02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kovin sekavaa. Perustelu lentäville lähdöille siis on, että muitakin riskejä hyväksytään? Keksi mieluummin hyviä puolia vertaamatta muihin asioihin. Asia kerrallaan nämä pitää punnita eikä vertaamalla. Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa.
Tuolla varikolla kuulee kaikenlaista kommenttia settien pituudesta. Eniten se on kiinni omasta kunnosta ja päivän fiiliksestä. Mielipide voi vaihtua hetkessä. Viimeksi setillä 4 alkoi riepoa setin lyhyys, kun päätin keskittyä ajoasennon tarkkailuun, otin astetta rauhallisemmin ja sitä myöten energiaa olisi ollut vaikka tunti suhata. Päivä oli lämmin ja hiki virtasi. Samaan aikaan nopean ryhmän kuskia pukkasi varikolle "kesken" setin ja useampi totesi, että riitti tälle erää.
Ei ole minusta oleellinen murhe se onko ajoaikaa minuutti tai kaksi enemmän. Tuntuu näpertelyltä ja vaatii siksi vahvoja argumentteja tuekseen.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Sama asia voidaan nähdä niin monelta kantilta.
Kun settien vaihdossa viimeinen pyörä on ohittanut Palmasin kuluu pari minuuttia ennen kuin rata on tyhjä. Sitten taas menee pari minuuttia ennen kuin seuraavan setin ensimmäiset sinne ilmestyy. Tämä sama näytelmä toistuu kolmesti tunnissa eli 3x5 min tyhjäkäyntiä.
Tunnista tuo vartti onkin jo 25% ja niitä vartteja kertyy täyden päivän aikana 8, eli nyt menetetään jo lähes 2 tuntia rata-aikaa. Kun sama määrä pyöriä jakautuukin kuuden tunnin sijaan kahdeksalle tunnille, niin ulos voisikin putkahtaa sellainen tilastoihme, että ruuhkahuiput lyhenee ja riskit vähenee.
En tiiä ku en oo kokeillu. Käytännössä kuitenkin ne jotka haluaa pystyis ajamaan selkeesti enemmän, eikä se edelleenkään vaarantaisi pätkääkään enempää niitä jotka ei halua olla radalla lentävien vaihtojen aikana. Eikä myöskään vähentäisi heidän ajoaikaansa nykyisestä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Olisko muuten ideaa mainita tämä erikseen rataharjoittelujen säännöissä, että nopeaan tai keskinopeaan ryhmään ei saa ilmoittautua ellei ole radalla ajosta aikaisempaa kokemusta? Varmaan mitään radikaalia parannusta mihinkään tulisi, mutta saattais selkeyttää joillekin yksilöille tuota ekankerran ratailuun saapumista ja ehkä antaa tällaisten tapausten suhteen enemmän muskelia ratajärkkäreille. Niitä marginaalikuskeja voidaan sitten siirtää nopeeseen sen ekan ajosetin jälkeen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
En nyt oikein tiedä vastaanko trolliin vai mitä, mutta ei se mitään, kaivetaan sitten popparit esiin.
Puhun nyt kemorasta, kun siellä olen usein ollut porttivahtina. Nopealle ryhmälle näytän ruutulippua 1,5-2min ennen tasaa, se tyhjenee nopeasti, keskiryhmälle riippuen 2-3min ennen ruutulippua ja hitaalle ryhmälle sitten taas riippuen 3-5min ennen tasaa. Hitaassa yleensä ajoitan sen sillein, että possujuna näkee sen ensimmäisenä, niin muut saavat sitten vähän enemmän ajella.
Oikeastaan ainoa ryhmä, minkä sekaan ajansäästön vuoksi kannattaisi päästää edes muuta ryhmää, on hidas ryhmä. Sekaan ajamista paljon järkevämpi ratkaisu olisi laittaa joka radalla sinne toisellekin puolelle ruutulippu, silloin ajansäästö olisi tasan samaa luokkaa, kuin se, että laitetaan ryhmiä limittäin siinä vaihdon yhteydessä.
Eli sun logiikalla laskellen, nopean ryhmän sekaan keskinopeita: aikahyöty ~30s, keskiryhmän sekaan hitaita: aikahyöty ~45s ja hitaan sekaan nopeita, jopa pari minuuttia. Yhteensä siis muutaman minuutin, eli ~5% ajasta.
Tosiaan jos ryhmille näytettäisiin siellä toisellakin puolella ruutulippu, niin rata tyhjenisi puolet nopeammin ja sama havittelemasi aikahyöty saataisiin ilman ryhmien sekoittamisia.
![]()
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Asiallista keskustelua täällä, tai lähinnä vastineitahan nämä olleet. Jos itellä jotain ideaa olis niin joku tapa millä voisi varikolle ilmoittaa että nyt rata tyhjä tai pian tyhjä niin voisi alkaa raapia lämppäreitä irti.
Haluan että mulla on käynyt kaasu pohjassa ja jarrulla käsi minuutin sisään siitä kun lämppärit lähtee päältä pois, joten käytännössä joudun odottaa että kuulee ekan nopean painavan kaasu topparia vasten auki tai nähdä porttivahti, ennenkuin alan rullailla lämppäreitä pois.
Eniten ehkä haittaa kemoralla kun sieltä ei sitä oikeesti kuule tulpat ja kypärä päässä ja minuutti siitä nyt aina menee kuitenki.
Osta PMR-kapula, maksaa pari kymppiä, kysy "kaverilta" päivän kanava, salakuuntele. Yleensä kapulaliikenteestä kuule milloin rata on tyhjä ja seuraava setti pääsee radalle.
Mulla on yleensä porttivahtina tapana ilmottaa lippupisteille että ny o seuravan setin vuoro, koska tiedän ett aina joku salakuuntelee joten info menee siinä samalla niillekkin varikolla.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllähän mä yleensä nykyään oon radion kuuluvuusalueella, mutta aika moni on katveessa.
No juu, mutta kyllä siinä pieni epätarkkuus aina on, riippuen miten hidas ehtii pois alta ja kuinka porttivahti onnistuu rytmittää tai erikoistilanne kaadon/lippumiesten vaihdon/tms jäljiltä. Tää ei oo mikään iso issue![]()
Ei sitä noin voi laskea. Siinä on hyvin lyhyt aika, että kukaan ei kierrä rataa. Lasket huonoimman mahdollisen skenaarion mukaan ja vertaat sitä parhaaseen mahdolliseen skenaarioon lentävässä lähdössä. Siinäkään ei taatusti ole järkevää päästää koko porukkaa kerralla radalle. Jotkut pääsevät siten heti ja toiset odottavat. Samaan aikaan hitaita puskee edelleen kohti varikkosuoraa. Sillä välin ne ekat nopeat ovat ehtineet melkein kierroksen ja toisaalta osa hitaista vetää vielä varikkosuoraa esim. Alastarolla ja perään päästettäisiin nopeita. Paitsi tuskin voi päästää vaan odotetaan, että radalla on tilaa. Mitähän sitten tehdään, kun joku hidas ei huomannut ruutulippua vaan lähtee kunniakierrokselle? Ei voi unohtaa sitä, että hitaassa ryhmässä on aina ensikertalaisia ja lippujen seuraaminen ei välttämättä tule selkäytimestä.
Käytännössä tuo menee tälläkin hetkellä lippumiesten vaihtoa lukuunottamatta siten, että jos kahta vaille lähtöhetkeä olet portilla, niin saat odottaa muutaman minuutin. Yleensä radalle pääsee alle kahden minuutin setin alusta. Katselin justiinsa läpi Alastaron klippejä. Laitan GoPron yleensä jo varikolla päälle ja ihan siksi, että vähän myöhästyessä saa ajaa lähes suoraan portilta radalle ja jos sattuu olemaan ajoissa, niin siinäkään ei ehdi montaa minuuttia eli gigaa kertyä turhaa kamaa muistikortille.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Eihän ole pakko koko ajan käyttää esimerkkinä hitaan ja nopean vaihtoa? Nelijoaolla on kolme muutakin vaihtoa.
Siinä hitaan ja nopean välissä voidaan pitää perinteinen tauko jos oikeasti on pelko että hitaat käy niin hitaalla ettei mene ajajakokouksessa perille mitä se metrinen kakkonen tarkoittaa kun se ilmestyy lipulle ja portille.
Jos hetken mietit, että omistaisit maailmanpyörän, golfkentän tai hiihtohissin, niin kannattaisiko niitä pyörittää 25% päivästä tyhjillään?
Vai ehkä sittenkin ruuhkien poistamiseksi koko ajan pienellä vajaatäytöllä...
Siis tässä rataesimerkissä ei kannata tuijottaa siihen aikaan mikä kuluu kun viimeinen poistuu ja ensimmäinen tulee. Vaan katsoa paljoko on kulunut aikaa siitä kun ensimmäinen lähtee ja viimeinen uusi on tullut tilalle.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Jokainen tietää ilman maailmanpyöriäkin, että turha odottelu on turhaa. Olet jotenkin tullut tulokseen, että neljännes ajasta menee turhaan odotteluun. Sille laskelmalle ei ole mitään faktaa pohjaksi vaan pelkkää mutua.
Miksi ihmeessä siitä pitää laskea, että ensimmäinen ulos ja viimeinen sisään? Viimeinen radalle tulija saattaa tulla tarkoituksella myöhään, on teknisiä ongelmia ja ties mitä muuta. Ei sen perusteella voi laskea vuoron vaihtoon kulunutta aikaa mitenkään. Vuoro on vaihtunut silloin, kun viimeinen edellisen setin kuski on poissa jaloista ja seuraava voi aloittaa ajot. Ei kai tästä sen vaikeampaa pidä tehdä ja alkaa keksiä vielä ryhmäkohtaisia poikkeuksia sääntöihin? Miten ajattelit selittää nopean ryhmän kuskeille, että saatte sitten ajella vähän vähemmän kuin muut, kun teillä on toi hidas ryhmä edellä ja pitää varmistaa, että ne on poissa tieltä?
Pyörää ei kannata keksiä uudelleen ellei se ole jollakin tavalla parempi kuin vanha.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Sorry nyt, mutta jotenkin tämä kuulostaa siltä neljä apinaa häkissä ja banaani katossa kaaviolta.
Eli miksi kokeilla mitään uutta ku näin meillä on toimittu aina.
Onko Autobahna silloin käytössä, kun siellä on 1 ajoneuvo per kilometri, vai vasta silloin kun niitä on kymmenen kilometrin matkalla?
Eli veikkaanpa, että aika usein kun nopeassa alkaa vaihto on siellä parin kilsan lenkillä silloin maks. 5 pyörää.
Kyllä sinne minusta voi suht turvallisesti alkaa syöttämään uusia sisään ennen kuin kaikki 5 ovat poistuneet.
Otetaan nyt toinen ääriesimerkki, että vapaissa harjoituksissa olis paikalla 3 autoa ja 3 prätkää.
Ja he sopivat keskenään että ajetaan vartin vuoroissa.
Pitäisikö sillonkin prätkien odottaa että kaikki autot ovat poistuneet, vai uskaltaisiko ne lähteä jo lämmittämään renkaita siinä vaiheessa kun ensimmäinen auto tulee ulos.
Ja juu kyllä minäkin ymmärrän, että sadekelin kisassa nollanäkyvyydellä on helvetin suuri riski lähettää sinne radalle mitään ylimääräistä ennen kuin se on tyhjä.
Mutta nyt on kyse leppoisasta harjoittelusta lippumiehineen, kyllä me voidaan halutessamme luottaa yksilön kykyyn tehdä oikeita päätöksiä myös silloin kun hän on ryhmän jäsen.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Menemättä kenenkään keskustelijan henkilöön, koulutukseen tai ammattiin,
alkaa olla pakko esittää kysymys, jonka niin usein joutuu nykyisin esittämään monessa
eri yhteydessä...... ja perustellustikin vielä.
"MITÄ JÄBÄT DUUNAA" ?
Kokonaisuus (se 100%) on alkumetreiltä asti "siivutettu ja paloitettu" olemattomiksi osiksi
ja nippeleistä ollaan munat vaahdossa + putkinäkö päällä kasaamassa 120%:n illuusiota.
Tähän tietenkin yhdistyy se karmein juttu......
SE, MITÄ ITSE ASIASSA JA ALUNPERIN OLLAAN TEKEMÄSSÄ JA MIKSI.....
ON UNOHTUNUT TAI JÄÄNYT SIVURAITEELLE!!!
Sitäkään ei ihan alkumetreillä pidä unohtaa, että ko. kemutkin pyörii vapaaehtoispohjalta,
jolloin varmin tapa saada hommat sakkaamaan ja nostaa ikävien juttujen riskiä, on
"virittää" karuselli pyörimään niin että rautaisella ammattiorganisaatiollakin on "suorituksen paikka"
saada kello tikittämään lyönnilleen.
Ei tarvitse mennä edes "minäminäminäminä"- purnukalle käpistelemään.
Riittää kun vaan funtsaa miten erilaiselta asiat näyttävät "yksilön silmin"......
ja miten paljon paremmin ja nopeammin tuonkin voisi tehdä.... jne. jne.
Se on ihan hyvä... ja asiosta pitääkin välillä keskustella.
TAPAHTUMA - "MITÄ JÄBÄT DUUNAA" - KANNATTAAKO KORJATA JOTAIN MIKÄ EI OLE "RIKKI" ?
Se on kun mopon viilaaminen.
Pikkasen liian vähän - TOIMII.... ja 98 %:lla mahdollisesta.
Ota pikkasen lisää ja hae sitä mahdollista kahta prossaa ( ei 22%).......
ja käteen jää yleensä se 80%.......
Eli viritys on onnistunut, ellei teho laske enempää kuin 20%.
Tuotaa..... miten muuten se legendaarinen 20/80 sääntö menikään.......
ja mihin kaikkeen se toimii kuten junan vessa..... aina vaan?.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Lähes tyhjä rata ja vapaat harjoitukset pyörivät hieman eri pelisäännöillä kuin ratakapasiteetin ylärajalle myyty järjestetty päivä. Vapailla voidaan esim. autokuskien kanssa sopia, että ollaan samaan aikaa radalla, jos porukkaa on vähän. Vapaissa harjoituksissa yksillöllä kuitenkin on isompi vastuu tekemisistään, koska välttämättä edes portilla ei ole porttivahtia. Tapahtuman järjestäjänä MotOrg Ry:llä on kuitenkin omat vastuunsa ja vähintäänkin maine turvallisten päivien järjestäjänä kannettavanaan ja toiminta täytyy olla sen mukaista. Yhtenä isona turvallisuustekijänä meillä on aina ambulanssi paikalla, mutta järjestelyissä pyritään siihen, ettei sitä tarvittaisi. Jotenkin minulla vähän hukkuu tuo sinun punainen lankasi, että mitä ratapäiville pitäisi tehdä, kun alunperin halusit vähentää kaatoja ajoajan pidentämiseksi ja nyt olet valmis lisäämään kaatoriskiä samasta syystä.
Uskon kyllä itsekin, että 90-95% lentävällä lähdöllä lähtevistä kuskeista ei kokisi mitään vaaratilanteita, mutta miten järjestävän tahon pitäisi suhtautua ajatukseen, että se 5-10% kuskeista päätyisi potenttiaalisesti yllättävään tilanteeseen? Jos kauden aikana settejä on n. 600, niin missä vaiheessa se ensimmäinen kolahdus tulee?
Kokeilemme kyllä jatkuvasti uusia asioita ratapäivillä, joten apinoista ja häkistä on aika turhaa puhua. Ihan kaikkia ideoita emme kuitenkaan lähde kokeilemaan jo aiemmin tässä keskustelussa mainituista syistä. Ei ole järkeä kokeilla uutta jos jo ennalta nähdään, että kokeilulla olisi enemmän huonoja kuin hyviä puolia. Suhteellisen tuoreena kävijänä toki noita kokeiluja ja ajan myötä käyttöön otettuja muutoksia voi olla vaikea havaita, kun osa kokeiluista hukkuun ns. normaalin ratapäivätoiminnan hulinaan ja osaa asioista on kokeiltu jo vuosia sitten ja huonoksi todettu.
Mitä sitten tulee tuohon jatkuvaan järjestävän tahon haukkumiseen erilaisilla vertauksilla, toivoisin koko järjestävän organisaation puolesta, että lopettaisit sen. Vapaaehtoiset tätä hommaa kuitenkin pyörittävät ja ihan ihmisiä me ollaan täälläkin päässä. Jos et osaa kirjoittaa palautettasi ja ajatuksiasi asiallisessa muodossa niin jätä mieluummin kirjoittamatta kokonaan.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 08.07.2015 klo 09:42.
Superbike #7
Nyt kuulkaas menkää vähän ajelemeenkyllä huomaa että eilen oli sadepäivä, dukekin meni ihan rapaseks
Jos nyt ajatellan vaikka mua. Minun pitäisi mennä nopeiden joukkoon ensimmäiseksi kierrokseksi. Ei kiitos
Sitten setin lopuksi kun on löytänyt rytmin ja vapaan välin sinne tuupataan pahimmillaan 20 minua hitaampaa eteen. Siis oikeesti.
Jos näin toimitaan ainakin minun ajoaikani vain pienenee. Koska en todellakaan aio mennä radalle jossa nopeus erot on toista kymmentä sekunttia. Miksi minun setistä pitäisi sotkea viimeinen kierros vain jotta teoriassa ajoaikaa olisi enemmän.
Mitä tulee liputtajiin niin pidetään homma mahdollisimman selkeenä. Siinä on ensikertalaisilla muutenkin jo vähän sellainen jännä paikka.
Elämä on onneksi mutkikasta
Tuohon viimeiseen kappaleeseen en ota kantaa, koska se on herrojen.... hieman keskinäinenkin asia.
Muutoin olen, monen mielestä ehkä yllättävästikin, Nitron ja monen muun ns. järjestävän tahon
toimijan kanssa aika pitkälle samoilla linjoilla.
Ei tarvitse olla edes nuohonnut noita ko tapetilla olevia tapahtumia läpi.
Riittää, että on ylipäänsä ollut tarpeeksi mukana järjestämässä ja viemässä vastuulla läpi
härdellejä, joissa osallistujien turvallisuus (eri tavoin) on tavallaan kuitenkin asia jonka
päälle kaikki muu rakennetaan ja rakentuu.
Helposti tulee ns. "inttiefekti" päälle.
Että.... vidyy mitä nyhjäämistä ja peppulointia.
Kyl tän ja tokin vois tehdä niipal paremmin ja nopeemmin.
Kyllä.... Kylppärissä ja yksin hommat hoituu vaikka kuinka nopeasti ja
tehokkaasti.
Kun "kekkerit" sitten laajenee... muodostuu jono.... ja.....
No niin... ei varmaan tartte jatkaa.
Ei sekään sanonta... "hetkinen herrat, tyttöä kuivataan välillä".....
ihan tyhjästä tule.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kommentoipa tähän näin aloittelijana ja hitaan ryhmän kuskina:
Vaikutelma mikä itselle jäi oli se, että Orgin ratapäivät ovat hemmetin hyvin ja ammattitaidolla järjestetty, kiitokset tästä järjestäjille, lippumiehille ja kouluttajille. Itselleni se 15-20 min ajoa per tunti oli ihan riittävä.
Mitä tulee lentävään lähtöön, niin mielestäni tässä on enemmän huonoja puolia mitä hyviä. Jokainen tekee inhimillisiä virheitä, ja se ruutulippu voi jäädä huomaamatta joskus. Esimerkiksi viimeksi Kemoralla AT 2:ssa koko possujuna teki ns. kunniakierroksen. Tähän sekaan kun olisi laskenut keskinopeita niin huonosti olisi voinut käydä.![]()
1200 GS Adventure -14
GSX-R 1000 -06