Siitäkö mullaki on kierrosajat kiikastanut![]()
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Mulla pätki niin päin että teki pahimmillaan ouolenbkierroksen pomppuja data ja välillä tuli aika haamukierroksia. Esim. Kemorassa alle minuutin ja useempia pienempiä hyppyjä oli jatkuvasti. Pahimmillaan ei koko päivältä saanu yhtään kunnollista kierrosta datan osalta. Noita pieniä hppyjä ei ees huomannu ennen kuin koneella katteli dataa tarkemmin. Pari kertaa luulin ton takia ajaneeni enkan, mutta tarkempi tarkastelu osotti, että datassa häröö.
Superbike #7
"Myytävänä nopea GPS-mokkula!"
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Viime vuonna kun kännykän gps:illä ajelin, niin Kemorassa en saanu juurikaan kierroksia talteen. Ensin ajattelin, että se metalliaita sotkis, mutta kun ajat oli useasti 2:3x, niin voisko se ottaa kahvilan suorasta maalilinjan. Nyt ei ollu qztarzilla tuota ongelmaa ja rauhassa kun ajelee, niin sekin pysyy mukana![]()
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Täällä qstarz vai mikä nyt on toimii tasaseen päin persettä. Sillä saa melko uskottavasti ajetun kierrosmäärän ja ajat puolen sekunnin sisään.. joskus se innostuu ja näyttää oikein (vertailu ponderoiin).
Parhaimmillaan datan heitot on niin pieniä, ettei niitä juuri huomaa, mutta esim. eri välityksiä testatessa ois nopeuskäppyt kiva olla parin kilsan sisään ja sen 10 kierrosta putkeen, mistä nyt voi vaan haaveilla.
Seuraavaan kesään vois koittaa jotain muuta
Onneks nuo mokkulat kuitenkin silloin näyttää oikein kun kierrosennätys tulee.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Noissa 10 Hz Qstarseissa on kyl hyvä data niin kauan ku ne toimii.
Mut huono puoli se että ne tahtoo hajota enemmän ja vähemmän nopeesti mopon tärinästä. Mulla niitä on menny jo 4 kpl. Vuos pari kestäny per kappale.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kassillinen elektroniikkasälää hankittu ja pyöri mukana ratapäivillä kesän aikana. Pari kertaa ratapäivillä viritin systeemit ja totesin, että olisko sittenkin parempi keskittyä siihen ajamiseen ja uusien asioiden oppimiseen! Kyllä omat nopeat tulee jos on tullakseen.
Uusia osia tilattu ja ensi kaudeksi, rakenteilla kyykky kadulle/radalle. Saas nähdä miten kerhon ratakiertäjät vastaa haasteeseen! Vähän joutuu varmaan kierrosajoissa kiristämään, mutta .........periksi en anna.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Qstarzin eka ja pahin ongelma on tuo akku, joka paikoillaan ollessa pätkii kontaktia kun akku tärisee laitteen sisällä. Hetkeksi tuon ongelman saa korjattua kun kiilaa sen akun paikoilleen mahdollisimman tiukasti, mutta ajan kanssa ongelma palaa. Laite toimii huomattavasti paremmin kun on kiinni suoraan pyörän sähköissä, tuo on testattu useampaan otteeseen ja useammassa pyörässä. Keväällä mittailin tallilla tuota USB-muuntajan antamaa virtaa ja mun mielestä oli ihan tasasta. Tosin mitään muuta mä en sähköstä ymmärrä kuin että se on sinistä ja sattuu.
Superbike #7
Niinhän sitä luulis... Ainakin verkkovirtalatureissa on nähty kaikenlaista. Vaikka ei sähköstä paljoa ymmärtäisi, oheisen linkin oskilloskooppikuvat latureiden ulosannin eroista ovat aika paljonpuhuvia.
http://www.righto.com/2012/10/a-doze...-apple-is.html
Sitä ei toki voi sanoa johtuvatko ongelmat huonosta virrasta vai ei, mutta jos mittalaitteita ei ole, ei oikein ole muuta keinoa kuin kokeilla eri yhdistelmiä akulla ja ilman.
DC regulla alaspäin pitäis olla varsin triviaali verraten verkkovirta-adapteriin. Itellä vielä pitäis löytyä 3A virtaakin tarpeen tullen, joka on varmaan 10x virrankulutukseen, kun tuommonen mokkula nyt juuri mitään edes vie.
Oman ajodatan tujottaminen ei paljon auta, ellei ole mihin verrata. Täytyy tunnustaa, että tulee välillä katottua muiden käppyröitä.
Kemorassa omalta kohdaltani käppyrät näytti jo alle 1,23 aikoja kun innostuin liikaa. Missään vaiheessa ei ollut ongelmaa eikä "ohjelmaa", mutta päätin hiljentää marssivauhtia. Viisi sekkaa kierrokselle lisää ja ajaminen oli pelkkää nautintoa. Jäi aikaa katsoa, onko katsomossa porukkaa, kuka mahtaa olla liputuspaikalla ja tietysti mannekiinina kuvauspaikalle.
Noksulla (701) + 10 Hz Qstarilla olen dataa kerännyt. Sen verran kiinnostaa, että voisin Androidin systeemin kytkeä ja hankkia Racechrono Pron.
Katsotaan nyt mitä kaikkea kilkettä uuteen katu/rata raaseriini tulee ensi kaudeksi. Ainakin kaikkiin vanteisiin ja vetolevyihin asennan uudet laakerit.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Kyllä siitä aika paljon irti saa siinä vaiheessa kun tietää mitä sieltä datasta etsii. Mulla tosin auttaa jonkin verran se, että loggaan nopeuden lisäksi kaasunasentoa, jarrupainetta ja alustaa. Noista tosin yleensä vain kaasunasentokäppyrää tulee tuijoteltua, koska siellä ne suurimmat virheet mulla (ja monella muullakin) on. Lisäksi kiihtyvyyskäppyröistä voi saada irti aika paljonkin sen nopeuskäyrän tuijottelun lisäksi.
Edit. Esim. kauden vikalla motoparkin reissulla pelkästään omaa dataa ihmettelemällä tippu kierrosaika 1:33-tasosta seuraavalle päivällä matalaan 1:32:een ja vikalle päivälle tasan 1:31:een. Jos ois neljännen päivän ajanu olis tod. näk. päässy 1:30 puolelle tai jopa alle. Tietty siitäkin oli jeesiä, että vetoapua oli tarjolla, mutta vetoavusta ei ole hirveästi iloa jos ei ymmärrä, että missä se edellä menevä on todennäköisesti nopeampi. Keskiryhmän kuskilla päiväkohtaiset parannukset voi olla vielä selkeästi suurempia, koska myös virheet ajossa on isompia. Samalla vieläpä niin, että riskitaso tippuu yhtä paljon kuin tuolla sinun 5 sekunnin vauhdin tiputtamisella, mutta kierrosaika paranee useammalla sekunnilla.
Superbike #7
Kyllähän tuo data auttaa pienissäkin jutuissa. Itselläni konkreettisin esimerkki oli varmaan kun ihmettelin miksi muut saa kelattua enemmän vauhtia jossakin paikassa, vaikka mielestäni kiskon tuppi pohjassa. Data paljasti mulle että samalla kun vaihdan asentoani satulassa ja vaihdan isompaa niin lyön kaasua samalla kiinni. Tuon kun tiedosti, niin vauhtia alko saada kelattua ihan eri lailla seuraavaan mutkaan. Siitä nyt tulikin sitten omat ongelmansa, mutta se nyt onkin toinen tarina
Yleisesti ottaen jos datassa näkyy jonkinlaiset arpajaiset kiihtyvyydessä niin jotain siellä satulassa ryssitään, eikä varmasti ole optimaalisin tai turvallisin tapa kiertää rataa. Eikä tuon huomaamiseen nyt tarvi vertailudataa.
Toi voi johtua myöskin siitä että sulla ei yksinkertaisesti ole riittävää kokonaiskuvaa siitä miten radalla pitäis ajaa. Koska jos et tiedä miten pitäisi ajaa, niin et myöskään ymmärrä miltä käppyröiden pitäis näyttää.
Voi johtua myöskin siitä että perstuntumasi valehtelee sinulle. Joten kun data yrittää kertoa sulle asian todellista laitaa, niin ego blokkaa kaiken koska "enhän mä noin aja." Joten lopputuloksena on "en ymmärrä" koska data ei kerro sulle samaa asiaa kuin mitä valheellinen perstuntumasi väittää.
Tai tuijota jonkun muun kuskin käppyröitä, silloin sun ego ei ole tiellä plokkaamassa. Ja opettele niiden avulla tulkkaamaan dataa ilman vertailua.
Seuraavan kerran kun tuijottelet käppyröitä, niin etsi joku paikka, missä tiedät tekeväsi virheen. Eli esim joku mutka mikä tuntuu vaikealta, tai missä kaikki menee ohi sinusta.
Sen jälkeen x-akseliksi aika, ja tuijotat nopeus & pitkittäiskiihtyvyys & poikittaiskiihtyvyys -käppyröitä (ja paikkaa kartalla) niin kauan että hahmotat sen liikkeen siinä mutkassa noiden käppyröiden avulla.
Pitkittäiskiihtyvyys kertoo sulle missä suljet kaasun, missä alotat jarruttamaan, miten jarrutat, koska lopetat jarruttamisen, kuinka kauan olet moottorijarrulla, missä kohtaa menet kaasulle ja avaat.
Poikittaiskiihtyvyys kertoo sulle milloin alat valuttamaan mutkaan, milloin taitat mutkaan, saatko käännettyy mopon ennen vai jälkeen apeksin, milloin saat nostettuu mopon pystyyn.
Nopeuskäppyrästä näet helpoiten missä sun todellinen jarrumerkki, ja apeksi, on.
Jarrussa suurimmat vaikuttavat tekijät ovat ilmanvastus (varsinkin nopeuksissa 100-300), moottorijarrun suuruus eri vaihteilla ja kierrosluvuilla, ja etujarrun käyttö. Nuo kolme tekijää ovat ne mitkä muovaavat pitkittäiskiihtyvyyskäppyrää.
Avauksessa suurimmat vaikuttavat tekijät ovat kaasun käyttö, ilmanvastus nopeuksissa 100-300, ja teho vs vaihde vs kierrosluku vs massan hitaus. Nuo "kolme" tekijää ovat ne mitkä muovaavat pitkittäiskiihtyvyyskäppyrää.
Eli tulkinnan vaikeus voi johtua myöskin siitä, ettei kykene hahmottamaan mitkä kaikki asiat vaikuttavat merkittävissä määrin siihen mitä todellisuudessa tapahtuu.
Toi mitä nitro sano noista muista datoista, niin yleensäkkään yksi yksittäinen käppyrä ei kerro paljoa, ehkä vain sen yhden asian. Mutta kun ruudulle pistää kaks käppyrää, niin ne yhdessä kertovat jo 1-10 asiaa, ja kun ruudulle lisää kolmannen käppyrän, niin sitten mennään jo suuruusluokassa 10-100 asiaa.
Noi kolme edellämainittua käppyräähän kertoo sulle erittäinkin tarkasti; millä nopeudella kappale kulkee, mihin suuntaan se on kulkemassa, millä tavalla sen nopeus on muuttumassa, ja kuinka nopeasti sen nopeus on muuttumassa, millä tavalla sen suunta on muuttumassa ja kuinka nopeasti sen suunta on muuttumassa.
Ja yks tärkee tekijä on vielä asenne. Jos asenne on etukäteen "emmää osaa", niin sitten lopputuloskin on "emmää osaa".
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ainakin joissakin usb-autolatureissa on hommaan sotkettu vinkunasta, vihellyksestä ja sirkutuksesta päätellen hakkuripiiri regulaattorin sijaan, ja silloin ongelmat lienevät osin samoja kuin verkkovirralla. En tiedä sitten onko tuo tehty siksi että sama laturi sopii myös 24v järjestelmiin, vai onko hyvä regu kalliimpi kuin huono hakkuri.
Ton tietomäärän takia suosittelen ite alottamaan ihan vaan parin käppyrän kanssa, koska muuten tulee aika äkkiä ns. infoähky eikä enää ole mitään hajua mitkä asiat korreloi keskenään kun muuttujia on niin paljon.
Toi mitä sanoit, että jos lähtee väärällä asenteella liikenteeseen niin ei koskaan opikaan mitään. Ite oon aina pyrkiny ton takia laittaa esim. kierrosaikatavoitteen n. 1-2s paremmaksi, kuin mikä äkkiseltään tuntus realistiselta. Sitä kautta ei tuuditu liian helposti hyvänolon tunteeseen, eikä kehitys pysähdy sen takia vaan aina etsii parannettavaa. Kemoralla tein kyllä viimeks sen virheen, että asetin tavotteen matalaan 12-alkuseen. Eihän se siitä sitten enää mihinkään parantunu kun sen saavutti ja oli liian hyvä fiilis siitä, että on onnistunu.
Superbike #7
Jos käytössä on vain Racechronon gepsidatan nopeus, ja kiihtyvyyskäppyrät, niin ei siin kyl ähkyy tuu. Sulla on enemmän valinnanvaraa, mutta suurimmalla osalla ei. Joten vastasin niitä silmällä pitäen.
Sulla on muutenkin helpompaa kun on esim kaasukapulakäppyrä ja jarrupainekäppyrä ihan erikseen. Kun taasen gepisdatasta joutuu ne hahmottamaan yhdestä käppyrästä jossa on vielä monta muutakin vaikuttavaa seikkaa mukana.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."