Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Osaisikohan tähän joku ottaa kantaa? Mopona S2R1000 ja koitin tuossa kiristellä ketjuja asiaankuuluvalla C-mallisella työkalulla, mutta "kiristyssäätövara" loppui kesken? Ketjut kyllä menee löysälle ja tiettyyn kireyteen asti, mutta sitten ei enää liiku se hammasratas jota "C" työkalulla pyöritetään. Ketjuja ei saa mitenkään niin kireälle kun ne kesän alussa kiristelin

    Olisikohan rattaat jo muka kuluneet liiaksi? Päällä on vielä alkuperäiset 27tkm ajetut ketjut+rattaat, eikä mielestäni näy liikaa kulumisen merkkejä.
  2. #2
    Ketjut venyny. Vaihtoon.
    Massey Ferguson 148 hupiin.
    MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
  3. #3
    Ota lenkkipari pois, niin taas on kiristysvaraa. Akselivälikin lyhenee bonuksena ;-)
  4. #4
    loppu se ketju on
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  5. #5
    Kiitos! Joo eli uutta ketjua kehiin..taitaa kyllä olla parempi pistää rattaat samalla kertaa.
  6. #6
    Lainaa (stigu @ Kesä. 21 2011,22:47) kirjoitti
    Kiitos! Joo eli uutta ketjua kehiin..taitaa kyllä olla parempi pistää rattaat samalla kertaa.
    Kyllä. Kuluneet osat kun syö äkkiä ne uudet. Ne ketjut voi muuten mitata, huoltomanuaalissa yleensä on ohjeet esim. Mikä on 10 lenkin maksimipituus eli milloin ne on vaihtokunnossa.
  7. #7
    Lainaa (zpete @ Kesä. 21 2011,23:05) kirjoitti
    Lainaa (stigu @ Kesä. 21 2011,22:47) kirjoitti
    Kiitos! Joo eli uutta ketjua kehiin..taitaa kyllä olla parempi pistää rattaat samalla kertaa.
    Kyllä. Kuluneet osat kun syö äkkiä ne uudet. Ne ketjut voi muuten mitata, huoltomanuaalissa yleensä on ohjeet esim. Mikä on 10 lenkin maksimipituus eli milloin ne on vaihtokunnossa.
    jos ketju on muuten kunnossa(ei jumittuneita lenkkejä, eikä irtonaisia/kuluneista rullia), niin ketju saattaa olla hyvinkin vielä käyttöaikaa paljonkin jäljellä. Mikäli ketju on niin pitkä, että säätövara on lopussa, niin ei siinä mitään häviäkään, vaikka ketjua lyhentäisi. Samalla näet onko tappi/rullat kuluneet ja voit muutenkin mitata ketjun kunnon. Onhan ketjun säätövara voinut olla lähellä äärilaitaa jo uutena.

    Esimerkiksi jos sulla on 520 ketju, niin jako on 5/8" eli tappien väli öpaut 15,875mm.

    Älä kiristä ketjua liikaa. Varmista, että ketju on "löysällä" myös jousituksen pohjatessa.

    Jos ei ole rahasta kiinni, niin sitten vaan hakemaan uusi ketju ja vetolevyt kaupasta.

    EDITTIÄ: nyt vasta kattelin, että oot ajanut niillä jo melkein kolmekymppiä. Taitaa olla tiensä päässä ketju ja rattaat.



  8. #8
    Onkohan jossakin ohjetta miten toi kiristys tapahtuu, kun mun käyttöohjeessa lukee vaan, että vie pyörä merkkihuoltoon?
  9. #9
    Poistettu
    Eka linkki Youtubesta "Ducati chain adjustment": http://www.youtube.com/watch?v=u7MD7...eature=related
  10. #10
    En tiedä mikä pyörä sinulla on,mutta 996:ssa tuo tapahtuu seuraavasti:

    -pyörä sivutuella
    -mitataan takasvingin puolestavälistä välimatka ketjujen alareunasta svingin alapinnassa olevan liukukiskon alapintaan. Pitäisi olla vähintään 25mm. Maksimia ei ole ilmoitettu,jenkkilän foorumeilla pitävät 1 1/2 tuumaa(37-38mm) vielä ihan hyväksyttävänä arvona
    -jos tarvitsee säätää niin:
    * -svingin takalaakeripesästä kaksi pulttia löysälle
    * -sitten sillä c-avaimella käännetään takarattaan takana olevasta hammastuksesta tarpeen mukaan ketjuja kireämmälle tai löysemmälle.
    * -alaspäin vääntäen ketjut löysenee,ylöspäin vääntäen kiristyy
    * -kun on oikea kireys saavutettu,niin takalaakerilta ne pultit kireälle(mikäli katsoin oikein,niin n.31nm)

    Sellaisesta vielä varoittelevat,että kiristettäessä ketjuja takavanteen keskilinja ei saa nousta ylemmäs kuin sen svingin laakeripesän keskilinja.Eli jos näin meinaa käydä,on ketjut liian pitkät..

    ratamiehet täällä tietysti nyt muistuttaa,että pyörän ajokorkeus muuttuu samalla,kun epäkeskoa pyöritellään ja alustaa pitäisi säätää vastaavasti sen mukaan..mutta ainakaan itselläni ei vielä riitä ajotaidot tuon eron havaitsemiseen.
    "If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
    "Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."

    Ducati 996 Evoluzione
    Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
    Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
  11. #11
    Lainaa (romanista @ Heinä. 21 2011,10:26) kirjoitti
    Onkohan jossakin ohjetta miten toi kiristys tapahtuu, kun mun käyttöohjeessa lukee vaan, että vie pyörä merkkihuoltoon?
    ohoh, aika jupahtavaa ohjeistusta tehtaalta. mitähän seuraavaksi, pyörän saa pestä vain "ducati formula speziale" shappoolla?
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  12. #12
    ne kulluu nopeasti harvasylinterisissä motskareissa. ne ketjutkin. ykspuoleisissa taas haarukan laakerit ovat kovemmilla. kun 30tkm ajettu 2-mukisella samoilla vitjoilla, niin todennäköisesti jo ihan finitos.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  13.  
  14. #13
    Lainaa (miolta @ Heinä. 21 2011,11:04) kirjoitti
    En tiedä mikä pyörä sinulla on,mutta 996:ssa tuo tapahtuu seuraavasti:

    -pyörä sivutuella
    -mitataan takasvingin puolestavälistä välimatka ketjujen alareunasta svingin alapinnassa olevan liukukiskon alapintaan. Pitäisi olla vähintään 25mm. Maksimia ei ole ilmoitettu,jenkkilän foorumeilla pitävät 1 1/2 tuumaa(37-38mm) vielä ihan hyväksyttävänä arvona
    -jos tarvitsee säätää niin:
    * -svingin takalaakeripesästä kaksi pulttia löysälle
    * -sitten sillä c-avaimella käännetään takarattaan takana olevasta hammastuksesta tarpeen mukaan ketjuja kireämmälle tai löysemmälle.
    * -alaspäin vääntäen ketjut löysenee,ylöspäin vääntäen kiristyy
    * -kun on oikea kireys saavutettu,niin takalaakerilta ne pultit kireälle(mikäli katsoin oikein,niin n.31nm)

    Sellaisesta vielä varoittelevat,että kiristettäessä ketjuja takavanteen keskilinja ei saa nousta ylemmäs kuin sen svingin laakeripesän keskilinja.Eli jos näin meinaa käydä,on ketjut liian pitkät..

    ratamiehet täällä tietysti nyt muistuttaa,että pyörän ajokorkeus muuttuu samalla,kun epäkeskoa pyöritellään ja alustaa pitäisi säätää vastaavasti sen mukaan..mutta ainakaan itselläni ei vielä riitä ajotaidot tuon eron havaitsemiseen.
    Pyörä on monster s4rs
    Noihan on aika selkeet ohjeet.
    Tohonhan varmaankin käy sama avain jolla säädetään takajousen esijännitystä. Tuskin huomaan minäkään noin pientä alustan muutosta.