Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
    ...tuli tehtyä eilen , juhannesaattona , kun napsahti matkanteko kesken Orivesi - Tre välillä.
    Hätävilkut päällä odottelin hinuria toista tuntia ja odotellessani tein empiiristä tutkimusta asiasta : kuinka monta rätkä"veljeä" pysähtyy kysymään kuulumisia...
    Arvasitte oikein , ei yhtään ... hupaisimmat esitykset olivat kun piti yrittää katsoa toiseen suuntaan ja eteensä samaan aikaan...
    saman asian huomasin matkalla Lahteen , kun yksi typykkä työnteli mopoaan konetiellä...edellä ajavat jatkoivat reippahasti matkaansa...vanha vielä jaksoi silloin pysähtyä...
    Täytynee itsekunkin ryhtyä tarkistamaan kantaansa tähän vanhaan "avuntarjoamisperinteeseen"...
    ts. älkää joutuko maantiellä vaikeuksiin , pysähtyminen ja onkelman tiedusteleminen lähimmäiseltä on vanhanaikaista...
    ibaf 2415
    Mikäs matkasi keskeytti? Hesasta saakka olisin tuullut jeesimään, jos olisin ollut tietoinen breikistä
    Moto Guzzi BrevaV 1100 -06

Kawasaki zg 1300 -84
    Kawasaki Zephyr 750 -90
    Kawasaki GpZ Ninja 600 -84
    Kawasaki GpZ 550 -82
    Vespa Piaggio 125 -81
    Teimme saman huomion alkukesästä. Toinen pyöristämme teki stopin tiellä 25 karjaan jälkeen. Minä kun lähdin hakemaan tarpeita pelin korjaamiseen, jäi meistä kauniimman sukupuolen edustaja moponsa luo odottelemaan. Olin poissa n. puoli tuntia, eikä pysähtyny k u k a a n. Ja mopoja meni ohi monta, ja autoja (sunnuntai iltapäivällä) satoja. No, enpähän pysähtele enää minäkään. No, kaikki hyvin. Mopo saatiin kuntoon, kotimatka jatkui.
    Poistettu
    Varmaan pysähtyisin jos motoristiveli tai -sisko selvästi signaloi avuntarvetta. Avunantokyky onkin toinen juttu. Autossa ei taida olla ainootakaan työkalua, mopossa vissiin ruuvari.

Eilen samaisella Tre-Orivesi pätkällä oli joku ajanut tankkinsa Leonista tyhjäksi kilsan Orituvan ohi. Valitettavasti se on mun mielestä omaa tyhmyyttä jos ei tankkaa viisarin sanoessa nollaa ja siitä saakin selvitä omin avuin.

Turha tuosta on avautua jos ite seisoo tumput suorana tien laidassa. Harva osaa ajatuksia lukea.
    Ikivanha signaali avuntarpeeseen on huivi tai joku muu riepu sidottuna peiliin. Itse pysähdyn ainakin varmasti siinä tilanteessa. Muutoin ei kyllä tule toppailtua ja kyseltyä jokaiselta pysähtyneeltä tauon syytä.
    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

Ray Of Darkness
    Lainaa (TiJuKo @ Kesä. 25 2011,09:26) kirjoitti
    Ikivanha signaali avuntarpeeseen on huivi tai joku muu riepu sidottuna peiliin. Itse pysähdyn ainakin varmasti siinä tilanteessa. Muutoin ei kyllä tule toppailtua ja kyseltyä jokaiselta pysähtyneeltä tauon syytä.
    Toi on hyvä vanha idis, joskin pakko sanoa että hätävilkut lienee melko näkyvä signaali sekin siitä että on hätä
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
    Oho, täytyy tunnustaa, että olen aika yllättynyt tutkimuksesi tuloksesta. Itse oisin kyllä pysähtynyt tiedustelemaan, että tarviiko jeesiä.

Mulla katkes matka kerran Hollannissa, ensimmäinen motoristi pysähtyi ja kyseli, että tarviiko apua. Apuahan siinä tarvittiin, ja sitä myös sain. Erittäin iso hatunnosto kyseiselle paikalliselle motoristille.
    Ducati Monster
    Lainaa (998sFE @ Kesä. 25 2011,08:43) kirjoitti
    Valitettavasti se on mun mielestä omaa tyhmyyttä jos ei tankkaa viisarin sanoessa nollaa ja siitä saakin selvitä omin avuin.
    Asenne kohdallaan...

Signaaleista puheenollen, mites se kypärän laitto takarenkaan viereen, jos sifonkihuivi on kesähelteellä unohtunut, ja haluaa pitää paidan päällään ?

Minusta mopon työntäminenkin on melko vahva signaali jostain ongelmasta, vaikka onhan sitä kaikenlaista kuntoilua nykyään... *

Voin kokemuksesta sanoa, että kun itse on parikertaa ollut tienposkessa, niin auttamisalttius on hieman toista luokkaa.

Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
    Turha tuosta on avautua jos ite seisoo tumput suorana tien laidassa. Harva osaa ajatuksia lukea.
    Niinpä niin , ajankulukseenhan sitä ihiminen hätärit päällä seisoo tienposkessa...
    ibaf 2415
    Miulla päinvastoin... Pariinkin otteeseen tullut mopo viereen ku kyykistyy siihen viereen.

Viimeisin oli kuusaan st bensiksellä ku ihmettelin takavilkun toimimattomuutta. En ehtinyt edes kissaa sanoa niin vieressä oli iso virago ja tarjos apuaan, hetkeä myöhemmin oli kaikki työkalut asfaltilla siistissä rivissä.

Olin vaan sähkärin rukaria / pieni ristipää vailla. Vika tuli korjattua ja iso kiitos tuolle Virre kuskille.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

"Si vis pacem, para bellum"
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Valitettavasti se on mun mielestä omaa tyhmyyttä jos ei tankkaa viisarin sanoessa nollaa ja siitä saakin selvitä omin avuin.
    Kaikilla ei oo bensaan reagoivaa viisaria mopossa, mut joo, jos bensis on kivenheiton päässä niin sitten, ja muutenkin jos on mittarit ja kaikki vehkeessä.

Kyl toi bensa vaan yllättää joskus, itekkin kerran luulin ihan tosissaan, että nyt katkes venttiili tai meni mäntä tai jotain, kun kone alkoi sammumaan karmean kronkutus-äänen kera. Kattelin jo jopa koneen allekin, että onko öljyproppu tippunut... Eikun bensa oli loppu! Varatankille vaan ja läksi sitten käymään. Ääni oli kyllä kamala.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Nykyään on jokaisella kännykkä taskussa, eli voi olettaa tienposkeen jääneen pystyvän soittamaan tarvittaessa itselleen apua. Jos jollakulla on oikea hätä , vaikka kännykän akku tyhjä, hän luultavasti tekee asian selväksi viittomalla pysähtymään ja siinä tilanteessa tuskin monikaan kehtaa ajaa ohi?

Toki jos näkee jonkun tutkiskelevan pyöräänsä, tai muuten tekevän selväksi ettei kyse ole tupakkatauosta, on kohtelista mennä tarjoamaan apuaan jos vaikka vika olisi ihan paikanpäällä korjattavissa. Näin pyrin itse tekemään.
    Suzuki GSX1100G & BMW G650 X-Challenge
    Näinhän se menee mukamas, itselläni ei ole bensamittaria mopossa ja mittarivaijeri irtosi mittarin puolelta eikä varatankki pelaa.
    Onneksi olin jo niin liki kotia reissulta että tiesin mehun riittävän.
    Kotoparkkipaikalla olikin hyvä aika laittaa mittari taas kuntoon.
    Eli en laskis siihen aina omaan tyhmyyteen jos löpö loppuu.
    Ja kyllä pysähdyn jos huomaan että on hätä toisella.

ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
    Lainaa (tate66 @ Kesä. 25 2011,11:17) kirjoitti
    Näinhän se menee mukamas, itselläni ei ole bensamittaria mopossa ja mittarivaijeri irtosi mittarin puolelta eikä varatankki pelaa.
    Tossa oli ilmeisesti kyse autosta: Leon = Seat
    Yamaha RD 125 LC -83 --> Yamaha FZ6-S -06 --> Yamaha YZF-R1 -07 -->
    Yamaha XT 660 X -04
    Lainaa (l-p @ Kesä. 25 2011,07:54) kirjoitti
    ...tein empiiristä tutkimusta asiasta : kuinka monta rätkä"veljeä" pysähtyy kysymään kuulumisia...
    Arvasitte oikein , ei yhtään...
    No voi voi.

Itse olen tehnyt empiiristä tutkimusta siitä kuinka moni prätkäilijä pysähtyy, jos seison tien vieressä lapanen "seis"-asentoon tulijaa kohden nostettuna.

Arvasitte oikein, ihan jokainen...
    Mie oon pysähtynyt monet kerrat vain saadakseni vastauksen ettei mitään hätää.

Jos pysähtynyt vain hymyillen moikkaa, niin ei kai se minun apua tarvitse?

Enään en pysähdy ellei pysähtynyt viittoile ylimääräisiä.

@korhosenpete
    Lainaa (Sampe @ Kesä. 25 2011,11:33) kirjoitti
    Tossa oli ilmeisesti kyse autosta: Leon = Seat *
    Toki sen tiesin että oli autosta kyse,piti vaan sanoa ettei aina ole kaikki mustavalkoista.
    Mitäs jos siinä ei olisi toiminut bensamittari ja trippi?
    Olisiko ollut silloin pelkkää tyhmyyttä?
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Hätävilkut, työntäminen tai puoliksipurettu pyörä on saanut meikän pysähtymään kysymään tarvitseeko apuja. Huivit rusetilla tai kypärät asfaltilla tuskin sillä sekunnilla saa kättä jarrulle nousemaan..
    KTM
    sillo ku lippasin aika pahasti mopolla ja olin pingispallona parin auton kanssa niin jokainen motoristi pysähty katsoo ku näki et oli prätkä nojallaan tolppaa vasten vaikka siinä oli jo pari autoilijaakin...siitä lähin oon pysähtyny aina katsoo et onks mikä vialla jos joku työntää mopoa tai on hätävilkut päällä * ja lisäyksenä et paikkana oli Hämeenlinna

drive fast, race hard or die yound...it´s your choice
    Poistettu
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 25 2011,11:51) kirjoitti
    ...tein empiiristä tutkimusta asiasta : kuinka monta rätkä"veljeä" pysähtyy kysymään kuulumisia...
    No voi voi.

Itse olen tehnyt empiiristä tutkimusta siitä kuinka moni prätkäilijä pysähtyy, jos seison tien vieressä lapanen "seis"-asentoon tulijaa kohden nostettuna.

Juurikin näin. Jos joku istuu mopon päällä/ autossa osoittamatta mitään tarvetta avusta, ajan kyllä ohi. Mutta ikinä en ole ajanut ohi jos tarvetta on signaloitu. Vaikka olis hätärit päällä, koska silloin on helppo olettaa että apu on jo matkalla.

Miten hankalaa se voi olla jos kerran apua tarvii, vai eikö aikamiehet kehtaa tarvetta kertoa, pitää odottaa että joku tarjoaa?
    Poistettu
    Mittarivaijerin rikon voin ymmärtää. Mutta ajat tietoisesti mopolla jossa ei ole polttoaineen merkkivaloa tai polttoainemittaria ja jossa on varatankki rikki? Viittiks tarkentaa missä kohtaa se oma tyhmyys poistuu?
    Lainaa (998sFE @ Kesä. 25 2011,13:31) kirjoitti
    Mittarivaijerin rikon voin ymmärtää. Mutta ajat tietoisesti mopolla jossa ei ole polttoaineen merkkivaloa tai polttoainemittaria ja jossa on varatankki rikki? Viittiks tarkentaa missä kohtaa se oma tyhmyys poistuu?
    Poistuu varmaan viimeisessä mittalaitteessa eli vaijeririkossa mikä on ainut millä voi asiaa tarkistaa.
    Aina ei ole työkaluja mukana millä pääsee hoitamaan asiaa kuntoon,toki kaikilla on omat ajatuksensa mikä on tyhmyyttä jne. en niistä ota kantaa.
    Minun puolesta voi olla tässä, onhan se jokaisen oma asia jos ei VÄLITÄ tulla apuun tarvitessa.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Eli lapanen kunnolla merkiksi(seis) et hätä on niin eiköhän se apu löydy.

Tuntuu turhalta pysähtyy kyselee tarviiks apuu , kun vastaus on ei ku tupakka tas vetelen..... *

Lainaa (Talttapää @ Kesä. 25 2011,11:51) kirjoitti
    No voi voi.

Ooksää polliisi? Määkin stoppaisin....
    No joo, asiaan, muutaman kerran tullut pysähdyttyä, pari kertaa turhan takia mutta usein on kyseessä ollut oikea avun tarve. Palkaksi, niille jotka ovat jotain ihan väkisin tarjota, olen sanonut että se riittää että itse pysähtyvät kun joku on avun tarpeessa. Eräs sitkeä kaveri, miltei pakotti tankkaamaan oman auton tankin täyteen hänen laskuunsa, kun hinasin ko kaverin auton lähimmälle huoltikselle omallani.
    Älä korjaa ehjää....
    Jokaisella on kännykät nykyään niin saavat kyllä apua hankittua jos sitä kaipaavat .
    Siinä mitään auta pysähtyä kun ei mitään sille osaa tehdä kuiteskaan ...
    GSX1400-07
    Lähdetään sitten jossittelemaan kunnolla: JOS rätkässä EI OLE hätävilkkua, tai sähköt on totaalisesti menny, JOS tutkin mottia etkä ehdi kytätä ohiajavia motoristeja.

Tietysti Trumppakuskia miellyttää tämä Brittiläinen tapa laittaa kypärä takarenkaan viereen avuntarpeen merkiksi.

Loppujenlopuksi on kyse auttamisenhalusta, ja tästä asiasta väännettiin viimeksi yli 4v. sitten http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....77;st=0

Siellä TIJ kiteyttää mielestäni loistavasti:
    1) Huivi vasemmassa peilissä => avuntarve, pysähdyn
    2) Heiluttaa käsillä hullunlailla => avuntarve, pysähdyn
    3) Kyykkysillään pyörän vieressä, tutkii jotain => *mahdollisesti avuntarve, pysähdyn
    4) Seisoskelee rauhallisen näkösenä pyörän vierellä => eipä näytä hätää olevan, en pysähdy

Lisäisin tähän vielä:
    5) Työntää pyörää => avuntarve, pysähdyn.

Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Teknisesti ottaen, jos huitoo tienreunassa ja joku ajaa ohi, niin sehän on rikos, eikös? Heitteillejättö tai semmonen joku, ainakin mulla on mielikuva, että olisi auttamisvelvollisuus? Eihän tilanne välttämättä ole mopossa, vaan saattaa olla joku terveydellinen tilanne päällä.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Joskus on hieman riskaabelia tehdä äkkijarrutuksia liikenteen seassa, pitäisi ajaa ohi ja sitten kiertää (motarilla pitkäkin matka) takaisin.
    Monesti on tullut ajettua ohi kun on vähän epäselvää että onko sillä joku hätä vai ei, kun ei mikään viittaa avuntarpeeseen.

Tuon huivijutun olen kuullut monesti, mutta kypärähuppu on useammalla varmaan mukana
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Mut kerrän jätti jammu tienposkeen, öljyproppu löystynyt ja irronnut, onneks oli jääny koneen ja kaatumisraudan väliin jumiin ja sain talteen... matka tosin ilman öljyy ei jatkunut.

Yksi auto pysähty taakse, avas ikkunan ja apukuski huus että persvako näkyy kun kurkin mopon alle !

Ensimmäinen motoristi joka kohdalle sattui, pysähtyi viittomatta (ehkä kilometrin pituinen öljyvana antoi vinkin ongelmasta...?) ja lähti hakemaan mulle öljyä kun annoin rahaa mukaan kun tavaraa oli mukana aika lailla niin itse en kyytiin mahtunut!
    Yamaha FZ6S -> Honda CBR 1100XX Super Blackbird -> Kawasaki ZZR 1400 '07
    Nälkä kasvaa syödessä ;)
  30.  
    Minä kyllä pysähdyn ja tarjoan jeesiä, jos joku näyttää pulassa olevan.
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen