Poimin tuolta erityisesti tuon "Käännät liian aikaisin mutkaan" kommentin ja yritän sitä sisäistää seuraavalle ratapäivälle. Kaikista eniten minua itseäni häiritsee ykkösmutka johon en vain tunnu saavan hyvältä tuntuvaa linjaa ja sopivaa ajonopeutta aikaan.
"Siististi" tarkoitti ehkä laajemmin sitä, että en aja supermototyyliin perä irti, tappi maassa, jalka edellä tai muutenkaan touhua pahastikaan ekstraa vaan "siististi" eli kumit luistamatta maassa
Ajan radalla ns. metsäkartalla (kotariin saa erilaisia kaasuvasteita ja tuossa on hyvin pehmeä kaasuvaste). Samoin siinä on avoin imukotelon kansi ja julmettu imupuolen meteli. Kun kone edes yhtään vetää, niin imupuolelta tulee kameraan tuo muka kovasti vetävän moottorin lotina. Todellisuudessa veivatessani kaasukahvaa välillä 20-60% ei koneen vedossa tapahdu juuri mitään tuon äänen lisäksi - kevyesti moottorijarrun puolelta hyvin kevyeen vetoon. Pyörässäni vasta 75-90% kaasunasennot tekevät jotain eikä kauheasti satasen yläpuolella nekään. Myöskään siis voimakkaalle moottorijarrulle ei mennä ellei kahvaa pyöräytä täysin kiinni. Asia siis näyttää paljon pahemmalta mitä se oikeasti on. Tarpeetonta se toki on mutta siihen oli nyt syynsä:
Tuossa videolla oltiin sadepäivänä radalla ja tasan yksi setti tuli kuivalla ajoa. Ainut mitä setin aikana ajamisestani koetin hakea oli opetella roikkumista, josta viime reissun jälkeen tuli noottia. Kun noin kevyen pyörän päällä vaihtelee asentoa ja opettelee roikkumista, niin väkisinkin siitä puuttuu luontevuus ja pehmeys. Kyllä se siitä pehmenee.
Ajolinjoissa(kin) on tosiaan paljon korjattavaa ja monia mutkia ajoin videolla huonommin kuin joskus ennen. Osin siksi että roikkumisen myötä pyörä ei mene mutkaa samaa linjaa samaa vauhtia ja linjoja ja ajovaihteita pitää miettiä uusiksi. Eiköhän se kaasun nyhtäminenkin siinä samalla vähene. Tällä kertaa opetteluun ei jäänyt aikaa vaan päivä typistyi sateen vuoksi yhteen hauskaan 20min ajovuoroon.
Tarkoitus oli siis linkata esimerkki tuosta veturin käyttämisestä.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Kannattaa tsekkaa rengaspaineet heti varikolle saapuessa, joka setin jälkeen. Varsinkin jos se oma vauhti kasvaa päivän aikana setti setiltä, niin aamupäivän paineet voi olla liikaa iltapäivälle. Tässä yksi asia pitää mielessä. En muista mihin kategoriaan Rosso Corsa osuu, että onko sille jo liikaa tuollainen 1.22 aika.
xxx
Rosso corsalla ajelee pitkän matkaa alle 1:20, tämä tosin täystehoisella pyörällä. Tosin kuten aikaisemmin todettu, en tuijottaisi pelkästään kellosta, missä se pidon raja menee...
Tuohon SMC 690 videoon en kommentoi muuta, kuin että kokeilisin ajaa pitkiä suoria edeltävät mutkat pyöreämmin, niin saa pitkille suorille heti alusta alkaen kovemman keskinopeuden. Pienitehoisella pyörällä jokainen mutkassa hukattu km/h tuntuu suoran päässä kellossa.
Selvennyksen vuoksi tämä Kemoran 1:22 oli joskus 2005 paikkeilla SV650S:llä. Pystyssä pysyttiin, mutta muuten muistikuvat silloisesta katurenkaiden toimivuudesta ovat hieman hataria
Rosso Corsan lipsumisongelma taasen tuli vastaan 2012 SMC:llä Alastarossa siinä 1:35 - 1:36 tietämillä. En oikein tiedä mitän niiden paineiden pitäisi olla tuollaisessa rakkineessa. Luulenpa että seuraavan renkaan uusinnan yhteydessä vaihdan johonkin vauhdikkaaseen ajoon tarkoitettuun malliin, sillä Supercorsa toimi edessä ihan hyvin samoilla paineilla (muistaakseni ~2 bar lämpimänä). Tuolloin oli siis tarkoitus kokeilla Rosso Corsaa, mutta rengasliikkeessä kävi vahinko ja sainkin Supersorsan eteen.
Nykyään tuppaavat nuo ratailut ja ajaminen yleensäkin jäädä niin vähälle, ettei hieman nopeampi kuluminen haittaa. Kunhan vain on pitoa silloin kun pääsee ajamaan![]()
juhvelström
Juu tässä bladessa ne silloin oli. Kun ajosta mittaa paineet, niin varmaan noilla voi hyvin lähteä liikkeelle. Joku viisaampi osaa sanoa onko eroa paineilla näillä eri pyörillä, mutta itse en usko että eroa juurikaan olisi. Se kuinka paineet muuttuu ajon aikana, niin eri pyörilläkin on eronsa ja tietty ajotyylillä, nopeudella jne. jne. Että kylmäpainetta on matkia kaverilta. Testaa näillä ja jos tuntuu huonolta ajossa tai kuluu huonosti, niin muuta sitten.
xxx
Onkohan paineet ihan alueellaan kun laitoin pirelli rosso corsien kylmäpaineiksi molempiin 2 kiloa. mittaisin ajon jälkeen ja oli etu 2,1 ja taka 2,3Pitäisikö etusen painetta nostaa hiukan???
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mun kierolle logiikalle tuo kuulostaa alhaiselta. Eli jos kylmä katupaine on 2,5 niin radalla katurenkaalla jos pääsis sinne lähelle lämpöisenä tulee hyvä. Takarenkaan kohdalla olen ottanut ohjenuoraksi etusen katukylmäpaineen, eli lämminpaine pyörinyt mulla siellä 2,3-2,5 molemmissa päissä. Tämän lisäksi katsellut, miltä rengas ajon jälkeen näyttää. Ajat alastarolla 1.38 luokkaa.
Streethawkin viestin lukeneena, niin paineet ainakin jokseenkin tontilla 2,3-2,5 välillä. Päättelyketjun loogisuus sitten toinen juttu
Varikolle rullailu laskee painetta sen 0,1![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tässä taulukko niin loppuu spekulointi. "Psi to Bar converter" löytyy googlesta.
Pikku spekulointi vielä perään.
Alkukesällä Alastarolla kaveri ajoi Rosso Corsilla taulukonmukaisilla paineilla ja takarengas alkoi kulua pilalle. Tiedusteli sitten paineita varikolta ja paineiks laitettiin:
etu 2,1 ja taka 1,8
Sen jälkeen renkaan pinta muuttui taas "oikeannäköiseksi".
Varikonmittari näytti +28astetta ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta.
Kaverin ajat oli ~1.30.xx
Kiitos tuo taulukko auttoi paljonEli jos rengas jäähtyy sen 0,1 varikolle rullailussa niin eturenkaasta mitattu 2,1 on ihan alueellaan. 2,2-2,3 on suositus etuselle. Eturengas näyttää sileältä eikä repeile yhtään. Takarenkaasta mitattu 2,3 on taas samoilla laskukaavoilla ehkä liikaa kun suositus on 2,2-2,3. Takarenkaassa pientä röpelöä reunoilla. En ole kierrosaikojani vielä kellottanut, koska en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi. Ajo kuitenkin kehittyy koko ajan mielestäni
Esim viimekerran jälkeen tuntui, että voisi alkaa jopa jarruttelemaan vähän enemmän ja myöhemmin. Aikaisemmin panostanut lähinnä ulostuloihin heikohkolla menestyksellä
Voisihan niitä kierroksia alkaa jopa kellottamaan... Joku tuossa ylhäällä heittikin jonkun 1.38 ajan ? oliko hatusta heitetty vai päätelty vaan?
Ja sitten vielä jos tuo taulokko on joku ihan official niin se taas kumoaa täysin puheet lämppäreiden sopimattomuudesta katurenkaille. Pirellitopicista kyselin ainakin muistaakseni ja siellä kirjoiteltiin, ettei yli 60 asteen kannata lämmittää, että muuttuu liukkaiksi. Taulukossa taas ohjeet rosso corsa 70-80 astetta 45-50minTotuus löytyy varmaan sieltä taulukon ja kommenttien puolesta välistä tai sitten hiekalla pötkötellessä
![]()
Motolla nopeet mutkat jalat tapeilla, hitaat jalka maassa.
Siitä pyörästä loppuu muuten kallistusvara hitaissa mutkissa. Toki nopeissa jalka tapilta pois, jos se asfalttiin ottaa. Alkaa vaan olemaan aika hallitsematon vehje siinä +150km/h vauhdeissa.
Parhaiten oppii motolla ajamaan mikroautoradalla, ajo huomattavasti agressiivisempaa mitä isommalla pätkällä.
Alastarossa tollasella kisamotolla pääsee 1.29 aikoja, joten potentiaalia kyllä löytyy ihan katumotollakin.
Suosittelen vaihtamaan esim goldspeedin e-hyväksyttyihin kisaslikseihin, ei noi katukumit oikeen varottele, vaan lähtee alta kun saippuapala. Muutenkin kaasua saa kyllä käyttää rajummin mitä isommilla pyörillä, siellä takapyörällä kuitenkin vähemmän tehoa.
KTM SMR 450 2013 #168
No täytyypä tarkkailla tuota DRC takasta, vaikkei ole mun vauhdeissa vielä rumasti kulunut (mielestäni). Lämminpaine ollut siellä 2,4 tai jopa 2,5 sen Alastaron varikolle rullailun jälkeen. Kylmänä ollut 2,0-2,1, kait. Ideana, ettei ekoilla kierroksilla muljuis ja veis ajohaluja.
Uusi tieto ja kokemus ei pahasta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mitä slicksejä suosittelisitte keskiryhmän vauhteihin? Vaatii jo sitten räväkämpää ajamista, että pysyy oikeassa lämpötilassa? Lähinnä vähän turvamarginaalia haen, koska noi katurenkaat ei pahemmin varottele pidon loppumista. Katsellut noita pirellin superbike sc1 ja sc2... toi sc2 taitaa olla se medium joten varmaan se![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Löytyy lämppärit kyllä. Katsellut myös supercorsia, mutta melko samoissa hinnoissa ovat sc2 kanssa. Millä nimillä muiden valmistajien ratarenkaita markkinoidaan. Vähän pihalla esim metzeler racetech k1 k2 k3 yms continental? Michelin? dunlop?
Blackbird 1998 (2004-2008)
Fireblade 2006 (2008-2011)
KX450F 2011 (2011-2012)
RC8 2008 (2012-2013)
Adventure R 2011 (2013-2015)
R1 2012 (2016-2017)
EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
MG1000 Cafe racer
Slicksejä:
Pirelli Diablo Superbike SC1, SC2, PRO
Metzeler Racetec Slick K1, K2, COMPK
Dunlop KR106(etu) ja KR108(taka) näihin on paljon eri seoksia.
PRO ja COMPK edullisimpia ja myös kovimpia metukalta ja pirelliltä. Näistä PRO on kuulemma parempi valinta.
Täältä löytyy varmaan halvimmalla, 2 renkaan lähetys maksaa noin 30€.
http://www.sebimoto-germany.de/Pages...erangebote.htm
Täällä lisää renkaita sebimotolta:
http://www.sebimoto-germany.de/produkte/index.htm
Mynetmoton hinnat kannattaa kans tsekata.
Tuutko Kemoraan nyt 26-27.7. ?