Ja mulla myös eilen dunlop ms4 takana, ms3 edessä, mutta Motopark. Paine oli ajossa mittarin mukaan kutakuinkin 1.4/2.4, ja nätisti kului. Nähtävästi tuolla radalla melko ongelmaton valinta joka keliin.
Ainiin, Pirelli topic. No naapurin pirellitkin kohtalaiset mutta eivät niin nätit.![]()
Huomasin eilen, että Trumpan Super Corsa SP v2 ensiasennus eturengas alkaa olemaan aika loppu. Juurikin sopivasti ennen BT koeajo- ja ratapäivää AlastarollaTakana pintaa oli vielä ihan hyvin. Muutamaan paikkaan soitellut ja jännästi kyseistä rengasta tuntuu olevan vähän huonosti saatavilla. Käytetäänkö tuosta sitä enemmän radalle tarkoitettua SC-mallia yleisemmin? Itelläni tulee muutama hassu ratapäivä kesälle ja muuten mutkaa / matkaa, niin ei mitään hetkessä katoavaa rengasta viittis laittaa. Vai ajaako kaikki Dunlopeilla?
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Pientä päivitystä Alastaro -tilanteeseen:
Ilman lämpötila +23, rata noin +45.
Seoksena SC1.4, "vakio" 750 k6 kikserin takapampusta ruuvattu kaikki meno vaimennuket niin löysälle ku saa niin kuluu nätisti 1.29 vauhdeissa (+- 0,5s). Ei toki täydellisesti mutta nätisti.
Paineita oli lämppäreistä (90 C termari). 1.6 bar.
Muita huomioita oli myös, että SC1 ainakin 600 - 750 kuutioisilla kului nätisti yli 1.25? vauhdeissa, mitä varikolla kiertelin.
s1000rr 2011
Huomenna ois tarkoitus lähteä Alastarolle kurvailemaan ja alla on uudet rossot corsat 120/70/17 ja 180/55/17 kokoisina, lämppärit on olemassa niin onko järkeä näillä renkailla käyttää lämppäreitä vai jätänkö ne himaan? Ajattelin lähteä alkuun orgista luntatuilla paineilla eli 1.9bar molempiin päihin nämä lienee ihan hyvä lähtökohta ja sitten alkaa katella renkaan pintaa kun saa ajettua pinnat auki?
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ehdottomasti lämppärit mukaan, sillä niillä saa renkaan pysymään tasaisesti lämpimänä koko päivän. Ja taitaa lämppäreistä kulua hieman hitaammin.
Mutta etupään paine (1.9) on mielestäni melko matala. Oletko katsonut mitä valmistaja antaa suositukseksi? Supercorsa SP:llä ajaessa itsellä ollut lämminpaine luokkaa 2.3 ja sekin lienee jo hieman alle suosituksen... Takana 1.9 toiminee kyllä.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Kuuma keli ja hyvä pito, niin en välttämättä käyttäis katurenkaiden kanssa läppäreitä ollenkaan. Jättää mopon aurinkoon parkkiin, niin renkaat melkeimpä pysyy jo sillä sopivan lämpösinä koko ajan.
Tai jos käyttää lämppäreitä niin joku 45 astetta ois tohon kuumaan keliin ja hyvään pitoon sopiva lämppärilämpö katurenkaille.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Lämpeneehän ne ajossa joka tapauksessa. Ite oisin ehdottanut 60 astetta. Ei oo ihan niin lutku parilla ekalla rundilla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kiitokset kaikille vastanneille. Lämppärini eivät ole säädettävät ja en ole mitannut miten lämpöiseksi lämppärit lämmittää kumin. Mitä nyt olen ennen renkaan vaihtoa lämmittänyt renkaat noilla, niin lämpöiset on renkaat, mutta pinta ei kuitenkaan polta kättä, tosin en hirveen kauan ole lämppäreitä pitänyt vaan sen verran, että termari sammuttaa ne ja sitten vielä hetken pitänyt. Tuo 1.9 ajattelin laittaa kylmäpaineeksi ja renkaan lämmettyä paineet sitten nousee, oisko n.2.2-2.4bar lämminpaineet mutuna? Otan lämppärit mukaan ja vaikka vielä suuntaa antavan infrapuna mittarin niin voi katella lämpöjä sillä. Kuuma Päivä tulossa huomisesta ennusteen mukaan, oisko ollut 26c alastaroon...
E:valmistajan suosituksia en ole tsekannut, ne vois kattoa vielä illalla.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Moro. Onkos pirelli miehet alustoja ruuvannu alastaron uuden pinnan vuoksi? 19.5 mp tuen päivillä kävin ja kovasti yritti repiä oikeeta sivua taka renkaasta. Kuumarepeämän alkua oli. Sc1 supercorsa. Paineiden säätelyä 1.55- 1.75 bar kokeiltiin.. ja reboundii lisäilin hieman (oli ennestään tosi löysällä). Tämä auttoi hieman mutta ei poistanut ongelmaa. Kaasun avaamist tarkkailin havaittuani ongelman. Alusta on sen verta jämäkkä et ajatus oli hieman löysäilllä puristus puolelta säätöjä. Niin ja avauksissa luistaa jos luistaa.
Selailin nettikauppoja ja tuossa yhden toimijan hinnat renkaille kotiin toimitettuna, ilman muita alennuksia:
Takarengas 190/55/17 (W)
Pirelli Diablo
- Rosso II 147,50
- Rosso Corsa 189,00
- Rosso III 189,30
- Supercorsa SP 197,40
- Rosso Corsa II 202,60
Eturengas 120/70/17 (W)
Pirelli Diablo
- Rosso II 112,10
- Rosso Corsa 122,00
- Rosso III 137,00
- Supercorsa SP 149,40
- Rosso Corsa II 148,50
Hinta etu+taka ilman asennusta
- Rosso II 260,-
- Rosso Corsa 311,-
- Rosso III 326,-
- Supercorsa SP 347,-
- Rosso Corsa II 351,-
Missä olisi paras tehopainosuhde? En käy nykyään radalla kuin vähän karvoja polttamassa reunoista, ehkä 5-10% ajosta. Eli pitäisi hiukan löytyä ominaisuuksia myös cruisailuun.
Rengassatsi saisi olla hinnaltaan alle 400 euroa, asennettuna alle tai irtovanteille. Onnistuuko sarvikuonojen maassa?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Vanha Rosso Corsa. Vaik tiiä, kuinka paljon kauemmin SP:tä kadulla oikeasti kestää.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Alkaa olla pikkuhiljaa uusien renkaiden hankkimisen aika. Olen ollut nykyisiin Pirelli Diablo Rosso III:iin melko tyytyväinen, mutta ehkä pykälää rataisampaa rengasta voisi seuraavaksi laittaa alle. Alustavasti olen katsellut Pirelli Diablo Rosso Corsa II:sta, se varmaan riittää hyvin keskiryhmän kyyteihinkin katuominaisuuksia unohtamatta? Mutta entä takarenkaan koko? Alkuperäinen koko on 180/55-16, mutta olisiko 180/60-17 parempi ratahommiin, vai onko sillä suurempaa merkitystä? Pyörä siis Yamaha R6 2005.
Minkälainen konsensus Alastaron uusimmasta asfaltista on nyt muodostunut? SC1 kului takaa reippaanlaisesti molemmista "kyljistä" ja lähti ns. repeämään.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Onko kellään faktatietoa, että voiko tollasen supercorsa sc2 takasen kääntää ympäri, että sais toisenkin puolen kulutettua? Kuviolla tuskin mitään väliä ja eiköhän se rakennekkin sen kestä kö ko?
FB_IMG_1568062367442.jpg
Oikea puoli on jo merkissä, jollei vähän ylikin. Vasemmassa on vielä reilusti varaa. Jos nyt käännän ton seuraavalle ratapäivälle, niin onko odotettavissa, että kankaat tulee esiin parin setin jälkeen?
^
No vähän riippuu, että kuinka nopeasti tämä tilanne on tullu vastaan. Alastarolle varmaan menossa?
Kai toi nyt vähintään pari settiä, mutta tod. näk. neljä settiä menee.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Itse en enää tolla ajais, Alastarolla kuitenki kuluu vasempikin sivu kohtuulisen paljon.
Tosin riippuu vähän kuskin vauhdista, mutta tuo alkaa luistelemaan aika hyvin.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Oolrait. Alastarolle tosiaan menossa ja enkka 1.30.23 jäi harmittavan lähelle 1.2 alkuisesta.
Roskiin/kuminpolttoon sitten tuo.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Ok.
Kyllähän tuo sunnuntaina jo vähän tuntui lipsuvan avauksissa (paisto 2013, tai 2015 en muista), mutta yllätyin, miten nätisti se ilmoitteli itsestään. Oli itseasiassa ihan kiva harjoitella hallitsemaan pientä sladia.
Niinkuin Nitrous tuossa sanoi, harrastelumielessä voi ajaa tuollaisella täysin loppukylkisellä renkulalla, kunhan ei tosiaan avaa sillä laidalla juuri yhtään ja kiusaa vaan toista laitaa. Joskus testailin kun oli aivan sileänä pirelli toiselta laidalta, ja ei kiinnostanut rengashommat, vain toiselta kyljeltä avaamalla ei jäänyt kuin reilun sekunnin kierrosajastakaan. Tahtoo sanoa, että yleensä harrastelija avaakin kaasun liian ajoissa ja pitäis olla malttia.
Jollain dunlopin täysin lopulla kumilla olen tainnut jonkun ennätyksenikin tehdä, mutta pirelliä karsastan kun alkaa olla alle milli pintaa. Kääntyy mukavemmin kun takanen vähän luistelee. Joku varmaan sanois että avaan liian aikaisin...