Olihan tuo "wannabe seosrengas" ehkä hieman kärjistetysti sanottu, mutta olen antanut isojen poikien puheista itseni ymmärtää, että noita kuviollisia seosrenkaita olisi Dunlopilla kahdenlaisia. DOT versio on se "oikea" kisarengas ja tämä Racer versio siitä halvempi vaihtoehto. Vaikka ajetaanhan tuolla Racerillakin kilpaa, ainakin jokkiksessa.(killa @ Heinä. 01 2011,15:51) kirjoitti
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Silti tähän edelleen vastausta odottelee hän(Bobo @ Heinä. 01 2011,11:56) kirjoitti
![]()
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Kyllä sä sen verran reippaasti ajat että luulis lämpöjen pysyvän. Putoaako vauhti jäädyttelykierroksella paljonkin?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jos ja kun kaasua rupeaa avaamaan reilummin kannattaa muistaa kolme asiaa:(scuuba @ Heinä. 01 2011,15:45) kirjoitti
1) Kaasun lisääminen ihan pikkuhiljaa kierros kierrokselta, setti setiltä varovasti lisää kaasua, ei äkkinäistä hyppäystä.
2) Kaasua avataan rauhallisesti rullaamalla keskimutkasta alkaen. Iso osa keskiryhmän läheltäpiti -tilanteista ja kaadoista johtuu ns. piiskamaisesta kaasun avauksesta. Eli keskimutka ajetaan tasakaasulla, ja kun pyörä on noussut jonkin verran pystyyn avataan kaasua äkkinäisellä liikkeellä. Piiska-avaus häiritsee pyörän alustan toimintaa, kuluttaa rengasta ja lisää high-sider riskiä.
3) Reilumpi avaaminen houkuttelee vetämään myös suorat täysillä, josta seuraa helposti kammojarrutus, liian hidas mutkaan sisäänmenonopeus ja mutkan läpi taluttaminen. Lisäksi mutkissa saavuttanut kusiaiskuski kettuuntuu, kun ei pääse ohi.
Superbike #7
Hyvä kysymys. Välittömästi mittasin kun radalta pois tulin, mutta onhan siinä tosiaan aina tuo viimeinen hitaampi kierros ennen sitä...(PoS @ Heinä. 01 2011,16:24) kirjoitti
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Päin vastoin yksi suurimmista huveista kusiaisella keskiryhmässä on opetella ohittamaan suora-avaaja-tonnareita. Tulee hyvää vaihtelua siihen omaan ajamiseen kun joutuu tarkkailemaan edellä menevää ja miettimään sopivaa taktiikkaa miten päästä turvallisesti ohi, eli joutuu muuttamaan omaa ajamistaan ja ajolinjaa jne. Erittäin hyvää treeniä. :](Nitrous @ Heinä. 01 2011,16:26) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juu ke olin ajelemassa juurikin antamillasi paineilla ja ihan hyvin pelas. (Päivän aluksi laitoin eteen 2.2 ja taakse 2.1) Kerran oli karusellin oikeassa nuljahdus tai luiston alku mutta kuten juutana tuolla jossain mainitti että ei sitä puuperseellä erota mikä sitä laivaa keikuttaa. Saatikka sitten luuperseellä.(scuuba @ Heinä. 01 2011,16:12) kirjoitti
Mites muuten tuo mainittu asia pinnan sulamisesta päivän mittaan ja mahdollinen pidon heikentyminen loppupäivää kohden. Eikös rengas kuitenkin jäähdy settien välillä.
Minkälaisia aikoja porukka ajaa keskiryhmässä?
Itsellä tällä hetkellä paras 1.22 Kemorassa. Rengasasiat kun saisi kuntoon ja tekniikkaa hiottua, niin tavoite on rikkoa 1.20 raja. Turvallisen rennolla ajolla.
Toinen juttu. Kuten tuossa ylempänä tulikin, niin vähän käytettyjä Dunloppeja liikkuu markkinoilla hyvin. Onko järkeä käyttää keskinopeassa isojen poikien vähän ajamia slicksejä? Ei niissä ilmeisesti niin suurta eroa pitäisi olla kuviollisiin ns. kisakumeihin? Tällä hetkellä edessä kuviollinen 6178 ja toimii todella hyvin. Taakse hakusessa kova kuviollinen, mutta slicksejäkin tuntuu olevan hyvin tarjolla...
Hyvä threadi muuten
Yamaha Tenere 700 & R6R
Muistaakseni Haran suositus dunlopin "oikeille" seoskumeille oli taakse min. +85C ja eteen min +80C. Omana mutuna heittäisin sinulle, että anna lämmittimien olla siinä 80 asteessa ja säädä lämmin paineet oikeiksi heti radalta tulon mukaan. Vedä myös viimeinen kierros kovempaa ennen kun tulet sisään, niin tulos on oikeamman suuntainen.(Bobo @ Heinä. 01 2011,16:18) kirjoitti
Tapauksessasi lämppäreistä lähdettäessä rengas jäähtyy jonkin verran, mutta sen jäähtyminen on hitaampaa mitä paremmin uskallat vetää kovaa heti ekasta kierroksesta alkaen. Yleensä lämmittimiä ekoja kertoja käyttävät säästelevät ekat kierrokset vanhasta tottumuksesta ja sen takia lämmöt kumeissa tippuu. Noita kumeja on erittäin vaikeaa lämmittää ajamalla sen jälkeen kun lämmöt on jo kerran tulleet alas. Tottakai nopeilla kuskeilla se onnistuu paremmin, mutta silloin on riskinä käydä samalla tavalla kuin itselläni pari viikkoa sitten. Eli jos nyt tiputat lämppäreiden lämpöjä alaspäin, niin saattaakin käydä niin, että kumisi ovat vain 60 asteiset kun tulet seuraavalla kerralla takaisin radalta. Tuon 60 asteen alle kun mennään, niin ainakin noista oikeista seosdunlopeista alkaa pito häviämään radikaalisti ja takanen alkaa repeämään.
Dunlopin kumeista sen verran, että niitä on kolmea eri tyyppiä. On ns EVO rengas, (takanen KR108) joka on se ns "hipohipo"-rengas jolla esim nordic superbiken kuskit ajaa. Sitten on D211 GP josta on samalla tavalla eri numeroisia seoksia (esim. 7813, 7712, 6854) kuin EVOstakin. Tätä versiota käytetään tietääkseni joissain luokissa pakollisena renkaana. Rengas on katulaillinen, mutta sateella aika perkeleen liukas. Sitten on se D211 GP Racer joka on kesytetty versio tuosta GP:stä. Sen seokset on muistaakseni soft, medium ja endurance. Tuosta kumista voitte kysellä viikonlopun jälkeen mielipiteitä kisakäytössä vaikka poutikselta tai piialta. Streethawkin mukaan se oli huomattavasti liukkaampi kuin "oikea" GP.
Muistelisin että jos kovat pojat ajaa, niin erot renkaiden takia kierrosajoissa on pari kolme sekuntia toistensa välillä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Jos sulla on lämppärit ja ajat noita 1.20-1.23 aikoja niin joo. Jos sulla ei ole lämppäreitä, niin en suosittele.(Birke @ Heinä. 01 2011,17:46) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Lämppärit löytyy.(Juutana @ Heinä. 01 2011,18:13) kirjoitti
Yamaha Tenere 700 & R6R
Tulipa mittailtua nuita pyörän painaumia ja päin persettähän ne on..
Perä on aivan liian löysä ja keula oli taas liian jäykkä, kun vähän ilkan kanssa säädettiin
Eli uusi jousi tilaukseen ja pyörä muutenkin säädätykseen. Toivottavasti kerkeää ennen ahvenistoa.
-Matti
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Suurkiitos, selvensi asian erittäin hyvin. Tuo on täysin totta, että kun on aina ajanut ilman lämppäreitä ja kehittänyt siksi tietyn kierros kierrokselta kiristyvän ajotavan sinne takaraivoon, niin on äärimmäisen vaikeaa syöttää heti sitä omaa kovaa ekasta mutkasta alkaen. Sillä ekalla kierroksella varmasti jo renkaat hieman jäähtyy.(Juutana @ Heinä. 01 2011,18:10) kirjoitti
Viimeisen kierroksen nopeus riippuu edellä ajavien halusta ajaa sekin kovaa, ohittaa kun ei enää saa.
Summa summarum: lämmöt 80 asteeseen, paineet tavoitepaineeseen ja pään uudelleenohjelmointi niin, että pyyhkiytyy kovalevyltä tuo vanha tapa aloittaa hiljaa. Eiköhän ne paineetkin ala pysyä kun huomaa, että renkaat todellakin pitää *![]()
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Veikkaisin että se oli se asfaltin sauma mikä siinä kiertää koko kaarteen matkan 3m(?) sisäkanttareesta. Siihen muljuaa millä rengastuksella tahansa.(pallero @ Heinä. 01 2011,17:28) kirjoitti
Jäähtyy se, mut jos keli on kuuma (+30), tyyni, ja aurinkoinen, niin jäähtyminen on hidasta, ja setin alussakin rungon lämpötila voi olla jotain 35-45 astetta esim.
Varsinkin jos aurinko porottaa suoraan renkaaseen, se voi olla lämpimempikin.
Ja tommosessa kelissä radan asfaltti voi olla 40-60(?) astetta joten sekin lämmittää rengasta nopeasti.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ajossa on paljon kehitettävää. Jarrua en meinaa millään saada riittämään lähelle mutkan puoltaväliä. Keskellä mutkaa meinaa väkisinkin tulla "rullausvaihe".
Avauksessakin on parannettavaa. Pitäisi päästä aiemmin ja pehmeämmin kaasulle.
Nyt panttaan kaasua siihen asti, että pyörää saa vähän pystyyn. Sitten kaasua tuleekin annettua aika reippaasti ja tuloksena takarenkaaseen kuluu "avauspykälä".
ja sit lisäksi lisää luottoa pyörään ja renkaisiin nopeissa mutkissa, niin eiköhän ne nopean ryhmän portit rupea avautumaan.
Olen menossa Mp-tuen kerhokisaan 17.7. kokeilemaan kisailua.
Saas nähdä millainen Race-mode itsestä löytyy...
Pyörä= K6 750 Gixxer kilpipyörä
modaukset:
speedohealer, lasikuitukatteet, koneenposkien suojat, tuplakupla, PP-tuning jalkatappisarja, -2 eteen +2 taakse ratastus ja jammun R6R:n kaasukahva. Teräspunosjarruletkut eteen. ( shifteristä haaveilen )
Pyörässä ei käytännössä mitään valittamista. ratastus ja uusi kaasukahva toi huomattavasti ripeyttä pyörään.
Ajoin kolme rataviikonloppua ilman, että keksin mitään säädettävää.
Motoparkissa huomasin, että keula pohjasi pääsuoran jarrussa. -> vaimennusta pienemmälle.
Juhannuksena kemorassa mitattiin painumat. Aika lähellä ok.
Edessä oli painumaa hiukan liikaa, ja takana hiukan liian vähän.
Kiristin hiukan etupään esisäätöä, ja yhden setin ajattuani käänsin takaisin. Pyörä ei enää kääntynyt yhtä hyvin.
Edellisellä pyörällä tein sen virheen, että säädin jousituksen liian kovaksi. Tällä uudella en mene enää samaan vipuun. Mieluummin hiukan liian pehmeä jousitus, kuin liian kova.
tämän vuoden parhaat ajat: Botnia 1:19,5, Kemora 1:21,4, Motopark 1:45,6.
Honda CRF 250R 2007
ex Suzuki GSX-R 750 K6
ex Kawasaki ZX-6R 1999
Käy joskus setin välissä varikolla mittaamassa paineet. Viimeinen kierros kovaa ajoa ennen varikolle kurvaamista, heti mittaus (avustaja helpottaa tässä) ja sitten saman tien takaisin radalle. Ajoaikaa menee hukkaan vajaa minuutti, jos ei ole sillä setillä juurikin omaa rataennätystä tulossa. Samalla saat faktaa siitä kuinka renkaanpaineet oikeasti käyttäytyvät ajon aikana.(Bobo @ Heinä. 01 2011,20:03) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kalustoesittely triidin hengen mukaisesti.
Ajelen siis Yamaha YZF-R6:lla, vm. -99. Vanha kilpuri, jolla ajettiin viimeksi kilpaa 2001 ja sen jälkeen laitettu kilpiin. Rekisteriin laiton jälkeen ajettu aina kesäisin tonni pari vuodessa nurkka-ajoja kadulla, todellinen mittarilukema 25 tkm.
Kone on Siukolan Ekin hipostelema (kansi, yamaha kit ym.ym.) takapyöräteho 116 hp, joka on kusiaisesta kaiketi ihan kelpo lukema tämänkin päivän mittapuun mukaan. Välitykset muutettu (älkää kysykö miten). Täys Öhlins alusta edessä ja takana. Akrapovic race putkisto. Sit kaikkee pikkukivaa, ei jaksa luetella.
Parasta tässä on se, ettei voi kuin katsoa peiliin jos ei kulje. Tuolla vanhalla rouvalla on kuitenkin ajettu, tällä samalla setupilla, -01 vuonna 1,13 alkuisia Kemorassa ja Botnialla ja 1,25 alkuisia Alastarossa. Senaikuisilla renkailla.
Heikko lenkki on ainoastaan nykyinen kuski *
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Mitkä jouset? Sulle sopivat?(Bobo @ Heinä. 03 2011,09:48) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Katos aikalailla samanlainen peli ko mulla, itellä vaan 02 R6 ja siukolan tekemällä myllyllä ja öhlinsin alustalla. Toi tosin on kilvetön versio. Aikanaa rakennettu SM supersporttiin. Pyörällä ajettu sen verra lujaa aikanaa että tekemistä riittää *(Bobo @ Heinä. 03 2011,09:48) kirjoitti
![]()
ex CBR 600 '05
Yamaha YZF-R6 ´02 ratalelu
Usko tai älä niin arvasin, että kysyt tätä(scuuba @ Heinä. 03 2011,11:23) kirjoitti
Vastauksena valitettavasti on, että en tiedä niitä lukuja. Sellainen keltainen Öhlins. Kuitenkin edellinen omistaja joka tuolla ajoi kilpaa oli sellainen lihaksikas paksu patukka, paino about 5-10 kiloo vähemmän kuin mulla nyt. Joku Öhlins guru, nimeä en muista, oli alustan hyväksi hänelle rakentanut ja säätänyt. Oli sitä mieltä, ettei tarvii mitään muutella.
Sitä paitsi mun vauhdeille, nykyisille ja varmaan myös tuleville, tuo alusta lienee riittävän sopiva![]()
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Mitä sul on kuskin kans painaumat? Paljoko esijännitystä?(Bobo @ Heinä. 03 2011,12:04) kirjoitti
Ja sen takii kysyin kun sä et mikään keijukainen ole, niin jos ois ollu jonku läpikuultavan kuivankesän rataoravan vieterit, niin ois hyvin tod näk ollu vaihon paikka.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Muoks.
Viimeksi muokannut: scuuba; 10.02.2012 klo 02:27.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juu, kysymys oli erittäin perusteltu ja aiheellinen, kiitos siitä!(scuuba @ Heinä. 03 2011,12:49) kirjoitti
Mut ei tosiaan ollu sellainen perus rr-kuskin kokoinen kaveri. Pennan vieressä kun seisoivat vierekkäin podiumilla niin olivat aika hassun näköinen pari, molemmat yhtä pitkiä mutta toinen 30 kg painavampi *Penna kun enemmän vastaa tuota värikästä kuvaustasi räärääkuskista *
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Joku juhannuksena Kemorassa keskiryhmää ajellu varmaan saa tästä ideaa mistä lähtee parantelee.
PS. melkein pistin ton videon takia tellun myyntiin (tehojen puutteesta) mut kyl se ongelma on jossain ihan muualla![]()
Toi tiedonkeruu systeemi kuulostaa mielenkiintoiselta. Miten se on käytännössä toiminut ja mitä kaikkea dataa sillä keräät?(scuuba @ Heinä. 03 2011,12:56) kirjoitti
Honda CRF 250R 2007
ex Suzuki GSX-R 750 K6
ex Kawasaki ZX-6R 1999
Katos pääsin tulpaks sun eteen hetkeks(Twini @ Heinä. 03 2011,21:43) kirjoitti
![]()
ex CBR 600 '05
Yamaha YZF-R6 ´02 ratalelu
Se on tehty mahollisimman yksinkertaseks ja varmatoimiseks käyttää, joten sen kans ei oo ollu mitään ongelmia. Se tarvii vaan naittaa kännyn/racechronon kans ihan samalla tavalla ku esim gepsimokkula, ja sen jälkeen se puskee dataa kännyyn/racechronoon.(josse100 @ Heinä. 03 2011,22:08) kirjoitti
Hyödyllisimmät varsianaiseen ajamiseen liittyvät tiedot tulee tossa mun mopossa tällä hetkellä kaasunasennosta, kierrosluvusta, ja jarrunkäytöstä.
Sen lisäksi lähinnä testidatana tulee esim takarengasnopeus, akku/latausjännite, jäähdytysjärjestelmän lämpö, sub throttle läpät, imuilman paine ja lämpö.
Kierrosluvun ja takarengasnopeuden perusteella pystyy käppyröihin laskemaan käytetyn vaihteen jos mopossa ei satu oleen vaihdeanturia.
Jos asentais mopoon esim alustapotentiometrit (~130e) kpl, niin sais todella hyödyllistä dataa alustasta.
Jarrupaineanturi vois olla kans erittäin hyödyllinen. Tosin jonkun verran tuota jarrua näkee jo tuolla on-off-"anturoinnilla" ja gepsidatasta saatavalla hidastuvuudella.
Tai nopean laajakaista-lambda-anturin, niin näkis koneen seokset/ pystyis säätämään seoksia sen ja noiden muiden perusteella (ehkä? Nitrous vois kommentoida tohon?).
Esim kun toi mädäri lainas mun mopoa ja perä lähti irti kemoran kakkosmutkan jälkeen, niin datasta näki että esim verrattuna edelliseen kierrokseen; nopeutta, kiihtyvyyksiä, kierroksia oli jopa hieman vähemmän, ja kaasun käyttö samanlaista (pehmeää), mutta perä lähti silti irti kun vähäinen sade oli osunut ensimmäisenä juuri siihen kohtaa rataa.
Itse tiesin jo etukäteen että omat avaukset on pehmeitä, mutta esim se yllätti että edes alastaron pääsuoralla jossa ehtii kelata sen 3 pykälää lisää, mulla ei toi kusiaisen kaasu ollut juurikaan täysin auki.
Sitten kun siihen alkoi kiinnittämään huomiota, niin huomasi että vaikka tuossa on dominon pikakaasu, niin silti kaasun liikerata on hieman liian pitkä, joten tarvis muuttaa sitä vielä hieman nopeammaksi.
Suoralla ennen jarrua rullailen 0-kaasulla sekunnin, jopa pari, ennen jarrua.
Jarrut on turhan pehmeitä ja pitkiä.
Jarrun jälkeen kestää ihan liian kauan saada perus veto päälle, joten moottori jarruttaa vielä jarrun jälkeenkin.
"Ainoa" positiivinen asia; mutkassa on tarpeeks kierroksia koneessa; jolloin mopo kyl lähtis mutkasta, jos vaan exitissä vääntäis sitä kaasua.
Lyhyillä suorilla avaan kaasua vain osaksi, ja ihan turhaan "odotan" jarrumerkkii.
Että ainakin ton verran näkee omasta ajosta jo noilla mopossa olevilla vakioantureilla.
Ihan riittävästi meikäläiselle parannettavaa jo pelkästään tossa kaasun käytössä.
Sen lisäks vielä gepsidatan paljastamat liian alhaset mutkanopeudet, ja nopeisiin mutkiin valuttamiset.
Jne, voi perkele....![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Käsitinkö oikein, että tiedonkeruu laite ja kaikki anturit myydään erikseen? Jos http://www.racedac.com/ myy niitä tiedonkerääjiä, niin mistä olet ne anturit hankkinut?(scuuba @ Heinä. 03 2011,23:04) kirjoitti
Noi jousituksen anturit ois kyllä kova juttu, ei tarvis enää arvailla mitä siellä tapahtuu.
Honda CRF 250R 2007
ex Suzuki GSX-R 750 K6
ex Kawasaki ZX-6R 1999
Noi nykyiset anturit/signaalit olivat/ovat mopossa/mopoissa vakiona. Eli ei ole tarvinnut ostaa mitään antureita. Pelkästään tuo RaceDAC ja sille kolvannut johdot mopon vakio antureihin/johtoihin.(josse100 @ Heinä. 04 2011,09:16) kirjoitti
Eli netistä etsii oman moponsa huoltomanuaalin, ja katsoo mitä kaikkia antureita/signaaleja on omassa mopossa vakiona tarjolla. Ja sitten katsoo siitä huoltomanuaalin sähkökaaviosta missä piuhoissa/minkä värisissä piuhoissa ne kulkee ja kolvaa johdot niihin jne.
Esim tossa omassa mopossa noi kaikki johdot/signaalit löyty tosta satulan alta eculle tulevista/lähtevistä johdoista. Ja veikkaisin että aivan sama setti löytyy kaikista ruiskumopoista.
Jos satut nyt keskiviikkona olemaan/käymään alastaron varikolla, niin voin näyttää ton nykysen setin tosta mun moposta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Siellä nähdään!(scuuba @ Heinä. 04 2011,10:44) kirjoitti
Honda CRF 250R 2007
ex Suzuki GSX-R 750 K6
ex Kawasaki ZX-6R 1999