Otsikon mukainen pyörä, ongelmana satunnainen sähköjen häviäminen.
Eilen viimeksi ajoin espoosta keravalle jossa pyörä puoleksi tunniksi parkkiin. Kun käänsin virrat uudestaan päälle pyörä käytti kaikki sähköt poissa, nollasi kellon ja tripparin. Sen jälkeen ei riittänyt virta starttaamiseen.
Akku irti ja kotiin, mittauksessa 12,6v napojen välillä.
Akku tunniksi laturiin ja takaisin kiinni pyörään joka starttasikin normaalisti.
Pyörä on nyt tehnyt tätä muutaman kerran, vanhalla ja uudella akulla.
Viime kesänä kävi pari kertaa niin että sähköt hävisivät kesken ryömintävauhtisen u-käännöksen ja pyörä sammui siihen. Ekalla kerralla nutulleen, toisella sain pyörän pidettyä pystyssä...
Ideoita asian suhteen?
Lataussäädin tuskin koska ongelma on vain satunnainen, pyörä saattaa toimia viikkojakin normaalisti. Akku tuskin koska pyörä kestää seisottaa parikin viikkoa ja starttaa normaalisti.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Mulla oli taannoisessa Fasussa vastaava ongelma, eli totaalinen virtojen katoaminen, pienellä odottelulla tuli sitten takaisin.
Muistaakseni vika oli tuossa maadoitus piuhassa, joko se oli hämärästi viallinen tai sitten runkoon tuleva puoli ei vain saanut kunnolla kontaktia.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Katso ensin akun maadoituskaapelien liitokset etteivät ole hapettuneet.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Joo. Sijoita uuteen jännitteensäätäjään. Todennäinen voitto. Omakohtasia kokemuksia.
Tarkista myös kaikki liitokset laturin ja akun väliltä, kuten myös pääsulakkeen pohja.
Ja jos kerran mittari löytyy, niin mittaa latausjännite myös kierroksilla.
Honda CB600F Hornet
Pyörä seissyt nyt viikon, akun jännite 12,97v
Virrankulutus alle 10mA kun avaimet poissa.
Akku siis kunnossa eikä pitäisi hukata virtaa mihinkään.
Latausjännite tyhjäkäynnillä 12,7v
Latausjännite kierroksilla 14,47-14,5v, mitattu 2-8krpm
Ei siis viittaisi jännitteensäätäjään?
Kaikki sulakkeet kunnossa eikä hapettumia näy.
Maadoitusjohdossa ei silmämääräisesti hapettumaa.
Nyt sitten kokeiltuna kaikki sähköliitännät auki, putsaus ja crc-käsittely, tiedottelen kuinka käy.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Kerran törmäsin vastaavaan, virrat katkesi käännettäessä aina sillointällöin, kyseessä oli kuitenkin FJR Yammu, johtosarja oli hiertynyt puhki emäputken läheltä ja maadoitti sattumanvaraisesti runkoon (stongaa käännettäessä) jolloin virrat hävisivät, tarkasta siis johtosarja niistä kohdista joissa se on runkoa vasten.
Älä korjaa ehjää....
Kyseisen pyörän tyyppivika on jännitteensäädin, joka kuumenee. Tämä koskee vuosimalleja 98 ja 99. Vuodelle 2000 säädin muutettiin (parempi jäähdytys). Minulla (-99 malli) ongelma ilmeni pidemmällä matkalla. Pitkä matka ja varsinkin kuuma ilma, sen jälkeinen pysähdys. Tauon jälkeen akku tyhjä. Eli kuumana latausjännite liian alhainen. Tosin säädin toimi kymmenkunta vuotta ennen kuin alkoi temppuilla. Tilasin uuden säätimen Englannista muistaakseni David Silversteiniltä. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.
tab, onko vika jo löytynyt?
Kaverin -99 VFR:ssä täysin samat ongelmat. Joskus voi toimia useita viikkoja mutta satunnaisesti hukkaa kaikki virrat.
Kaapeleilla ja työntämällä lähtee käyntiin laakista. Jännitteensäädin uusittu viime kesänä ja akku on uusi.![]()
Ei ole löytynyt, muutama päivä sitten hukkasi taas kaikki virrat. Kävin hakemassa uuden jännitteensäätimen ja ajattelin kokeilla auttaako ongelmaan. Ellei, niin pohdinta jatkuu.(Mikko76 @ Heinä. 12 2011,18:56) kirjoitti
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Tullaas itekkin tähän keskusteluun ton Mikon mainitseman vfr.n omistajana.On kyl tosiaan mystinen vika,eli tab tai joku muu,jos keksii vian syyllisen,ni kertokaa ihmeessä..Perin turhauttavaa,ku taistellu ton vian kanssa jo viime ajokaudesta lähtien...Tänäkin vuonna hyvin on pelannu,kunnes...
...Jännitteensäädin tosiaan vaihdettu,akku uusi,johtoja käyty läpi,mut ei ni ei...pelaa,ei pelaa,pelaa...
![]()