Eipä oikeestaan karannut, varsinkin keskiryhmässä toi fiilisten aiheuttama varma tieto on hyvn tyypillistä, koska siellä vedetään tunnetusti ihan eniten.
Korkeampi painopiste vakauttaa. Mutta hieman epäilen lausumaasi, koska korkeampi painopiste tarkoittaisi myös keulimis- ja stoppieherkkyyttä. Toki voidaan puhua myöskin sen suhteellisesta suuruudesta, eli onko kyseessä millin, kymmenen vai sadan ero painopisteen korkeudessa?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kuski se eniten vaikuttaa, JMH kun alkoi ajamaan polkumotocrossia, niin Apikkakin lähti heti nopeeseen ryhmään![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Perse se on pääosassa tässäkin pätkässä viime viikonlopulta, mutta laitetaan näytille siinä toivossa, että viisaammat kertoisi missä ne seuraavaksi helpoimmat sekunnit ois? Jotain sitä osaa toki itsekin bongata, mutta sen kautta kehittyminen tuntuu olevan tuskaisen hidasta
Ensimmäistä kertaa meni 1:30 raja rikki, mutta vain muutaman kerran koko viikonlopun aikana. Tasainen suorittaminen on edelleen siellä 1:30 - 1:31 paikkeilla.
2008 Yamaha YFZ-R1 radalle
2021 GASGAS EC 300 polulle
Vastaan nyt sillä oletuksella että sul on slicksit alla. Nopeusvertaukset mitä sanon on mun vanhaan enkkaan 1:21.4.
T1 sulla apex 100, mul oli 107.
T2 jarruihin sulla 123, mulla 137.
T2 sisääntaitto sulla pikkasen ujo. Näytti siltä että lähit jo kääntämään ihan oikein, mutta sit oikaset pikkasen, iha ku pelkäisit sitä monttua siinä T2 apexissa. Tosta lähtee jo useampi kymppä ku et ota sitä apexii kiinni. Saisit paljon suoremman avauksen kohti T3.
T3 jarruihin sama nopeus ku mulla, mutta joko oli sulle liikaa vauhtia tai sitte jarrutit liian kevyesti, koska missasit apexin toista metriä, menee ainaki puol sekuntia hukkaan.
T4 näytti ihan hyvältä, käytit koko radan entryssä, sinne tosin sais mennä paljo ripeämmin sinne radan reunaan jolloin et joudu alottaa jarrutusta ku pyörä on vielä menossa väärään suuntaan. Apex 130, mul oli 137, nopeimmat vetää tohon 145 mitä oon kuullu. Ehkä pikkusen varovaiselta näytti avaus tossa apexin jälkeen mutta en tiedä sun pyörän ominaisuuksia joten ei siitä sen enempää.
T5 ja T6 meni ihan ok, mun silmään ei osunu mitään pahaa linja/nopeusvirhettä.
T7 taitaa osua tappi maahan? Missaat apexin metrillä (apex on siellä mutkan lopussa, siihe pitää mennä metrin irti sisään mutta pitää ottaa se sisäkantti kiinni siellä nurjalla puolella, muuten kärsii avaus ja linja siihe kikkamutkaan.
T8 (kikkamutka) Sulla jarruihin 127, mulla 137. Sanoisin että tossa kohdassa se tulee iha linjasta suoraan. Maltoit ottaa molemmat kantit ihan hyvin kii. Pikkasen ehkä valui linja leveäksi jolloin et päässy kaasulle ennen sitä kumparetta, jos pyörä ei salli nojata enempää ni pikkasen vähempi vauhtia siihe ekaan apexiin ni pääset kaasulla siitä toisesta ulos.
2 vikaa mutkaa menee ihan ok.
Mutta yks IIIIISO virhe : Paina hyvä mies se pää alas! Pään pitäis olla mutkissa siellä missä peili sijaitsee. Sun torso on pyörän päällä koko mutkan läpi. Varsinki jos sulla tapit osuu Lemminkäisessä maahan jo, ni kroppaa sivulle perkele ni se pyörä kyl kääntyy samalla kallistuksella helpommin.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Sulla tuntus olevan vähän turhan kiire ajaa kovaa, jonka seurauksena linja ei pidä. Olet kaikissa mutkissa 0,5-2m irti apeksista pois lukien kikkamutka. Siinä tulee poimittua kantit suht hyvin. Eli naksu pois (henkisestä) vauhdista ja keskityt pitämään ajolinjan tarkkana niin kello tykkää. Lisäksi tuo privan mainitsema kropan käyttö tarkkailuun. Sulla pysyy yläkroppa koko ajan aika ylhäällä. Pyri saamaan sitä alemmas ja enemmän sivuun keskimutkassa ja etenkin avauksissa. Nyt sulla alkaa yläkroppa liikkumaan keskelle pyörää siinä kohti kun avaat kaasu, kun just silloin pitäs työntää kropalla pyörää pystyyn, että on pitoa avata. Lisäksi etenkin nakumopolla saat pyörän kääntymään huomattavasti paremmin, kun saat vietyä painoa enemmän eteen, alas ja sivulle. Ja suorilla kypärä saa olla tankkia vasten jos ukko vaan taipuu.
P.S. 15.päivä myyntiin tulee myös Alastaron AT5 kurssi, kannattaa olla kärppänä sen kanssa.
Superbike #7
On tämä hauska laji, taas lähti melkein sekunti ajolla mikä tuntui itselle huonolta rutiinin täydellisestä puutteesta johtuen
Kävin siis KVR:n opissa lauantaina Alastarolla hetken mielijohteesta kun en itse keksinyt selkeää asiaa mitä lähteä kehittämään ja Roopen kanssa katseltiin ajoa videolta läpi kehityskohteita noukkien.
Keli oli melko lämmin ja sai taas omaa tekemistä muuttaa melkoisesti, oma paketti levisi jokseenkin täydellisesti uusien asioiden implementoinnissa (mun uus lempisana työelämästä) ajamiseen. Viimeisellä setillä kuumuus tuntui pahalta, pää oli jo pehmeä sekä opit vielä hakusessa ajamiseen. Silti vauhti nousi neljässä setissä ja tiedän nyt mihin keskittyä jatkossa, varmastikin kestää pitkään saada homma toimimaan itselle ja saada opit oikeasti hyödynnettyä tekemiseen. Mutkaan ajaminen kun meni jokseenkin täysin uusiksi.
Täytyy kyllä sanoa että todella hyvä ja ytimekäs paketti KVR:llä tuohon hommaan, voi kyllä suositella!
Mieleen jäi pohjalle sanat, "Nyt sun täytyy vaan ajaa kovempaa", alkoi meinaan pyörä kääntymään ja meinaa leikata apeksista ulos sisämutkan puolelle.
Alkaa vaan käymään melko fyysiseksi pikkuhiljaa, hyviä nettikauppoja kellään suositella? Kuntokauppa kun ei harhaanjohtavasti myy kovempaa peruskuntoa kuin lihaskuntoakaan![]()
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Kiitos PrivateeRille ja Nitrousille vinkeistä! Kropan käytön ja jonkinlaisen yliyrittämisen olin itsekin kyllä rekisteröinyt, mutta se maltti tuppaa jäämään aivan liian nopeasti.
Viikonlopun ja samalla myös kauden ensimmäinen ajovuoro oli niin kamalaa väkisin vääntämistä, että havahduin itsekin rauhoittamaan ajoa ja keskittymään oikeisiin asioihin. Tuloksena ajoin jo heti seuraavalla vuorolla ns. ennätysvauhtiani. Eli maltti toimi uskomattoman hyvin, mutta siitä huolimatta se taas unohtui nopeasti sen jälkeen. Eli siinähän se suurin jarru varmasti alkuun on.
Ja tosiaan kropan käyttö jäi suorastaan koomiseksi, kuten tästä hyvin näkeeKuski aivan pystyssä ja kädet suorana, mutta pyörä aivan kallellaan ja kaikki mahdolliset kulutuspalat kuluu. Ei näin.
P.S. ei ole slicksejä alla, vaan itse asiassa ihan katurenkaat vielä (Metzeler Sportec M9 RR). Mutta tarkoitus on vaihtaa koko mopo enemmän rata-ajoa palvelevaan, niin sen myötä sitten rengasvalintakin muuttuu.
2008 Yamaha YFZ-R1 radalle
2021 GASGAS EC 300 polulle
Tosta kun nojaan leuan tonne ohjaustangon pään sivuun niin näyttää jo ihan eri tavalla hyvältä. Mut kovaa ajamisessa ehkä se tärkein sääntö on, että pitää malttaa ajaa riittävän hiljaa, että pystyy ajamaan kovaa. Kun homma menee yliyrittämisen puolelle niin pää on koko ajan selviytymismoodissa, jolloin ajon tarkkuus kärsii ja varsinkin uuden oppiminen on lähes mahdotonta.
Superbike #7
Näin sivusta katsellessa ja mietiskellessä, niin keskinopeessa nopean ryhmän rajaa kolkuttavat harvemmin työntää nakulla ja katurenkailla sinne nopeen ryhmän rajoille. Noh, tiedä sitten, täysin mahdollista nähtävästi juu..Nopeesta ryhmästä nyt on työnnetty keskiryhmän nopeeseen päähän tietty kaikenmaailman kikottimilla ja busseilla, mutta se on tietyllä tapaa vähän eri juttu, kun se osaaminen on jo pohjalla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Oot siinä mielessä oikeassa, että aika monta asiaa pitää jo tehdä oikein tai ainakin sinne päin, että katukumeilla pääsee nopean ryhmän kyytiin. Ja katukumeilla en tarkoita tässä katulaillisia sliksejä. Toisaalta sitten taas tämän ko. videon herra(?) voisi ajaa 3-5 sekkaa kovempaakin nykyisellä riskitasolla muutamalla pikku parannuksella. Katukumien ongelmaksi oikeastaan tulee se, että jossain kohtaa vauhdin kasvaessa ne vain eivät enää kestä rasitusta vaan pinta ylikuumenee, mutta hemmentin kovaa noilla nykysillä pystyy vetämään yksittäisen kierroksen tai kaksi.
Edit. Pakko lisätä vielä sen verran, että ketään ei olla siirretty ryhmästä toiseen pelkästään kaluston takia. Jos ajaminen on ryhmän vauhtiin sopivaa ja ajolinja järkevä sekä ennustettavissa oleva niin nopeassa(kin) ryhmässä saa vetää millä tahansa 2-pyöräisellä. Mä ite oon varmaan siitä kaikkein pöljin case-esimerkki tältä kesältä, kun paiskoin vanerilevyn aerodynamiikalla varustetulla 60-heppasella papattimella siellä järkevämpien laitteiden seassa.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 13.06.2022 klo 23:57.
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
UwU Jäsenvastaava UwU
Gsx-r 600 Bukkake Kawai!
Aprilia RSV Mille R -03
Oh senso. potrei essere ancora un po' Kobe?
Erittäin harva ymmärtää, millaisia taikoja pelkkä ajolinja jarrumerkin ja apeksin välillä tekee kierrosajalle. Ei tarvi olla edes kummonen osaamistaso noin kokonaisuudessa, jos saa tuon pätkän toimimaan. Eikä tarvi osuu ees apekseihin, riittää kun mopo on oikeassa suunnassa siinä vaiheessa kun se on metrin parin kolmen leveydellä apeksista.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Renkaista puheen ollen. Oman kauden aloitus on surkeiden kelien ja koronatartunnan vuoksi venynyt ensi viikonlopun Motoparkkiin. Ja ratakin on itselle täysin uusi. Normaalisti ajelen nopean ryhmän hitaassa päässä, Alastaro 1.27-29 haarukassa, Kymiring 2.07-10. Motoparkkiin otin kuitenkin keskiryhmän liput niin saa harjoitella uutta rataa rauhalliseen tahtiin.
Ensi viikonlopun aloituksessa mietityttää slicksien käyttö (Pirelli Superbike). Saankohan ne kylmenemään liikaa kun köröttelen uutta rataa opetellen? Vai olisiko järkevämpi aloittaa opettelu nyt alla olevilla katurenkailla (Supercorsa) ja vaihtaa sitten slicksit alle kun alkaa rata hahmottumaan ja vauhti parantumaan. Pyörä Panigale V4, joten takarengas pysyy kyllä lämpimänä yleensä ilman ongelmia. Mutta etunen mietityttää kun jarrutukset on alussa ujoja. Slicksit on toisilla vanteilla, joten vaihto käy kyllä kätevästi. Mistäs tietäisi milloin kannattaa vaihtaa slickseihin?
Veikkaisin että Pirelli Supercorsa SP.
Ne on oikein hyvät opetteluköröttelyyn.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."