Toin maahan Saksasta BMW-liikkeestä F800S-mallisen moottoripyörän. Pyörässä on lisävarusteena käsittääkseni BMW:n alkuperäisenä lisävarusteena myymä slip-on vaimennin, joka on Akrapovicin valmistama.
Maahantuontikatsastuksessa ilmeni seuraavaa:
Moottorin tyyppikoodi on pyörässä 802EA ja Akrapovicin paperissa vaimentimen soveltuvuus on ilmeisesti vain moottoriin, jonka tyyppikoodi on 803EA.
Kyseessä on turussa sijaitseva katsastusasema.
Sanotaanko, että asia pistää jonkinverran harmittamaan.
Onko jollakulla lainata F800S-mallisen pyörän vakiovaimenninta katsastukseen? Tai jos jollakin on kokemusta tällaisesta ongelmasta...
Vaimennin oli asianmukaisesti katsastettu saksassa ja kirjattu siellä rekisteriotteeseen.
Mulla on vakioputki F800S:ään varaston hyllyllä. Saa lainata.(Jyri @ Kesä. 08 2011,09:41) kirjoitti
Kuskaamaan en ala. Sijaitsee Porissa.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Kiitos, tullaan hakemaan jos muu ei auta.
Tämä suomalainen järjestelmä on kyllä todella mielenkiintoinen. Kyseinen vaimennin kun ei sovi mihinkään muuhun BMW:n malliin kuin F800S-malliin. BMW Motorrad suomen kanta oli, että numeroeroista huolimatta tämä putki on ainoa vaihtoehto tähän malliin, ja putki on ympäri maailmaa tyypitetty sekä putkea on myyty vain BMW diilerien kautta. BMW:ltä varmaan saisi jonkinlaisen todistuksen, että eri moottorinumerot vastaavat toisiaan, mutta sellaisen tekeminen vuoden kiireisimpään aikaan ei varmaan suju nopeasti.
Seuraavaksi kokeillaan Trafia, josko siellä olisi joku järjissään oleva ihminen. Pyörästä loppuu jossain vaiheessa ajoaika.
Jos kyseessä olisi vaikka kilpaosia täynnä oleva pyörä, mitä yrittäisin katsastaa, niin ymmärtäisin. Nyt kuitenkin kun kyseessä on täysin katupyörä, missä on vieläpä BMW:n alkuperäinen lisävaruste, on tämä varsin outoa.
No kyllähän tuosta jo tyhmempikin ymmärtää, että osta pyörä hei Suomesta vaan niin tulee varusteetkin sitten oikein alusta asti.
Virkamies ja verottaja, siinäpä kaksikko!
* If it ain't broken, fix it until it is!
Ducati Club Finland ry:n kouluttaja
Liikenneopettaja, mp-kouluttaja
Ducatisti aina ja...
Joo, varusteet on oikein tässäkin. Sama putki samalla todistuksella on ongelma myös suomipyörissä.(GT78 @ Kesä. 08 2011,10:51) kirjoitti
![]()
Eikö sen voi katsastaa erikseenkin? Siis näillä ohiajomelu yms vaatimuksilla?
Jo soon ymmärtäny oikein, menee se niin et mallikohtaisesti hyväksytty- ei tartte katsastaa - jos ei oo sen voi katsastamalla saada lailliseksi -melut jne vaan pitää täyttää kriteerit.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Katsastusmiehen näkökulma asiaan oli, että ilmeisesti pitää joka tapauksessa katsastaa. Tästä väännettiin jo konttorilla tuloksetta.(specka @ Kesä. 08 2011,11:06) kirjoitti
Putki on mallikohtaisesti hyväksytty. Ainoa ongelma tosiaan on, että Akrapovicin tyyppihyväksyntätodistuksessa on mainittu moottorin eri versio kuin pyörässä on. Asia on ihan naurettava, sillä BMW vaihtaa moottoriversiota jos vaikka laturin alihankkija vaihtuu - osat pysyy samana. Muutenkin F800S-malli on pysynyt kokoajan samana.
Kysymyksessä on tässä tapauksessa mahdollisesti yksittäisen katsastusmiehen epävarmuus asiassa. Ettei vain tapahtuisi mitään "virhettä".
Nii.. kuinkas muuten Suomessa..
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ookkonää miettiny et menisit toiselle asemalle? Jostain threadista tällä saitilla oon lukenu et eri katsastusasemilla on vähän erilaiset meiningit. Kannattaa varmaan ainaki kysästä.(Jyri @ Kesä. 08 2011,11:23) kirjoitti
Sielukkaassa pyörässä on Rock'n'rollia, patinaa, fuck you -meininkiä, se ei lähde käyntiin kun tekisi mieli ajamaan, ja kun on vikaa etsiessä juonut lavan kaljaa ja polttanut puoli kartonkia röökiä ja päätät taas kokeilla niin laakista tulille.
-JaZZo
Scannaat sen todistuksen ja muutat moottorintunnuksen ja marssit tyytyväisenä katsastamaan
Ei ne ainakaan mulla muuta kuin vilkaissut Akran lappua kun rekisteröin omani.
edit. Taisi homma kyllä muuttua vähän tarkemmaksi hiljattain...
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
lol(Jyri @ Kesä. 08 2011,10:32) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
No, onnistuuhan sekin. Hintaa tulee taas vaan lisää. Eiköhän systeemissä ole vikaa kun noissa asemissa on niin paljon eroja.(Väre @ Kesä. 08 2011,11:42) kirjoitti
Joskus voisivat joustaa hieman samaan tyyliin kuin tositarina Man-saaren Fish&Chips-kioskilla --> Koska kioskissa ei ollut muovihaarukoita, antoivat he peltiset mukaanHomman täytyy toimia, eikä saa takertua pikkuasioihin.
On se ihme että moisesta nillittävät. Mulla on alla Ameriikasta tuotu R1200GS joka ei ole E-merkintöjä nähnykkään. Siellä on katteen alla joku tarra jossa lukee että California on hieno ja saasteeton maa. Ja niin vaan on pyörä Suomen kilvissä.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Jos liikut helsingin suunnassa, niin Kirkkonummella on 2006 -mallisen vakioputki varaston hyllyllä.
-janne-
F 800S -06