Hyvä, tykkään kun asia sanotaan näinAlan siis keskittymään linjaan ja apekseihin kunnolla.
Tätähän voin toki koittaa, itse ajatellut ottaa ihan rutiinin luomiseksi sen alusta asti tekemiseen mukaan.
Olo on kyllä tukeva ja vakaa, jos siis tarkoitit että perseen siirtämisen takia ajoasento olisi hutera vauhdinpuutteesta johtuen?
Mulla on jalkatapit alimmillaan ja vaihdepoljin jopa kohtuuttoman korkealla. Jalat on silti niin mutkalla ettei oikein nilkka taivu enää nostamaan vaihdetta pienemmälle sekä liikkuminen pyörän päällä yleisestikin on raskasta ja vaikeahkoa. Videolla ajan orkkispenkillä joka on itselle 185 senttisenä auttamatta liian matala ja pehmeänä vielä upottaa melkoisesti kun elopainoa sen 100kg.
Tähän on kuitenkin ratkaisu jo työn alla.
Mutta pyörä alkaa sen jälkeen varmaankin olemaan itselle aika hyvä, kolmessa viikonlopussa ei näköjään ihan kaikkea saa soviteltua mitoilleen sopivaksi ja ajaakin täytyy![]()
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kun omaa poikaa opetettiin rata-ajossa, oli se kropan kanssa työskentely, painon siirtely ja katse ihan ensimmäisiä juttuja. Sitä arvioitiin koko ajan. Ajolinjat toki ensimmäinen, tärkein ja turvallisin tapa kehittyä, mutta vauhdin kehittyessä kropan täytyy tehdä niin älyttömän paljon työtä, että ilman sitä työtä yhdistettynä oikeisiin ajolinjoihin stoppi tulee vastaan ja vaaran momentti kasvaa. Tosi kokonaisvaltaista urheilua.
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
Noniin, Alastarolla alettiin metästämään apekseja. Tuli muuttujia uusista erilaisista renkaista alkaen siihen että vauhtikammo oli vain kadonnut jonnekkin, aiheuttaen koko ajon sotkeutumisen kun alkuunsa lykkäsi liiaksikin mutkiin. Sunnuntaina vielä pyörän geometrian säätöä kun tuntui ettei se käänny kunnolla millään, eli keulaa pykälä alemmas ja sitten saikin totutella taas. Lopputuloksena 1.32.32 ja tässä paras videolle jäänyt kieppi.
Tämä olisi varmaan ollut paras jos lopussa ei olisi hitaampi tullut vastaan aiheuttaen oman pakan leviämisen, ajat kuitenkin 1.32.xx-1.33.xx haarukassa kun pääsi vaan ajamaan.
Virheitä tästäkin löytyy toki ripakopallinen omaankin silmään ja juurikin samoja mitä ajaessa jo huomasin.
Linja leviää pahasti käsille kikkamutkan sisäänmenosta loppuun asti, vauhtivasurissa noukkisin apeksin kantin päältä ja tuntuu että mutkien sisäänmenot tarvis alkaa tekemään ihan erilailla. Alkoi tuntua että kallistelen vaan rauhassa sisään enkä varsinaisesti aja pyörää aktiivisesti, miltäs tämä tuomareiden silmään näyttää?
https://youtu.be/mmnCP6ob5IQ
Lisätään vielä, että alkoi vähäsen tuntumaan ajamiselta ja saamaan tuntumaa tekemiseen. Voisi sanoa että jonkinlainen rytmi alkaa pikkuhiljaa löytymään.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Avasin linkin ja katoin että miten helevetissä minä tossa oon. Samanlainen puku ja sama Racebox mini siinä, täysin identtinen kuvakulma kans.![]()
Yamaha YZF-R1 2008 "race"
Näyttää juuri tuolta ku sanoit että et edes yritä ohjata pyörää vaan kuten Eemeli sanoi mulle pari vuotta sitten : ohjaat kuin valtamerilaivaa!
Muuten ihan ok näköistä mutta minne ihmeeseen sun nopeudet häviää? Järjestäen joka paikassa on 30km/h vähemmän vauhtia ku tonnarilla saisi. Onko katurenkaat? En tiedä yhtään miten toi sun alla oleva pyörä kulkee.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olen syvästi pahoillani.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Noni, sit otetaan aktiivisempi ote vespaan ja aletaan kertomaan sille mitä halutaan.
Taas saa opetella uusiksi asioita, ei pääse tylsistymään
Tuossa edellä tuo nopeus taisi jo selvitäkin, ei tuo liian raketti suorilla ole mikä on ihan hyvä asia ja suorille nousee vauhdit varmaan helpolla parikymppiä kun oppii ja uskaltaa ajaa mutkista ulos.
Renkaat on Metzlerin TD slicksit jotka tuntuu kyllä älyttömän hyviltä, aiemmin oli bridgen r11:set ja ei tainnu oma vauhti riittää niille alkuunkaan kunnei oikein mitään palautetta tuntenut.
Ai siinno nii paljo, oon ollu 4hevosta perässä uskossani ja täähä muuttaa kaiken![]()
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuli kausi avattua Alastarolla käytännössa siitä mihin syksyllä jäätiin. Samaa vaivaa täälläkin, laiskaa kääntämistä ja apexit karkaa. Tossa yksi kierros sunnuntailta. Äänistä vois päätellä että mutkiin mennään pienellä kaasulla, tai niihan se onkin mutta noi kaasarit on niin sohlot että kierrokset ei vaan laske nopeesti.
https://www.youtube.com/watch?v=lsaYd5Vqqj8
EDIT: Tulipa p** laatuinen video
EDIT 2: Tehoista puheenollen tässä kampiakselilta 120hp uutena, paljonkohan tallella![]()
Kawasaki ZXR 750R K1
Honda VF 500F
Honda VFR 750F
Honda CBR 1000F
Honda CBR 1000F
Honda VF 1000F II
Honda CB 750K
Haistan pientä ironiaakyllähän toki puhun tuossa itseni pussiin jos tulkitsee kuin piru raamattua.
Mutta käsittääkseni ymmärrät kyllä alustan säätämisestä sen verran, että kun renkaat muuttuu erilaisiksi ja pohjiksi keula on vakiota korkeammalla ja akseliväli pisimmillään niin jotain vaikutusta saattaa olla kääntyvyydessä, varsinkin suhteessa edellisiin renkaisiin.
Sitä tilannetta kun korjasi niin alkoi tekemään paremmin huomioita omasta tekemättömyydestä.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Suurin ero mopon kääntyvyyden fiilikseen tulee siitä että renkaan profiilin muoto muttuu, ei niinkään koko tai korkeus, varsinkin jos vaihtaa vanhan eturenkaan uuteen, ja vanha on kulunut kantikkaaksi.
Korkeus noin ylipäätään, oli sitten alustan tai renkaan, saa muuttua abaut 3,6 mm, ennen kuin se vaikuttaa yhden millin etujättöön, eli noin yhden prosentin/ etujättö yleensä pyörii luokassa +-100 mm.
Mutta ei siinä alustan säätämisessä mitään väärää ole, oppiipahan ruuvaamaan sitäkin. Kunhan muistaa, että jos mopo ei käänny ruuvaamisen jälkeenkään, niin vika saattanee olla jossain muualla kuin alustan säädöissä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Se nyt on päivänselvää, että omaa tekemistä täytyy kehittää. Kuvittelin sen jo ymmärrettävästi todenneeni.
Tuo pyörän kääntyminen vain oli melko selkeä ero jopa itselle.
Takarengas ei ole yhtään niin teräväprofiilinen kuin edellinen ja pientä kulmaa kyljille jo syntynyt, matalempikin tuo uusi on ja molempien renkaiden runko huomattavasti pehmeämpi.
Eturenkaan profiilissa ei ollut mitään selkää kulmaa vaan pinta oli jokseenkin merkeissä jo tasaisesti, korkeuksia ei tullut etusissa vertailtua.
Keula oli vakiosta 4mm korkeammalla, nyt laskin ns. katusäätöihin kun valmistaja suosittaa vielä toiset 4mm alemmas rata-ajoon. Tuossa öhlärin keulassa siis 4mm välein viivat putkissa.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Lainaus kaverin suusta joka ajoi Alastarolla 1:15.8 :
"Pyörä niin matalalle kuin mahdollista."
Lainaus kaverin suusta joka on pyörittänyt menestynyttä tiimiä vuosia:
"Pyörä niin ylös kuin mahdollista."
Kuka on oikeassa? No Korhosen Taina tietenkin!
Jos tehää kompromissi? Eli nopein tapa:
"Pyörä niin puoleenväliin kuin mahdollista."
Tai sit todetaan vain:
"Ei siihen ole yhtä oikeaa vastausta ku siihe vaikuttaa pyörä, kuski, rata, hallitus, Kymiringin rahoitustilanne sekä Kummolan bulldoggi."
(Tossa yhen radan rataennätyksestä kuulin sellaisen pienen viisauden että keula oli tontissa ja perse taivaissa jotta pyörä suostu kääntymään tarpeeks hyvin)... Eli siinä on 50-50 tilanne. Toinen pää alhaalla, toinen ylhäällä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kuinka tontissa on aivan tontissa?
Apikan suhteen, mulla ja muutamalla muulla on näkemystä. Kohtuu kiikkerä peli, ns. ohjekirjan ratasäädöissä tai siitä hurjien vetäessä jopa yhden viivan yli.
Edit: ja niin ylhäällä kun voi, voi olla sama kuin aivan tontissa![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ihan suoraa referenssiä omasta kokemuksesta ei oo tarjota ennen tätä kesää ku en oo koskenu noihin preloadeihin, huolto on niitä ropannu.
Mutta 2018 ku ajoin enkkani sekä Alastarolle että Motoparkiin ni keulan preload oli 2mm (skaala on 0-14).
Viime kesänä ku etupään preload oli huollon jäljiltä 8mm ni Alastarolle tuli hikisesti oma enkka, mutta Motopark jäi yli puolen sekunnin päähän. En voi varmaksi sanoa koska luonnollisesti säädöt 2018 vs 2021 ei olleet samoja.
Tänä kesänä saanee tohonki vihdoinki varmuuden ainaki Hondan puolelta jos ny saa ehjän kesän ajettua. Ja tossa täytyy muistaa sekin, että pelkkä keulan korkeus ei paljoo kerro ku perän korkeus pitäis kans tietää, mutta sitä ei oo tiedossa 2018 kaudelta mulla. Rake vaikuttaa hitosti pyörän kääntyvyyteen, mut ihan tuntuman pohjalta voin sanoo että toi mun viime kesän enkka Alastarolla ois parantunu aivan helvetisti jos pyörä ois kääntyny kunnolla.... eli joko perä oli liian alhaalla tai keula oli liian korkealla, mutta nopeissa oli 100 tonnia ongelmaa ku pyörä ei vaa halunnu taipua.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Itse en puhunut esijännästä, vaan putkien liu’uttamisesta kolmioiden läpi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Melkolailla se ja sama kumpaa teet ku puhutaan keskiryhmän vauhdeista. Sit ku mennään SM+ tasolle ni sit voi alkaa hifistelee.
Mitä tossa viime kesänä parilta osaavalta hepulta kysyin varikolla että mitä eroa siinä käytännössä on ni vastaus oli aikalailla sama kaikilta: "Ei oikeastaan mitään, lähinnä preloadilla korottaessa jarruissa huomaa eroon ku keula painuu enemmän suhteessa.
Mutta veikkaan että HYVIN harva keskiryhmäläinen vetelee sellasia jarruja jotta huomais eroa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuo selittää paljon miksi apikka tuntuu niin rauhallisen vakaalta, luulin lähinnä kokonaisuuta paremmaksi enkä ole edes vertaillu numeroita. Katumopossa kun on etujättö 94mm ja akseliväli 1395mm luokkaa vakiona ja hieman vähemmän nykyään.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle