Honda cbr1000f -91. Etupään stefan vaihto. Onko paha rasti,paljonko pitää purkaa? Lähteekö alaputki irti kun avaa ruuvin alhaalta?
Etupyörä pois, lokasuoja pois, jarru irti, liukuputket t-kappaleista irti, liukuputken pohjapultti auki alaputkesta, liukuputken korkki auki (voipi potkasta koska sisällä on vieteri piukeena), pölysuojat irti, lukkorengas pois ja stefa pois liukuputken kanssa. Putsaa kaikki hyvin ennen kokoonlaittoa..
Tää oli tämmönen suuripiirteinen pikaselvitys ja yleensä tuon ikäisessä fillarissa ei aina lähde noi ruuvit auki niinku ameriikan chopperissa. Mut tee ajatuksen kanssa..
Tyyli ennen tarkoitusta.
Hankalin homma ittelle oli keularempassa uusien stefojen laitto, naputtelin varovaisesti tuurnalla ja vasaralla ympäri.. tuntu että saa käyttää enempi voimaa sellaisen muoviosan lyömiseen mikä tuntui mukavalta, ja stefa mielellään olisi mennyt koko ajan "vinoon", eli toinen puoli syvemmälle kun toinen. Tossa hommassa olisi hyvä olla joku liukuputkeen sopiva "putkenpätkä" millä olisi voinut lyödä stefa tasaisesti paikalleen. Mutta meni noinkin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vanha stefa putkenpätkän korvikkeena helpottaa hommaa kummasti, eikä tule turhaan särettyä sitä uuttakin(shyhander @ Kesä. 07 2011,18:06) kirjoitti
![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ja jostain syystä se vanha stefa on mennyt rikki, joten pidä siitä huoli että katot tarkasti läpi ne liukuputket. Koska niissä on yleensä joku kiveniskeymä joka sen stefan on rikkonut.
Kun löytyy niin sitten vaan viilalla iomaan pykälää pois, ja putki kyllä kestää kunhan nyt ei koko iltaa samaa paikkaa hinkkaa![]()
Yamaha MT-09 -14
Ja laita uudet öljyt
Ja millilleen oikea määrä.
Ja pidä nenästä kiinni, jos on öljyt ollut keulassa talvisodasta asti.
Jos meinaa stefa olla kireässä, vedä liukuputki t-palaan kiinni ja käytä alaosaa liukuvasarana, lähtee jos ei ole holkit jumissa.
KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90
Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
niin ja melkein kannattaa samalla vaihtaa liukuholkit ja pölysuojat.ei pitäs kuitenkaan niin kalliita olla.
YZF1000R
Moi!
Homma hoidettu. Kesti 2 tuntia,erittäin helppoa. Kiitti kaikille vastaajille. Ei muuta ku ajoa taas.
Tähän vinkkinä, USD keulan omistajat ovat hieman alakynnessä näiden stefojen kanssa, ihan per*eestä vaihtaa stefoja ilman jousipuristinta ym, joten kannattaa kokeilla seuraavanlaista nopeaa kikkaa joka _useinmiten_ auttaa vuotavaan stefaan:
1: Paina pölysuoja pois edestä
2: Pyyhi ja kuivaa puhtaaksi pumpun pinta esim rätillä ja vaikka fairyllä
3: Leikkaa ison "koukun" muotoinen pala esim filminauhaa tai jotain ohutta muovia esim rekisteriotteen muovitaskusta, kääri tämä nauha tiukasti pumpun ympärille ja luisuta se stefan ja pumpun väliin, pyöräytä kierros ympäri ikäänkuin kiilaten sillä koukulla töhnää pois stefan ja pumpun välistä
4: Toista kohta 2 ja 3 niin monta kertaa kuin huvittaa
5: Pumppaa pumppuja edestakas, putsaile töhnää mitä pumppuun jää, muutaman kerran jälkeen pintaan ei pitäisi jäädä mitään jälkiä, ei öljykerrosta eikä raitaa.
6: Hämmästele mitkä tämä on mahdollista.
Idean sain tästä kaupallisesta muovinpalasesta : http://www.youtube.com/watch?v=USac5G4SI-U
Noita saa stormilta 5 eurolla jos ei jaksa itse leikellä.
Otti keula hieman osumaa vauhdilla kunnon töyssystä ja alkoi ruutata toisen puolen stefa reilusti ölppää aina kun pumppasi. Ei ruuttaa enään, uskomatonta
Ja sitten seuraava vaihe, osaako joku kertoa pystyykö USD keulaan lisäämään/tarkistamaan öljyn pinnan siihen tarkoitetulla työkalulla (http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikk...oljytyokalu-2/) poistamatta pumppuja? Jostain löysin ohjeen että löysätään yläkolmion pultit ja avataan korkki, ja sitten työkalulla vaan tarkistetaan pinnan taso ja korjataan tarvittaessa..?
Viimeksi muokannut: Grodin; 24.04.2012 klo 09:36.
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Itse en tiedä, minkä vuoksi oman VFR:ni toinen stefa alkoi vuotamaan pari viikkoa sitten, mutta jostain bongasin saman kikan ja päätin kokeilla. Hitto vieköön, se tosiaan toimi ja vuotaminen lakkasi saman tien.
Piti tosin pumppu irroittaa, koska ei ollut tarpeeksi tilaa edes sen pölysuojan irroittamiseksi, mutta silti: tein itse ja säästin![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Kympillä sama biltsukasta:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...mittari-82399/
Purkamiseen tarvit jonkun puristustyökalun, esim joku tommonen:
http://www.ebay.com/itm/Fork-spring-...sories&vxp=mtr
/ Tee ite (putkenpätkä, reiät, kierteet, tapit).
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Stefat ja öljyt vaihdettu usd keulaan. Nyt kasauksen ja pienen koeajon jälkeen tulos = tanko on hiukan vinossa?![]()
Jompikumpi kolmioista jäänyt vinoon asentaessa...
Gsf1200 Bandit
Positiivisuus on Perseestä.
Tuskin tarttee noin paljon värkätä.
Jos ei oo kauheesti vinossa niin löysää yläkolmio putket/kahvat ja ohjausakseli. - kiristä uudelleen momentteihin. Sit akselin lukituspultit löysälle - pumppaa keulaa ja kiristä lukitukset- putken alapäät asettuu paikalleen eikä kanita joustossa.
Jos on kovasti vinossa niin alakolmiota ja renkaan akselin lukituspultteja voi löysätä myös yläkolmion kaveriksi ja kiristää alakolmiot, sit yläkolmio/kahvat. keulan pumppaus ja lukitukset kiinni - pitäis asettua kohilleen.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tänään huomasin vasemman etupumpun kusevan ölppää. Hieman masennuttuani selasin nettiä ja törmäsin vinkkiisi. Tein kaupallisen version kaltaisen muovilipareen kovasta muovista joka oli jostain pakkauksesta peräisin. Pyöräytin ensin noin puolet pumpun ja stefan välistä jonka jälkeen näin jo muovilipareen "koukussa" pienen mustan pallon (likaa). Sitten pumppailin jarrua vasten voimakkaasti ja pyyhin putkea kuivaksi, muutaman kerran työvaiheet toistettuani huomasin putken pysyvän kuivana!!
Huomenissa täytyy tehdä lenkki ja tarkkailla pysyykö oljyt sisällä, jos tilanne korjaantui näin helpolla saa kyllä olla tyytyväinen.
Tähän aikaan vuodesta mp huollot saattaa olla jonkunverran kiireisiä ja ei toki ilmaisiakaan moiset remontit ole.
Kiitoksia vinkistä!
Onko muilla hyviä kokemuksia tämmöisesta pika korjauksesta?
FZ1-N
Laittaisin tämmöiset pikakorjaukset sarjaan PikkuMatin autosta on kummi puhjennut jne.
Etupään eheys ja toimivuus on niin oleellinen osa ajo-ominaisuuksia että siinä ei kannata mitään purkkakorjauksia tehdä. Mistä tiedät paljonko sitä öljyä on sieltä vuotanut ja tiedätkö koska ne on viimeksi vaihdettu?
Vähintään kahden vuoden välein keulaöljyjen vaihto ja stefat vaihdetaan jos ne vuotaa.
Stefat maksaa parikymppiä ja öljyt saman verran ja vaihto on helpompaa kuin heinänteko.
Sitä itsekin mietin että onko paljon öljyä karannut... Uskoakseni ei paljoa..
Tosin eilen pienelle lenkille lähtiessä ei vielä vuotanut ja tänään vuoti enkä usko että valuisi seistessä... Stefat lähtee ilman muuta tilaukseen, mutta jos kaikki toimii ongelmitta, keula tuntuu hyvältä ja pitää mehut sisässään niin saa kyllä odottaa talvea/parempaa hetkeä työrintamalla.
Ja palatakseni "purkkakorjauksiin" niin tässähän ei kuitenkaan tukita vaurioituneeen tiivisteen vuotoa vaan pyritään poistamaan se tiivistettä "auki" puristava kivi/muu lika...
FZ1-N
Kyllä minä laskisin SealMaten hienojen keksintöjen joukkoon. Motocross miehet lienee ensimmäisiä käyttäjiä ja siellähän iskarit on eri kaliiberia ja tosi lujilla. Itse näin eka kerran YouTubesta tämän "ihmeräpeltimen" käytön ja ostin sen. SE TOIMII! Öljynmäärät osaa jokainen tarkistaa piiput paikallaankin normi-iskarista.Reissukäytössä saattaa pelastaa turhanpäiväseltä remontilta.
2019 Honda Goldwing "isolohko" Bagger
EX: 2011 BMW K 1600 GT
EX: 2002 Honda GL 1800 Goldwing
EX: 1998 Honda cbr 1100xx
EX: 2001 Honda nsr 125r
Stefojen vaihto pitäisi suorittaa USD keulalle service manualin ja youtuben avustuksella.
Mutta! Mitäs öljyä sinne laitetaan tilalle?! Rupesin lueskelemaan niin ohejissa sanotaan että Yamahan omaa 01 öljyä, mutta ajattelin että josko motonetin hyllyiltä käyn öljyni hakemassa.
Lueskeliln tätä ja rupesin miettimään että kannattaako viskositeetti indexin olla pieni vai suuri näin suomen suveen? Lämpötila vaihtelua on kumminkin jonkun verran.
Kun en vanhan öljyn merkkiä ja laatua tiedä niin saako putket puhtaaksi jollai aineella vai pitääkö vain valutella puhtaaksi?
Jep, muutaman keularempan tehneenä tosin ihmetyttää miksi jengi haluaa ton alapään avata? Buellin keulan kanssa koitin ottaa alapäätä auki, ja hermothan siinä meni kun sisukset pyöri kokoajan mukana. Kätevämmin se onnistu kun otti yläkorkin auki niin että liukuputki pääsi putoamaan alas, senjälkeen painoi jousen kasaan ja irrotti sen yläkorkin sisuksista. Sitten vaan lukkorengas pois pölytiivisteen alta, ja sisäputkea liukuvasarana käyttäen vanha stefa ja sisäputki pihalle. Uudet liukuholkit + stefat, jousi kasaan, korkki kiinni sisuksiin. Oikea määrä öljyä ja korkki kiinni.
Aikaa tohon ei paljoa yli tuntia saa hukattua. Eniten tuntu menevän aikaa kun visioi miten sen mopon saa pysymään pystyssä![]()
RC8
Suzukin fork oil L01:n korviikkeena olen käyttänyt Motulin 5W öljyä ja ihan hyvältä tuntuu.
Pesun olen tehnyt samaisella mömmöllä koska sitä joutuu aina ostamaan pari purkkia kun sitä putkiin menee vähän toista litraa.
Ja ne pölysuojat kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla koska huonot pölysuojat vetää kaiken paskan pölysuojan ja stefan väliin: Öljyinen hiekkapöly coctail tuhoaa äkkiä ne uudetkin stefat, eikä siitä oikein liukuputketkaan hyvää tykkää.
Murjaanien kuningas!