Koska päivän aikana ajanotosta tulee ajamisen hauskuuden pilaavia paineita, en halua käyttää Racechronoa tms. Mutta katsoin videolta kierrosaikoja, kaikki paitsi yksi vapaa kierros oli 2.19 jotakin. Se yksi piti tarkastaa ruutu ruudulta, aika oli 2:17,93! Ja siitäkin osaan sanoa monen sekunnin parannukset.
Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt jättää lauantain keskihitaan sekoilu kokonaan väliin, tiedä vaikka olisi tullut uusi rataennätys.
EDIT: Siitä vielä videotodiste
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En nyt ihan varma ole, kuuluuko tänne, mutta laitetaan silti. Nopein kierros Kymiringillä oli racechronon mukaan 2:28,4 ja uskoisin, että sain ajettua vielä tuota nopemman kierroksen, mutta racechrono lakkas itsestään toimimasta just siinä setissä, niin ei voi varmaksi tietää. Pyöränä oli siis mökäpönttöä lukuunottamatta vakio -93 VFR 750, niin siihen nähden mielestäni ihan hyvä aika![]()
Jotakin videoitakin koitin kuvailla, mutta niistä tuli sen verta kämäsiä, et ei niistä paljo apua ole.
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
Ai muutkin harrastaa tota päänsä pudistelua omille virheilleenMuuten kyllä sujuvan näköistä ajelua!
"Uudestaan!" oli itselläkin päällimmäisenä mielessä viikonlopun jälkeen. Hieno rata. Vielä kun saisi ne vedet varikolle ja vähän lisää pistorasioita, niin avot.
Ohitit meikäläisen (hävytöntä) tossa videon 5:12 kohdilla, joten laitetaan nyt itsekin näytille sama perässä roikkujan roolista:
2008 Yamaha YFZ-R1 radalle
2021 GASGAS EC 300 polulle
Vähän tulee nakulla suorilla turpaan. Rohkeaa sisääntulonopeutta, mutta valuu leviäksi, eikä pääse kaasulle terävästi.
Omassa ajossa pisti silmään laiska sisääntulo. Meinasit tulla takakatteesta sisään useita kertoja![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Se on aina pääasia että kuski on itse tyytyväinen suoritukseen. Se että joku muu on nopeampi/hitaampi ei tarkoita ettei omasta suorituksesta saisi ottaa ylpeyttä.
Ilman videota tai dataa on vähän vaikea antaa mitään rakentavaa palautetta tai arviota nykytekemisen tasosta. Muista vain ennen kelloon katsomista hoitaa ajamisen perusteet kuntoon ettei liika yritys liian vähillä taidoilla vie ambulanssin kyytiin.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Huomioiden edeltävän disclaimerin yrityksen laadusta laitetaan kannustuksena vertailuksi 2.41 sille 5th Gen VFR:lle laukkutelineillä. Oma tekeminen melko varmasti varmistelevaa, mutten silti kauheasti nopeampaa pääsisi yrittämälläkään.
Itselle tuli jo sellainen olo, että tietty linja alkoi löytyä, jos nyt sillä pysyminen tuotti hiukan hankaluuksia ihan mukavuusalueellakin ajaessa.
Olin mielestäni keskihitaan hitaammassa neljänneksessä tuolla ajalla.
Lap_time_25_7_21_kymiring_1.jpg
Testi
Joo en mä muihin kiinnittänyt juurikaan huomiota, jos joku tulee ohi, niin tulkoot. Ja ainakin siitä ole ylpeä, että sain ensimmäistä kertaa kummatkin polvet maahan. Oikea puoli oli jostain syystä paljon haastavampi kuin vasen, joka alkoi jo tuntua luonnolliselta. Ja en siis mennyt sillä mentaliteetilla, että polvi pitää saada maahan keinolla millä hyvänsä vaan käänsin pikkuhiljaa vaan enemmän, jolloin se tapahtui luonnollisesti.
Laitetaan vaikka tämä video ajoista. Ei paras kierros (videolta katsottuna aika tarkalleen 2:30), mutta laadullisesti järkevämmästä päästä vaikka onhan toikin aika kusiripulia.
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
Tämmöstä menoa se oli sunnuntaina Alastarossa takakamerasta kuvattuna. Jostain oli taas löytynyt tuo kurja tapa blippaamiseen mikä vaan sekoittaa mun ajoa, viime vuonna siitä pääsin eroon ja nyt se on tullut takaisin. Jarrut on ihan kurjia lussuja, ja sit jos koittaa vähän painaa niin tuntuu että perä irtoaa, muutenkin näyttää pompottavan kameraa ainakin ykkösen jarrussa. Rebound?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Laitetaan tähän nyt omat häröilytkin. Kaikesta sähläyksestä huolimatta mun nopein Alastarossa, paljon on vielä opettelemista.
Kameran paikka aika huono, takakamerassa oli akku loppu niin ei saanu sitä talteen.
https://www.youtube.com/watch?v=r9F4dTkY2J0
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Mitkä pisti itseäni silmään:
Kolmoseen taitat aivan liian aikasin, siksi ajaudut ulkokanttarille etkä pääse kunnolla kaasulle.
Kahvilan ajat aivan liian lujaa ja taitat liian aikaisin, kymppi/kaks pois vauhdista, niin saat käännettyä tiukemmin ja pääset avaamaan pääsuoralle huomattavasti paremmin.
Tossa o helpot 2-3 sekkaa.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Älä apeksissa riehu. Alkutaiton paikka ja terävyys tekee aika lailla suurimman osan. Apeksissa korjailemalla saa vain kuraa pöksyihin, ja lisää kuitua katteisiin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Abaut joka mutkassa sama ongelma, liian aikainen valutus/ taitto mutkaan, liian suoraviivaiseti mutkaan, liian aikainen apeksi, jolloin mopo suuntautuu apeksin jälkeen ulkokanttareelle maksimi kallistuksessa, ja silti kuski vääntää kaasua.
Eli ihan se kaikkein yleisin ja perinteisin virhekombinaatio, joka jossain vaiheessa päättyy hi-sideriin.
Ongelma ei ole apeksissa, joten jos yrität paikata tilannetta apeksissa kääntämällä enemmän voimalla ( =vielä enemmän kallistusta), niin hi-sideri tulee vielä nopeammin vastaan.
Ylipäätään jos tuntuu siltä että mopo ei käänny, niin lähes aina (noin 99-99,9%) lääke siihen on se että ennen mutkaa pysyy pitempään siellä radan ulkoreunassa, eli myöhäisempi taitto, ja taiton ja apeksin välille ajolinjaan lisää kaarevuutta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Näin se varmaan on, moni tekee varmasti näitä samoja virheitä, toivottavasti saa noi karsittua pois ennen sitä haikkua. Se väärin opittujen asioiden muuttaminen on vaikeeta niinkuin on ollu puhetta aiemminkin.
Katotaan mitä AT4 tekee kun talutetaan melkein kädestä pitäen, vaikka omasta päästä se korjaus loppuviimeks kuitenkin tulee.
Pitää yrittää tyhjentää pää mahdollisimman hyvin ja keskittyä koulutukseen.
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Laitetaan nyt näytille oma kurvailu viimeiseltä Alastaron päivältä, kun kierrosajoista sai vähän taas nipistettyä. Siitä kiitos K/VR:n "koepalalle", jonka sateen aikana hyödynsin ja avasi kyllä silmiä seikoille, joita en ollut joko huomannut ollenkaan, tai ainakaan malttanut katsoa ja pohtia
Lippuvuorot + sateet oli aika epäkiitollinen yhdistelmä tänäkin viikonloppuna, minkä myötä harjoittelu vaan jäi toivottua vähäisemmäksi. Hapsut lepattaa siis vielä ensi kesänäkin, mutta todennäköisesti jo eri kaluston päällä, koska nyt on jäänyt tuo kadulla ajelu aika nolliin.
2008 Yamaha YFZ-R1 radalle
2021 GASGAS EC 300 polulle
Tuli käytyä eilen Alastarolla VaMPin vuorolla. Kovin montaa puhdasta kierrosta en saanut kun ohitettavia oli niin monta ja paras kierros ei tallentunut kameraan, kun siitä loppui akku kesken. Tässä kuitenkin yks kohtalainen kierros, jonka aika on videosta katsottuna 1:37 jotain. Palmaksen jälkeistä nopeeta vasenta en osannut ajaa oikein, vaikka teoriassa tiedänkin, miten se pitäis vetää. Onhan noissa muissakin mutkissa kyllä parannettavaa, osais vaan siirtää sen mielessä olevan linjan käytäntöön.
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
Muut varmaan voi kommentoida linjoja, niin jotta mulleki jäis jotainniin tuo vaihteenvaihto on niinkuin vanhaa datsunia kiihdyttäisit. Jos haluat kulkua, niin älä paina kytkintä pohjaan ja päästä kaasua nolliin kun laitat isompaa sisään, eli voit aloittaa niin että sen jälkeen kun kahvasta tuntuu vastusta painat kytkintä muutaman millin, hetkeksi hiukan vähennät kaasua ja samalla isket isomman vaihteen (sitten kun tuo onnistuu niin voit unohtaa sen kytkimenkin).
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tohon vaihteeenvaihtoon vaikuttaa se, etten näillä vakio jalkatapeilla saa jalkaa hyvään asentoon vaihteenvaihtoa ajatellen. Poljinta pitää nostaa ihan liikaa, niin pelkästään siihen menee jo aikaa ja helposti käy niin kuin videon lopussa eli isompi vaihde ei mene päälle. Ja kun tässä OG ysisatkussa on vaihdepoljin suoraan akselin päässä, niin senkään asentoa ei voi muuttaa.
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
@z50
Syksyisin vasta-aurinko häiritsee vauhtivasurissa monesti, ja jos on vähän rutiinia, niin voi tuntua extravaikealta tuo paikka.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kameraan otti aurinko, mutta ei se mua häirinnyt. En vaan osaa taittaa mutkaan tarpeeksi terävästi. Koitin useampaa kohtaa taittaa sisään, mutta myöhemässä taitossa tuntui vaan karkaavaan enemmän ulkokanttarille. En tiedä, pitäiskö ottaa vaan vauhtia enemmän pois vai mitä
Toki tää oli vasta mun toinen kerta alastarolla ja ensimmäisellä kertaakaan ajoaikaa ei tullut kuin vähän vajaa tunti ja pyöräkin oli eri. Kaipa sen jossain vaiheessa oppii kun tarpeeksi vaan hinkkaa.
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
Kun kyseessä on nopea mutka niin täytyy muistaa että se "myöhäisempi taitto" ei välttämättä tarkoita viittä metriä myöhempään. Esmes Alastaron nopeat mutkat ni itsellä jarrutuksessa vauhti noin 192 ja apexissa 130-135. Jos noilla vauhdeilla yrität siirtää taittokohtaa viis metriä ni ihan turha yrittää saada apexia enää kii, ei se vaan enää käänny. Et jos jossakin palmasissa esmes käännät mutkaan viis metriä myöhemmin ni vauhtivasurissa sama olis metri tai kaks. Täytyy aina muistaa että kun nopeus kasvaa ni vähenee tekemiseen varattu aika ja heikkenee pyörän kyky kääntyä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tämän ja videon perusteella varmaankin taitan liian myöhään. Videossa nopeassa oikeassa on apexissa vauhtia mittarissa karvan yli 130 ja se kuitenkin osuu aika hyvin kohdille. Nopeessa vasemmassa toi avaimenperä peittää vähän mittaristoa, mutta mitä videota selasin, niin aika varmasti apexissa sama vauhti. Pyörä jää kuitenkin tosi kauas apexista, et pitänee seuraavalla kertaa vaan taittaa aiemmin.
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
Yhden videolta näkyvän kierroksen perusteella arvioituna; paketti on kokoelma aivan kaikkia perus virheitä mitä vähän radalla ajaneella on.
Suurin ongelma on vaihtelevuus, eli paketti ei pysy mitenkään päin kasassa missään mutkassa. Ihan perus virhe.
Kaasua on, välillä ei, välillä oikeassa paikassa välillä ei. Ihan perus virhe.
Ajolinja poukkoilee vähän sinne sun tänne. Ihan perus virhe.
Tuon sinkoilevuuden takia on ihan turha keskittyä johonkin yhden mutkan hifistelyyn/viilaamiseen, siitä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään hyötyä.
Eli ihan ensimmäiseksi pitää päättää että mitä siellä radalla oikeasti haluaa tehdä, ja mikä on se päivän tai kauden tavoite.
Jos se on hauskanpito, niin ei muuta kun samalla meiningillä eteenpäin, ja yrittää pitää kumipuolen ylöspäin. Siinä ei ole yhtään mitään väärää.
Jos taas tavoite on oikesti kehittyä, niin sitten pitää ottaa ihan eri lähestymistapa ajamiseen, pari naksua vauhdista pois, pistää paketti kasaan (virheineen), ja sen jälkeen alkaa napsimaan niitä virheitä yksi kerrallaan pois, pitäen sen vauhdin sellaisena, että pystyy keskittymään koko ajan siihen tekemisen muuttamiseen ja virheiden eliminointiin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo tiedän kyllä, että muussakin ajamisessa on parannettavaa. Ton pitkän vasemman otin esille sen takia, että se karkas aina niin kauas apexista verrattuna muihin mutkiin. Kiinnitin kyllä ajaessakin huomiota virheisiin ja koitin parantaa aina seuraavalla kerralla. Lopussa ajo sujui jo paremmin kuin videossa, mutta kun kamerasta loppui akku, niin piti laittaa vähän kämäsempi kierros. Lisäksi jouduin aika paljo ohittelemaan porukkaa, niin melko usein mutkaa ei saanut ajettua kunnolla.
ZZR 600
VFR 750
RG 250
CBR 900RR
Kävin sitten vielä ajamassa Trackdayn illan kun oli niin hyvä keli.
Tumpin ohjeista oli kai jotain hyötyä, kello pysähtyi parhaimmillaan 1.31.9 kohdalle, tosin vaihtelua on vieläkin ihan liikaa, useimmat kierrokset tossa setissä siina 32.5 kahta puolta.
Kai tosta vielä jotain saa pois kun oppii enemmän.
Ajo sinänsä tuntui ihan mukavalle ja jäi hyvä fiilis.
2 vaihde ryskii, ei pysy kunnolla päällä, siis talveksi puuhaa, nopeet mutkat menee n. 125 kmh, niissäkin varmaan pystyy parantamaan kun saa linjat kohilleen vaikka ei museolaite mikaan raketti olekkaan. pääsuoran vauhti jää alle 190, siihen tietysti vaikuttaa aika paljon miten menee ykköseen.
Noissa mutkissahan ne ajat piileksii ja sieltä varmaan löytyy aikaa kun linjat saa kuntoon.
Mahdollisimman pienellä riskillä kuitenkin koitan ajella mutta onhan tässä taas ensi kesäksi mietittävää.
Mukava kesä ajojen puolesta kuitenkin vaikka päivät jäi aika vähäiseksi taaskin, 11 tai 12 päivää tais tulla tähän kesään.
Kiitokset vielä Orgin kouluttajille ja ajopäivien puuhamiehiile ja -naisille ja tietysti kanssakurvailijoille, eiköhän jatketa taas ensikesänä kun tätä vielä jaksaa/pystyy![]()
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K