Pyörämalli varmastikkin monelle tuntematon, eli kyseessä Yamahan vanha customi missä XJ sarjasta otettu 4 sylinterinen ilma/öljyjäähdytteinen tekniikka mikä porattu vähän isompaan kokoon. Kaasuttimina HITACHI HSC33 Constant Velocity x4
Pyörä ostettiin ikäänkuin sokkona talvella, eli ajamaan ei päästy mutta rehdin oloinen myyjä ja muuten hyvin pyörivä kone sai ostamaan. Myyjän mukaan pyörä toiminut mutta hänellä ei kuitenkaan ollut aikaa ajella että kilometrejä tullut todella vähän viime vuosina.
Vika tuntuu olevan niin monipuolinenettä loppuu paukut kesken metsästää. Aina käynnistyy ryypyllä hienosti mutta alkuun pyörä teki sellaista temppua että lämmettyään alkoi kierrokset kantamaan eli laskivat hitaasti kierrätyksen jälkeen ja vielä pyörittyään (6-8min) alkoi hurjimaan ja huuti itsestään kierroksia 5krpm pintaan. Kierrokset kuitenkin sai usein laskemaan pyöräyttämällä koneelle kierroksia päälle 8krpm jonka jälkeen kierrokset laskivat ensin 2k ja siitä hiljakseen tyhjäkäynnille. Myös putkessa paukkumista esiintyi 4krpm pintaan vasemman puolen putkesta ja 2 sylinterin tulppa oli laihalla käyvän näköinen.
Putsasin kaasarit, katsoin että kaikki pitäisi olla ok, ei imuvuotoja, uusi ilmanputsari. Sitten kaivoin esille seosruuvit (piilotettu messinki holkkien alle, vain poraamalla esiin). 1 ja 2 sylinterillä noin 2 kierrosta auki, ja 3 ja 4 sylinterillä 1 1/4. Säädin kaikki 3 kierroksta (2,5 internetistä löytämäni "ohje" 750cc XJ;lle). Pyörä alkoi käymään paremmin, kantaminen katsosi miltei kokonaan ja kierroksiakin alkoi huutamaan vain synkatessa tietyillä eroilla (??), YICS (Yamaha Induction Control System) tukkimis tanko tilattiin jenkkilästä ja laitettiin paikalleen. Pyörä saatiin omatekemällä synkkamittarilla joka (koko asteikko 120cm korkea, 40cm öljyä per putki) 5cm sisään synkkaan.
Samalla pyörä oli maalauksen ja muun ehostelun uhrina joten pyörällä ei siis vielä oltu ajettu oikeasti kertaakaan vaan tähän asti kaikki pyöritykset on vain pyöritelty tallissa.
Ajossa pyörä nyt toimii hienosti hitaammassa ajossa, tyhjäkäyntikin oli mutta äänenvaimentimien irrotus hävitti sen. Pyörä kiihtyy hienosti mutta heti kun ajaa tasakaasulla vaikka 100km/h kone nikottelee, melkein kuin polttoaine meinasi loppua vaikka toisaalta taas aivan kun tukehtuisi. Rötää mutta kun kaasua kääntää reilummin lähtee kuitenkin taas kiihtymään. Korkeammilla kierroksilla ajamisen jälkeen hidastaminen moottorijarrulla tai kytkimen pohjaan laittossa jää taas kierrokset kantamaan 2k pintaan josta laskee hitaasti ja jälleen voi ajaa hiljempaa hienosti.
Tänään emäntä oli kokeillut selvitellä vikaa (hänenhän pyörä on), pyöri ensin ok tyhjäkäyntiä mutta äänenvaimentimien irroitus koneen käydessä, ideana testata poksuuko moottorijarrussa, oli aiheuttanut kierroksien ryntäyksen jonka jälkeen kone rötäs ja sammu. Itse kävin sitten koeajamassa taas pyörää ja tyhjäkäynti tosiaan vähän uupuu ja moottorijarrulla paukkuu + samat onhelmat mitä edellisessä kappaleessa.
Tulpat vaihdettu ensimmäisenä, testi lenkkien jälkeen elektrodien väri kahvinruskea kuten pitääkin mutta muuten aivan mustana "kaulus" jne.
Onhan pyörällä ajettu jo 130tkm mutta toinen pyörä tallissa on melkein samalla koneella oleva 900 XJ jossa samat lukemat ja toimii hienosti mutta maximin kone kuulostaa kuitenkin terveemmältä, ei hammasrattaatkaan ulise vedossa eikä jakoketju rallattele yhtä paljon. 900cc;n tulpatkin on reilusti vaaleemmat, tällä viitaten siis että maximkaan ei taida käydä laihalla vaikka sitä alkuun kovasti epäilinkin.
Voisikohan sytytyksen ajoitus aiheuttaa moista?
nokkien ajoitus?
Nyt tehty:
-Kaasuttimet putsattu ja tarkistettu
-Imuvuodot kurkuista takastettu
-Ilmanpuhdistin vaihdettu
-Tulpat vaihdettu
-Öljyt vaihdettu
-Seosruuvit tarkistettu ja säädetty samaan arvoon
-Jonkunlainen synkkaus
-YICS toiminnasta poisto kepukka asennettu.
Teksiä tuli paljon mutta kiitos jos edes jaksoit lukea *. Apua kuitenkin kaivataan, ei se kiva ole kun eka pyörä kuitenkin kuskille kyseessä ja aika meinaa ajamisen sijaan mennä vikaa etsiessä. Jälkiviisaat kommentit voi jättää pois, pyörään itse mielty erikoisuuden vuoksi ja budjetilla ei mitään uusia liikkeessä huollettavia olisi saanut koska korttikin vei helv**** ison summan *
Hitachin alipainekaasareiden ominaispiirre on läppäakselien nopea kuluminen horoiksi, jolloin ne horii ilmaa akselin juuresta ja seoksen menee keturalleen. Saman vuosimallin 750 Seca malli kärsi samasta vammasta.
Ainoa lopullinen lääke taitaa olla että hommaa jonkun uudemman Jammun kaasarisetin tuon paketin tilalle. XJ malleissa löytynee valikoimaa.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Joo tuota minäkin pelkään mutta toisaalta en tiedä vaikuttaisko ihan akselivuodolta kun niin kapealla kierrosalueella esiintyy, vai mitä mieltä?(Jim Goose @ Kesä. 17 2011,05:28) kirjoitti
Toiselle foorumille vastasin ensin joten suora kopio sieltä päivästä.
kirjoitti
Kuluneet neulat/suutinputket? Bensapinnan korkeus?
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Ton kaasuläppäakselin väljyyden voi testata sillee että ruiskuttaa jäykkää vaseliinia läppäakseleiden väliin, ja niinkauan kun vaseliinia riittää, imuvuoto loppuu ja koneen pitäisi käydä paremmin.
Onko bensapinnat katottu?
Tappelin aikanaan CB500:n kanssa jossa tosin on luistikaasarit ja siinä ei auttanut kun vaihtaa isommat pääsuuttimet. Bensapinnan kanssa kun tappelin niin jos se ei ollut kohdallaan niin ei toiminut koko alueella millään asetuksilla.
FJR -17
Tutun näköinen mööbeli, samaltahan tuo näyttää kun oma xj-600 moottori. Taitanee olla eri kaasuttimilla(mikuni?), tuossa luistit ja neuloissa säädöt. Penkityksessä sain itse infoa millä rikkauksilla mennään ja sitä myöden laihemmalle. Tuskin nuo vanhat laihalla käy, luulisi väljyyden siellä täällä aiheutavan enempi rikkaallle menoa. Työkaverilla fj-1100 mallissa myös tuota kierrosten karkailua, en nyt vaan jaksa muistaa mitä sinne kaasariin aikoinaan vaihdettiin. jotain neuloja ainakin.
Niin siis tämä on juurikin HITACHI HSC33 kaasuttimilla. Läppäkaasarit missä alipaineluistit joiden neuloissa ei ole säätöä.(leinoan @ Kesä. 27 2011,21:05) kirjoitti
Kierrosten karkailu ongelma on saatu kuriin, ilmeisesti synkkaus auttoi lopulta tähän. Putkessa paukkumista esiintyy edelleen jos paikallaan tasakierroksia pitää vaikka 4k rpm.
Ajossa kuitenkaan ongelmia ei ole alakierroksilla eikä yläkierroksilla mutta 5-6krpm on alue jolloin esimerkiksi juuri 5 vaihteella ajetaan 100km/h ja jos yrittää kiihdyttää yskii ennen kuin lähtee mitään tapahtumaan. Ongelmaa ei kuitenkaan huomaa 1 tai 2 vaihteilla kyseisillä kierroksilla eli moottorilla tarvitsee olla vastusta.
Kylmäkäynnistys tuntuu ryypystä huolimatta olevan todella onnetonta. Esimerkiksi eilen ryyppy "täysillä" ilman kaasua kone lähti hiljakseen puksuttamaan tonnin kierroksia, käynti oli todella raskaan oloinen, annoin koneen lämmetä hetken jonka jälkeen hiljakseen nostin kierroksia ja kun kierrokset oli yli 4krpm lähti toimimaan kuten ryypyllä kuuluisikin eli huutamaan juurikin yli 3 tonnin kierroksia. Iso veljensä xj 900 joka myös tallista löytyy pärähtää todella hienosti ryypyllä kylmänäkin käymään eikä käynti ole ollenkaan raskaan oloista.
Tulppavärien perusteella iso veli käy kyllä reilusti laihemmalla eli ongelma tuskin on laihalla käymisessä vaikka eihän sitä tarkastelua oikein juuri tuon 5-6krpm ajon jälkeen voi tehdä.