Tänään tuli hommattua 2002- mallinen R 850R. *Akku on tuossa pyörässä melko huonossa hapessa ja tarkoitus olisi vaihtaa se. *Akun löysin satulan irroittamisen jälkeen tankin alta, mutta siihen operaatio pysähtyikin *. *Elikä mitä tarvitsee irroittaa/purkaa, että saa tuon vanhan akun pois paikoiltaan? *Saa selittää seikaperäisestikin ja vääntää rautalangasta, koska pyörä on mulle vielä täysin vieras.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Minulla on R1150R, samaa vuosimallia *
Akku löytyy todellakin tankin alta, prosessi on tämä:
- Muovikatteiden ruuvit auki
- öljyn jäähdyttimet tankin molemmin puolin irti kiinikkeistä, letkuja ei tarvi irroittaa
- Bensaletkut (2kpl) irti, paina metallikytkintä voimakkaasti ja letkut irtoavat liittimistä. Liittimet on erisuuntaisesti (uros naaras) joten takaisin ne eivät mene kuin oikeinpäin.
- Bensapumpun sähköpiuha irti liittimestä, katso miten oli kiinni että osaat laittaa samoin päin takaisin
- Bensatankki on yhdellä isolla pultilla kiinni, se auki ja vex
-Tankin takareunasta nosto ja sitten kevyt veto taaksepäin ja tankki jää käteen.
Sitten akku onkin vaihdettavissa.
Helppo homma, aikaa menee noin 15minsaa suuntaansa.
Koonti samat toimet vastakkaisessa järjestyksessä
Bensaletkujen kiinnittämisessä pitää olla huolellinen että liittimet napsahtavat kiinnisaakka, ei sitten matka pysähdy kesken...
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
Ei jaksa enää muistaa oliko kasipätkässä edes noita bensaletkujen pikaliittimiä ja tartteeko tankkia edes kokonaan poistaa akun vaihtoa varten, vai riittääkö vain perspään nosto?(mrPete @ Kesä. 17 2011,18:11) kirjoitti
Eikös ohjekirjassa ole neuvottu akun vaihtoa / kytkentää?
BTW - noiden pikaliittimien kanssa askarrellessa kannattaa kyllä aina voidella ne O-renkaat liittimiä kytkiessä. Jos O-renkaat saavat siipeensä, on seurauksena helposti suuripaineinen bensavuoto, joka pahimmillaan on aika inha.
<p>2002-2014</p>
Kiitos molemmille neuvoista. Täytyypä huomenna yrittää.
C-A-D:lle: Ei ollut ohjekirjassa mainittu akusta mitään.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Olit C-A-D oikeassa. Ohjekirjastahan tuo akun vaihto löytyy. Haeskelin tietoa tuosta omistajan käsikirjasta, mutta sehän löytyikin tuosta Service and Tecnical- vihkosesta. Pläräsin sen vain nopeasti läpi huoltoleimojen osalta, kun olin pyörästä tekemässä kauppoja. Jäi silloin huomaamatta kirjan loppuosassa olevat huolto-ohjeet.(C-A-D @ Kesä. 17 2011,18:32) kirjoitti
Oli sun kanssa ohimennen juttua tuosta paljon puhutusta BMW:n perästä tuossa toisessa säikeessä, jossa 850 ärrästä kyselin. Tämä ostamani pyörä on muuten yksi näistä pienemmistä bemareista, jossa on perän kanssa ollut ongelmia. Perä on mennyt vaihtoon melko pienillä kilometreillä (33000 km). Tiedä sitten, mikä on ollut vaihdon syynä. Joka tapauksessa koko perä on vaihdettu 2005 vuonna Heinolla, Tampereella. Tuo on omalta kannalta mukava tietää, että on vasta 40000 km ajettu perä alla.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Akku tuli vaihdettua. *Suhteellisen helppo juttu *. *Laitetaan vielä ohje tähän, jos jollakulla tulee R 850 R:n akun vaihto eteen. *
Muoviset sivupaneelit molemmilta puolilta tankkia irti, tankin kiinnitysruuvi auki (oikealla puolella kuusioruuvi), tankkia vedetään vähän taaksepäin, jonka jälkeen tankin takareunan saa nostettua ylös. *Ilmanputsarin tuloputken ruuvi auki, putsarin kansi irti, jonka jälkeen tuloputken saa nostettua *pois paikoiltaan. *Akun ylivuotoletku (tai mikä lie) ja akun kiinnityspanta irti, sekä tietysti kengät järjestyksessä -+. *Tämän jälkeen akun saa vedettyä pyörän vasemmalta puolelta ulos.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Pitäis varmaan itsekin joskus lukea käyttöohjekirja - ohjeen mukainen prosessi on helpompi kuin mitä on tullut itse harrastettua(TiPL @ Kesä. 18 2011,16:45) kirjoitti
Mutta eipä tarvitse enää mun akkua irroitella, laitoin ctek-latauspiuhan kiinni akkuun, joten pärjää seisonta-aikojen yli kivasti.
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R