Olisi peräöljyjen vaihtoaika ja käsikirjassa ei ole annettu muuta speksiä kuin "peräöljy". Merkkiliikkeestä saa hyvin epämääräisiä vastauksia riippuen vähän siitä keneltä kysyy. Joten mitä öljyjä olette käyttäneet ettei tule ongelmia ?
Kaverilla on FJR (mulla LT), reissulla ajopäivän jälkeen laitetaan peräöljyn pinta kohdilleen. Sitä varten on aina Jekkupullo mukana *
*Iku
Edit: toimii tiettävästi myös ketjurasvana
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Käytä Yamahan alkuperäistä, erityisesti FJR:ään suunniteltua peräöljyä, niin ei tule ongelmia. Varaosanumero öljylle on 9079E-SH001-00.Tuolla numerolla saat sitä Yamaha-liikkeestä, maksaa n. 49 euroa/0,5 l pullo. Riittää kahteen vaihtokertaan.(peitkone @ Elo. 04 2009,17:07) kirjoitti
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Ennenkuin joku valopää taas ehdottaa Telvakkia, niin FJR:n perään ei kannata laittaa muuta kuin siihen vartavasten tehtyä kallista. Perä kuumenee ajossa "paljon" ja ei kannata riskeerata *![]()
Mika tahansa 75/90 tai 80/90 GL5 luokituksen tayttava hypoidoljy ajaa tasmalleen saman asian. Tiedan useita yli 100tkm ajettuja ilman ongelmia. Itsellani Comma SX 75w90 GL5, vastaavia loytyy monelta valmistajalta.(Matva @ Elo. 07 2009,13:10) kirjoitti
Ei se FJRn pera kuumene sen enempaa kuin vaikka VMAXn johon saa pistaa muutakin kuin Yamahan omaa avaruussukkulaoljya.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Itse olen käyttänyt Castrolin Syntraxia siitä lähtien, kun Yamahan virallisessa huolloissa kertoivat sitä myös käyttäneensä FJR:n. Eipä ole ainakaan vielä mitään ongelmia ollut. FJR:n perä kyllä kuumenee aika kuumaksi jostain syystä.
No minäkin lainasin vain merkkihuollon kavereita, jotka olivat käyneet Japanissa tehtaan huoltokurssilla, siellä oli asia vaan kuulemma ihan erikseen tuotu esille. Mutta valinnat ovat vapaita *![]()
Omassa -02 mallissa perässä on tuo REPSOL Cartago EP 80W90 hintaa näytti olleen 7,60 euroa moto-seinäjoen nettikaupassa.
Toimii ainakin ok. Ajettu nyt 124tkm Eikä ainakaan minusta lämpene mitenkään liikaa tuo perä maantieajossa.
Itse koitan välttää noita Yamahan alkuperäisosia ja öljyjä parhaani mukaan.
Omien kokemusten mukaan kun pussin kylkeen lätkäistään Yamahan logo hinta vähintään nelinkertaistuu
ZX10R -08
S1000RR -11
Itse tilasin *www.yamahagenuineparts.com puljusta kanadasta.Tuo yamahan oma peräöljy näyttää olevan 19,95 can dollaria.(peitkone @ Elo. 04 2009,17:07) kirjoitti
Tilasin viime vuonna seur setin: 2 fjr peräöljypulloa.1 ilmasuodatin elementin.2 öljysuodatinta.6 tiivisteprikkaa.1 joku muoviprikka.Rapia viikko ja tavarat oli postissa.mMaksoi alveineen ja tulleineen noin.170 euroa.
*Taas tänä vuonna tilasin kate ym... muita osia,sekä lisää noita suotimia ym.. muuta hilkettä.Nyt onkin suotimia ja peräöljyä seuraaville 50tkmlle.Eihän noikaan ilmasia olleet,mutta paaaljon edullisemmaksi tuli, kun kotimaiselta jammujopparilta.Sen öljyn numero on: yamaha 9079ESH00100.
On tää vaan ihanan kallis harrastus(TKA59 @ Elo. 12 2009,19:07) kirjoitti
![]()
ZX10R -08
S1000RR -11
Joo ja muutenkin täysin tyhjänpäiväistä touhua,mutta aika hauskaa sellaista.(qazwsx @ Elo. 12 2009,19:23) kirjoitti
Tässä kohtaa ei taida edes riittää tuo neljällä kertominen. Käväisin juuri paikallisella yksinmyyjätiskillä, ja puolen litran pullo ko alkuperäistä osasynteettistä merkkiperäöljyä maksaa vaatimattomat vähän yli 48€. Litrahinta siis melkei 100 €. Tosi härskiä touhua Konekeskon organisaatiolta, vaikka ei sitä litkua kerralla paljon menekään.(qazwsx @ Elo. 12 2009,18:12) kirjoitti
Castrolin Syntraxia olivat kuitin mukaan perään laittaneet paikallisessa Yamaha-huollossa.(Kake3 @ Elo. 11 2009,00:52) kirjoitti
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
Kannattaisin 280 egee litra olevaa esso special gear:a.
Saa ainakin mielenrauhan kun maksaa niin vitusti, järjen käyttö on sallittua, millaiset rattaat sellaiset öljyt, mobililta hd tai gx ja on ainakin 8 egee litra. Mieti ny vähän, perä mikä perä, eihän siinä ole edes lukkoa.
Ja hei, mikä perä ei kuumenis järki käteen jätkät, kitkasta tulee aina lämmintä.
Moottoripyöräily ei tunnetusti ole persaukisten hommaa *![]()
Ja huoltoja on, kuten myös oikeita huoltoja ja jollainhan se pitää tinkiä hintaa alas kaikesta valittavalle asiakkaalle. Helpointa on tinkiä materiaaleista. Kuten myös ravintolassa. *
Jos vaan osaa, niin säästää kunnon aineen hinnan pelkästään tuntiveloituksessa.....![]()
Mulle väittivät että se perä on tehty niin että öljyt kuumenee tarpeeksi, että saadaan kondenssivesi haihtumaan pois. Mulla oli pari XJ:tä 90-luvulla ja niissähän se peräöljy meni aina vaaleanharmaaksi = vettä seassa, kunnes Vesku neuvoi laittamaan siihen huohotintulpan ETUreunaan silikonia niin ei pääse viima painamaan vettä sisään sateella. Toimi.
FJR -17
Kuka moista vaittanyt lienee hiukan "out of the loop" ta hiukan on sinua vedattanyt... * *(Tinde @ Kesä. 27 2011,09:06) kirjoitti
Kaikissa mekaanisissa laitteissa kuumeneminen johtuu kitkasta. Mita vahemman kitkaa sita vahemman lampoa ja kulumista. Jos joku osaisi rakentaa voimansiirron ilman kitkaa, olisi tehohavio ja kuluminen niilta osin nolla ja keksijasta tulisi rikas mies.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Aivan, mutta tässä verrattiinkin XJ750:n ja XJ 900:n perän lämpenemistä FJR:n lämpenemään ja mielestäni FJR lämpiää enemmän kuin mitä aikanaan lämpeni nuo edelliset (empiirinen kokemus, perät on meinaan hämmästyttävän saman näköisiä). Tuo tieto FJR:n osalta on Tekniikan Maailman kestotestistä poimittu.
FJR -17
Siis Tekniikkalehden koeajat vaittavat, etta pera on tehty tarkoituksella kuumenevaksi..?![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Joo, muistin sen väärin. Tossa teksti TM 2/2008:
"Toisioveto FJR:ssä on toteutettu kardaanivedolla. *Saatoimme *siis tällä kertaa jättää ketjurasvapurkit myymälän *hyllyyn. *Kardaanin *jatkeena *oleva *kulmavaihde *eli *kansanomaisesti perän toiminta aiheutti matkan varrella hieman huolta, koska kuori lämpeni varsinkin moottoritieajossa erittäin kuumaksi. Ehkä *juuri *kuumenemisen *takia perän öljyt *on *vaihdettava *10 000 km:n *välein, *joka *on *todella lyhyt vaihtoväli. *Peräöljynä *on *käytettävä Yamahan *omaa synteettistä *öljyä, joka on tarkoitettu ainoastaan FJR:ään (puolen litran purkki 46,70 euroa). Pyörää purettaessa perästä ei löytynyt mitään erityistä syytä ylimääräiselle kuumenemiselle. Ihmetystä herätti ainoastaan ison lautaspyörän raaka työstöjälki."
Tästä kai se on sitten päätelty että kuuluu kuumeta ja siitä vedetty johtopäätös mahdollisesta syystä ?
FJR -17
No nyt mie ymmarran.![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...