Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Tervehdys!
    Nyt pääsi käymään niin, että ostin ensimmäisen moottoripyörän (FZ6 S ABS 2007) ja kortinkin saan vielä joskus tänä kesänä. Olisi kaksi kysymystä, joihin ei ole helppo löytää vastausta koska molemmat ovat motoristien yleisiin tavoitteisiin nähden täysin vastakkaisia.

    1. Onko pyörää mahdollista kuristaa jollain helpolla ja helposti purettavalla tavalla kesymmäksi? Ei tarvitsisi siis olla nimenomaan alle 25kW, koska kortti kelpaa kyllä isompaankin. Syynä kokemattomuus kaksipyöräisistä ja lähinnä äidin mielenrauha jos sille kerron

    2. Kun nyt vielä toistaiseksi ymmärrän paremmin "ei-motoristien" ajatusmaailmaa, niin mietin myös että onko pyörää mahdollista saada hiljaisemmaksi kuin vakiona? Meteli = turvallisuus -näkökohdan voi tässä unohtaa.
  2. #2
    Ennen kuulumaton viesti!
    1.
    Älä väännä tuppea rullalle niin ei ole kaikkia hevosia käytössä.
    Ei maksa mitään ja saattaa myös säästää satasia, kun ei tarvitse ylimääräisiä "harrastusmaksuja" maksella.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  3. #3
    Jos on yhtään järkeä päässä ja tervettä itsesuojeluvaistoa, niin alottelija kyllä pärjää kuussatasella ihan sellaisenaan, se ei kuitenkaan ole mikään ihan hirmu menijä ja kuten isommatkin mopot, se kyllä tottelee kaasukahvaa varsin kiltisti eli kulkee tarvittaessa hiljaakin.

    Tietysti jos joka paikassa pitää vetää aina tuppi nurin, niin silloin kannattaa aloittaa jollain rauhallisella pelillä, vaikkapa moposkootterilla
    k1300s
  4. #4
    Pidät kierrokset alle 8000 ja vaihteen liikkeellä ollessa minimissään kakkosella, niin siinä on kuristusta tarpeeksi, vaikka tuppi kävisikin "vahingossa" nurin.
    Tomorrow is just your future yesterday.

    K1 Gixxeri
  5. #5
    Juu, ei ne pyörät itekseen lähde lapasesta, vaan riippuu nimenomaan siitä oikean käden liikkeestä (tai sen nopeudesta).

    6-satku ei todellakaan "yllätä" tehoillaan, jos on vaihteita silmässä minimissään se 2, kuten jo yllä todettiinkin. 3-sella voit jo vääntää tupin vaikka kokonaan nurin, ei se mihinkään karkaa, kun tehot tulee vasta niin ylhäällä. Kuskistahan tuo on kiinni.

    Hyvä vinkki oli juurikin tuo 8000 kiekan raja. Sen alla ei tapahdu mitään.

    Sanomattakin tietenkin selvää, että mutkissa et avaa kaasua reippaasti tai aloittelijana voi jopa olla ihan fiksua mennä tasakaasulla tai "liukuen" isolla vaihteella - takapyörän veto siis minimissä/mahdollisimman tasainen.

    Tutustu eka kesä rauhassa pyörän ja sen moottorin ominaisuuksiin - maltti on valttia...vaikka se aika pian tuppaa unohtumaan.

    Huom!

    Pyri menemään radalle pari kertaa suht pian, niin opit pyörästäsi vielä enemmän ja tulee enemmän uskoa siihen pyörään ja itseesi, niin selviät kiperistäkin tilanteista paremmin----> ei tule "hartialukkoja" tiukoissa mutkissa jne. Pyörässä kun riittää pitoa ja kanttausvaraa paljon enemmän kuin mitä aluksi luulee ja kun siihen luottaa.
    Tämä oli aikoinaan minulle ainakin todella hyödyllistä.

    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  6. #6
    Hyviä vinkkejä tulikin jo, erityisesti tuo kierrosten pitäminen riittävän alhaalla takaa hyvinkin leppoisan kyydin. Jos kyseessä on turvallisuuden lisääminen, niin entäs jos menisit vaikka ennakoivan ajon kurssille. Uskoisin, että se antaisi enemmän todellista turvaa kuin pyörän moottorin ominaisuuksien pilaaminen kuristuksilla. Uskoisin että äidilläkin mieli olisi parempi kun tietäisi, että otat turvallisuusasiat vakavasti.

    Muistaakseni tuo pyörä on hyvinkin siistiääninen vakiona, erityisesti matalammilla kierroksilla. Jotkut jälkiasennusputket voivat olla dB mittarilla hiljaisempia, mutta yleensä ainakin äänen sävy on agressiivisempi. Sävy ärsyttää usein enemmän kuin itse äänen voimakkuus. Ajele siististi, ei siitä liikaa meteliä tule.



  7. #7
    Minulla oli asfaltilla kaatuminen lähimpänä juuri tuolla fz 6:lla.
    Tehokkaimmilla ei niin lähellä kaatuminen ole koskaan ollut.
    Tuuppasin jyrkässä mutkassa kaasun täysille,niin perä lähti
    yllättäväään luisuun.
    Tuli aliarvioitua tehot.No tuurilla selvisin ilman sarvikon ylilentoa.
    Yleisö perskele vielä taputti.Luulivat kai,että tarkoituksella temppuilin.
    Pumppu hakkasi ainakin 210r/min.
  8. #8
    Lainaa (polip @ Kesä. 24 2011,13:34) kirjoitti
    Tuuppasin jyrkässä mutkassa kaasun täysille,niin perä lähti
    yllättäväään luisuun.
    hah!! Ai "yllättävään" luisuun....tuohan onnistuu melkein millä tahansa pyörällä.

    Eli kuten yllä sanoin, topicin avaajalle, KÄYTÄ MINIMAALISESTI kaasua mutkissa, ainakin aluksi.
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
  9. #9
    Lainaa (Partypete @ Kesä. 24 2011,12:03) kirjoitti
    1. Onko pyörää mahdollista kuristaa jollain helpolla ja helposti purettavalla tavalla kesymmäksi?

    2. onko pyörää mahdollista saada hiljaisemmaksi kuin vakiona?
    Ootko sää selvinpäin ja ihan tosissas??
    x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x

    * * * * * * * * * *
  10. #10
    Saiskos sinne kaasuvaijeriin kaasarien puolelle asennettua jonkinmoisen stopparin jolla estäis liian suuren liikkeen? btw. eikös kaasun avaus pitäis suorittaa vasta kun pyörä pystyssä varsinkin tiukoissa mutkissa?
    "...ei juurikaan tuulelle vastusta..."
  11. #11
    Lainaa (Esalainen @ Kesä. 24 2011,14:09) kirjoitti
    Saiskos sinne kaasuvaijeriin kaasarien puolelle asennettua jonkinmoisen stopparin jolla estäis liian suuren liikkeen? btw. eikös kaasun avaus pitäis suorittaa vasta kun pyörä pystyssä varsinkin tiukoissa mutkissa?
    Kyllä saa.Itse ostin kyseisen pyörän uutena Saksasta 2005 ja
    siinä oli mekaaninen kaasun rajoitin .
    Yllättävän hankala oli poistaa.Läpyskään (terästä) oli prässätty 25kw.
    Täystehoisena kyllä tilasin,mutta kulki vain 160km/h niin aloin tutkia
    asiaa.
    Kaasun avaamisesta.Ylimielinen kun olin avasin kaasun pyörän ollessa
    vielä noin 40 astetta vinossa.



  12. #12
    JänkhäPoika:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    -Tuolta Äkäslompolon ja Athverppenin väliltä.
    Lainaa (Partypete @ Kesä. 24 2011,12:03) kirjoitti
    Tervehdys!
    Nyt pääsi käymään niin, että ostin ensimmäisen moottoripyörän (FZ6 S ABS 2007) ja kortinkin saan vielä joskus tänä kesänä. Olisi kaksi kysymystä, joihin ei ole helppo löytää vastausta koska molemmat ovat motoristien yleisiin tavoitteisiin nähden täysin vastakkaisia.

    1. Onko pyörää mahdollista kuristaa jollain helpolla ja helposti purettavalla tavalla kesymmäksi? Ei tarvitsisi siis olla nimenomaan alle 25kW, koska kortti kelpaa kyllä isompaankin. Syynä kokemattomuus kaksipyöräisistä ja lähinnä äidin mielenrauha jos sille kerron

    2. Kun nyt vielä toistaiseksi ymmärrän paremmin "ei-motoristien" ajatusmaailmaa, niin mietin myös että onko pyörää mahdollista saada hiljaisemmaksi kuin vakiona? Meteli = turvallisuus -näkökohdan voi tässä unohtaa.
    Juu ja juhannuksenaki vaan pari ykköskalijaa ettei tuu känniin

    Klaara vappen vaan sinnekki..
    Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
  13. #13
    Arvasin et joittenki osalta sohasen muurahaispesää.. Mut kiitoksia asiallisista vastauksista! Joku stoppari vois olla ihan hyvä, mut jos semmonen on vaikee viritellä ja purkaa niin sitten tuskin kannattaa. Tosiaan tolla pyörällä tehokäyrä on alhasilla kierroksilla aika pitkään matalalla, joten tuskin on vaikeeta ite hillitä. Vois vaan olla ihan kiva alottaa pienellä teholla ja jossain vaiheessa sais sitte ilmaseks lisää, kun nyt en sitä kaikkee heti varsinaisesti tarttis.

    Eikä se pyörä liian äänekäs ole, mutta kyselinpä silti. Sen verran hyvin kuuluu omaanki kämppään yöllä moottoripyörien äänet kadulta että mitä hiljasempi pyörä, niin sitä huolettomammin vois ajaa normaalisti yölläkin.
  14. #14
    Luin toisesta keskustelusta, että kuussatanen menee 300km/h, eli olet todellisessa kusessa Partypete
    En tiedä mitä tekisin sinuna, muuta kuin hyväksyisin sen että kolmeasataa se vain menee, minkä sille kuski voi
    "Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
  15. #15
    Pakko olla ensimmäinen laatuaan tämä aloitusviesti

    Ei se pyörä itsekseen kahtasataa mene, vähän tarvitaan kuskin toimia siihen.

    Ja kulkee se autokin lujaa tarvittaessa jos pitää jalan oikosena.

    Muista: Mitä hiljempaa ajat sitä vaikeempaa se on, noin karkeesti ottaen...
    Pyörätön
    History: KTM Superduke 990 -08, GPz500S , GPz600R , FZR1000, ZX-12R
  16. #16
    Lainaa (Partypete @ Kesä. 24 2011,19:35) kirjoitti
    Tosiaan tolla pyörällä tehokäyrä on alhasilla kierroksilla aika pitkään matalalla, joten tuskin on vaikeeta ite hillitä. Vois vaan olla ihan kiva alottaa pienellä teholla ja jossain vaiheessa sais sitte ilmaseks lisää, kun nyt en sitä kaikkee heti varsinaisesti tarttis.
    Sääli on sairautta ja pelko veren vähyyttä, vai miten se oli.
    Kunnioitus on tervettä järkeä.
    Älä ajattele tehoja vaan vauhtia. Kun ajelet mutkia 60-80 (rajoitusten mukaan tai hiljempaa) niin tehoa on aivan yhtä paljon käytössä niin piikillä kuin turbobusalla.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  17. #17
    Kannattaako mennä tehoja rajoittelemaan,kun loppu kesällä oot ettimässä isompaa pyörää.Luultavasti Busaa tai kawaa.
  18. #18
    Pakko olla joku trolli.
    Suzuki Solifer S 50 '87 > Yamaha DT125R '90 > Yamaha FZS1000 '01
  19. #19
    Trolli tai ei mut... ...kyllä se kusiainenkin saattaa yllättää, ei tartte olla ees kisakiree moto kun alkaakin olla ohjaamossa tekemistä...

    No niin siis ei ollu moto mut kuitenkin, mun mielestä ei kannata lähtee rajottaan mopon tehoja, menee pilalle eikä toimi kunnolla. Kokeile ajaa astetta isommalla vaihteella ni ei yllätä.

    Treenaa sitä kaasun käyttöä, siinä on muitakin asentoja kuin 100% auki - 100% kiinni.

    Jos ei onnaa niin siihen saattais löytyä rauhallisempi kaasukahva - pidemmät välitykset sielä rattaissa, rauhallisempi käytös...

    ...my .02$
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  20. #20
    Lainaa (MustaSurma @ Kesä. 25 2011,00:30) kirjoitti
    Trolli tai ei mut... ...kyllä se kusiainenkin saattaa yllättää, ei tartte olla ees kisakiree moto kun alkaakin olla ohjaamossa tekemistä...
    Nain se on. Tai ainakin oli. Itse aloitin 50cc ->80cc -> 125cc etc ja alkuun se 125 tuntui tosi vihaiselta. Nayttaisi Suomessa nykyaan olevan niin kehittynytta nuorisoa etta mikaan alle sen legendarisen turbobusan ei ole riittava aloittaa harrastus...

    Olisiko syyta vapauttaa Viagra myytavaksi huoltoasemilla?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  21. #21
    Itse siirryin DT125:stä 3 vuoden tauon jälkeen tonniseen Fazeriin, enkä pidä sitä mitenkään tappovehkeenä, säätelee vauhtia sillä oikealla ranteella niin hyvin menee.
    Suzuki Solifer S 50 '87 > Yamaha DT125R '90 > Yamaha FZS1000 '01
  22. #22
    600cc:llä ei saa rengasta irti kun todella väärällä käytöllä.. esim pyörä kallellaan ykkösellä villi kaasunavaus, sateella onnistuu vielä helpommin

    Tuon hiljaisemmaksi saamisen ymmärrän vaikka vakiona ovatkin sopivan hiljaisia. Vituttaa se meteli jo ajaessa ja naapureita varmaan kaupungissa vielä enemmän
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  23.  
  24. #23
    Lainaa (jyk4 @ Kesä. 25 2011,21:18) kirjoitti
    600cc:llä ei saa rengasta irti kun todella väärällä käytöllä.. esim pyörä kallellaan ykkösellä villi kaasunavaus, sateella onnistuu vielä helpommin

    Tuon hiljaisemmaksi saamisen ymmärrän vaikka vakiona ovatkin sopivan hiljaisia. Vituttaa se meteli jo ajaessa ja naapureita varmaan kaupungissa vielä enemmän
    ...OT, mut se riippuu edelleenkin siitä pyörästä, 600 fazeri tai vastaava niin tuskin, 600 husse tai kotari, tai 250 crossi niin joko takarengas piirtää tai etunen menee taka-akselin kautta ympäri...

    Tuo kyllä kiinnostaa että miten hiljaiseksi mopon saisi ilman ylimääräisen kauhean näköistä/kokoista mökäpönttöä menettämättä tehoja... ...mua vituttaa yli kaiken ajaa kavereiden motojen tai rykkösten perässä missä on suora e-leimattu arrow - -ttu aivan kauhee mökä ja korvat soi. Kyllä moposta saa ääntä lähteä, en mä sillä mut liika on liikaa...

    ...paitsi kuutioissa...
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten