Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 44:een 44:sta
  1. #31
    Lainaa (PoS @ Kesä. 09 2011,07:43) kirjoitti
    Miksi ihmeessä ei kuljettajan vaikutusta painoteta? Eikö kannattaisi kehottaa ajotaitojen parantamiseen? Ei tainnut olla näistäkään yhdessäkään suosituksessa.


    Tää on hyvin sanottu.
    Aina ollaan ruuvaamassa alemmas nopeusrajoituksia, vaikka kuljettajissa saattaa olla sellaista vikaa että olisi parempi vaan seisoa tien laidassa toljottamassa....kaukana tiestä.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  2. #32
    Moottori lehden kuolemaan johtaneiden palstaan tutustuneena olen kans joskus ihmetellyt hutkijalautakunnan suosituksia. Kuka tai ketä kuuluu arvoisaan lautakuntaan? *Päätökset useassa tapauksessa aivan peestä, jotka eivät auta onnettomuuden todelliseen syyhyn.

    On aivan selviä tapauksia, että on vedetty kännissä urku auki kohtalokkain seurauksin. Suosituksena sitten nopeuden rajoitin kaikkiin pyöriin. Tai autoilija on ajanut stop-merkin takaa eteen, hutkijalautakunta ehdottaa pakollista huomioliiviä. Samoin ärsyttävä on ehdotus tehorajoituksesta 100 heppaiseksi, kun kyykkäri on osallisena onnettomuudessa, johon tehoilla ei ole mitään merkitystä.

    Tuon lautakunnan jäsenistöön pitäis saada henkilö joka itsekin ajaa pyörällä ja ymmärtää niistä jotain.
    FLHTCUSE4
  3. #33
    Lainaa (Tsc @ Kesä. 10 2011,21:27) kirjoitti
    Tuon lautakunnan jäsenistöön pitäis saada henkilö joka itsekin ajaa pyörällä ja ymmärtää niistä jotain.
    Tai ymmärtää yleensä yhtään mitään mistään

    0 kuolemantapausta liikenteessä = utopistinen tavoite. Vaikkei edes ajaisi millään edes unissaan
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  4. #34
    Lainaa (Naakka @ Kesä. 10 2011,20:22) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Kesä. 09 2011,07:43) kirjoitti
    Miksi ihmeessä ei kuljettajan vaikutusta painoteta? Eikö kannattaisi kehottaa ajotaitojen parantamiseen? Ei tainnut olla näistäkään yhdessäkään suosituksessa.


    Tää on hyvin sanottu.
    Aina ollaan ruuvaamassa alemmas nopeusrajoituksia, vaikka kuljettajissa saattaa olla sellaista vikaa että olisi parempi vaan seisoa tien laidassa toljottamassa....kaukana tiestä.
    Joo, autokoulun pituutta voitais pidentää ja sitten vaikka pakollinen kertauskurssi esim. viiden vuoden välein. Vai mitenkä tätä osaamista voitais muuten parantaa? Ei taida saada pakollinen koulutuksen lisäys kannatusta eikä vapaaehtoinen toimi. Vapaaehtoisestihan voi jo nyt mennä autokouluun ottamaan ajotunteja jos haluaa. Kuinka moni on tähän mahdollisuuteen tarttunut.
    GSF1200S
  5. #35

    Tunnus suljettu
    Liittyi Jul 2010
    Junttilan mutka
    Lainaa (Fibanacci @ Kesä. 11 2011,16:27) kirjoitti
    Vai mitenkä tätä osaamista voitais muuten parantaa?
    Autoiluun "geneettisesti sopimattomien" osalta ei mitenkään. Jos ei ole synnynnäisiä kykyjä (avaruusnäkö, motoriikka, koordinaatio), ei niitä voi kukaan antaa saati opettaa. Sellaisille henkilöille ei pitäisi ajolupaa myöntää. Se vaan on tyly (ja tunnustamaton) fakta, että "syntymätyhmät-puusilmät" eivät opi ikinä ajamaan. Se on sitten arvokysymys, annetaanko niille ajolupa ja mitoitetaanko liikennesäännöt ja -ympäristö niiden ehdoilla.
    So What!
  6. #36
    Lainaa (Julma Ulmanen @ Kesä. 11 2011,16:54) kirjoitti
    Lainaa (Fibanacci @ Kesä. 11 2011,16:27) kirjoitti
    Vai mitenkä tätä osaamista voitais muuten parantaa?
    Autoiluun "geneettisesti sopimattomien" osalta ei mitenkään. Jos ei ole synnynnäisiä kykyjä (avaruusnäkö, motoriikka, koordinaatio), ei niitä voi kukaan antaa saati opettaa. Sellaisille henkilöille ei pitäisi ajolupaa myöntää. Se vaan on tyly (ja tunnustamaton) fakta, että "syntymätyhmät-puusilmät" eivät opi ikinä ajamaan. Se on sitten arvokysymys, annetaanko niille ajolupa ja mitoitetaanko liikennesäännöt ja -ympäristö niiden ehdoilla.
    ^ No ihan samalla logiikalla voisi ajo-oikeuden jättää sitten myöntämättä myös monelle itseään tosi, tosi taitavana pitävälle "vakio-vataselle", joille on päässyt syntymään pikkuruinen gäppi sen todellisen ja kuvitellun ajotaidon välille. Ajonopeudet on heillä kovia, joten tämä ryhmä myös melko usein ottaa aiheesta varsin karuja oppitunteja, tyyliin "Tutkijalautakuntaa tarvittiin". Näiden (sekä tietysti rattijuoppojen) toilailuista saamme kaikista useiten lukea lehdistä. Ainakin jos minulta kysytään, niin tämä ryhmä on liikenteessä huomattavasti vaarallisempi kuin kaikki kädettömät yhteensä.

    Toisena melkein yhtä hyvin perusteltuna ryhmänä näkisin "välinpitämättömät". Nämä, joiden mielestä ajamiseen ei tarvitse keskittyä... elikkä ei ole tarvetta käyttää mitään turhia valoja, vilkkuja tai turvavälejä, ja se on ihan ookoo myös syödä lounasta, lukea lehteä, polttaa tupakkaa, kirjoittaa tekstiviestiä sekä kaivaa ahteriaan samalla kun ajelee, kaupungeissa usein päin punaisia. Kun eihän sitä nyt huomaa tai jaksa valoihin pysähdellä.

    Ongelmana on vain tietysti - kuten ns. kädettömien ryhmänkin osalta - se, että miten tällaiset pystytään poimimaan tienkäyttäjien joukosta, ja kuka sen valinnan oikein tekee. Tehdäänkös se kenties jonkin yksittäisen rikkeen tai havainnon perusteella (aika rankka rangaistus, peruuttaa ajolupa kokonaan!) Ja jos ei tehdä, niin miten se sitten tehdään, ja missä? Ainakin poliisilla lienee varmaan kädet täynnä jo ilman tällaiseksi "erotuomariksi" ryhtymistä.

    Autokouluilla voisi olla realistisemmat mahdollisuudet ryhtyä arvioimaan jotain tällaista, mutta jos se koskisi kaikkia suomalaisia, niin jokainen ymmärtää, että puhe on silloin todella suurista summista. Eli kuka sen maksaisi?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #37
    Lainaa (pecha @ Kesä. 11 2011,17:29) kirjoitti
    Ongelmana on vain tietysti - kuten ns. kädettömien ryhmänkin osalta - se, että miten tällaiset pystytään poimimaan tienkäyttäjien joukosta, ja kuka sen valinnan oikein tekee. Tehdäänkös se kenties jonkin yksittäisen rikkeen tai havainnon perusteella (aika rankka rangaistus, peruuttaa ajolupa kokonaan!) Ja jos ei tehdä, niin miten se sitten tehdään, ja missä? Ainakin poliisilla lienee varmaan kädet täynnä jo ilman tällaiseksi "erotuomariksi" ryhtymistä.
    Ulkomailla on käytössä virhepistejärjestelmiä.
    Pikkuvirheestä ei kohtuuttomia seurauksia, mutta jos ajotapa/taidot ei riitä kokonaisuutena niin saadaan kuski pois liikenteestä.
    Tulisi mahdolliseksi puuttua myös hidasteluun ja muuhun härväämiseen. Ei rahastusmielessä vaan myös opastavasti.

    Valistuksella ja kampanjoilla saataisiin jaettua tietoisuutta joustavammasta ajamisesta, ryhmittymisestä ja liikennevaloista lähtemisestä myös suurelle massalle joka on saanut korttinsa joskus puoli vuosisataa sitten.

    Pelkkä sujuvuuden ja turvallisuuden lisääminen ei vaan lisää sakkotuloja eikä istu valittuun valvontakamerastrategiaan.
  8. #38

    Tunnus suljettu
    Liittyi Jul 2010
    Junttilan mutka
    Lainaa (pecha @ Kesä. 11 2011,17:29) kirjoitti
    Ongelmana on vain tietysti - kuten ns. kädettömien ryhmänkin osalta - se, että miten tällaiset pystytään poimimaan tienkäyttäjien joukosta, ja kuka sen valinnan oikein tekee. Tehdäänkös se kenties jonkin yksittäisen rikkeen tai havainnon perusteella (aika rankka rangaistus, peruuttaa ajolupa kokonaan!)
    Autokoulun alussa heti testit. Testausmenetelmät kyllä keksitään. Jos ei testejä läpäise ja on riippumattoman testaajan mielestä "vaikea tapaus" niin voi lopettaa autokoulun heti testien jälkeen mahdollisimman pienellä kustannuksella maksamatta tuhansia koko autokoulusta.

    Ajoluvan jo omaavien joukosta kolme kolaria vuodessa ja testiin arvioitavaksi ja mahdollinen ajoluvan peruuttaminen testin tuloksen mukaan.

    Jos ei aseenkantoluvan hommaaminen ole enää mikään itsestäänselvyys niin miksi ajoluvan pitäisi olla?
    So What!
  9. #39
  10. #40
    Aivan helvetin tarkkana pitää olla, pari päivää sitten meinasi yksi timpurimallin Lada teilata miut, seuraavassa valoristeyksessä hieman Suomensin...

    Unohtakaa liikennesäänöt ja käyttäkää silmiä, ei se juriidinen oikeassa oleminen herätä henkiin, oli vaikka ja mitä.

    Mieluummin yritän ennakoida ja olla varovainen, se lienee paras henkivakuutus.
    No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
    XX
  11. #41
    Olen mielenkiinnolla lukenut onnettomuusraportteja ja mietin olisiko niin, että lautakunnan suositukset liittyvät aina johonkin konkreettiseen, kuten liittymän muutokseen, itse ajatteleviin turvalaitteisiin yms.

    Valistus lienee helpoin keino, mutta samalla epävarmin? Kuljettajan pitäisi ottaa valistuksessa opittu keino käyttöön, ja tietää kuinka keinoa käytetään. Tuntuu siltä, että harkitaan varmoja keinoja estää onnettomuuksia, kuten juuri tommosella liittymän muutoksella. Pyritään pakottamaan kuljettaja toimimaan tietyllä tavalla tietyssä paikassa????
  12. #42
  13. #43
    Lainaa Adve kirjoitti Katso viesti
    Ja onnettomustutkismuslautakunnan palkka maksaa vakutusyhtiöt,eli ..............
    No ei nyt sentään, nuo on ihan lailla säädettyjä asioita Turvallisuustutkintalaissa, Oikeusministeriö hoitaa kyllä palkkioiden maksut lainsäädännön nojalla.
    Aika monessa olen ollut mukana, ja koskaan ei ole mikään vakuutusyhtiö mitään minulle korvannut, Oikeusministeriö on hoitanut viulut.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  14.  
  15. #44
    Annettu Helsingissä 19 päivänä tammikuuta 2001

    Laki
    tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta

    3 §
    Tutkinnan organisaatio
    Tässä laissa tarkoitettua tutkintaa varten on liikenne- ja viestintäministeriön asettama liikenneonnettomuuksien tutkinnan neuvottelukunta sekä tarvittava määrä tutkijalautakuntia.

    Liikennevakuutuskeskus huolehtii liikenneonnettomuuksien tutkinnan ylläpitämisestä, yleisestä järjestämisestä, suunnittelusta ja koulutuksesta siten kuin valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään.

    Neuvottelukunta ja tutkijalautakunnat toimivat Liikennevakuutuskeskuksen yhteydessä.


    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2001/20010024
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12