Tää alkaa karkaamaan vähän pois nyt ryhmän aiheesta, mutta kun oma poika lähti mukaan motohommiin (mistä minä en tajua helvettiäkään), tuli itsekin tutustuttua moneen hauskaan heppuun. Häpeilemättä utelin kokeneilta kaikenlaisia juttuja, eikä kertakaan, toistan ei koskaan kertaakaan, tullut minkäänlaista naureskelua tai ylhäältä päin katsomista tai vähättelyä. Aivan päinvastoin. Nyt kun olen siellä varikolla toista kesää hengaamassa, tämä tunne on vaan vahvistunut, kun on tutustunut vielä enemmän ihmisiin. Ihan loistavaa jengiä. Kiintiö kusipää kuuluu tietenkin aina joka sakkiin, mutta se kuuluu asiaan ihan elämän joka osa-alueella.
Kantsii Suzu-ukko tulla tutustumaan!
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
Lasken itseni maltillisen nopeaksi hitaaksi. 24.5.2021 kävin Kymiringillä ajelemassa. Siitepölyn liukastuttamalla radalla paras aika oli 2:30. Nopeuserot tuolla voivat olla tosi suuret etenkin hitaammissa ryhmissä. Varsinkin siinä pääsuoralla. Se on kanssa jännä se pääsuoran alku, kun on loivaa ylämäkeä. Tuppaa hytti tulemaan syliin tavallistakin herkemminOmalta osalta siis kysymyksessä hidas vai keskiryhmä... Miten kovaa nopeammat hitaat ovat tuolla ajaneet, jos oma hissun kissun kokeilu viime kesältä oli 2:36. Voisin kuvitella porukan ainakin isommissa jarruissa tulevan lentämällä ohi keskiryhmässä.![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuli se paljon täällä foorumilla puhuttu Alastarokin nyt viimenään korkattua 13.6. R.M. Heinon päivillä. Hyvä pinta ja muutenkin kyllä tykkäsin, vaatii malttia, ettei taita liian aikaisin sisään. Tuon näköistä maisemiin tutustumista se oli, vähän linjojen hakua, liruttelua mutkiin jne., mutta hauska päivä ja ensi kerralla alle 1:30.
https://youtu.be/cCnykPpQX0k?t=195
Meneekö sinne päinkään?
(jostain kolmen minuutin paikkeilta lähtee)
Menee juurikin niinku sen pitäisikin mennä, ainakin apexien osalta. T4 jotenki ujostelet ottaa sen apexin kii mutta T6 sä saat sen kii. Kaikki muut paitsi T4 menee aikalailla nappiin.
Mutta muista että sitä kun rupeet lisäämään vauhtia, ni mutkiin taitto täytyy muuttua myös aggressiivisemmaksi. Eli kun nyt meet iisisti jarruissa ja hissukseen mutkaan sisään, ni toi sama sisäänmeno ei sitte pelitä ku rupeet menemään sinne kovempaa. Eli kun menet kovempaa mutkaan, ni täytyy mennä pidemmälle suoraan reilulla vauhdilla, ja sen sisäänkäännön täytyy olla nopea ja aggressiivinen jotta linja pysyy ja saat sen apexin kii kovemmalla mutkavauhdilla.
Myöskin huomioitavaa on se, että kun sitte alat myöski hyökkäämään mutkasta ulos, niin sit tarvitsee pyörää myös ohjata paljon aggressiivisemmin. Esim T3 kun lähdet ulos ni sun pitää olla noin 20 metriä nykyistä aiemmin jo siellä vasemmassa reunassa jotta saat hyvän jarrutuksen ja entrylinjan T4:een. Ja se 20 metriä aiemmin tarkoittaa että sen lisäksi että sä runttaat kaasua pohjaan ihan eri asenteella, ni sun täytyy väkisin runtata sitä pyörää sinne vasemmalle ja sitte yhtä väkisin runtata se pyörä nopeasti radan suuntaiseksi ennen jarrutuspaikkaa.
Kuten Eemeli sano vuosi sitte koulutuksessa: Jos Alastarolla ei tuu väsy ajaessa ni ajaminen ei oo nopeeta.
Mutta sul on tosiaan hiton hyvin perusperiaatteet hallussa kuhunki mutkaan, ainakin tuon videon pohjalta. Muista tosiaan vaa että vauhdin lisääminen samalla sisäänmenolla aiheuttaa sitte vaaroja. Eli kun vauhti lisääntyy, ni sisääntaitot mutkiin terävämmin ja vähä myöhemmin.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
T4:ää oli vähän hankala, eikä kova tuulikaan oikein helpottanut tilannetta taiton ja nopeuden suhteen. Pitää ottaa asialistalle nuo mainitsemasi hommat seuraavalla kerralla.
Tuo rentous oli hieman tavoitteenakin, sillä usein huomaan jännittäväni sisäkäden jumiin jostain syystä, pitää muistutella itseään siitä tasaisin väliajoin.
Kaikkiin noihin voisi sanoa työn alla. Vaihdepolkimen asentoa pitää hieman säätää, se on liian alhaalla kun aloin istua penkin reunalla jarrutuksissa ja makaamaan tankin päällä kiihdytyksissä, sekä treenata käsien ja jalan yhteistoimintaa, se sifterikään ei olisi pahitteeksi. Penkki on suunniteluasteella odottamassa toteutusta, vaikkakin en koe tuota vakiopenkkiakään ylivoimaisen hankalaksi, ei se ihan kuperimmasta ja kapeimmasta päästä kuitenkaan ole. Ehkä etureuna voisi olla hieman ylempänä, eli penkki enemmän vaakatasossa. Suurin syy noihin ongelmiin on ihan osaamattomuus ja antenniosasto, pää käskee pitämään tiukemmin kahvoista, vaikka siihen ei ole mitään syytä, kun muistaa sellaisen tietyn rentouden, niin pää ja yläkroppakin lähtevät menemään oikeaan suuntaan.
Eihän mikään penkki ole ylivoimaisen hankala, kaikillahan niillä pystyy ajamaan.
Vs veikkaisin että kuka tahansa joka on tehnyt ratavessaansa tasaisen ja riittävän leveän penkin, on huomannut sen kiistattomat edut, ja miettii "Miksi en ole tenhyt tätä aikaisemmin..."
Ja sen eronhan huomaa vasta sitten joskus kun on päässyt sellaisella ajamaan/ ei osaa ennen sitä edes kaivata sellaista/ ymmärrä kuinka paljon se helpottaa kaikkea tekemistä kun ajoasento on rento (silloin kun perse on sivulla) ilman mitään ylimääräistä yrittämistä.
Kovakuntoinen ratavesselihän pystyy tuota mopon ergonomian puutetta paikkaamaan fyysisellä suorituskyvyllään, mutta sekin on pois muusta ajamisesta varsinkin vähänkään pidemmässä kisassa. Yhdestäkin kymmenyksestä per kierros kertyy kisan pituudella pari sekunttia.
Ja sitten taasen huonokuntoisella pullerolla tuo vaikuttaa helposti sen 2-3 sekunttia per kierros orgin kerhokisan mittaisella matkalla.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mopon ergonomia tukee vain tietynlaista rentoa ajoasentoa. Jos haluaa ajoasentoa muuttaa ja pitää sen rentona, niin mopon ergonomiaa pitää myöskin ensin muuttaa että se tukisi sitä muutettua ajoasentoa. Varsinkin jos on pitempi henkilö kyseessä, niin silloin yleesä on tarvetta suuremmille muutoksille kuin lyhyemmän henkilön kysessä ollessa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Väittäisin että vartalon luonnollisella taipumuksella hakeutua balanssiin on suurempi merkitys. Koska kroppa ei saa mitään tukea (ajoasentoon "soveltumattomasta" penkistä ja tankista) sen jälkeen kun perse on siirretty sivulle, niin kropan ainoa keino päästä tasapainoon on siirtää yläkroppa "takaisin" keskelle, ja jopa yli mopon keskilinjan ulkokaarteen puolelle.
Paremmalla fysikaaalla tuota luontaista taaipumusta vastaan on suht helppo tapella/ tehdä ylimääräistä työtä tuon balanssin puutteen takia. Hieman huonommalla fysiikalla tuo korvaava työ "unohtuu" koska kroppa vaan ei välttämättä jaksa enää kierroksen parin jälkeen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuotakin voi käyttää indikaattorina. Jos tarvitsee tapit joissa jalka pysyy kiinni, niin muussa ergonomiassa on jotain vikaa.
Yksi esimerkki on mutkassa ulkokaarteen jalka. Jos sen jalkaterän pystyy nostamaan tapilta pois, ja vilkuttelemaan valokuvaajalle, ilman että ajo tai ajoasento kärsii, niin silloin ergonomia on aika kohdillaan.
Tahi jos ulkojalka vahingossa lipsahtaa tapilta, niin joutuuko kuski sen jälkeen keräilemään itsensä ylös, vai jatkuuko ajo ihan normaalisti?
Kun katselee noita rataapäivien kuvia, niin yksi asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on jalkaterän asento suhteessa reiteen. Monissa kuvissa näkyy täysin luonnoton asento, eikä olisi mikään ihme jos kyseinen kuski väsyy ihan kierroksessa tai parissa, koska koko kropan voimat menee siihen jalan pitämiseen luonnottomassa asennossa.
Tilanteenhan pitäisi päinvastoin olla se, että jalka pysyy rentona ja tukee keskikropan asentoa, jolloin kädet on helppo pitää rentona.
Eli sillä jalkaterän asennolla pilaa helposti koko ajamisen. Yllättävän suuri merkitys tuolla pikkuseikalla.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ai niinku näi: https://www.flickr.com/photos/holtsu...7719403657124/![]()
Superbike #7
No sepä se. Suurin osa painosta on perseellä. Sen takia leveä ja tasainen satula auttaa.
Jos satula on pyöreä/kupera, niin suurin osa painosta vääntää kroppaa johonkin suuntaan, ja sen takia joutuu kompensoimaan yläkropan väärällä asennolla, tai jäykillä käsillä ja jaloilla tukien.
Auttoiko ymmärtämistä?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Noniin taas olisi aika ottaa kehityskohteita ja ajatuksia vastaan. Pyörä vaihtunut täksi kaudeksi vanhaksi rata R6R:ksi. Nyt kolmen rikkonaisen ratapäivän jälkeen päässyt ajamaan tuohon 1:32 huudeille aika tasaisesti. Valitettavasti vanhassa pyörässä sähköviat häirinneet harrastusta aika tehokkaasti, kun näihin kolmeen päivään vain 11 settiä saanut ajettua.
Eli tästä hieman pätkää tutkittavaksi: https://youtu.be/xXE1vHjTuZw?t=24
PS: Saako -07 R6R jännitteensäätimen johtosarjan liittimiä jostain kätevästi? Palanut liitin päätti ajot eilen.
-Triumph Daytona 675 '08
-Yamaha R6R '07
Iskin sunnuntaille tässä hienossa säässä. 7 settiä ja 71 kierrosta. Herranjumala, että olin ruosteessa. Isolohkon puskissa taluttelu ja ojista nostelu, tai apikalla sateella pelkääminen eivät ole tehneet hyvää. Ekan setin paras 1.38.1![]()
No, siitä sitten peukkua pois pyllystä ja tauluun jäi kierroksella #69 1.31.49. Tuossa vikalta setiltä kolme 1.31.5 kieppiä putkeen. Kierrokset 69, 70 & 71. Kaikennäköistä sekaamista tuohonkin osuu. Pääsuoralla vedettiin tai ei vedetty vitonen tupaan, vaihdemissi ja sellaasta.
Oli kyl hieno päivä vetää. Edellisen kerran noin tyhjällä radalla päässyt ajamaan joillakin vapailla tunneilla arkipäivänä virka-aikaan. Nyt sunnuntaina ja aivan ässäkelissä.
0,4 sekkaa viime syksyn vikan päivän parhaasta ja kaks sekkaa paremmin, kuin miten 2020 aloitettiin Alastarolla (kuukautta aikaisemmin tosin). Kaipa se siitä....
Ai niin. Hörhön kotari on ohitettu! Se teki asian johdosta itävaltalaisen harakirin, ja puukotti itseltään sähköt.
Hörhö on nähty ajelemassa HÅndalla, ilkeät juorut kertovat.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Hyvältähän tuo pääpiirteittäin näyttää. Itselläni ei ole kompetenssia tarjota apua miten tuosta lähtee vauhtia parantamaan, mutta pakko hieman kommentoida tuota ohitusta vauhtivasurissa.
Mielestäni tuossa oli aineksia vähintäänkin jonkin asteiselle läheltä piti -tilanteelle. Tuossa jos edellä ajaja olisikin saanut, syystä tai toisesta, maagisen avauksen, olisi hyvin äkkiä tullut tuolla ulkokanttarilla melkoisen ahdasta.
Voi olla että video ei kerro tilannetta ihan niin hyvin kuin sen on radalla kokenut ja hyvinhän se tuossa lopulta meni, mutta kannattaa jatkossa käyttää hieman enempi aikaa paremman ja turvallisemman ohituspaikan etsintään.
Itsellänikin tuo on lemppari ohituspaikka kyseisellä radalla, mutta aina niin että myöhäinen taitto vauhtivasuriin jonka jälkeen avauksesta sisäkautta ohi. Tosin monesti ohitus venyy lemminkäisen jarruun asti kun ohitettavilla tahtoo olla tehokkaampia pyöriä.
Kokemuksesta tiedän että tuolla keskinopeassa ajaa porukkaa jonka ajo on toisinaan hyvinkin vaihtelevaa, joten sitä ei vaan voi tarpeeksi painottaa että se edessä menijä saattaa toisinaan avata keskelle rataa madellen ja toisella kertaa ampua täysillä kiinni ulkokanttariin. Tästä syystä ohitukset tulee aina tehdä paikassa, jossa mahdollisuus joutua sulkeutuvaan rakoon on mahdollimman pieni.
Itsellä osuu silmään pari helppoa:
Lemminkäisessä odota ihan hetki pidempään että pyörä kääntyy -> saat avauksesta paljon paremman.
Kikkamutka: jos ajat sen noin 2 mutkalla niin myöhemmin sisään. Jos taas haluat ajaa sen 1 mutkalla niin päästä syvemmälle mutkaan. Nyt tuo on semmoinen kummankin tyylin hydridi.
Vaihde ensimmäisellä silmään.
Ja kanttarit kiinni. Lemminkäisen jälkeen kaikissa vähän tarkennettavaa.
Veikkaan että noilla saat sen 1,5 sekkaa pois
Elämä on onneksi mutkikasta
Noihin vois lisätä, että käytetään koko rata, kun siitä on kerran maksettu ja mopoa myös pitäs ajaa eikä istua kyydissä. Vähän semmosta laiskaa valuttelua 2-3, 3-4, Palmas-vauhtivasuri ja Lemminkäinen-kikkamutka välit. Niissä siis pitäs aktiivisesti ajaa sitä mopoa radan ulkoreunaan seuraavaa mutkaa ajatellen.
Superbike #7
Pitääkö minun vastaohjata![]()
Kemoralla sunnuntaina sit. Luen pekan ohjeet pohjille.
Ripuliranteinhan siinä kallisteltiin. Semmoinen paiskominen puuttuu kokonaan.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja siksi tarvin pitävät tapit, että ne jalat pysyy niillä pitämättäkin. Ja toisekseen joillan radoilla saa jumpata itseään puolelta toiselle aika vauhdilla ja pintakaan ei aina ole ihan Alastaron tasainen, joten kunnon tapeilla yksi murhe vähemmän. Jos liukkaat tapit on paremmat, niin saahan niilläkin ajaa.![]()
Joo akku perkele teki itsariyrityksen, mutta pienellä avosydänleikkauksella se on pian taas entistä ehompi. Kaikesta se mopo osaakin ottaa nokkiinsa. Ja vielä lainakuskinkin ollessa puikoissa 藍
Eipä ne omatkaan ajot kyllä hyvin mennyt. Kai se Hondan paskalla katuajaminen vaan vie sen parhaimman terän. Niin vauhdista kun seksuaalisesta vetovoimasta. Homot kun vaan ajaa kai Hondalla.
Blaablaa