Pyörää vaikee havaita peileistä esim. rampilta liityttäessä. Pään pitäs kääntyä pallonivelellä 360 niin auttais asiaa.
Tässä yks päivä tonttuilin viininpunasen customistin nokan eteen pikkusen ennen ikean liittymää hesantiellä kun en kaveria havainnut peileistä enkä pään käännöllä vieressäni.
Että sorpat kaverille puusilmäisyyteni!
Oiskohan mitään apua noista laajakulma peili-härdelleistä originaali peileihin ympättynä?
Vois sillontällön tsekkailla ittekukin ajovalojen toiminnan ennen liikkeelle lähtöä. Ei liity tähän tapaukseen,mut ei ainakaan huononna näkyvyyttä.
Toisinaan tulee vastaan "pimeitä" pyöriä.
Siinähän sitä tulikin jo kukkahattuiluakin pikkusen tähän matoseen maailmaan.
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
Melko monilla on auton peilit "säädetty" väärin. Varsinkin jos taloudessa on kaksi kuskia ja yksi auto. Niin peilit säädetään "molemmille hyviksi" eli luultavasti molemmille väärin. Rajottaa melkosesti peilien näkymää ja lisää kuolleita kulmia kun ne näyttää tyyliin auton kylkeä ja takarengasta.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Jep, auton peileistä ei pitäisi näkyä kylkiä ollenkaan.(JeTi @ Kesä. 09 2011,06:37) kirjoitti
So What!
Mites sillä sitten peruutetaan mihinkään?(Julma Ulmanen @ Kesä. 09 2011,13:23) kirjoitti
Eikös nykyautot peruuta parkkiin ihan itse? silläaikaa voi puhua vaikka kännykkään.. eikun eipäs voikaan.(Jaskax @ Kesä. 09 2011,13:55) kirjoitti
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Monen auton peilit on niin surkean pienet, ettei niistä näy yhtään mitään, ei edes kylkiä.(Julma Ulmanen @ Kesä. 09 2011,13:23) kirjoitti
No huh huh, monessa autossa ootte saanu juosta, että "säädöt" huomasitte.(Akiva @ Kesä. 09 2011,14:20) kirjoitti
Ja oudolta tuntuu tuo väite että kylkiä saa näkyä, kokeilkaas, on aika orpo ajella?
Ja en ole jumalauta vielä niin pieniä peilejä löytäny, ettei näy mitään !!!
Kawaukolle vielä: Kyllä ne pienet laajakulma peilit ovat hyödyllisiä, käytän niitä esimerkiksi tossa Suitsan rähjässä.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Sit ku peruuttaa niin voi fyysisesti nojailla siellä autossa sivusuuntaan jotta se kylki tulee näkyviin. Vasenta peiliähän nyt melko harvoin edes mihkä pysäköintiin tarvitsee.(elokuu @ Kesä. 09 2011,13:54) kirjoitti
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Näinkin yksinkertainen asia piti jollekin erikseen selittää *(JeTi @ Kesä. 09 2011,15:09) kirjoitti
Lisäksi kun peilit on oikein säädetty (auton kyljistä ei näy muuta kuin korkeintaan oven kahvat) ei peilejä säännöllisesti seuraamalla paljoa tarvitse päätä käännellä. Etenkin kaistaa vaihtaessa ja rampilta isolle tielle liittyessä tarpeeksi "ulos" säädetyt peilit helpottavat ajamista ja minivoivat "oho" -tilanteet.
EDIT: Ja missä autossa on "niin pienet peilit ettei näe mitään?" Jossain vuoden -70 Datsun 100A:ssa ehkä...
So What!
Näinkin yksinkertainen asia piti jollekin erikseen selittää *(Julma Ulmanen @ Kesä. 09 2011,15:23) kirjoitti
Lisäksi kun peilit on oikein säädetty (auton kyljistä ei näy muuta kuin korkeintaan oven kahvat) ei peilejä säännöllisesti seuraamalla paljoa tarvitse päätä käännellä. Etenkin kaistaa vaihtaessa ja rampilta isolle tielle liittyessä tarpeeksi "ulos" säädetyt peilit helpottavat ajamista ja minivoivat "oho" -tilanteet.
EDIT: Ja missä autossa on "niin pienet peilit ettei näe mitään?" Jossain vuoden -70 Datsun 100A:ssa ehkä...[/QUOTE]
Kyllä onnettomuuksia riittää jos kaistaa vaihdellaan päätä kääntämättä ja luotetaan vain peiliin. Esim. omassa kärryssä on kohtuukokoinen, laajakulmaosalla varustettu peili, ja ilman pään kääntämistä ja kuolleen kulman tsekkausta olisin telonut jo 2 motoristia ja yhden auton kaistanvaihtotilanteessa. Peili on säädetty täysin oikein, mutta jostain syystä sinne sopii laajakulmaosasta huolimatta pieni henkilöautokin katveeseen, eli ainakaan itse en uskalla missään olosuhteissa vaihtaa kaistaa pelkän peilinäkymän perusteella. Eri asia on sitten tietyt pakut ja kuorma-autot, missä on oikeasti hyvät peilit mihin voi luottaa enemmän.
k1300s
Riippuu tietenkin tilanteesta (mm. ennakoivasta pelin käytöstä), tarviiko sitä päätä kääntää minkä verran mihinkä suuntaan (päätä/kroppaa liikuttamalla pelin näkymää saa myös laajemmaksi). Mutta jos puolet peilin näkymästä on auton kylkeä niin siinä saa pää käydä kuin pöllöllä kaistaa vaihtaessa ettei kukaan jää katveeseen. Peilit säädetään tarpeeksi ulos juuri siitä syystä, että ne katveet on ihan minimissä.(Tuomas_82 @ Kesä. 09 2011,15:50) kirjoitti
So What!
Eikös porukat tiedä, miten katse menee kaistaa vaihdettaessa.
Katsehan kiertää taustapeilin, sivupeilin kautta ja vimoseksi aina päätä kääntämällä sivulle. Nää kaikki kolmehan pitää tehdä ennen kaistan vaihtoa.![]()
T7
Enimmäkseen moottoripyöräilen mutta talvella ja pakottavissa tilanteissa siirtelen tavaraa ja henkilöä pikkupakulla. Viimeisessä hankinnassa ei ole takaikkunaa ja etusivuikkunatkin ovat niin edessä että sivulle takaviistoon tällaisen vanhan jäykkäniskan on vaikea katsoa. Vaimo ei suostunut ajamaan ollenkaan edes silloin kun olisi tarvinnut kuskia itselle koska kuskilla ei ollut tietoa missä kulmat kulkee ja ketä on takana ja millä asialla.
Ratkaisu löytyi autotarvike/elektroniikkaliikkeestä. Kuorma autoihin tarkoitettu laajakulma/infrapunakamera takaoven laitaan ja koetaululle asianmukainen näyttö.
Näkyy takamaisema päivällä ja yöllä. Näytössä on etäisyysasteikko. Nyt mammakin ajelee mielellään, jopa kaupunkiajoa.
Milanon messuilla viime vuonna Moto Guzzi esitteli vastaavan version moottoripyörässä. Sillä oli päästy eroon useimmiten typerän näköisistä peileistä. Tiedä sitten tuleeko koskaan tuotantomalliin.
Joku rakenteluheebo saanee tästä idean. Kelvanneeko sitten poliisille/katsurille?
mm
Teistä ei sitten kumpikaan ole koskaan ajanut paketti- tai kuorma-autolla? Ja todennäköisesti olen nähnyt molemmat joskus marketin parkkipaikalla peruuttamassakin. Nyt selvisi syy sille auton ratissa keinuttelullekkin.(Julma Ulmanen @ Kesä. 09 2011,15:23) kirjoitti
Väitättekö tosiaan, että on enemmän katvetta jos auton kylkeä näkyy peilissä? En tarkoita että se olisi puolta peilin näkymästä. Kyllä ainakin omasta mielestä on vain luontevampaa ajella, ja varsinkin peruutella, kun kyljet on kuvassa mukana. Puhumattakaan peräkärryn kanssa peruuttamisesta.
Raskaimmissa nyt näkyy jo peililasin muodon ansiosta jo enemmän.
Tämä on melko toimiva systeemi. Ja ilman taustapeiliä myös mopolla.(W-P @ Kesä. 09 2011,17:14) kirjoitti
aika perusjutuista pitää lähtee jos peilien käyttö on jengiltä hukassa.. säätäkää samalla penkki niin että klabbit yltää polkimille, tsekatkaa yltääkö handut hyvin ratille ja sitten voikin poistaa nyklat fikasta. Ennen starttia tsiigaa viel et otit rattilukon veke.
"What a splendid head, yet no brain"
Between rides
Suzuki gsr750 '11 -Valo-
Kawasaki z750 '10 -Martti-
Kawasaki er5 '05 -Eki-
http://www.facebook.com/profile.php?id=668811368
Kattokaa, että vetskarikin on kiinni ja kengännauhat sidottu, ettei kompastu ulos kömpiessä.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Mopoilijanhan tulee ehdottomasti hankkia prismakypärä! *![]()
edit, äidinkielellinen erhe!
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
No, jos on tottunut peileistä ihailemaan omaa sivuprofiiliaan niin saattaahan se tuntua oudolta. Mutta kyllä siihen tottuu, ja totuttuaan on luontevampaa ajaa mahdollisimman laajalla peilinäkymällä ja peruuttaessa liikuttaa päätä nähdäkseen auton kyljet.(elokuu @ Kesä. 10 2011,10:27) kirjoitti
Tai sitten voi käyttää edesmenneen Tommy Tabermanin tekniikkaa. Hän kertoi ajaneensa autoa neljä (4) vuotta sillä kertaakaan peruttaamatta!
So What!
Laita nyt ihmeessä kuva, että minkälaiset peilit sulla oikein on jos niistä näkyy oma naamakin samalla kertaa kun sisäreunassa on 1/10 leveydestä pala auton kylkeä? Onneksi kaikkea ei tarvi edes kokeilla.(Julma Ulmanen @ Kesä. 10 2011,14:30) kirjoitti
Ja on ne japanilaiset muuten omituisia, kun vievät peilit kaikissa autoissaan niin eteen kun vain mahdollista. Silloin ne peilinäkymät on esillä mahdollisimman vähällä pään kääntelyllä. Saati että sitä tarvisi vielä sivusuunnassa kokoajan liikutella. Mutta kukin tyylillään sano.
Peilien säätäminen
Tuossa nyt on ainakin yksi näkemys.
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
Laitetaan tämän puusilmäisyys otsikon alle, kyseessä T-risteys, googlemaps
Pohjalainen 11.6.2011kirjoitti
Moottoripyörällä voi tehdä vain kolmea asiaa. Kiihdyttää, jarruttaa ja ohjata. Keskivertomotoristi osaa näistä vain ensimmäisen. Autokoulunopettaja Pohjalaisessa 25.6.2007
Sitten jää multa kaistan vaihdot tekemättä, ei mulla pakussa taustapeiliä ole.(elokuu @ Kesä. 10 2011,10:28) kirjoitti
On se nyt kumma että näppis kuumana vaahdotaan taas netissä miten kaikilla PITÄÄ olla JUURI NÄIN koska itse teen juuri tällä tavalla. Stana, niitä autoja on erilaisia, erilaisine peileineen ja kylkineen.
Aaargh!!!
Onhan näitä ollut jo rakennetuissa mopoissa aikasemminkin(motomatti @ Kesä. 09 2011,18:06) kirjoitti
http://www.bikeintercom.com/products...iew_camera.htm
http://www.motorcycle-usa.com/photoga....048.jpg
http://www.torontocustomlights.com/uploads....20C.JPG
onhan noita...
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten