Olin koeajamassa tänään 2002 mallista n. 70000 km ajettua R 850R pyörää. Omituiseltahan se tuntui 600cc Diversionin jälkeen, mutta pääasiassa positiivinen vaikutelma pyörästä syntyi puolentoista tunnin koeajon perusteella. Muutama asia jäi kuitenkin vaivaamaan.
Vaihteet toimivat muuten hyvin, mutta 3- vaihde rusahteli usein ylöspäin vaihdettaessa. Kertooko tuo ongelmasta, vai ominaisuudesta? *
Toinen kysymys liittyy akkuun. Eli pyörä ei lähtenyt ennen koeajoa käyntiin ilman käynnistys-boosteria. *Koeajon jälkeen sammutin pyörän ja hetken päästä käynnistin sen uudestaan. Lähti kyllä käyntiin, mutta melko laiskasti jaksoi akku starttia pyörittää. Todennäköisesti johtui vain huonosta akusta, mutta mieleen tuli, että voisiko syynä olla kuitenkin laturi/jännitteensäädin ongelma. Eli onko näissä ollut latureiden kanssa ongelmia? *
Kolmas asia, johon kiinnitin huomiota, oli kaasukahva, jonka kääntämiseen sai käyttää paljon enemmän voimaa, mihin olen omassa Yamahassa tottunut. Kahvan liike ei kuitenkaan ollut mitenkään takertelevan, tai tahmean tuntuinen. *
Onko ko. mopossa jotain sellaista, johon kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pyörää ostaessa? *
Pyörä on alunperin Suomessa rekisteröity ja täydellinen huoltokirja löytyy, joten kilometrilukeman luulisi pitävän paikkaansa.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Kasipätkä on hyvä pyörä. Yksinkertaista perustekniikkaa ja kestää bokserien tavoin isältä pojalle.(TiPL @ Kesä. 15 2011,17:12) kirjoitti
Laturi- tai jännitteensäädinongelmia Bemareissa ei normaalisti ole (ikinä). Akku sen sijaan on kulutustavaraa. Eli uutta akkua peliin ja menoksi. Vaihdeloota Bemarissa on omansa. Ei se mikään Honda ole. Paukkuu ja rutisee, mutta parhaassa tapauksessa myös kestää maailman tappiinSiihen tottuu nopeasti.
Ei tuossa kasipuokissa sen kummempia asioita ole tarkistettavaksi.
Käynnistyksessä saattaa hieman rallattaa ennenkuin jakoketjun kiristäjät saavat öljynpaineen päällensä. Perä nyt noissa kevyissä kestää. Periaatteessa voisi katsoa, että takapyörässä ei ole klappia. Oliko ABS'ää? Jos on, niin jarrunesteiden kunto vaihtoväli/historia voisi olla kiinnostava.
Eikun ajoa - osta pois jos hinta on hyvä...![]()
<p>2002-2014</p>
Kiitos vastauksesta!(C-A-D @ Kesä. 15 2011,20:03) kirjoitti
Absiton on tuo kyseinen yksilö.
BMW R850R -02
Vielä pikku lisäys.
Se kaasukahva, jos kaasu palauttaa hitaasti kun päästät kahvasta irti, kannattaa kahva putsata. Muoviholkki tahtoo likaantua ja kaasusta tulee jäykkä, mutta se ei silti takertele. Näin on minulla ollut kaikissa puimureissa vanhemmiten.
![]()
![]()
Kiitos lisäyksestä. Palautti mielestäni ihan hyvin, mutta vieras pyörä kun oli, niin tuli ajaessa keskityttyä niin moneen muuhunkin asiaan, etten kaasukahvaan kiinnittänyt erityistä huomiota. Tajusin oikeastaan tuon kahvan jäykkyyden vasta, kun lähdin taas omalla pyörällä ajamaan, kun sen kaasukahva tuntui todella kevyt liikkeiseltä.(Joojoo @ Kesä. 16 2011,06:40) kirjoitti
Jos tuohon ärrään päädyn, niin täytyypä tuo muoviholkki putsata.
BMW R850R -02
95 -mallisen R1100R:n kytkin meni vaihtoon 30t kohdalla. Oiskohan se saanut liikaa kipeetä ruuhkamateluissa?
StuG III Ausf. G
"...Lähti kyllä käyntiin, mutta melko laiskasti jaksoi akku starttia pyörittää..."
Mulla on pyörässä ihan uusi 22AH suljettu lyijyakku ja kylmänä startti pyörittää laiskanoloisesti. Oliskohan ominaisuus tai johtuisiko jäykästä öljystä? Jos sitten 20w-50 öljy niin jäykkää 15C:sena on... Joka kerta on lähtenyt kyllä nätisti käyntiin, eikä ole ollut epävarmuuttta startista.
Vaihdelaatikossa ainoa ominaisuus mitä olen havainnut on että joskus paikallaan ei meinaa ykkönen kytkeytyä. Mutta kun tuuppaa vähän taaksepäin tai nostaa kytkintä vapaalla niin vaihde kytkeytyy uudella yrityksellä.
Mun pyörä on vm2002 ja siinä ei ole ainoatakaan vikaa - tekniikka toimii niinkuin pitääkin, eikä sitä tarvitse ajatella ajossa.
Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
Kuiva kytkinhän noissakin on?
Eli meinaa sitä että jos kytkintä pitää pidemmän aikaa pohjassa kaikki liike lootassa pysähtyy jolloin sen ykkösen kytkemiseksi joutuu joskus vapaalla laskea kytkin ja puristaa uudelleen kiinni jotta saa rattaat liikkeelle.
Itse en pidä K-mallissa kytkintä puristettuna vapaalla ja aina löytyy vaihde.
Dirty Nasty Furriner
Jep! toi startti on "autosta" ja pyörittää laiskasti mutta kyllä lähtee jos on akku kunnossa. Itsellä lähti vielä -12c. kuin palmun alta ja kaverit vielä eäili! Akuun kannatta vähän sijoittaa , alkup.18ah. ja ostin 22ah:n niin toimii. Laturihan on huippulukkaa (Bosh) ja virtaa riittää vaikka kavereille (lue japsit)
Boxeriukko