Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
    Muutaman hetken on vaivannut aika ajoin Tuonon etupään tärinä (tai joku ylimääräinen joka tuntuu tangossa aina välistä) ja sitä on nyt muutamaan otteeseen hämmästelty ihan huolloissakin vikaa löytämättä. Rengas on tasapainossa, vanne päällisin puolin ehjä ja laakerit ainakin pintapuolisesti ok. Mikäköhän prkl mahtaa tuon tärinän tms. aiheuttaa??? Mielestäni sitä ei aikaisemman etusen kanssa ollut. Oudoksi kaiken tekee se, että vain välistä tuota tärinää ilmenee ja ei millään tietyllä nopeudella vaan randomisti. Erilaisilla päällysteilläkin on ajeltu ja mitään säännönmukaisuutta ei löydy sieltäkään. Ajattelin renkaan laakerit ainakin vaihtaa mielenrauhan takaamiseksi. Tiedä sitten auttaako...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    Jostainhan se on aloitettava.

Jatkuvan tärinän voisi selittää esim. jo valmiiksi uutuuttaan runkovikainen rengas mikä kyllä täristää vaikka kone näyttäisikin että on tasapainossa.

Jarruthan voisi myös tuon aiheuttaa mutta toisaalta senkin pitäisi ajoittua jarrutuksen lähistöön ja jos vaikka jarrusatulan männät ovat vaikka vaan

hiukan jumissa eivätkä ihan heti palaudu tarpeeksi kauaksi jarrulevystä ja täristävät siksi.

Jos vanne olisi viallinen niin kyllä sen pitäisi sitten oireilla koko ajan.
    Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
    Joo, mystinen juttu. Mielenkiintoiseksi homman tekee tosiaan toi tärinän satunnaisuus. Se rajaa mun mielestä ainakin ton renkaan valmistevian pois. Voisko renkaan laakerit lämmetessään ruveta jotenkin oireilemaan. Tärinää ei nimittäin esiinny heti ajon alussa...Noi jarrutkin pitänee tsekata.
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    ISKUNVAIMENTIMET.

Niitä ois joskus vähän huollettava. Tärinää voi ilmentyä jos vaimennus ei ole riittävä tai sitten on vain kuski lihonnut ja alusta alkanut käymään löysäksi.
    Lainaa (Motari73 @ Heinä. 20 2011,20:50) kirjoitti
    Jos vanne olisi viallinen niin kyllä sen pitäisi sitten oireilla koko ajan.
    Yksi kyllä. Kaksi ei. Jos molemmissa vanteissa on kehäheittoa, tekee etu- ja takarenkaiden vierinkehän pituusero sen, että tärinästä tulee syklistä. Eli kun renkaiden väpätys on sopivassa tahdissa toisiinsa nähden, alkaa pyörä nylkyttää tai väpättää. Minulla oli 2004 vuoden Excelin supermotovanteet edestä vajaa pari milliä pystyheitolla ja takaa melkein 4mm. Tällaisella pystyheittomäärällä efekti oli jo todella selvä ja pyörä väpätti yli 80km/h vauhdeissa tasaisesti ehkä 10s välein siten, että säännönmukaisuus oli selviö. Mikäli renkaiden vierinkehä on lähempänä toisiaan tai kova katukumi ei takana juurikaan sorra (kuten Heidenau k73), sykli on harvempi tai mikäli jostain syystä renkaiden vierinkehä on identtinen ei sykliä tule vaan pyörä käännöksen jälkeen joko tärisee tai ei tärise.

Tarkista renkaiden kehäheitto. Siis kumpikin pää vuorollaan ilmaan ja tarkasti jotain lähelle viedyn objektin ja kumin pinnan etäisyyttä pyörimisen aikana seuraten.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
    Lainaa (mikkokoo @ Heinä. 20 2011,16:36) kirjoitti
    Mielestäni sitä ei aikaisemman etusen kanssa ollut. Oudoksi kaiken tekee se, että vain välistä tuota tärinää ilmenee ja ei millään tietyllä nopeudella vaan randomisti.
    Itse veikkaisin runkovikaista renkasta, jos se ei kerran sitä vanhemmalla etusella tehnyt.

Toinen etunen alle ja testailee, ei sitä muuten saa selvitettyä.
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
    Yks mikä kannattaa myös kokeilla,vaikka varmuuden vuoksi, on se että löysäät etuakselin lukituksen ja akselin, kiristää akselin takasin ja sit pumppaa keulaa reilusti muutaman, vaikka n 5- 10 kertaa, ja sitten vasta kiristää akselin lukituksen.

Jos tuon pumppauksen jos jättää tekemättä, voi putket jäädä vähän puristukseen ja herkkyys voi kärsiä. Ja se korostaa epätasaisuuksia yms.

Edit: ja ketjut kannatta kattoo kans,mitata kireys monesta kohti. kerran vähän vastaavaa hämästelin niin syy oli epätasaiseksi venyneet ketjut. Sopivalla vedolla nypytti, keulaa ja moottorijarrulla perää -yleensä.

<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Kiitoksia ideoista. Johan tossa tulikin tsekattavia juttuja. Gummit tuli runnottua viimeksi omin voimin vanteelle eli tossakin on voinut jotain tapahtua. Tais tulla säästeltyä ihan väärässä paikassa...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    No nou hätä painelet renkaan tubeles reunan irti vanteelta - laitat reilusti rengasrasvaa pyöräytät rengasta vaikk 90 astetta ja ilmaa niin, että rengas nousee kunnolla vanteelle ja kokeilet vieläkö täristää.
    jos ei ole runko vikanen rengas niin tuolla oikenee. Joskus on auton gummeja pyöritelty vanteella useamman kerran, että asettuu kunnolla.
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
    Vielä mennään vanhalla gummilla enkä ole "ominaisuudelle" mitään yrittänyt tehdä. Nyt olen paikallistanut tärinän jotakuinkin vain 80-90 vauhdissa esiintyväksi. Voipi olla renkaassa tuo juttu mutta ei vaan vitsisi melkein tuoretta ruveta vaihtelemaan..
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    Itse kävin runko vikasen takusen vaihtamassa pois juuri oli selvä heitto kun pyöritti ilmassa ja täristi kans kovemmassa nopeudessa rupes kunnolla vatkaan ei tarvinnut uudesta renkaasta maksaa kun vika oli nähtävissä silmällä.
  12.  
    Lainaa (Haba83 @ Elo. 29 2011,17:14) kirjoitti
    Itse kävin runko vikasen takusen vaihtamassa pois juuri oli selvä heitto kun pyöritti ilmassa ja täristi kans kovemmassa nopeudessa rupes kunnolla vatkaan ei tarvinnut uudesta renkaasta maksaa kun vika oli nähtävissä silmällä.
    Mulla taas häviää kovemmassa vauhdissa kuin tuo 90. Oon testaillut ilman vetoa kytkin pohjassa lähteä tiputtamaan vauhtia ja nimenomaan tuo 80-90 väli on se missä tapahtuu. Hämmästyttää & kummastuttaa pientä kulkijaa..

Gummi tuli muuten Espanjasta asti eli ei oikein noi takuujutut samaan tyyliin pelitä.

T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland