Tässä ajellessa olen huomannut, että eräät autoilijat tulee aivan liian lähelle motoristin perä. Mitä jos pitäisi pysähtyä äkisti, heikosti käy motoristille.
Varsinkin kaupungilla on näitä "perseen nuolijoita" liikkeellä, hyvä jos hesarin viikonloppu liite väliin mahtuu. Jos itse otan välimatkaa perässä roikkujaan, niin hetken päästä ne meinaa yli ajaa kun kiihdyttävät perässä eikä osaa jarruttaa ajoissa.
Miten te toimitte kyseisessä tilanteessa ? *![]()
Honda CBX 750F -84
Väistän kaistan oikeaan laitaan ja näytän kädellä ohitusmerkin, jos ei auta niin käsi korkealle pystyyn kera keskisormen...mulla ainakin toiminut hyvin.
Tosin aina en "muista" ensin väistää![]()
XT1200Z
M1800R2
Mä haluaisin ohjaustankoon kylttitelineen ja siihen kyltin, joka on helposti otettavissa käyttöön, jossa lukis esim "En tykkää että nokkasi on pakoputkessani! Vetäydy sieltä heti! PuskurinNu**ija!!"
Kyllä niin paljon välillä ärsyttää ja pelottaakin, kun itse yrittää ajaa turvallisesti ja varovasti!
Argh!!!!! *![]()
nyt oon huomannut tänä vuonnna et moni motoristi uskaltaa 80-100 nopeuksissa kontissa olla kiinni ahkeraan(vexi68 @ Kesä. 13 2011,14:34) kirjoitti
![]()
<p>filhos da puta </p>
+1(•tomppa• @ Kesä. 13 2011,14:53) kirjoitti
mutta aloittajan kysymykseen. jos ei pikkuinen nopeuden nosto auta, niin vedän yleensä tien sivuun, bussipysäkille tms ja päästän ohi.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Itse pyrin pitämään nopeuteni +20-40 yli rajoituksen, niin perässäroikkujia ei yleensä ole.
Totta hemmetissä ne kiihdyttää. Jos ajelet esim. 50 km/h alueella 50-55 km/h ja toinen roikkuu perässä, koska haluaa ajaa kovemmin ja sitten kiihdytät siihen nopeuteen, johon perässä oleva on tyytyväinen esim. 70 km/h. Niin toki se perässäolija siihen kiihdyttää. Sitten tyhmänä hidastat taas kaatumisen pelossa siihen 50 km/h vauhtiin, niin ei kukaan voi arvata käyttäytymistäsi. Nopeuden sahaaminen on paras keino suututtaa muut tielläkulkijat.kirjoitti
Itse päästän perässäroikkujat ohi, jos sellaisia joskus sattuu eksymään (tänä kesänä yksi mp ja sillä oli KIIIIIRE).
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
Moi
Itse kaupungilla ajellessani haahuilen kaistan reunasta toiseen joka yleensä auttaa pitäämään valevataset vähän kauempana
Toisinaan tarvii vilkuttaa jarruvaloa aktiivisesti että perään jää edes vähän tilaa
Life is a trip
Do it on two wheels!
--F850GS--
Tietyöalueella, missä oli paljon soraa tiellä, roikkui vanha gubbe Ladallaan aivan kilvessä kiinni ja mulkoili syyttävästi, tekemäni rikos oli vain kaksipyöräisellä ajelu. Ihan vain vahingossa ruopaisin kunnolla ja hiekkapuhalsin lattaraudan nokan, ukko jättäytyi välittömästi erittäin reilun matkan päähän. Suosittelen.
hooondaaa
Tää toimii ihan mukavasti(M.I Boor @ Kesä. 13 2011,14:49) kirjoitti
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Pujottele kaistanuolia,lepuuta molempia käsiäsi irti kahvoista niin että autoilija myös näkee.
Lopuksi kaada ittesi selällesi penkille,anna pyörän mennä ja mulkoile pää nurinpäin taaksepäin. Kyllä alkaa tulla rakoa.
Ainakin joskus toimi yhdelle hyvin.![]()
Fun,right?
Jos ei pari jarruvaloväläytystä auta eikä ne mene ohi vaikka yrittäisi antaa tilaa, niin katson taaksepäin ja näytän tällaista käsimerkkiä:(vexi68 @ Kesä. 13 2011,14:34) kirjoitti
Yleensä se tehoaa, ja jos ei niin astetta kansainvälisempi ja yksisormisempi merkki auttaa (yhdistettynä busan täyskiihdytykseen 2-vaihteella).
VTR:llä minulla oli aikanaan tapana tehdä kohtuullisen tehokkaita tappokatkaisija-pamauksia näille persiissähiihtäjille, mutta eihän sellainen enää näillä ruiskukoneilla onnistu.
/MarcusB
PS. Olen ehkä hieman yliherkkä näille persiissähiihtäjille, jouduttani joskus 1996 tällaisen peräänajamaksi. Onneksi ei silloiselle pyörälle (tai minulle) tullut sen suurempia naarmuja. DS.
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Mitäs jos auton ratissa on joku hullu sekopää, joka ton tempun jälkeen polttaa päreensä lopullisesti ja ajaa mopoilijan kumoon? Tien päällä on nykyään sen tasosta porukkaa, etten kyllä ihan hirveesti lähtis ainakaan mopon kanssa ketään ärsyttämään, jos tilanne päättyy osumaan, mopoilijalla ei ole paljoa mahdollisuuksia autoa vastaan...(MrEre @ Kesä. 13 2011,15:23) kirjoitti
Mitä tulee alkuperäiseen ongelmaan, ainakin omalla kohdalla autoilijat kyllä pitävät kiitettävän hyvin riittävää turvaväliä ja niistä muutamasta perässäroikkujasta on ainakin tähän mennessä päässyt aina eroon siirtymällä kaistan reunaan ja näyttämällä vilkulla ohitusmerkin. Jos tämä ei auttaisi ja joku olisi oikeasti todella lähellä, pysähtyisin dösärille ja päästäisin kiireisen kuumakallen ohi, omakin ajo on paljon rennompaa kun joku ei ole heti kontissa kiinni.
k1300s
Mites olis semmonen kuppi stongassa jossa pikkukiviä, niitä siitä napsuttelisi olan yli takana tulevan tuulilasiin![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
peilinpotkimis-kortti on vielä käyttämättä![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Taputus takapenkiin toiminu kans! Jos vaikka tahtois kyytiin.
Ei oo kukaa tahtonunna.
Mennähän vaan, isoolla vaihteella ja alamäet vapaalla!
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....2&pos=0
Huhhuh, onhan tää ketju trolli? Joskus ihmettelen ajetaanko edes samassa maassa jossa ite ajan 30-50tkm vuodessa. Kiusanteko, kivien sudittaminen... Liian lähellä ajo on niin subjektiivinen käsite, että jos omalle kohdalle sattuis moinen, on kivittäjän paree olla hyvä kuski että karkuun pääsee.
Jo aiemmin totesin toiseen threadiin että itse annan tilaa ohitukseen riippumatta monellako pyörällä oon liikkeellä. Enkä tunnista tätäkään ongelmaa. Aina välillä joku haluaa mullekin huonoa oloaan signaloida ääni- ja valomerkein, ihan vapaasti. Mutta kivet, siinä tulis se raja vastaan jossa katsoisin homman ihan loppuun saakka.
Jos liikenteessä olo ei onnistu yhteiselolla, merkatkaa ittenne vaikka huomioliiveillä, niistä tietää että sarvissa on joku jonka ei pitäis ajaa kakspyöräisellä ensinkään.
Ei hyvää päivää.
Ukko oli jo pari kertaa jättänyt hyvän välin, kiihdyttänyt ja lukkojarruttanut perääni, toki etsin ensin väistöpaikkaa. Ei tuota olisi saanut enempää kierroksille, saatoin kivisateella pelästyttämällä pelastaa jonkun toisen mopoilijan äijän angstilta.(Tuomas_82 @ Kesä. 13 2011,17:51) kirjoitti
(998sFE @ Kesä. 13 2011,19:38) kirjoitti
![]()
hooondaaa
Itse jouduin auton peräänajamaksi satasen vauhdissa, kun tunnelissa päästin kaasua, kun tiellä oli lammikko jotain nestettä. No vettähän se oli, mutta ei sitä heti tiedä, jos ei ole viikkoihin satanut. No jotain jäi videolle:
LINKKI
Dixi et animam levavi
Joo-o, itse jouduin viime vuonna moottoripyöräilijän peräänajamaksi Tanskan motarilla 130km/h vauhdissa. Onnea rutkasti mukana, kumpikaan ei kaatunut ja pystyttiin molemmat jatkamaan matkaa tämän jälkeen.
Nykyisin kyllä katselee varsin tehokkaasti ettei kukaan roiku perässä liian lähellä!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Huoh. *JOS* liikenne onnistuisi yhteiselolla, niin tätä topikkia ei olisi alunperin edes tarvittu avata, mitään peräänajoja ei koskaan tapahtuisi, mitään asennevammaisuutta ei olisi eikä kenenkään tarvitsisi edes miettiä näitä asioita, kun me kaikki oltaisiin kaltaisiasi miljoona kilsaa vuodessa ajavia täydellisiä kuskeja joille ei koskaan sattuisi mitään huonoa. Mutta kun ei me olla, ja tämä maa on täynnä näitä rajatapauksia (ja minunlaisia idiootteja) tavisten lisäksi. Pidä sinäkin silmiäsi auki niin ehkä huomaatkin mitä takanasi tapahtuu.(998sFE @ Kesä. 13 2011,19:38) kirjoitti
/MarcusB
PS. Kerrottakoon aiheeseen liittyen että vuonna 2006 lapsuudenkaverini pikkuveli kuoli ajaessaan moottoritiellä VFR:llään, kun joutui takaa tulleen teinibemarin yliajamaksi (yliajaja vaihtoi CD:tä radiossa tjsp). Se siitä turvavälistä. DS.
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Kiusanteko vs edessä ajavan hengen vaarantaminen.(998sFE @ Kesä. 13 2011,19:38) kirjoitti
Ettäkö kiusanteko (mitä se sitten onkaan) on pahempi asia kuin ajaminen autolla 0,5 sek päässä mopon perässä?
En nyt mitään kiusantekoa tässä puolustele mutta huhhuh...
Ei hyvää päivää vaan.
Kawasaki Versys 650
Joskus on joutunut nyrkkiä heiluttamaan kun päälle on meinattu ajaa tai roikuttu ihan kiinni.
Viimeks perjantaina autoilija roikkui 2m mun takanakista... Rupes Vituttaan sen verta et irrotin käden ohjaustangosta ja keskirormi pystyyn.. Väli kasvoi 50 metriin, viesti meni perille...
Yleensä hidastan ja vedän laitaan et ymmärtää painua ohi..
Mulla olis kehitteillä sellainen rekisterikilven pesuri. Tietääkös kukaan mistä sais kissankusta litratavarana? Sillä lähtis kuulema kilpi hyvin puhtaaksi.
KTM 1290 Super Adventure S
Tietääkseni en puolustellut liian lähellä ajoa mitenkään. Mutta edelleenkään en ymmärrä miten millään kiusanteoksi laskettavalla mitenkään edistetään omaa asiaa.
Turvavälikään ei auta jos takana tuleva ei vaan ole hereillä. Toissa maanantaina näin tos motarilla vastaavan. Vain kaksi autoa, mutta ilmeisesti peräänajaja nukkui, kun jarruvalokaan ei välähtänyt ennen kuin kopsahti. Mä näin sen jo viereiseltä kaistalta ja älysin ajaa reunaan.
Liikenne on, ja menee koko ajan hankalampaan suuntaan. Liikennemäärät kasvaa, mutta liian ekoidealistinen politiikka ei mitoita infraa tarpeen mukaan. En ole fatalisti, mutta ihan kaikkeen ei pysty varautumaan ja jokaisen poikkeavan ajotyylin kouluttaminen olisi kyllä liian raskas tehtävä. On vaan pakko hyväksyä että tuolla ajaa muutkin. Mutta ehkä mä sitten tosiaan olen puusilmä, kun en osaa tästäkään isoa ongelmaa tehdä.
Tälläisestä voisi olla apua: Flamethrower
![]()
Jep - lyhyet etäisyydet ovat ongelma puolin ja toisin, toki 2-pyöräisellä liikkuessa takana hiostava v****taa suunnattomasti. Ajankohtainen tämä aihe itselle sikäli, että mp törmäsi auton perään viimeviikolla vaimokkeen pysähtyessä väistämään suojatielle kurvannutta fillaristia. Eipä tuohon kummosta kolhua tullut, mutta *aika kallis keikka vakuutusyhtiölle. Onneksi motoristi ei loukannut itseään. *Jos liikenteessä olis riittävät turvavälit ja kaikki käyttäis vilkkua olis vaara, että onnettomuuksien määrä tippuis melko radikaalisti *![]()
BMW 1600 GT - ROCKET TURBO
BMW 1200 GT
HONDA PAN EUROPA
HONDA 1100XX
YAMAHA 900 DIVERSION
Eipä ole toistaiseksi nyrkinheilutteluja, keskisormea, saatikka kivitystä tarvittu. Väläyttelee jarruvaloa niin on tilaa taakse syntynyt.
Herää myös kysymys miten vetomiesfoorumilla joku KOTILO on päässyt teidän takarenkaaseen kiinni O_o
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Autokoulusta tai jostain kuulin joskus vinkin, että monasti liian lähellä ajaminen johtuu siitä, että prätkän ohitse näkee eteenpäin hyvin.(vexi68 @ Kesä. 13 2011,14:34) kirjoitti
Jos ohitse päästämiseen ei tunnu olevan mahdollisuutta, saattaa kannattaa kokeilla jotain seuraavista. Useampi autoilija tuntuu huomaavan ja jättävän väliä, kun vilkuttelee jarruvalolla, huitoo hassusti taaksepäin, ottaa ajolinjaksi sen kohdan, jossa kuskin silmät sivusuuntaisesti autolla ajaessa olisivat (huonontaa takana olevan näkemää ja saa sen siten jättämään väliä), tai mutkittelee kaistalla niin vaarallisen näköisesti, ettei autoilija uskalla ajaa lähellä.
Jos taasen on mahis päästellä takanakkia ahdisteleva pullopersesika ohitse, se kannatta valita. Ohipäästämisen jälkeen ei kannata ajaa vastaavasti pullopersesian ahterissa. Se ei kuitenkaan tajuaisi, ja homma on lisäksi vaarallisempaa. Jos olet edessä, voit yrittää ennakoida ja välttää tiukat jarrutukset. Jos olet toisen ahterissa, olet jo ulosmitannut mahdollisuutesi ennakoida.
Tuo lienee merkin, pyörätyypin ja mahdollisen nahkaliivisetäasun ja nahkaliivisetäasua käyttävien setien maineen tuomia etuja, päättelen minä tuon avatarisi perusteella. Olis kiinnostava tietää, tapahtuuko vastaava, kun finkkua nostelee skootterikuski, kevarikuski, nakukuski jne.(Theseus @ Kesä. 13 2011,21:17) kirjoitti