Kävipä rouvalle tapaus tuossa viime viikolla. Tuossa Paasikiventiellä särkänniemen jälkeen (länteen) kotilo kiilasi turvavälin täytteeksi ja samantien joutuikin jarruttamaan ettei olisi tuutanut edellä ajavan perään, eipä siinä vaimollakaan muuta ollut tehtävissä kuin lyödä liinaa kiinni ja kaartuva tie + sadekeli niin nutullaanhan sitä sitten oltiin. Autoilija ei pysähtynyt saati että olisi rekisterinumeroa saanut ylös, toivottavasti uuvatti ehti määränpäähänsä ajoissa
Onneksi vältyttiin henkilövahingoilta, pyörään eriasteisia vääntymiä ja nirhaumia. Pitäis olla pakollinen autoilijoillekin kerran vuoteen viikko moottoripyöräilyä, oppisivat ehkä olemaan...
...and music? Well, it's just entertainment folks.
En lukenut ketjua. Varmaan joku on jo tehnyt tiettäväksi, että turvavälin määrittelee moottoripyöräilijä itse. Sekä eteen että taakse. Muu käyttäytyminen käy hengen päälle.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Nopeudestahan ei kirjoittaja maininnut mitään. Kymmenen metriäkin on joissain nopeuksissa ihan sopiva turvaväli. Itsekin viimeksi tänään seisoin moottoritiellä ihan paikallaan, eikä edellä olevaan autoon ollut matkaa metriä enempää. Mutta fakta kyllä on, että mitään oppikirjasta poimittuja turvavälejä ei pääkaupunkiseudulla pysty työmatkaliikenteessä pitämään. Vähänkin pidempi väli, niin siihen takuuvarmasti joku vaihtaa aina. Tuossa liikenteessä ei katsota edellä olevaa autoa, vaan sen edellä menevää, mikä takaa riittävän reagointiajan. Näin homma sujuu (useimmilla) ihan hyvin.
Poliisi ei myöskään ole siellä koskaan työmatkaliikennettä kyttäämässä, joten yllä mainittua fiktiivistä keskustelua ei koskaan pääsisi syntymään. Perimmäinen syy tähän on, että koko tie on sillä sekuntilla täysin tukossa, kun ne siellä rupeavat jotain liikennevalvontaa tekemään. Samalla se pointtikin hukkuu koko valvonnasta.
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
10m turvaväli motarillaKyllä se autokoulussa opetettiin että on pikkasen pidempi, en nyt tähän hätään muista. Suosittelen pitää pidempää väliä, niin ei tule tälläisiä yllätys tilanteita, ei ole kyllä motoristikaan miettinyt yhtään.
Miksi ei. Mulle on moni sanonut että ei pysty, niin on jos ei halua päästä edelle ketään, tai itsellä on kiire. Kyllä pystyy
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Onhan se alhaisissa nopeuksissa juu. Sain vain sellaisen kuvan että ajetaan vähän kovempaa vauhtia..
No harvemmin paikallaan seistessä mitään turvavälejä pidetä..Itsekin viimeksi tänään seisoin moottoritiellä ihan paikallaan, eikä edellä olevaan autoon ollut matkaa metriä enempää.
Niin ja tämä on vähintään aina itseltä pois, saakeli kun ne tuuppaa siihen eteen!! Mieluummin painan kaasua ja blokkaan kaistaa vaihtavan auton jos erehdyn pitämään vähänkin isompaa väliä edellä ajavaan.Vähänkin pidempi väli, niin siihen takuuvarmasti joku vaihtaa aina. Tuossa liikenteessä ei katsota edellä olevaa autoa, vaan sen edellä menevää, mikä takaa riittävän reagointiajan. Näin homma sujuu (useimmilla) ihan hyvin.
Toi edessä olevan auton edessä olevan seuraaminen toimii hitaammissa nopeuksissa, itsekin sitä harrastan kaupunkinopeuksissa.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Nopeus oli se 125km/h, ja kuten moni jo onkin kirjoittanut työmatkaliikenne pääkaupunkiseudulla ei vastaa mitenkään liikennettä siellä maalla. Kun puhutaan esim. ruuhkista on tämä pääkaupunkiseutu aivan eri asia. Ja kyllä tiedän mistä puhun olen asunut 25 vuotta Porissa ja muuttanut sieltä pääkaupunkiseudulle. Ja ongelmaa ei aiheuttanut mitenkään se 10m päässä oleva auto vaan ainoastaan motoristin erikoinentapa kertoa turvavälistä. Tuntuu etteivät kaikki edes ymmärrä ettei se tässä tilanteessa ole edes peräänajajan vika.
Oli ne nopeudet mitä tahansa, sille ei mahda mitään että riittämätön turvaväli tulee
kintuille siinä vaiheessa kun jonkinlaista "yllättävää" alkaa tapahtua.
Yleensä se ensimmäinen onnimanni jonka eteen se "uppista" osuu, selviää rastistaan
onnella/taidolla, usein molemmilla, ellei ihan itsemurharatkaisua tempaise selkäytimestään.
Siitä eteenpäin alkaakin sitten selviytymiskeinot ja "laskeutumispaikat" loppumaan ja kongi kumisemaan.
Kotoisilla teillämme ei paria pk-seudun talvista "ryhmäsessiota" lukuunottamatta ole oikein
konkretisoitunut mitä ihan oikeesti tapahtuu kun kymmeniä pelejä, raskaita seassa, vetää
ihan kunnolla samaan kasaan. Siinä ei ole vielä kovinkaan mones osanottaja kun jo vedetään
satasta takaluukusta sisään..... ja takana tuleva tekee saman tempun... ja seuraava.... ja seuraava.
Useimmilla ihmisillä moisen häröpallon ja sen seassa olevan ihmissilpun näkeminen sytyttää
edes jonkun pienen kajastuksen vintin hämärään...... mutta täällä kun ei varoittavia esimerkkejä
ole ihmeteltävänä. Hyvä sinällään.... mutta kun hommat toimii niin kun toimii... siltä kannalta huono juttu.
Lähellä tuolla maailmallakin ajetaan 120-130 vauhteja, mutta jatkuvassa liikennevirrassakin
välit vaikuttavat olevan jopa kolminkertaiset meidän pk-seudun pääväylien arkeen verraten.
Siperia opettaa.... mutta voisihan sitä jotain.... jotenkin muutenkin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY