Tulokset 1:stä 2:een 2:sta
  1. #1
    Suomessa kovin yleinen ongelma ei ole lämpötilan nouseminen lähelle tai jopa yli 30 asteen. No viime ja tänä kesänä tuokin ihme on koettu. Olen toki rekisteröinyt jenkki-foorumeilla käytyä keskustelua otsikolla "Brown wire" mutta kun ei ole kolahtanut omalle kohdalle, niin ei ole tullut aiheeseen syvennyttyä. Viime kesänä huomasin ensimmäisen kerran (osaamatta yhdistää lukemaani) ja nyt tänä kesänä ensihelteillä koin uudestaan sen, että LoTja alkoi hyytyä 2000-3000 kierroksen välillä. Tai ainakin mietti normaalia pidempään kaasua avatessa. Ero normaalitilanteeseen on selvä ja kiusallinenkin iskiessään esim kiihdytettäessä risteyksestä. Sattui silmään / palaili muistiin taas foorumeilta "hot weather hesitation". Ilmeisesti ainakin alkupään LoTjissa on vaihtoehtoinen ruiskukartta, joka aktivoituu imuilman lämpötilan ylittäessä 30C. Tuolloin sytytystä siirretään tukevasti eteenpäin estämään nakutusta, jota ilmeisesti ainakin maissa, joissa bensa ei ole ihan meidän standardiemme mukaista, saattaa syntyä kuumissa olosuhteissa herkemmin.

    Tarinaa siitä miten asia on eri vuosimalleissa hoidettu löytyy runsaasti. Aivan alkupään (-99) LoTjissa ratkaisu on yksinkertaisesti irroittaa ilmanputsarin lämpöanturin johto. Koska tarkkaa tietoa siitä tekeekö tuo anturi muuta (muissa lämpötiloissa) on yksi tapa tarvittaessa lisätä katkaisija sen johtoon. Näin tein kun alkoi oikeasti jurppia tuo "mietiskely" kaasua avattaessa näillä helteillä.

    Se toimii! Eli lämpöanturin poistaminen selvästi estää ulkolämpötilan perusteella kompuutterin tekemän ylettömän sytytyksen siirtämisen myöhäisemmälle.

    Tämä ihan vinkkinä (vanhemman inkarnaation) K-pyörä-kuskeille. Ennenkuin alat omasta pyörästäsi tuota irroitella, kannattaa kuitenkin lueskella tarinaa rapakon takaa. Tapa, jolla noita ruiskukarttoja/sytytystä hallitaan vaihtelee aika paljon vuosimallien ja jopa käytetyn Motronic'in sarjanumeron mukaan.

    Eli jos sinua häiritsee/koet kuumalla säällä huomattavaa hyytymistä tai mietiskelyä kun avaat kaasua, niin kannattaa hakea sanoilla "brown wire" tai "hesitation" jenkkifoorumilta.
    <p>2002-2014</p>
  2.  
  3. #2
    Onkohan moista ilmiöötä muissa malleissa kuin suomenlinnan LauTassa? Tuli vaan mieleen se Accelerator-ihmepalikka joka poikkeuttaa ilmaboxin lämpötila-anturin mittausarvoa noin 10 astetta alaspäin... Sitä ei vain näyttänyt olevan saatavana LaveTtiin.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."