Kysymys niille, jotka ovat ajaneet kortin äskettäin: kun ollaan vasemmalle kääntyessä ryhmitytty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kaksikaistaiselle tielle keskiviivan vieren, tuleeko näyttää vilkkua, kun otetaan se oikea paikka ajoradalla ? Silloin käytetään tietenkin, kun mennään tielle jossa kaksi kaistaa suuntaansa, ja vaihdetaan oikeasti kaistaa. Käytännössähän noin ei kukaan tee, kun sitä vilkkua ei muutenkaan juuri raskita käyttää, mutta mitäs ne ajo-opettajat sanovat.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Ei käytetä. Vilkkua käytetään silloin, jos käännytään tai vaihdetaan kaistaa.
Tietysti selvyyden vuoksi voi vastaantulijoita varoittaakseen käyttää vilkkua ohituksessa silloinkin, kun pysyy koko ajan omalla kaistalla, mutta tämäkin voi Suomen kaltaisessa liikennekulttuurissa aiheuttaa vastaantulijoissa päinvastaisen reaktion kuin oli tarkoitus.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei käytetä. Jos omalla kaistalla vaihtaa paikkaa, silloin ei tarvi näyttää suuntamerkkiä. Ainoastaan kaistaa vaihtaessa tai käännyttäessä...
Niin ja miksi et ota heti sitä oikeaa paikkaa ajokaistalla vaan menet sen vasempaan reunaan? Eihän tässä polkupyörillä ajeta...
BMW R1200GS -13
Ex. Kawasaki Versys -08
Kortin ajamisesta on jo useampi vuosi, enkä muista sanottiinko asiasta mitään, mutta ei kai siinä tartte käyttää, omalla kaistallahan siinä olet.
Harley Davidson Vrod -03
Suzuki B-King -09
Tuska tuottaa mielihyvää.
Muistaaksni viime keväänä kun kertailin noita sääntöjä autokoulun kirjalla, niin kääntyminen menee näin: 1. Ennen risteystä vilkku, 2. Ryhmittäydytään, 3. käännytään. Ja nimenomaisesti kun esimerkiksi valtatieltä käännytään sivutielle. Muistan vaan kun tää on ittelle tuttu tilanne aina kun autolla olen liikenteessä tuollatäällä maalla kotopuolessa.
No, oli miten oli, ei sitä vilkkua lainsäätäjää varten käytetä, vaan sitä takana/edessä tulevaa varten.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onko tässä joku ongelma.
Kun kaistan sisällä vaihtaa paikkaa niin vilkkua ei tarvitse käyttää.
Sitten kun aikoo kääntyä vaikka vasemmalle on syytä laittaa vilkku päälle hyvissä ajoin varoittaakseen takana tulijoita ja varsinkin edestä tulevia motoristeja.
Monet onnettomuudet tapahtuvat niin, että edestä tuleva motoristi törmää vasemmalle kääntyvään autoon, kun autoilija ei sitä motoristia edes näe. Eikä laita vilkkua päälle, jolloin motoristilla olisi edes jotain mahdollisuuksia reagoida tilanteeseen.
No olet motoristi itse, joten tiedät tuon.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ihan nopeasti Googlaamalla löyty Tuulilasi-lehden sivuilta tällainen lakipykälän lainaus, minkä lainaan nyt tähän:(Pekkavee @ Kesä. 27 2011,19:58) kirjoitti
Eli kuten muiselin, vilku käyttö ei liity pelkästään "kaistanvaihtamiseen", vaan muutenkin sivusuunnassa liikkumiseen. Varmaan kaikki nyt ymmärtää kuitenkin, että tämä ei taatusti tarkoita ajolinjan muuttamisesta johtuvaa siirtymistä sivusuunnassa, koska siitä ei aiheudu muille tienkäyttäjille mitään mitä niiden pitäisi tietää, verrattuna sitten ryhmittäytymiseen kääntymistä varten tai ohittaminen tai joku muu mikä saattaa vaikuttaa edessä/takana liikkuvaan.kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Muistelin vuonna hevonen ja kärry olleita omia autokoulujuttuja tuosta vilkusta, lienee tarpeen/lainmukaista joissain leveissä risteyksissä. Risteyksen jättö keskiviivan kautta on sitävastoin edelleen voimassa, myös moottoriajoneuvoilla. Ainakin "opettaisinko opetusluvalla" vuodelta 2011 niin kertoilee.(BlueRoan @ Kesä. 27 2011,18:54) kirjoitti
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Tälläistä muistelen itsekin autokoulussa kuulleeni. Muistaakseni tuolla maikalla oli sivusiirtymän mittana ajoneuvon (tuossa tapauksessa siis auton) leveys kun vilkun käyttö olisi jo suositeltavaa, vaihtoi kaistaa tai ei. No prätkään sovellettuna tuo tarkoittaisi jo normileveänkin kaistan sisällä vilkuttelua jos vaihtaa kaistan laidasta toiseen(shyhander @ Kesä. 27 2011,22:34) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Hyvä nyrkkisääntö: Jos edes hetken mietit vilkunkäytön mahdollisuutta, käytä sitä. Harvemmin menee hukkaan.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Komppaan. Aina vaan vilkkua kun vähänkin siltä tuntuu. Ei ne polttimot ja releet niin paljoa siitä kulu että vilkkua säästellä kannattaisi. Vähän hassua IMO ihan lakikirjan kanssa tutkia uskaltaako vilkuttaa vai ei. Sakkoja ei kukaan liiasta vilkun käytöstä tule ikinä saamaan, kun ei niitä saa kukaan vilkun käyttämättömyydestäkään.(Tero-75 @ Kesä. 28 2011,12:38) kirjoitti
Vilkku kertoo muille että vilkuttaja suunnittelee jotain vilkun suuntaan tapahtuvaa toimintoa. Viksumpi se on ainakin mopolla liikkuessa kertoa aikomuksistaan mieluummin liikaa kuin niitä pantata. Pysyy paremmin kumipuoli alaspäin.
Itse esim. käytän aina vilkkua kun ohitan vaikka en vastaantulevien puolella juuri tai ollenkaan kävisikään. Toimii vinkkinä vastaantulijoille, ja osaavat siirtyä kaistalla oikealle, jolloin välistä mahtuu paremmin. Suomessakin jotkut harvat viksuimmat älyävät korjata ajolinjaa oikealle.
Kääntymisestä Ensio Itkonen taisi joskus ammoin sanoa, että vilkku pitää laittaa päälle niin aikaisin että hävettää. Silloin se on juuri sopivan ajoissa laitettu.
Ennustan melko lyhyttä ajouraa sellaiselle, joka vilkuttaa kaistan sisällä liikkumisestaan. Leikki päättyy seuraavassa risteyksessä, kun joku joko tulee eteen oikealta tai kääntyy eteen.(HiTec @ Kesä. 28 2011,09:01) kirjoitti
Toki joku lainkuuliainen kansalainen voisi testata asiaa. Lain noudattamisestahan ei koskaan voi seurata mitään pahaa?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eikös se moottoripyörä ole muutenkin kaksikaistaisella tiellä valmiiksi siinä keskiviivan tuntumassa? Vai oliko tässä moposta nyt kyse?
CBR 600f3 -95
Eihän siinä kaistalla seilatakaan ellei olla kääntymässä siitä risteyksessä.(vetomies @ Kesä. 28 2011,13:57) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)