Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Kysellääs täältä, jos joltain löytyis apuja.

    eli kyseessä CBR 600F (F4) vuosimallia 2000.
    ajettu ~50tkm (venttiilit tarkastettu ~isossa huollossa)
    Akran slipari on vaihdettu, mutta kyllä senkin kanssa toiminut ok. (orkkisputki kyllä löytyy, mutta en ole sitä laittanut takaisin kiinni, koska akran putken kanssa toimi useita kuukausia moitteetta.


    Alkanut viime kaudella ikävä ongelma helteiden aikaan huomasin kunnolla, eli kun tuolla ruuhkissa jonottelee ja alkaa flekti huutaa, niin kone alkaa käymään hyvin epätasaisesti ja lopulta tyhjäkäynti häviää ja kone sammuu, ellei kaasulla sitä yritä korjata.

    Pyörä oli kausihuollossa keväällä ja mainitsin asiasta liikkeelle (ja heidän ehdotuksesta vaihdettiin myös tulpat huollon yhteydessä (normi kausihuolto + kaasareiden synkkaus ja tulpat), mutta eivät saaneet ongelmaa toistettua (oli käyttänyt koneen lämpöiseksi kuulemma, niin, että flekti oli lähteny pyörimään), tämä tosin ihan huhtikuun alussa, joten ulkoilma pyöri nollan kieppeillä.

    Sama ongelma jatkuu edelleen.
    Mopo muuten toimii kuin unelma, eli lähtee käyntiin ok kylmänä ja lämpöisenä (tosta ongelmasta johtuvasta sammumisen seurauksena ei niin hyvin ja joutuu antamaan jengaa kunnolla).

    Olen yrittänyt ryypyllä korjata asiaa, mutta ei tunnu olevan vaikutusta, jos kierroksia pitää 3000rpm tms, niin käy tasaisesti, mutta sen alle alkaa heittelemään pahasti käynti (siis silloin kun kone lämmin ja flekti välillä pyörinyt).

    vituttaa asia kun työmatkat suuntautuu stadin keskustaan ja pidempään jos joutuu valoissa ja ruuhkissa seisoskelemaan, niin ongelmia tulee..


    Kellään mitään tietoa mistä voisi johtua tai ollut samanlaisia ongelmia?
  2. #2
    olisko ihan tyhmä idea penkittää se pyörä ja katsoa missä seos alueilla se liikkuu?
  3. #3
    F4:ssa ei viel vissii mitään (lamda?)antureita taida olla, jotta näkis? (näin oon ymmärtäny, koska tohon ei myöskään mitään ecuja jne oo saatavissa, tuli vasta F4i (2001) malliin)

    Tänään sattu toimimaan, vaikka vähän yskäisi kerran kun annoin kaasua (lähdin valoista), epäsäännöllisen säännöllisesti tekee tota, useammin tekee kuin ei tee.. jotenkin tuntuu et tukehtuu kun antaa kaasua.

    Itse en noita osaa säätää, ja sen takia pyysin huollossa katsomaan tuota, eli synkkaa/säätää kaasarit + sit tuli se tulppien vaihto, ilmanputsarin oli katsonut myös läpi ja todennut sellaiseksi, ettei sitä kannattanut lähteä vaihtamaan.

    lämpötila pysyy ajossa puolenvälin kieppeillä, pysähtyessä näillä keleillä nousee, flekti pyörii ok, eikä välttämättä heti ala temppuilemaan, mutta muutamisen valojen/flektin pyörimisien jälkeen usein alkaa huomaamaan "yskähtelyn" valoista lähtiessä ja sitten kun pysähtyy seuraavan kerran, niin tyhjäkäynti heittelehtii ja hyytyy sammuen.. tuolloin kaausa reilusti antamalla kone pysyy käynnissä, mutta kierroksia pitää pitää yli 3000rpm tai ryyppy täysillä muistaakseni myös auttaa.

    Pitää tutkia tuota hivenen itse lisää, koska epävarmuus vaikuttaa ajamisen iloon

  4. #4
    no saahan ne mitattua seokset ihan putken päästäkin..
  5. #5
    Kuulostaa samalta häikältä kun omassa 1000f:ssä, puolia ja tulpan johtoja epäilee porukka, en ole vielä tutkinut asiaa kuitenkaan...bensan liian korkea pinta oli yksi epäilys...
    VFR 750F -90
    CBR 1000F -88
    CBR 600F -90
  6. #6
    Mulla sama juttu. Tuntuu että kuumana käy huonommin ja etenkin kun käynnistää lämpösenä niin joutuu oikeein urakalla antaa kaasua. Kaveri meinas että kun on vuoden -92 ja kaasari vehje et oon vaan liian tarkka. Taisin sen virheen tehdä että kun pyörän ostin niin säädin tyhjäkäyntiä, mietin että säädinköhän sitä koneen ollessa liian kylmänä.

    Missä asennossa on lämpömittari kun flekti alkaa pyörimään? Itsellä sen verran vikaa, että flektin laitan napista päälle erillisestä kytkimestä
  7. #7
    Tarkasta käykö varmasti kaikilla pytyillä, suzukissa samanlaista ongelmaa ja yksi pytty poissa pelistä tyhjäkäynnillä, tyhjäkäynti piiri tukossa. Puhdistus ja taas toimii.



    Honda CBR1000F 1996
  8. #8
    Veikkaan että lämpimällä käy liaan rikkaalla. Ehkä se on säädetty kylmällä ilmalla ja vaihdettu isommat suuttimet? Enskoissa ja crosseissa vaihdetaan monesti talveksi isommat suuttimet ja taas kun kelit lämpenee niin sitten pienempi suutin.
    * * * Kannattais säädättää ja ehkä pykälää pienempi suutin. Saattais auttaa jos vaihtaisi paremmin hengittävän ilmansuodattimen.



    Jensen.
  9. #9
    Tänää huollosta soittivat. Ilmanputsari vaihdettu, kaasarit putsattu, tarkastettu ja synkattu, venttiilit kunnossa, mutta puolat ja tulpanjohdot pitää uusia, vika kuulemma nimenomaan puolissa. Aika suolanen remppa.
  10. #10
    jeh, pitää viedä oma mopo tutkittavaks, nyt 2 kertaa "jättänyt" tielle.. eli normaaliajossa sammuu.. eli ei reagoi kaasuun vaan hyytyy pelkästään.
    10min odottelun jälkeen lähtee käyntiin. Jännäks tässä tekee sen, että kun yrittää (tuon kymmenen minuutin aikana) käynnistää pyörää, niin starttauksen jälkeen, ei suostu starttaamaan uduelleen, jos ei joko tappokatkasijasta vedä virtoja pois tai virta-avaimesta käännä virtoja pois.

    Vaikuttais, ettei johdu lämmöistä, vaan jotain muuta feeluu on, koska tänään ei niin kuuma päivä, ei kovinpaljoa liikennevaloissa jonottelua, ja silti sammui kesken normaaliajon (lähdin lähinnä testaamaan, että saanko ongelman toistettua).
    10min jälkeen ryyppy päällä lähti käyntiin ja kävi kiltisti, toimi myös seuraavat 10km himaan, en myöskään saanut ongelmaa toistettua kotipihassa, vaikka annoin flektin lähteä pyörimään koneen lämpöjen noustessa.

    Koneen lämmöt ei mittarin mukaan nouse liian korkeaksi, flekti lähtee pyörimään kuten ennenkin, silti tuntuu et koko mopo hohkaa kuumuutta rungosta ja katteista lähtien, ehkä sekin normaalia kumminkin aika lämmin ilma ja flekti puskee kuumaa ilmaa vaikka mihin.

    Tuli keskustelua asiasta hieman enemmän tietävän kanssa, pyysi kokeilemaan, että vaikuttaako, jos bensatankin korkin avaa, kun ongema esiintynyt, ei vaikutusta, ei tuntunut olevan painetta tms.

    joko kipinä katoaa, tai ei saa bensaa oli ensimmäiset ajatukset kun mopo hyyyty. virrat siis pysyy päällä ,jaksaa starttaa, akku vaihdettu hondan orkkisakkuun vuosi sitten.

    Paljos Ronttu kärsi korjauksesta?
    Tuntus et vois olla sama vika... eli mahdollisesti puolissa vikaa?
  11. #11
    Lainaa (kiivi3 @ Heinä. 30 2011,18:41) kirjoitti
    jeh, pitää viedä oma mopo tutkittavaks, nyt 2 kertaa "jättänyt" tielle.. eli normaaliajossa sammuu.. eli ei reagoi kaasuun vaan hyytyy pelkästään.
    10min odottelun jälkeen lähtee käyntiin. Jännäks tässä tekee sen, että kun yrittää (tuon kymmenen minuutin aikana) käynnistää pyörää, niin starttauksen jälkeen, ei suostu starttaamaan uduelleen, jos ei joko tappokatkasijasta vedä virtoja pois tai virta-avaimesta käännä virtoja pois.

    Vaikuttais, ettei johdu lämmöistä, vaan jotain muuta feeluu on, koska tänään ei niin kuuma päivä, ei kovinpaljoa liikennevaloissa jonottelua, ja silti sammui kesken normaaliajon (lähdin lähinnä testaamaan, että saanko ongelman toistettua).
    10min jälkeen ryyppy päällä lähti käyntiin ja kävi kiltisti, toimi myös seuraavat 10km himaan, en myöskään saanut ongelmaa toistettua kotipihassa, vaikka annoin flektin lähteä pyörimään koneen lämpöjen noustessa.

    Koneen lämmöt ei mittarin mukaan nouse liian korkeaksi, flekti lähtee pyörimään kuten ennenkin, silti tuntuu et koko mopo hohkaa kuumuutta rungosta ja katteista lähtien, ehkä sekin normaalia kumminkin aika lämmin ilma ja flekti puskee kuumaa ilmaa vaikka mihin.

    Tuli keskustelua asiasta hieman enemmän tietävän kanssa, pyysi kokeilemaan, että vaikuttaako, jos bensatankin korkin avaa, kun ongema esiintynyt, ei vaikutusta, ei tuntunut olevan painetta tms.

    joko kipinä katoaa, tai ei saa bensaa oli ensimmäiset ajatukset kun mopo hyyyty. virrat siis pysyy päällä ,jaksaa starttaa, akku vaihdettu hondan orkkisakkuun vuosi sitten.

    Paljos Ronttu kärsi korjauksesta?
    Tuntus et vois olla sama vika... eli mahdollisesti puolissa vikaa?
    Eli mulla vaihdettu öljyt + suodatin, venttiilien välykset tarkastettu, vaihdettu alkuperänen ilmansuodatin, kaasarit synkattu, uudet puolat 2 kpl + tulpanjohdot, niin kuulemma reilu 900e. Hieman suolasta kun vanha pyörä kyseessä, tosin pyörää on laitettu muutenkin, mutta nyt ainakaan ton rempan jälkeen ei kannata enää sitä myydä.

    Itseäkin ihmetytti kun niin hienosti toimi kylmänä, mutta kun kone lämpis, niin huomas hiljaa ajettaessa että käynti / veto ei ollut normaali pienillä kierroksilla. Lämpimänä kun hetken antoi käydä tyhjäkäynnillä, niin pyörä sammui. Käyntiin sai lämpimänä kun laitto kaasun pohjaa ja sahas oikeen urakalla starttia.

    Pyörä vieläkin huollossa kun osia odottelevat.
  12. #12
    ok, sulle tehtykin vaik mitä sitten.

    Mul öljyt ja tulpat vaihdettu keväällä, ongelma esiinty jo ennen sitä jollain tavoin, nyt pahentunu, myös ilmanputsari katottu ja todettu ettei kande vaihtaa.
    Pyydetty myös keväällä kaasareiden synkkaus (tiiä sit onko niille mitään tehty). 10tkm sit säädetty venttiilit.

    No pitää viel konsultoida asiassa viisaampia ja ehdotella puolaongelmaa..

    Pittää ilmoitella kun saa kuntoon et mikä oli..
  13. #13
    Pari päivää sitte oli foorumilla samanlainen tarina, viaksi paljastui virtalukko... tiedä noista
    Lahjakortilla..
  14. #14
    Lainaa (Mikaboju @ Heinä. 30 2011,22:46) kirjoitti
    Pari päivää sitte oli foorumilla samanlainen tarina, viaksi paljastui virtalukko... tiedä noista
    Mul oli aikoinaan Yamaha RD:ssä virtalukko ongelmaa, mut se pätki ajaessa ja oli paljo selkeempi vika. Toho virtalukko hommaan ei taida vaikuttaa moottorin lämpötila.
  15. #15
    Lainaa (kiivi3 @ Heinä. 30 2011,22:28) kirjoitti
    ok, sulle tehtykin vaik mitä sitten.

    Mul öljyt ja tulpat vaihdettu keväällä, ongelma esiinty jo ennen sitä jollain tavoin, nyt pahentunu, myös ilmanputsari katottu ja todettu ettei kande vaihtaa.
    Pyydetty myös keväällä kaasareiden synkkaus (tiiä sit onko niille mitään tehty). 10tkm sit säädetty venttiilit.

    No pitää viel konsultoida asiassa viisaampia ja ehdotella puolaongelmaa..

    Pittää ilmoitella kun saa kuntoon et mikä oli..
    Mun pyörässä kun on penkin alla akku, niin siinä vieressä on sähköjohtojen liittimiä. Kaveri joka on sähkömies oli kans vikaa yrittämässä selvittää, niin huomas et eräs liitin johon tuli paljon johtoja näytti kun ois osittain palanu, sulanu ja osa johdoista oli tosi huonosti kiinni. Kaveri nappas kärsineen liittimen pois, laitto jokasen johdon omalla liittimellä kiinni ja vielä eristi jokasen johdon erikseen teipillä, toi ei auttanu vikaan mitään, mutta ihmeteltiin liittimen kuntoa. Ois voinu sekin alkaa pien oireilee.

    Toivottavasti sulla kans vika selviää ja ilmottele ihmees mikä oli.
  16. #16
    Soittelin huoltoliikkeeseen, ystävällinen kaveri lupas selvitellä asiaa ja soittelikin takas ja konsultoi. Monissa ton ikäsissä on ongelmat kartoitettu johtuvan bensapumpusta tms ja kundi Ehdotti, et testaan saako kaasarit bensaa ja toimiiko bensapumppu, eli ajeleen ja kun ongelma toistuu, niin pitäis yrittää kattoo "sykkiikö" bensapumppu ja onks kaasareis bensaa.. (koska turha viedä "tyoimivaa" mopoo huoltoon, kun ongelmanselvitys hivenen vaikeampaa). TArkoitus oli ton jälkeen sitten ottaa tuonne uudelleen yhteyttä ja sopia jatkosta.
    Ongelma vaan, etten pääse kaasareiden pohjaruuveja aukomaan, vaikka mopo on nyt "naku" ei katteet jne otettu irti. yritin tankin takaosaakin irroittaa (penkin ollessa irti) ja katsella sieltä (koska pitkällä rukarilla kuulemma pitäis päästä aukomaan ruuveja!?!), mut ei kyl pääse kaasareiden kimppuun. Huomen pitää selvitellä asiaa lissää ja käydä paikanpäällä kyselemäs lisää.

    edittiäirun pitkiä jonoja on, joten katotaan saako mopon kuntoon viel tälle kaudelle..



  17. #17
    Nyt oon ajellu mopolla pari päivää ja hienosti toimii. Kertoivat huollossa, että vika oli puolissa, joten molemmat puolat vaihdettii ja taas mentiin *.

    Eli lyhyesti vika: Mopo käynnistyi kylmänä hienosti ja kun kone oli vielä hieman lämmennyt, niin toimi hyvin ja kovilla kierroksillakaan ei huomannut mitään. Kun kone oli lämmin, niin ajaessa matalilla kierroksilla huomasi ettei kaikki ole kohdallaa, liikkeelle lähtö oli vaikempaa kun meinas sammua. Isommilla kierroksilla kulku oli hyvää. Ei meinannut pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä kun kone lämpis, hetken kävi ja sitten sammui jos ei antanut kaasua. Jotenkin käyntiäänikin muuttui kun antoi hieman kierroksia. Jos pyörä sammui lämpimänä, sai sen juuri ja juuri käyntiin kun kaasu on pohjassa/lähes pohjassa ja starttia sahaamalla pitkään käynnistyi vaivoin.

    Moni epäili että venttiilit kantaa, roskaa on kaareissa, yms., mutta kuulemma juuri puolat oli vikana + samalla vaihdettiin tulpanjohdot.

    Nyt mopo hörähtää hienosti käyntiin kun kylmänä antaa ryyppyä ja lämpimänä ei tarvitse kuin näyttää starttia niin heti pörähtää, ei tarvi kaasuun koskea. Hieno fiilis.

    Mielestäni on hyvä, että tänne myös kerrotaan että missä se vika oli ja miten korjattiin, niin muut samojen asioiden kanssa tappelevat pääsisivät mahdollisesti helpommalla, tosin, varmasti monissa vioissa on yhtäläisyyksiä ja vian selvittäminen ei ole niin helppo homma.



  18. #18
    Päivitellään tätä.. eli Ajelin ilman katteita mopolla ja huoltoaikakin oli tilattu. en saanut vikaa toistumaan, eli mopo kävi ja kukku normaalisti, myös lämpöisenä ruuhkissa jne, kertaakaan ei hyytynyt matkalle, eikä alkanu käymään tyhjäkäynnillä epätasaisesti.
    soittelin huoltoäijälle, joka sano, et turha varmaansitten tuoda sitä huoltoon, koska ei hänkään sitä vikaa sitten pysty kartoittamaan.

    Tässä on nyt 2,5 viikkoa ajeltu, ilman ongelmia.
    Tänään laitoin takaisin katteet kiinni ja testaillaan miten toimii nyt..
  19. #19
    Lainaa (kiivi3 @ Elo. 20 2011,12:40) kirjoitti
    Päivitellään tätä.. eli Ajelin ilman katteita mopolla ja huoltoaikakin oli tilattu. en saanut vikaa toistumaan, eli mopo kävi ja kukku normaalisti, myös lämpöisenä ruuhkissa jne, kertaakaan ei hyytynyt matkalle, eikä alkanu käymään tyhjäkäynnillä epätasaisesti.
    soittelin huoltoäijälle, joka sano, et turha varmaansitten tuoda sitä huoltoon, koska ei hänkään sitä vikaa sitten pysty kartoittamaan.

    Tässä on nyt 2,5 viikkoa ajeltu, ilman ongelmia.
    Tänään laitoin takaisin katteet kiinni ja testaillaan miten toimii nyt..
    Vieläkö se on toiminut ?
    ZZR 1400 2008
  20. #20
    ^ ei

    Mjoo, tulin tänne päivittelemään asiaa.. Elikä viime kauden (ja sitä edellisen syksyn) ongelmat jatkuivat myös tänä keväänä (mopo kävi myös kausihuollossa normaalisti), pari kertaa pääsin töihin, ja huhtikuussa, noin kymmenen asteen lämpötilassa, himaan tullessa hyytyi taas ja tälläkertaa ei sitten enää käyntiin lähtenytkään edes odottelun jälkeen.

    No pakulla korjaamolle ja keskustelua asiantuntijan kanssa, epäili (edellisen vuoden konsultaation saadessani) edelleen bensaongelmaa (bensapumppua), kuulemma "yleistä" noissa..

    No soittelikin parin päivän pääsät kun ehti mopoa katsomaan, ja kertoi, että bensapumppu saa virtaa ja "sykkii", mutta ei kyllä bensaa kuljeta eteenpäin.

    Uusi bensapumppu (ja suodatin) -> mopo toimi

    Hain eilen vasta pois korjaamolta, joten katsellaan josko toimisi, eli ainakin vikaa oli bensapumpussa, mutta ei osannu korjaamon kundikaan sanoa mikä oli tuossa käynnistyksessä ongelmana, kun antoi aina vaan kerran yrittää startata tuon "vian ollessa päällä" (eli kun oli hyytynyt kesken ajon). Ajellaan ja katsellaan ja ihmetellään, jos vielä ongelmia..

    tässä vielä "uteliaille" paska video, miten mopo käyttäytyi, kun yritti sitä käynnistellä hyytymisen jälkeen.

    http://dl.dropbox.com/u/11567138/Vid...2021.03.16.mov

    Tässä vaiheessa olin saanut jo akun starttailtua ihan loppuun, mutta teki tuota kokoajan (joten ei ole vikaa akussa)
    Asia ei sinänsä huoleta tällähetkellä, koska ikinä muulloin tuota ongelmaa ei ole tullut eteen, tietenkin harvemmin sitä tarvii mopoa montaa kertaa startata, kun sitä on käynnistämässä =)
  21. #21
    Omituista kyllä, isän jammu diversion 600cc teki lähes samaa tänä keväänä kun starttasi. Ei antanut startata kun kerran, ja sitten ei mitään. Vähän ajan odottamisen jälkeen ja virtakytkimien räpeltämisen tuloksena pystyi uudestaan starttaamaan. Akunkengät ja akun navat putsasin ja sen jälkeen pelasi.
  22. #22
    Lainaa yyri kirjoitti Katso viesti
    Omituista kyllä, isän jammu diversion 600cc teki lähes samaa tänä keväänä kun starttasi. Ei antanut startata kun kerran, ja sitten ei mitään. Vähän ajan odottamisen jälkeen ja virtakytkimien räpeltämisen tuloksena pystyi uudestaan starttaamaan. Akunkengät ja akun navat putsasin ja sen jälkeen pelasi.
    Mulla tekee samaa Honda 1986 CBX 750cm3. Starttaus tekee juuri samaa kuin edellämainittu video. Akku uusi, startti huolettu. Tekee tuota vaikka käyttää apukäynnistystä. Ei jaksa siltikään pyörittää. Mitäköhän alkais ensimmäisenä tutkimaan.
  23. #23
    Lainaa riekha01 kirjoitti Katso viesti
    Mulla tekee samaa Honda 1986 CBX 750cm3. Starttaus tekee juuri samaa kuin edellämainittu video. Akku uusi, startti huolettu. Tekee tuota vaikka käyttää apukäynnistystä. Ei jaksa siltikään pyörittää. Mitäköhän alkais ensimmäisenä tutkimaan.
    Suottais olla vika myös jossain liitoksissa/johdoissa.
    Ruiskuttelisin melkein kaikkiin liitoksiin CRC:tä tai jotain vastaavaa ainetta. Hätäkatkaisimen purkaisin ja kattelisin näkyiskö siellä jotain ihmeellistä ja sinne myös samalla CRC:tä. Ja sulakerasiaan jne. tuota CRC:tä.

    Elikkä jossain olis vain huono kosketus, mutta eihän sitä osaa sanoa missä vika sitt olis.
    Paras kai olis jos osais käyttää yleismittaria niin sillä vois selvittää jos jossain ei kulkis virta ?
    (Itse en osaa käyttää laitetta )
    Jee Jee
  24.  
  25. #24
    Bensapumpun vaihdon jälkeen ei oo enää mopo temppuillut, nyt taas kelpaa ajella, kun ei tartte miettii et koskas hyytyy taas.. tuota käynnistysongelmaa ei ole enää tullut vastaan, kun ei ole mopo kertaakaan hyytynyt korjauksen jälkeen.. siihenhän ei paljon bensapumpun vaihto ole kyllä voinut vaikuttaa.. kai..