Moi !
Onko kellään kokemusta ysiärrän vm.99 jäähdyttimen nesteen vaihdosta. Tässä näyttää olevan punainen neste sisällä.
Mistä vanhat otetaan ulos ja miten kaikki saadaan pois, entä täyttö. Vastauksista iso kiitos!![]()
Moro! Mulla eri pyörä mutta perusajatus sama. Syylärin korkki auki, ite oon ottanut alimman vesiletkun (vesipumpun kyljestä) auki alapäästä ja valuttanut nesteet ulos. Letku kiinni, systeemin huuhtelu vedellä, sopiva seos paisariin ja sitten syyläriin, HITAASTI täyttäen, jotta ilma ehtii poistua, pitää vaikka tupakkitauon välissä, syyläri piripintaan. Minuutin tai muutaman minuutin käyttö korkki auki ja kokeilee kaikki syylärin letkut (mikäli mahdollista) että lämpeääkö tasaisesti. (Eli ei ilmaa systeemissä) Letkuja kannattaa puristella mikäli epäilee ilmaa olevan.
Anna koneen jäähtyä ja täytä uudelleen piripintaan. Paisarin olen monesti irroittanut kokonaan ja huuhdellut, ne kun monesti ovat hankalissa paikoissa täyttää/tyhjentää kokonaan.
Kronoby Racing Team
Mä tein pikkuninjassa silleen, ett vesipumpun alta letku irti ja syylarin vasemmalta puolen letku irti. Sit syylarin korkista puutarhaletkulla vettä sisään/huuhteluu. Ja syylarin oikeelta puolen letku yks kerrallaan irti ja puutarhaletkulla vettä sisään/huuhteluu. Paisarin voi huuhdella molempiin suuntiin kunhan letku on irti syylarista (ei kannata käyttää liikaa painetta koska muuten korkki voi plopsahtaa irti jos kumikorkki). Puutarhaletkussa bilteman kastelupistooli jossa kierrettävä/revolveri vaihtosuutinpää jossa riittävän pieni suutin jotta pikkuletkujenkin huuhtelu onnistuu.
Syylarin oikeeseen yläkulmaan tulee kaks pikkuletkuu, niin se alempi on lohkon ilmausletku. Ts lohko ilmaa itse itsensä siinä samalla kun kun täyttää syylaria.
Ylempi pikkuletku on paisarin letku ja sitä kautta voi täyttää paisarin jos paisari hankalassa paikassa.
Räjäytyskuvan perusteella taitaa kaikissa ärräkavoissa olla sama systeemi.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Paisarin saa silleen tyhjäks ett siirtää sen paisarin letkun kulkemaan vaakasuoraan/alaspäin/nostaa pyörän pystyyn jos tekee hommaa sivujalan varassa.(Juhana N @ Kesä. 22 2011,19:24) kirjoitti
Tosin eipä sillä väliä ole jos on läpihuuhdellut sen letkujen avulla.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
12r kawassa on tyhjennysproppu vesipumpun alareunassa ja sen alimman letkunkin alapuolella, saa niin tyhjäksi kuin malttaa valuttaa. kuvittelisin 9r kwaakussakin olevan jonkun tyhjennyspropun, niin ei tarvis letkuja irrotella. se selviäisi 9r:n huoltokäsikirjasta varmaan.
miksihän on laitettu punaista nestettä? alumiinilohkoisille pitäis olla vihreää. en tiiä onko suurta merkitystä, kiinnitti vain huomioni.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Itse käytän punaista nestettä juurikin sen takia että sen suositeltu vaihtoväli on jotain viisi vuotta ainakin. Aine on siis itellä G12:ta, samaa jota Volkkarinsukuiset autot nielee. Laatu on parempaa kuin halpis-vihreillä ja alumiiinimoottoreihinhan se nimenomaan on tarkoitettu. Akkuveden käyttö kruunaa homman, kun en ihan tislattua raski hommata. Noita erivärisiä nesteitä ei muuten saa sekoittaa, koska ne keskenään sakkaavat.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Niinkuin Kawabata mainitsi, tusinassa löytyy lohkon kyljestä ja vesipumpusta tyhjennysproput. Oletettavasti myös 9 ärrässä.
Hieman aikaa ja mailmaa nähneessä laitteessa en välttämättä lähtisi irroittelemaan letkuja.
Nesteen suhteen päädyin ostamaan mätänetistä Motulin valmiiksi sekoitettua litkua, litrahinta taisi olla 7 egen paikkeilla.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa