Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
Jarrupalat on alkuperäiset Nissin sintteripalat. Melko vähissä kyllä, eli pitää kokeilla uusilla. Kahva on kiinasta, mutta ainakaan varikolla ollessa en jarrua saa laahaamaan. Nippusidevinkkiäkin pitää kokeilla jos ei palojen vaihdolla lähde.
Jos pyörän jarrut vaan "kuumenee liikaa", mikä muu siellä menettää tehonsa kuin jarruneste? Jos nyt ei siitä olis kyse.. vai pitääkö kokeilla jollain Motulin kisanesteellä?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Motul RBF 600 nesteet kestää hyvin lämpöä.. Vaikea sanoa millanen jarrupuristin tossa on, mutta ei nekään ikuisia ole. Rahalla tuohon saa esim. brembon rcs19 puristimen, jossa on myös jarruvaloanturi. Carpimotolta 259€. Jarrupaloiksi Motonetin halpis trw-palat.
Näillä eväillä tuli joskus gsxr:ään sellaset jarrut, että nopeassakin ohiteltiin jarrussa niin että rekisterikilpi vaan lepatti mennessä. Ja kyllä, niillä ns. susipaskoilla vakio satuloilla.
EDIT: Ja satulat vaihtamalla menee sitten vielä parempaan suuntaan... Niissäkin on isoja eroja keskenään. Jarrut on moottori toiseen suuntaan. Kannattaa investoida just sen verran kun on varaa![]()
Joo, nyt setuppi on Brembon racing pääsylkkä + hiilikuituvahvisteiset letkut sekä orggis satulat. Eli enää olis noi satuloiden vaihto ja toivottavasti sillä saa pikkusen lisää ärhäkkyyttä jarruihin. Ihan hyvin on tosin toiminut näinkin. Lämmetessään hiukan pehmenevät ja muuttuvat tahmean oloisiksi vaan.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Ei nyt taida olla oikea osio kysymykselle, mutta laitampa kuitenkin... Tartteeko uusia jarrupaloja pahemmin sisäänajella vai riittääkö pari kevyempää jarrua ja sitten kovaa ajoo? Ja sitten alla myös uudet slicksit niin lukenu et jotku hiekkapaperilla karhentaa vai antaako mennä vaan... pihalle ekasta mutkasta![]()
Täältä tulee taas kirjekurssilaisen raporttia!
Pari 1:43 -alkuista kierrosta MP-Tuen päivältä viime sunnuntaina (kamera ei halunnut pysyä suorassa, onhan se ymmärrettävää kun valtavat G-voimat riepottelevat).
Lupasin viimeksi, että viisi sekuntia lähtee ajasta helposti. No lähtikin kymmenen, nopeimmat kaksi kierrosta olivat 1:42 -alkuisia, mutta ajolinjojen hajoamista alkoi ilmetä enemmän ja enemmän ja sisäkanttari pyrki pitämään sitä enemmän etäisyyttä mitä kovemmin meni. Eli nyt pitänee pysähtyä tähän ja treenata näillä vauhdeilla niin kauan, kunnes saa pakan pidettyä kasassa.
Ensimmäisen setin jälkeen näytti siltä, että ajan ryhmän nopeimpia vauhteja tai lähellä sitä. Sen jälkeen taktikoin ja jonotin yleensä ekana radalle, sai ajaa tyhjällä baanalla kohtuullisen pitkän aikaa. Ja sitten kun sieltä lopulta joku vastaan tuli, vauhtiero oli niin suuri, että helposti pääsi ohi. Itse tulin ohitetuksi koko päivän aikana kaksi kertaa (taisi olla sama kaveri) ja olen siinä uskossa, ettei siellä mitään jonoa perässä ollut.
Tarkoitus oli harjoitella ajoasentoa ja painon siirtämistä sisäkurviin yläkropalla ja vähän alakropallakin. Tunsin ajaessa liikkuvani pyörän päällä notkeasti kuin apina, mutta videokamera on eri mieltä. Tai kuin apina kylläkin, mutta kuin pahasti liikuntarajoitteinen apina. Sitä kovasti luulee tekevänsä jotain pyörän päällä, mutta sitten todellisuus on muuta. Niin paljon sitä pyllyä kai pitäis siirtää, että se toinen pakara olis sivulla.
Jostain syystä oikean käden ojentajalihaksessa on tuntunut, että on ajettu. Ihan kuin olisi salilla käynyt. Onko se normaalia?
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
^Keskiryhmään sieltä.
Katon ton videon jossain välissä niin saat lisää vinkkiä.
Superbike #7
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
En ole kouluttaja, mutta jotain mielipiteitä laitan kuitenkin. Eikä liene edes hitaan ryhmän asiaa, joten keskiryhmään mars
Liikkuminen näytti minusta hyvältä. Ei turhaa heilumista vaan siirrellään sen mitä tarvitsee. Turha sitä takapuolta on ainakaan vielä tuon enempää liikuttaa. Jos haluaa roikkua enemmän, niin keskittyy yläkropan käyttöön, joskin sekin on ihan ok. Itse nyt en paljoa mopon päällä roiku tai persettä liikuta, kun en ole vielä kokenut tarpeelliseksi noin 20s nopeammilla ajoilla.
Ennemmin kannattaa keskittyä kaasukontrolliin ja ajolinjoihin. Lähinnä siihen missä kohtaa avaa kaasun ja miten saa samalla nostettua pyörää pystympään. Nyt isoin riski ajamisessa lienee kaasun käytöstä maksimikallistuksessasi. Samalla kun lisää kaasua pitäisi mopon mennä kokoajan pystympään. Muuten saattaa se high sider tulla yllättäen.
Ajolinjan puolesta kannattaa miettiä miten saa pidettyä kaasun kiinni mutkan puoliväliin asti. Eli mopo sisäkanttarin viereen osoittamaan haluttuun suuntaan, josta rauhallinen ja pehmeä avaus. Osuu siihen kanttarille paljon helpommin eikä ulkokanttarikaan hypi silmille, kun malttaa odottaa kaasun kanssa.
Sitten kun haluaa aikaa reilusti parantaa alkaa jarruttamisen opettelu. Siinäkin sopiva pehmeys etenkin jarrun päästössä on turvallinen ja nopea tapa edetä. Mutta tämä lienee sitten siellä keskiryhmän ja nopean rajamailla eteen tulevaa juttua.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Rata loppuu kesken kun avaa liian kaasun aikaisin. Pyörän pitäisi osoittaa sinne mihin halutaan mennä, kun kaasun avaa. Nyt osoittaa kiihdytyssuoralle ja sinnehän se meinaa mennä
Kahvilan mutka on vaikea paikka, kun siinä pitäisi saada aikaiseksi terävä ja aika hidas käännös. Kaasun avaus vasta sitten kun mopo osoittaa varikonporttia kohti. Vauhti putoaa minullakin siihen 40km/h tuntumaan tuossa kohtaa.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Tämä kuulostaakin hyvältä muistisäännöltä
Mitenkäs toi las palmasin jarru. Mua alkoi videota katsellessa vähän hirvittää miten kallellaan jarrutan sinne mutkaan (siinä minuutin kohdalla ainakin). Onko se normaalin rajoissa?
Ajaessa ei kyllä hirvittänyt.
edit: Niin siis siinä mielessä että jarrutusta ja hidastumista tapahtuu jo kallellaan ollessa. Toisaalta enpä ole varma mikä osa tuosta hidastumisesta tulee moottorijarrutuksesta. Katselin vaan tuota km/h -lukemaa.
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Suhteellisen siistin ja rauhallisen näköistä tekemistä. Pidä sama rauhallisuus, mutta yritä saada yläkroppaa lisää sivulle ja alas sekä keskity ajolinjaan. Kaasun ja jarrun käyttö sekä liikkuminen mopon päällä näytti tuohon vauhtiin ihan sopivalta. Yritä vain malttaa olla menemättä kaasulle ennen kuin mopon keula osoittaa oikeaan suuntaan, nyt menet parissa paikkaa vähän liian aikaisin kaasulle ja joudut kaartamaan vielä isossa kallistuksessa kun veto on jo päällä. Paljon on kehitystä tapahtunut kesän aikana ja ensi kesällä ajolinja voisi olla aihe numero yksi ja yläkropan liikuttelu aihe numero kaksi.
Superbike #7
Juu.
Ekalla kierroksella näyttää hyvältä ja pyörä on kaasulle mentäessä suht oikeassa kohtaa ja osoittaa sinne mihin se minusta pitäisikin osoittaa. Toisella taas liian aikaisin kaasulle ja linja leveäksi. Se sisääntulo taas ei ole niin tarkkaa, mutta kovassa kallistuksessa vietettyä aikaa kannattaa pyrkiä vähentämään, jos mahdollista. Itse tulen mutkaan vähän keskemmältä enkä juuri vietä aikaa maksimikallistuksessa. Mutkavauhtia ei palmasissa kannata yrittää nostaa, voit jopa ajaa sen keskikohdan hiljempaa.
Tuosta voi katsoa missä kohtaa rataa mopo sijaitsee ja mihin se osoittaa kun mennään kaasulle. Tarkoitus lähinnä saada ajattelemaan miksi näin, koska mikään tämä ei tosiaankaan ole mikään täydellinen suoritus vaan virheitä on paljon. Samalla näkyy tuota palmasin linjaa ja 4kpl 1:24 alkuisia kierroksia: http://www.youtube.com/watch?v=hW2FRFHYzPg
Nämä jutut voisi melkein siirtää vaikka keskiryhmän ketjuun, kun ovat jo sen asiaa.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Ei mennyt hukkaan Arvuuttajan letkan skippaus!
Ahvenistolla enkka parani 7 sekkaa ja uusi on 1:41.24. Vanhalla pyörällä ajettu se edellinen.
Yritin muistella avaamistekniikkaa ja tiukkaa käännöstä Tarun mutkassa ja neulansilmästä pää-/takasuoralle lähdettäessä.
Kolme viimeistä kierrosta olivat:
1:42.85
1:41.29
1:41.24
Linkki siihen kohti: http://www.youtube.com/watch?v=ltaEa3skIxU&t=8m40s
Ihme kyllä viimeinen kierros oli nopein vaikka ajolinjat vähän hajosivatkin.
Saa kattoo muttei oo pakko hei!
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Tämä saattaa kuulostaa guufolta, mutta minulla se ainakin auttoi kehittämään yläkropan liikettä oikeanlaiseksi.
Kun ajat mutkaan sisään, eli taitat (=kallistat) ajolinjalle, jonka olet valinnut, niin ohjaa päätä ja yläkropaasi kohti apeksia, kuin niissä olisi magneetti, jota mutkan apeksissa oleva 'toinen vastanapainen magneetti' vetää puoleensa. Eli anna pään ja yläkropan "hakeutua" sulavasti sisäkurvin puolelle samalla, kun taitat mutkaan sisälle ajolinjallesi. Tällä tavoin painonsiirto tapahtuu sulavasti ja pääset paremmin hyödyntämään hengaamistasi pyörän ohjaamisessa valitsemaasi ajolinjaa pitkin. Sen lisäksi tämä ohjaa katsettasi jo eteenpäin, sillä siinä vaiheessa, kun taitat sisään mutkaan, niin katseen ja ajatusten pitää olla jo mutkan ulostulossa ja sitä seuraavassa radan osassa ja kohti sitä linjaa, johon mutkan jälkeen pyrit pääsemään.
Moto-gp kisojen seuraaminen televisiosta antaa myös hyvin kuvaa siitä, miten yläkroppaa pitäisi käyttää ja ohjata mutkaan sisään ajettaessa.
Tuossa Alastaro-videossa näytti välillä aivan siltä, kuin olisit pyrkinyt kääntämään päätä ja hartioita ulospäin sen sijaan, että pää ja yläkroppa painuisivat sisäkurvin puolelle.
Summasummarum - hyvännäköistä oli meno ja selvästi into on piukassa, mikä on erinomainen asia. Laadukasta videomateriaalia olet saanut myös kuvattua. Mikä kamera sinulla on (GoPro)?![]()
Viimeksi muokannut: Barnes; 19.09.2013 klo 22:44.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Juuri näin.![]()
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Minulla oli samantapainen ongelma. Ongelma oli pääsylinterin männässä, jota jarrukahva painaa. Männän tiiviste oli liian tiukka, jolloin toistuvissa kovissa jarrutuksissa pääsylinterin jousen voima ei riittänyt työntämään sitä ulos saakka. Näin mäntä painui pikkuhiljaa syvemmälle ja kahva painui lähes pohjaan varikolle tultaessa.
Kun odotteli tarpeeksi kauan tai teki kevyitä harvemmin toistuvia jarrutuksia, jousi palautti männän ulos ja jarrut toimivat normaalisti.
Tavallisessa maantieajossa jarruissa ei huomannut minkäänlaista ongelmaa.
Tattis! Joo GoPro Hero 2. Hitto mulla oli mielessäkin seuraavaksi kuvata videota tuosta edestä taaksepäin niin kuin Scuuban linkkaamassa videosssa. Että sais enemmän todistusaineistoa miten se yläkroppa oikein liikkuu tai on liikkumatta. Kovasti haluaisin uskotella, että kuvakulma takaa valehtelee ja rinta ainakin on kiinni tankissa, mutta luultavasti toiveajattelua.
Jää nyt sitten kuitenkin ens kesään kun nettikameran mukaan Ahvenistolla on jo niin paljon havunneulasia Tarun mutkassa, etten taida lähteä sinne enää urheilemaan. Oli jo viime viikonloppunakin jonkun verran. Olisivat istuttaneet ne lehtikuuset johonkin muualle![]()
Triumph Street Triple 765 -24
Pitkä lista exiä.
http://www.youtube.com/user/exhaust34
Minä polttelen jäitä ja odottelen, että Hero 3 Black editionin hinta laskisi vielä hieman. Hintakehityksessä on ollut ilahduttavasti selkeä laskeva trendi. Toiveena on, että ennen joulua ovh pyörisi siinä 300,00€ hujakoilla, jolloin minä rynnistän kauppaan.![]()
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Scuuba, mihin olit kiinnittänyt kameran ja minkälaisella virityksellä, kun tallensit tuon pyörän edestä kuvatun videon?
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code