisi kiva kuulla kokemuksia?
Hei miks mun rengas repeilee?
Joo eli botniaringillä viime vkl 2 päivää ja sain melkein tuhottua renkaan (superbike sc2) kokeilin paineita muutella 1.6-2.2 0,1 barin välein. Sitten kokeilin myös reboundia lisätä. Käänsin melkee täysille ja kokeilin löystääkkin alkuperäisestä. Samaa teki koko ajan. Vauhtia kun tuli lisää (1.55-1.56 luokkaa toisena päivänä) niin repesi vielä enemmän... Ehdotuksia?
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Älä nyt kumminkaan ihan heti sinne lämppäri-kauppaan ryntäille.
Kokeille mites toimii jossakin muualla.
Siellä Botnialla ku sähköä vähän niukanpuoleisesti, vissiin viel riippuen onko sattunu pistoke joka kytketty valtakunnan verkkoon / radan omaan generaattoriin. Vissiin radan oman generaattorin virrtaa syöttävissä pistokkeissa virta vähän paremmin?
Tai näin ne "isot pojat" ainakin väittää, itsellä ei kokemusta ku en lämppäreit käytä
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Botnialla en oo käyny, mutta joskus esim. renkaan vaihdon yhteydessä oon ehtiny paistaa kumeja vaan luokkaa vartin, eikä ole sen takia revennyt. Ajamalla toistaseks saanu ihan riittävän kuumaksi, vaikka noi mun lämppärit ei ihan parhaasta päästä ole.
Väärä seos väärälle radalle, väärälle kelille tai väärät paineet taas tuhoaa renkaan kuin renkaan.
Sähkö tuli vähän vaihtelevasti botnialla. Jännitteet vaihteli 180-210V välillä ja noilla 180V jänniteillä ei kyllä renkaat kovin kummoisesti lämmenneet. Ajosta varikolle, lämppärit päälle ja seuraavaan settiin lähtiessä oli lämmöt noin 70 astetta.
SC2 superbike kesti mulla takana kolme päivää botniaa eli noin 90 kierrosta ja vielä olis pintaa jäljellä. Vauhdit tuosta alkaen 1:57 ja siitä hiljakseen 1:45 tasolle pudoten. Eli mun mielestä seoksen ja kelin vois tuosta mahdollisten ongelmien listalta pudottaa pois. Painetta taas on syytä pitää se 0.2baria normaalia enemmän ettei rengas repeä. Itse ajoin aamusta 2.1 paineella ja kelin lämmitessä pudotin 2.0 bariin. Rengas kuluu erittäin siististi, ehkä jopa vähän liiankin sileästi.
Toki, jos ei rengasta saa ajamalla pysymään lämpimänä tai lämpiämään ajossa tarpeeksi voi kylmän renkaan saada repeämään. Tietysti kaasun käyttö ja takaiskari on myös mahdollisia ongelmakohtia.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Tuossa kuva omasta renkaasta(Pirelli SC2). Niin siisti ettei ole ikinä rengas ollut tuollainen. Kaverin kanssa sitä ihmeteltiin, että mistäs puusta tuo on tehty, kun ei kahden päivän ajot näy missään..mutta piti silti meidän vauhdeissa ihan moitteetta. Kaveri ajeli kahden minsan pintaan ja mulla ajat tasolla 1.53.
Siis lauantai ja sunnuntai tuolla ajettiin. Kaveri moitti lauantain ekan setin jälkeen, että tuntu liukkaalta. No sillonhan olikin varmaan rata vähän kostea(?) tai ainakin pirun kylmä. Laskin sitten paineen lämpimänä 1.8 barista 1.7 bariin. Sen jälkeen ei koko vkloppuna muutettu paineita.
Ja sama huomio lämppäreistä. Hokasin että perkeles, ei nouse lämpö kuin n.67 asteeseen. Vaihdoin pistokkeen agrekaatin perästä tulevaan sähköön ja kasasin kaikki irtovaatteet ja pyyhkeet yms. renkaan päälle niin nousi iloisesti 90 asteeseen
Nyt ei kannata sitten pestä pyyhettä, koska tuoksuu lämpöiseltä sliksiltä. Säilyy ratafiilis talvenkin, kun käy saunomassa..
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Itsellä ensi kertaa Pirellin kumit alla katupyörässä(Supercorsa SP V2). Kuinka paljon rengaslämppärit säästävät kumia? Nyt ajoin sunnuntaina yhden päivän uusilla kumeilla ja takasen sain oikealta puolelta sakkomerkeille (7 settiä). Ajoin aina 1-2 kierrosta rauhallisemmin, ennenkuin rupesin "tempomaan".
Edessä lämminpaineet 2,2bar, takana 1,9bar. Ratana oli nopea Willow Springs (suurin osa kurveista oikealle) jonka pinta on aika karkea. Ilma oli kirkas, aurinko paistoi ja lämpötila oli noin 15-16c.
Eli onko tuo normaalia, että uudesta sakkomerkeille yhden päivän aikana?
http://kuvaton.com/k/YNKO.jpeg
Viimeksi muokannut: Grosse; 26.11.2013 klo 22:06.
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
Laitetaas tänne oikeaan topiciin kyselyä.
Mehiläis-Kuninkas jyrsi Supercorsa SP:n oikean puolen kahdessa ratapäivässä merkeille asti. Jep, Alastarossa ja todella kuumat kelit.
- Onko kellään kokemusta miten SP:n käytös muuttuu jos vaihtaa pyörimis suunnan?
Vasemmalle jäi siis hivenen enemmän pintaa ja ehkä siis jopa mahdollisesti kolmannelle päivälle vielä...
Ain't No Fun Waiting Around To Be a Millionaire...
Ok ja kiitos vahvistuksesta. Sillä niin sitä pähkäilin että tuskin kuivalla kelillä haittaa mitään.
Ain't No Fun Waiting Around To Be a Millionaire...
En tiä onko kyseinen taulukko jo täällä, mutta tuommoisen ohjeistuksen löysin ulkolaiselta trumppafoorumilta vuodelta 2011. http://www.triumph675.net/forum/atta...2&d=1306098155
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Pistin tilaten Supercorsa V2 SP kumekset sekalaista katu- ja rata-ajelua varten. Jäin miettimään, että pitääkö/tarviiko/kannattaako/saako noita kumeja lämmittää lämppäreillä. Jos kyllä, niin mihin lämpötilaan saakka?
Mopoton mies
Ok, kiitoksia vastauksista.
Pirellin sivuilta löyty tuomonen tech data book. Linkkaan sen tähän josko joku sieltä löytää jotain mielenkiintoista:
http://www.pirelli.com/asset/index.php?idelement=14108
Mopoton mies
Itse käyn sisäistä vääntöä, että ottaako nuo alkukesäksi, jolloin suunnitteilla enempi rataa, vaiko pitäytyä Rosso Corsissa. Tällä hetkellä psyyke SP:n kannalla.
Oli mulla aikanaan jotkut Supercorsa Prot alla, ja ilman lämppäreitä pari ekaa kierrosta sai tulla hitaasti kiihdyttäen, jotta ei noi mahdottomat voi olla ilman lämppäreitä. Nehän on katurenkaat![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos oikein pilkkua viilaillaan ja miksei viilattaisi, niin Pirellin brosyyrin mukaan nuo kuuluu "racing" kategoriaan ja on Track - Road renkaat, eli katulailliset ratarenkaat. Ei siis radalle sopivat katurenkaat (Road - Track).
Kuva löytyy tuosta aiemmin linkittämästäni kataloogista sivulta 4.
Mopoton mies
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Eikös nuo SP:t pitäs just olla semmoset, jotka ei olis ihan helvetin liukkaat kadulla? Jostain luin, että märkäpitokin olisi ihan kohtuullinen, mutta kai tässä taas on kyse asian tulkinnasta ja siitä, mitä itse kukin tarkoittaa hyvällä ja huonolla pidolla. Itse en kyllä aja märällä, kun ihan pakon edestä, joten sen puoleen ei hätää, mutta kyllä tässä hankinnassa idea oli se, että ei tarviis mopoon vaihella eri renkaita noille satunnaisille ratapäiville mentäessä ja päinvastoin. Noh, aika näyttää.
Mopoton mies
Nyt kun sait minutkin peloteltua muistutan itse itseäni, että tuolloin kyseessä on lämpötilat +5 C ja ehkä alle plus kunnolla seisovaa vettä.
Vajaa 20 astetta ja lämpimäksi ajettu rengas sekä kostea asfaltti, niin tuollainen kumi toimii yllättävän hyvin, jopa erinomaisesti.
Nää on niin näitä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo, ongelmat tosiaan ajankohtasia noilla renkailla lähinnä kevään ekoissa ja syksyn viimeisissä ajoissa kun tiellä on veden lisäksi kaikkea muuta shaibaa ja lämpötila lähempänä nollaa kuin kymmentä astetta. Normaalissa kelissä pärjää ihan mainiosti kun ei kovin urheilullisia suorituksia yritä parin ekan kilometrin aikana.
Superbike #7