Kuinka moni vaan ajaa ja jättää huollot huoltoliikkeille? Itselleni on ollut itsestäänselvyys että huollan itse ja jos en heti osaa niin on räjäytyskuvat jne olemassa aina ollut. Autonikin olen aina huoltanut itse..joskus takavuosina tein autooni vaihteistoremontinkin ja siinä vasta olikin osaaMutta toki tarttee sillon jo tilat..prätkän huoltaa vaikka pihalla.
Minun mielestäni huoltohommat ovat oleellinen osa harrastusta. Kaikki minkä pystyy vaan itse tekeen, niin tehdään. Kun järki loppuu tai ei kannata hankkia työkalua, niin viedään pajalle.![]()
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Kyllähän nuo tulee kaikki kulkineet ite huollettua/korjattua mihin vain taito riittää, vaikka joskus tuntuu että hohhoijjaa jos ois vaan vieny jollekkin muulle pään vaivaks. Onpahan sitten omassa pääkopassa hyvä mieli kun tietää mitä on tehty.
Osaksi siis harrastusta ajattelen kuuluvan.
XTZ 750 Super Tenere '90 -kaik on mänt
Cbr 929rr Fireblade '00 -tämäkii män
Bandit 1200 '99 -sekkiin män
Gsx-R 1100w '93 -ol ja män
Aina pitää olla pari purettua moottoripyörää tallissa odottamassa "parempia aikoja" ja niiden lisäksi käyttöpyörät (yritetään) huoltaa itse.
Ps. Ducatin ventiilisäädön (desmo) kohdalla piti turvautua ammattimieheen.
Perushuollot tehhään ite. Sitten ku sormi on rannetta myöten suussa ni kilautetaan kaverille ja apuja puhelimitse tai muulin kyydissä vieden. kaasareiden synkkaamisen katselin ku teki ja nyt pitäis onnistua itseltäkin. Korjauskäsikirja olis hyvä olla käsillä.
Muunmuassa venttiilien säädön jätän suosiolla kaverille.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Periaatteessa teen huollot itse,mutta välillä kyllä hirvittää,kun on
tuliterä pyörä eikä laitteesta mitään kokemusta.Ensin pienempää
purkamista,niin pikkuhiljaa oppii.
Ecusta en mitään ymmärrä,vaikka sähköpuolen koulutus.
Saksasta olen ostanut uutena pari pyörää.
Takuuasioista en ole edes kysellyt,kun huoltohommia olen tehnyt.
Ensimmäiset 24000km ei ihmeellistä huoltoa kaipaa.
Löytää vaan manuaalin missä on pulttien kiristysmomentit kerrottu.
Tosin eivät taida paljon korjaamollakaan pultteja kiristellä tonnin huollossa.
Ps.Minä kuulun kerhoon joka syksy uudet öljyt ja tankki täyteen telakalle.
Onhan se palkitsevaa kun saa jonkun huollon/remontin itse tehtyä.
Ensi viikolla olisi tarkoitus viedä motskari ensimmäistä kertaa liikkeeseen huoltoon, 24tkm huolto ja venojen tarkastus/säätö mihin en halua itse lähteä kun motskari on ainoa kulkuväline, sen jos tärvelen niin sitten pitäisi liikkua julkisilla (NÖYYY)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
onneksi omat kulkupelit on ollu enempi tai vähempi projekteja jo tullessaan..huollot onnistuu ja melkeinpä kaikki rempatkin.
Olen onnellinen että mulla on oma pyörä eikä rahoitusyhtiön. Ei pelota tehdä omia juttuja, ja taloudellisesti ei paljoa häviä jos vituiksi menee.![]()
Kaikki tehdään ihan itte. Just sai wille uuden takarenkaan, nyt on hiki.
Etusen jätän jollekin sadepäivälle.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
No ihan sitä samaa voisi kysyä autostakin. Tosin firmaliisareina ei fillareita juuri taida olla
Mutta siis itsellä ajomäärät sen verran pienet että yksi huolto öljynvaihtoineen riittää hyvin koko ajokauden. Ja mitäpä sitä talvella kun ajamaankaan ei pääse eikä ihan perus jutuista toiselle viitsi maksella![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Onnellinen se, joka edes joskus tekee perushuolto-osioita itse. Kun sitten reissussa joutuu pakosti jotain tekemään, on kyky ja käsitys selvitä siitä ihan ite.
... jotain piti muistaa
Itse tehdään niin pitkälle kun taidot antaa periksi, mutta esim venttiilit jätän toistaiseksi osaavammille. Harmi vain kun omassa kaveripiirissä ei muita mopoilijoita ole niin ei voi edes kilauttaa kaverille jos sellainen tilanne tulee.
Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
Suzuki GT125R -76
Nuorna miesnä, kun oli vielä Honda, käytin sitä huollossa ja totesin että itse tehden tulee parempi kun joka huollon jälkeen piti huoltomiehen jäljiltä viimeistellä. Luonnevika.
Sen takia olen tehnyt kokolailla kaikki huollot ja remontit autoihini että moottoripyöriini itse. Joskus on tarvinnut konepajapalveluita sylinterien ja kansien sekä liikkuvien osien muokkaukseen ja lämpökäsittelyihin.
Homma on sitten livennyt käsistä ja oman toimen ohella touhunnut kavereidenkin pyörien parissa huoltaen, korjaillen ja erityisesti viritellen. Nyt on sitten sekin laajentunut niin että valmistan viritysosia itse koneistamalla alumiinista ja teräksestä. Komposiittiosat ja niiden valmistus on myös mielenkiintoista. Samoin digitaalinen moottorinohjaus. Kaikkeen ei vain aika riitä.
mm
Riippuu vähän pyörästä, mutta kun mielenkiinto on kuitenki noihin vanhoihin brittiromuihin ja harrikanpaskoihin päin niin niitä pitää sit vähän korjatakin, ja välillä pääsee taas ajamaankin. Ehkä tommonen nykyaikainen pyörä joka korvaa kesällä nykyaikaisen auton, voisin käyttää huollossa kun en niistä muutenkaan mitään ymmärrä.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Korjaaminen tosin vaatii tilat ja työkalut. Monelle kaupungissa asuvalle näiden puitteiden luominen voi tulla kohtuuttoman kalliiksi joten minunkin tapauksessa on käyttänyt hyvää huoltoliikettä ja keskittynyt itse ajamiseen![]()
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Hoi.
Juu kyl se on niin jottei mielellään ajopelejä huoltoon vie jos ei tunne hyvin huoltavaa henkilöä.
Onhan noi TM:n huoltotestit olleet karua luettavaa. Tiedä sitten miksei nykyasentajalla ole enää ammattiylpeyttä tehdä hyvää työtä vai mikä siinä mättää??
Ei sitä halua maksaa tekemättömistä töistä ja saada huollosta vajaakuntoinen mopo alle.
GS:llä ajelen ja siinäkin kaikki vähät huollot voi omin voimin tehdä.
Marko
Caponord etv 1000
itse pyrin tekemään huollot ja korjaukset, poislukien venttiileiden ja kaasareiden säädöt...
nyt on pärrä huollossa juuri noiden mainitsemien takia...
pärrää tässä vaihtamassa ja todennäköisesti samalla linjalla jatkan uudemmankin kanssa...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
On niin peukalo keskellä kämmentä näiden vehkeiden kanssa, ettei voi vaikka kiinnostaisikin. Esim rannemomentti puuttuu kokonaan, viimeeksi kaatumarautojen asennuksessa korkkasin kahden pultin kierteet ja katkaisin yhden...
Onneksi on ihan kulmilla luottohuolto, joka tuntuu ihan oikeasti tekevän hommat rakkaudella ja huolella.
Rengastöitä lukuunottamatta kaikki itse. Kaasareita en ole synkannut, kun kaverilla on siihen laitteet. Nyt pitää vaihteeksi rempata perämottori, oli männissä hiukan sanomista.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Eniten omaa huoltamista rajoittavat erikoistyökalut sekä varaosien ja kertakäyttöosien metsästys. Huolto-oppaan mukaan nippeliä ja tiivistettä menee uusiksi jo aivan perusjutuissa ja niiden hankkiminen tilaamalla kestää helposti pari viikkoa ja homma jää kesken kun yksi onkin unohtunut..
Paikallisella Honda-huollolla ei tunnu koskaan olevan mitään noista hyllyssä joten pistää miettimään miten tarkasti noudattavat huolto-ohjeita? Todennäk. kylmästi uudelleenkäyttävät tiivisteet, pultit, o-renkaat yms. aina.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Yritetään huoltaa tietysti itse+tuttujen pyörät myös. Pyörän arvon verran on tullut tuhlattua huoltovälineisiin ja huoltotilaan![]()
KTM SMT 990 LE 2010
Yhä enemmän olen alkanut tehdä itse. Vaikka olenkin valmis sijoittamaan harrastuksiini, 100 euron öljynvaihto yms. tuntuu niin puhtaalta ryöstältä, että halusin tehdä sen itse. Samalla kertaa menikin sitten jo jarrupalojen vaihdot, kaasarien synkkaukset yms. Tämä on johtanut siihen, että viimeisin hankintä olikin jo kevyt projekti pyörälle joka on seissyt 3 vuotta. Valmista tuli ja pyörä menee ajoon maanantaina. Koskaan ei ole yhtä hyvältä tuntunut pyörän kanssa lähteä liikenteeseen. Työkalut jotka ostin ensimmäistä pyörää varten ovat jo maksaneet itsensä takaisin. Momenttiavaimet olivat kalliita, mutta eipä ole mennyt yhtään kierrettä tähän saakka.
Olin joskus töissä merkkihuollossa. Alle puolen vuoden otin lopputilin "aatteellisten" mielipide-erojen vuoksi. Viimeinen pisara oli kun uuden nihkeä VFR tuli määräaikaishuoltoon. Aloin tehtaan työohjeen mukaan suorittamaan manuaalin mukaisia toimenpiteitä. Päällikkö tuli paikalle ja ihmetteli mitä teen. Sanoin purkavani katteet pois ja tarkistaakseni venttiilivälykset. Sain oppitunnin siitä miten kannattamatonta tämän toimenpiteen teko on firmalle. Pitää vain sipaista tiivisteliimatahra venakopan tiivisteen laitaan että näyttäisi ronkitulta. Öljynsuodattimen osalta piti hieman rasvaisella kouralla lääpäistä suodatinta, jne. Öljyt toki vaihdettiin. Jarrupalat myös vaihdettiin "uusiin" eli edellisestä pyörästä tähän, jne. Jarruneste vaihdettiin vain säiliöön. Päällikkö sitten laskuttaessaan antoi ohjeet "jarrujen sisäänajosta" ja perusteli näin asiakkaalle palojen vaihtosyyn. Etuiskariöljyt vaihdettiin vain siinä tapauksessa jos piti stefat vaihtaa. Pyörän pikkutarkka pesu "huollon" jälkeen oli tärkeää koska asiakkaan pitää tuntea saaneensa hyvää palvelua ja puhdas pyörä lisää tyytyväisyyttä.
Kuinka moni saa huollon tai remontin jälkeen nähtäväkseen vaihdetut osat? Ja jos saa, ovatko ne juuri omasta pyörästäsi vaihdettuja?
mm
Tästä aiheesta olisi kannattanut tehdä äänestys...
Kyllä sitä tulee itse ropattua mahdollisimman paljon, tai siis sen mitä osaa ja loput jätetään sellaisille henkilöille ketkä tietää mitä tekee..
Mutta ei kuitenkaan BW tahi vastaava...![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Itse tehdään niin paljon kuin ehtii ja jaksaa, joskus venttiilit yms. juttuja käytetty huollossa.
Mutta mielestäni merkkihuollossa käyttäminen vain leiman saamiseksi on ihan turhaa, koska myyntitilanteessa niin pyöristä jotain tietävä arvostaa itse huollettua pyörää enemmän kuin muutamaa leimaa jossain vihossa. Mutta toisaalta eivät kaikki osaa sitä pyörää huoltaa...
Yamaha MT-09 -14
Mua on aina ihmetyttänyt tämä "itte huolletaan paitsi venttiilien säädöt"... tuohan on normaalissa rivikoneisessa pyörässä yks helpoimpia huoltohommia. Epäilyttääkin vähän että kuinka hyvin pyörät on tuollaisen omistajan puolesta oikeasti huollettu. Moniko, joka ei itse osaa/uskalla itse noita säätää, tekee silti esim. Keulaöljyjen/stefojen vaihdon, ruiskun synkkauksen, TPS-tarkistuksen/säädön, tarkastaa(avaa) ja rasvaa ohjauslaakerit, takaswingin akselin tai purkaa ja rasvaa takaepäkeskon jos sellainen pyörässä sattuu olemaan...
Aika harva nuo tuntuu tekevän. Ruiskujen ja/tai kaasarien synkkaus on kyllä niin helppo juttu, että ainoastaan mittarin puute voi olla syynä siihen että sitä ei tee, kummaa sinäänsä kun hyväkin maksaa alle satasen kun sopivasta paikasta tilaa. TPS säätökin on luokaa täysin triviaali, ainakin minun pyörässäni, ei ole mitään syytä olla tekemättä sitä.(zpete @ Kesä. 12 2011,14:21) kirjoitti
Etustefojen vaihto onkin jo isompi urakka, jäänee jollekin joka oikeasti osaa minun tapauksessani. Jos sattuu täältä joku löytymään joku joka sen 2002 FZS 600:n tekee ammattitaidolla ja järkevään hintaan, niin kaupat tulee.
Kaikki muu tulee tehtyä itse, paitsi renkaat vanteille. Tuokin on käynyt mielessä, koska hinnat tuppaavat olemaan aika karut kun menet oman renkaan kanssa kysymään vaihtotyön hintaa
Ei noi mitään avaruusraketteja ole, helposti menee kun varaa aikaa ja ei kiirehdi mihinkään. Ensimmäistä kertaa jäi tälle talvelle huoltamatta ja potuttaa kun meni koko viime viikko hukkaan kun teki osan 24tkm huollosta keskellä parasta ajokautta.
No ny on taas mukava ajaa, kun on käyty koko pyörä läpi.
- P
Takaiskarin huolto, koneistukset ja hitsaukset.
Nuo jää muille kalujen ja taitojen puuttuessa.
Loput, niin huollot kuin korjauksetkin, kuuluu sitten harrastukseen ja tehdään itse.
Huollothan ovat mukavaa puhdetta ja ennakoitavissa. Korjaukset sen sijaan eivät ole (aina) ennakoitavissa ja siksi aiheuttavat vähän v-käyrän nousua. Kunhan ei pidä kiirettä ja suunnittelee homman hyvin...ja toki osia olisi hyvä olla saatavilla...ettei mene 1kk-2kk parasta ajokautta hukkaan. Pahimmillaan.
Kronoby Racing Team