Sehän oli täysin käsikirjan mukainen highsider, liian aikaisin kaasulle > lähti piirtää > päästi kaasun > nappasi pidon takaisin ja sit lähdettiin. Siis juuri se mistä Scuuba tossa aikaisemmin laittoi.
Menit muuten ykkösessäkin aikas aikasin kaasulle kanssa, itse pääsen tosta ehkä 20-30m myöhemmin.
Hyvä ettei pahemmin käynyt.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
että olit koulutusesa? tämäkö sitte oli hyvää jaturvalista tekemitä niiten mielestä? palmasi ja kahvila aikasessa ei pahasti mutta aikasessa ulostulo ei mikää optimaaline- vaihto mokan takia jo palmasissa meinasit mennä hiekoille- iha liikaa käsiä ja jalkoja ohjaamosa väärä ryhmä ja liikaa yritystä- kaasulle liia aikasi ajatus on ettei olis coastingia eli rullailua yhtää mut toi ei ole mikää maintenace trotle jolla estetää liika hidastumine vaa avaat liia aikasi- varsinki tuola kokemuksella ja yhtää tietämätä minkätason renkaat ja muut-vetääkö ne randon hemuleile niitä kurseja vasemala kädelä? loputuloksena kaatusit![]()
Uutta kypärää odotellessa lienee asiallista laittaa vähän jäitä hattuun. Onhan tämä aika hämmentävää lukea muutama viimeinen sivu, jossa varoitellaan highsiderista nähdyllä ajotyylillä ja sitten käy näin. Hyvä juttu, että mies kunnossa, mutta varmaan ajolinja/tyyli/tekniikka -koulutuksen sijaan mentaalipuolen sparraus voisi olla hyvä käydä pohjalle ensin.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Jätä vain päälle se ajanotto, mutta unohda kierrosennätykset, jäähän siitä jotain dataa tekemisen analysointiin ja saattaahan se vaikka yllättää iloisesti jossain vaiheessa kun katsoo aikoja. Pitäisi hommata jonkinlainen ajanottosysteemi itsellekin, perus Racechrono+Qstarz ei ilmeisesti toimi iPhonessa, joten jotain muuta on kai keksittävä.
Olipa hyvä, että lähti vasta kakkosessa. Ykkösestä ois saanu paljon enempi ilmaa alle eikä se kaukana siinäkään ollu. Tossa kakkosessa mopo osottaa jonkun 45-60 astetta väärään suuntaan, kun kaasu aukee.
Nyt oikeesti vähän malttia mukaan ja ajatusta siihen tekemiseen jos ukko on vielä ehjä. Tämä varmaan opetti sen, että kun yrittää väkisin ajaa kovaa, sattuu lompakkoon ja kroppaan ennemmin tai myöhemmin. Järkevästi perusasioita tekemällä pääsee paljon turvallisemmin huomattavasti parempiin kierrosaikoihin.
Superbike #7
Viime päiviltä ei tullut valitettavasti kuvaa otettua ja katuajokin on valitettavasti putsannut jo renkaan, alusta tosiaan miellytti niin paljon jo perstuntumalla ja rengasta tutkiessa, niin ei tullut sitten kuvaa napattua. Ei ollut "kolmioita", ei hampaalle kulunutta kuviota, ei repeämistä, eikä muita erikoisia kulumisen merkkejä jne. Tätä aiemilla päivillä oli pientä hammasta edessä ja takana, mutta napsu reboundia kiinni takaata ja auki edestä korjas molemman pään kuvioiden reunat tasan.
Löin tosiaan samantein EPFA-palat alle ja "pienellä" koeajolla eroa tuntui olevan kuin yöllä ja päivällä jarrutuntumassa. Vanhoissa paloissa myös huomasin olevan enää noin 1,25-1,5mm pintaa vaikka juuri olin katsovinaan että niillä ajaa vielä pitkäänNesteet vielä varmuudeksi niin saapahan rauhassa jarrutella.
Kiitokset palautteesta, näitä on mukava lukea, vaikka tietenkin harmillinen tuo kaato päivän päätteeksi. Onneksi ei käynyt sen pahemmin. Päivän mittaanhan sitä kehitystä tuli ajotekniikkaan todella selkeästi ja samalla sitä vauhtiakin tuli hyvin lisää.
Mutta joskus näissä vaan käy niin, että kehityksen tuoman innostuksen myötä ja pitkän päivän kuluessa fokus hukkuu ja tekeminen palaa aiempiin (vääriin) malleihin. Harmi, että tämä prosessi tällä kertaa päätyi kaatoon, mutta nyt on hyvä palata niihin aiempiin kehityskohteisiin ja varmistaa niiden toteutuminen rauhassaVauhtikin tulee siinä samalla sivussa sen enempää sitä miettimättä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
ellei osta yamahaa, jossa on jarrut. Nimim. Alastaro 1.21.1 pelkillä pellin palasilla ja isoin rajoite oli edelleen penkin päällä. Carbon Lorraine on ollut kestävyydeltään ja tuntumalta upea kokemus omassa käytössä. Toimii myös sateella. 1000km rataa ajettu nykyisellä setillä ja vielä yhden päivän ajattelin painella menemään.
---
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Dodiin taas käyty radalla ja nyt haettiin sitä tasaisuutta tekemiseen.
Sain kuin sainkin kellon tikkaamaan tasaisesti 1:36:xx - 1:37:xx aikoja joten ainakin sen osalta päästiin veks +/- 5 sekunnin haitarista. Edelleen osa mutkista menee pitkäksi mutta ajaminen on kivaa ja pikku hiljaa mennään eteenpäin. Lompakon kestokyvyn puuttuessa kun koittaa välttää kaatoja, niin mennään hitaasti mutta varmasti eteenpäin.
Tässä olisi nyt kellolta paras kiekka taas heimoneuvostolle lynkattavaksi: https://youtu.be/e9LhxmSgBPY
Sitten se mielenkiintoisempi pätkä eli kuinka ammattimies Trumppaa käskytti: https://youtu.be/sTcY3sB6J8A
Oli kiva saada vähän osviittaa siitä miten ammattimies painaa 6 kierroksen kokemuksella ko. pyörällä ja samalla ajolinjoja kameralle omalla pyörällä vedettynä. Tuosta pätkästä ainakin huomasin sen, että itse ajanut liian pienellä vaihteella mutkiin jolloin vauhti kuolee varsinkin nopeisiin moottorijarrusta. Toki myös jarrutan liikaa ja liian aikaisin jne. Luistokytkin olisi kiva. Itsellä samaisessa tilanteessa tuli myyrä kurkkaamaan, mutta hyvin näytti kaveri handlaavan.
-Triumph Daytona 675 '08
-Yamaha R6R '07
Katsottiin tämä vielä Eemelin kanssa läpi ja ajateltiin kuskin luvalla kommentoida asiaa tännekin, jos vaikka kommenteista olisi apua muillekin. Päivän lähtökohta ajamiseen oli tosiaan pitkälti se, että kaasulle mentiin turhan aikaisin ja mutkia ajettiin veto päällä, joten riskit tekemisessä olivat jo olemassa kuten täälläkin on todettu. Edellä mainittuja asioita sekä ajoasentoa lähdettiin päivän mittaan korjaamaan ja tekeminen kehittyikin jopa harvinaisen hyvin. Mutta harmillisesti ajatus loppupäivästä ei pysynyt enää täysin mukana ja lopputulos on nähtävissä kaatovideolla.
Tuossa pidemmässä pätkässä näkyy jo hiukan vanhojen tapojen tuleminen esiin ja kaatovideossa sitten selkeämmin. Kaatovideossa ykkösessä linja on suhteellisen hyvä ja kaasun avaus riittävän tontilla, joten pahemmalta selvittiin. Kropan käyttö jää vähäiseksi ja tämän vuoksi riskit toki lisääntyy myös ykkösmutkassa. Yleisesti kaasulle meno on turhan terävää heti aluksi ja tämä lisää riskejä myös. Kakkosessa sitten osuu kohdalle riittävän monta tekijää ja kaato toteutuu ts. ollaan poissa linjalta, kaasulle mennään liian aikaisin ja kallistuskulmaan nähden turhan terävästi sekä yläkoropan käyttöä ei juuri ole. Pari muuttuja näistä pois ja kumipuoli olisi saattanut pysyä alas päin. Onneksi tosiaan mitään sen pahempaa ei sattunut vaan oppirahat olivat tällä kertaa suhteellisen pienet![]()
Tänään vihdoin ja viimein pääsi ajamaan. Alastaro onkin jäänyt 2 päivään keväällä, nyt kuukausi taukoa erinäisistä syistä. Pyörään pieniä muutoksia. Keulan shimmitykset uusiksi ja istuimen päälysteeksi liimattava 5mm solukumi. Välitykset pidemmiksi, tällä sain moottorijarrun paremmaksi, 10mm pidemmän swingin. Solukumi on niin pitävä ettei enää liu'u avauksissa taakse, sekä estää perseen roikottamista koska nyt sitä ei saa luistatettua sivulle.
Aiemmin Kemoralla kävi epäilys ettei enää käänny yhtä hyvin kuin kuviorenkailla, oli vaikea uskoa koska kuvittelin korkeamman takarenkaan vievän kääntyvyyttä just toiseen suuntaan. Ensimmäinen setti Alastarolla vahvisti asian, ei se käänny. Seuraavalle nostin putkia 3mm mikä oli varsin hyvä. Ei yliohjautumista eikä epävakautta jarruissa. Pro tip clipareita voi käyttää säätimenä jolla saa ilman yläkolmiosta nostavaa pukkia laitettua helposti haluttuun korkeuteen. Toiseen suuntaankin varmaan onnistuisi sivujalan varassa puoli kerrallaan.
Ajaminen sitten olikin taantunut 3-4 sekuntia kevään ajoista, tauko ja kaikki säätäminen tietysti vaikutti myös.
Edit. Pikakaasu tuli myös asennettua, pelkkä rulla. Tässä kuvakaappaus aim softasta näkyy kaasukäppyrä ja erot käden ja todellisen välillä. Taitaa olla ainoa tapa tarkastella tc puutumista ajoon. Mittaristosta sitä ei oikein näe eikä tunne muutenkaan. Vasemmalla näkyy mitä Solo2dl osaa näyttää R1 eculta. Perus racecronossakin olevat jää ylös piiloon.
K8-1000
Ihan hyvin kulki kolmen ja puolen viikon tauon jälkeen. Tuossa nyt se koko kisa. Tapahtumia enempi alun parin kolmen kiekan aikana ja Ghostriderin kuitti tulee vikalla kierroksella. Välistä voi sitten vetää anaaleja. Oma analyysi, että taluttamiselta toi edelleenkin näyttää, mutta kivaa. Kaikki on korvien välissä. Onneks tänne ei tartte laittaa mitään enskavideoita. Semmoinen tosi laajalla kuvakulmalla olisi tosi surullinen.
Nopean vasurin, ja ehkäpä myös kikkamutkan taittokohta mietityttää. Ainakin nopeen vasurin. Sinne mennään aina sillain, että kaipa tästä.
Filmin kierrosajat:
1:37:3
1:30:4
1:30:6
1:30:8
1:30:6
1:30:5
1:31:3
1:30:2
1:29:5
1:30:6
https://www.youtube.com/watch?v=8std...ature=youtu.be
Tällain jälkikäteen katottuna, oli paljon jännempää mun housuista seurattuna. Ois kannattanut teidänkin olla siellä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Laitanpa tämän nyt tänne, kun en muuta paikkaa keksi.
Minulla on ajanottolaitteena pyörässä Qstarz GPS Lap Timer Color LT-Q6000. Nyt olen alkanut ihmetellä laitteen ilmoittamia Alastaron radan pituuslukuja. Eilen su 26.7. laitteen mukaan kierrosten pituudet vaihtelivat välillä 2751 - 3031 metriä. Samalla se vaikutti tietysti myös esim. keskituntinopeuteen eli hitaamalla kierrosajalla saattoi tulla parempi keskituntinopeus kuin paremmalla kierroksella. Laite täyttää kuusi vuotta ja olen sen aina päivittänyt, kun uusi päivitys on ollut saatavilla.
Onko muilla vastaavia kokemuksia tällä tai muilla laitteilla ja minkälainen ajanotto kannattaisi hankkia ja olisi siis luotettava?
<p>Ninja 636 2013 Motoville</p><p><span style="font-size: 12px;">Yamaha XSR 700 2019</span></p>
^
Haha! Missäs arestissa sä oot ollut? Ei oo näkynyt.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
komian näköstä tekemistä ja ollaa sentää kisoissa- hermo pitää ja niin myös linja vaikka ajetaa absolin ja syöksypommitajien että mopo raatoje seassa- on se-sekunninko sisää kaikki kierokset jos ei lähtöö lasketa ja ei sanottavaa poikkeemaa linjoisa- täälähä yleesä on saatu yks kiarros kymmenistä jota sitte esitellää mutta täsä on kymmene eikä mitää härväystä- sanosin että parasta settiä miä orkissa olen nähny- ottae vielä huomioo että kalusto on jo rippikuluiän ohittanutta nin kuinka lujaa metäskää jos alla olsi uudepaa kalustoo-
Eipäs nyt isolohkon kulkua sovi väheksyä. Maanmittauslaitoksen sivuilta katsoin, että rata on siirtynyt 50 metriä etelään. Sen verran maankuori rypyttyy kun hitaista mutkista avaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mitäs se isolohko täällä pärisee?
Käsittääkseni siirryit jo nopsaan ryhmään pois kiusaamasta pikkulohkoja![]()
UwU Jäsenvastaava UwU
Gsx-r 600 Bukkake Kawai!
Aprilia RSV Mille R -03
Oh senso. potrei essere ancora un po' Kobe?
Jatkoa tälle.
Kuukausi vierähti välissä ja eilen pääsi taas Alastarolla pyörähtämään. Päivä oli sateinen, mutta viimeisellä setillä aurinkokin alkoi paistamaan. Sinällään oli hyvä, koska vauhti pysyi huomattavasti maltillisempana, kun oli märkää.
https://www.youtube.com/watch?v=xiFgUbtC89E&t=7s
Otin myös neuvosta vaarin ja varasin paikkani AT2:lle. Yksiosainen nahkapukukin on nykyään päällä.
Eilisen päivän tavoitteet olivat puhtaasti siinä, että ajolinjat alkaisivat löytymään ja kyllähän ne alkoikin. Ylläoleva video on omasta mielestä onnistunein kierros.
Mitä tein erilailla aikaisempaan oli, että menin lähtökohtaisesti mutkiin myöhemmin ja jarrulla. Ajo alkoi lähtökohtaisestikin tuntumaan luontevammalta, kun mutkat meni läpi ilman kaasua ja vasta siinä kohtaa alkoi avaamaan, kun sieltä oli tulossa ulos.
Eihän tämä täydellisyyttä ole, mutta edeltävään räpellykseen verrattuna sanoisin, että suunta on oikea. Mielelläni kuulisin muidenkin ajatuksia.
Suzuki SV 650 2005 ”ihan v***n ruma mutta oma”
No niin se tuli sitten kausi avattua tänään Motoparkissa. Laitetaanpa tänne ruodittavaksi päivän vikalta setiltä pari kierrosta. Alustakin on nyt huollettu ja siltä osin tuntui kyllä pyörä varsin hyvältä.
https://www.youtube.com/watch?v=mFU4zbMgsHM
<p>-</p>
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)