Apuja valintaan. Olen pähkäillyt jonkin aikaa uuden kypärän hankkimista. Mikä olisi paras hankinta laadullisesti suhteessa hintaan olettaen, että kaikki ovat hyviä istuvuudeltaan?
X-lite oli joskus, mutta tuntui meluisalta. Uudemmista malleista ei ole tietoa.
Shoein katukypäristä ei ole paljoakaan kokemuksia. Mikä on Shoien "paras" malli? Mitä eroa on Viperilla, XR-1100:lla jne? Onko mitään oleellista, muuta kuin hinta ja värit? Onko HJC 10 kilpailukykyinen edellisiin verrattuna? Paperilla vaikuttaisi olevan, mutta entä käytännössä? *![]()
FZ1-S Varsinainen Suomi
X-liten 802 on käsitykseni mukaan täysin ratakäyttöön suunnattu kypärä, joten melutkin varmasti ovat sen mukaiset.
Itsellä käytössä 801rr muistaakseni ja tälläkään ei tulis mieleenkään ajaa viittä kilsaa pidempää matkaa ilman korvatulppia. Tosin, varmaan kypärää ei ole vielä tehtykään missä en tulppia käyttäisi (schubertit kokeilematta tosin).
<p>FZ1-N -08</p><p><strike>Z750 -05</strike></p>
http://www.webbikeworld.com/ Tuosta osoitteesta löytyy tosi kattavia arvosteluja kaiken näköisistä varusteista. myös noista kypäristä. Myös melutasoa ovat mitanneet joistain kypäristä.
Aivan mainio sivu, joskin monesti lukee arvosteluja tavarasta jota ei suomessa pahemmin hyllystä löydy.
Suzuki DL1000 V-Strom
Täytyypä lukea, mitä sivustolla sanotaan. Vaikuttaa hyvältä.
Melutaso tosiaan riippuu monesta asiasta, mutta kunhan en tieten tahtoen valitsisi meluisinta, vaikka tulppia käytänkin aina ajossa *. Mielestäni niin hiljaista kypärää ei olekaan, etteikö kuulo siitä kärsisi. (No, Schubertti ei sovi minullekaan, joten se jääköön arvostelun ulkopuolelle.)
FZ1-S Varsinainen Suomi
Tuolta sivustolta puuttuu nopeasti katsottuna juuri nuo uudemmat mallit. Sharkin malleja taas on testattu enemmän.
FZ1-S Varsinainen Suomi
Tuossa alempana olevassa kypärä marinaa-ketjussa on juttua ainakin HJC:stä. Sekin on aika kisakäyttöön/urheilulliseen ajoon tehty, mm. tuuletus pelaa parhaiten kun vetää napa tankissa ja otsa edellä. Mutta on hintaisekseen hyvä kypärä ja kevyt pitää päässä. Itse toivoisin parempaa suun alueen tuuletusta normaali ajossa.
Kyllä tuo RPHA-10 on ehdottamasti hintansa väärti!
Kokeilin ja omassa päässä ei ole parempaa kypärää käynyt.
Ja voin kertoa että joitakin satoja olen kokeillut (työn puoleasta "joutunut" kokeilemaan).
Mutta jokainen menee sen mukaan, mikä omaan päähän parhaalle tuntuu!
"If speed kills, I'm a dead man"
HJC tuntui tosiaan yllättävän mukavalta ja eritoten kevyeltä kokeiltaessa. Vielä kun saisi testata koeajossa.. Myös X-liten paksut sisäpehmusteet tuntuivat toimivan. Leukaosa vain oli hyvin ahdas verrattuna muihin merkkeihin.
Jos Tunder kaipaa lisää happea, niin suosittelen Hornet DS:ää.
Ilma kiertää niin, että vilu tulee viileällä kelillä. Siksi etsinkin toista perinteisempää kypärää vaihtoehdoksi.
(HoRNet korjattu *)
FZ1-S Varsinainen Suomi
Paksuissa pehmusteissa on se huono puoli, että antavat enemmän myöden käytön myötä. Kannattaa tuota koe-ajon mahdollisuutta tiedustella paikalliselta kauppiaalta. Vai meinasitko netistä tilailla?(Yuko @ Kesä. 07 2011,12:14) kirjoitti
"If speed kills, I'm a dead man"
Harvat antavat kypäriä koeajoon, jos ei ole kuin uusia yksilöitä. Mielellään ostaisin suoraan Suomesta, mutta nettihinnat ovat niin paljon halvempia, että houkutus on suuri. Ulkomailla myös värivalikoima on usein laajempi ja hintaerokin voi olla jopa 150-200€ luokkaa *. Parin kympin takia en ulkomailta tilailisi, jos palvelu liikkeessä pelaa ja löytyy mitä etsin.
FZ1-S Varsinainen Suomi
En ole vaihtamassa, on se R-PHA10 sen verran hyvä. Ajan tuon loppuun sen 4-5 vuotta ja sitten mietitään uutta, jolloin on jo taas hyviä uutuuksia tullut.(Yuko @ Kesä. 07 2011,12:14) kirjoitti
ps. kahdella ärrällä
ps2: noista hinnoista. Ostin omani tämän vuoden MP-messuilta Allrightin kautta. Heillä oli silloin tosin kampanjahinta. Oli halvempi kuin Saksan nettikaupoissa, jotkut brittipuodit pääsi samaan, mutta ei jaksanut alkaa säätämään sieltä. Kyselin myös paikallisista liikkeistä Saksassa ja eivät myyneet niin halvalla kuin Allright (ja lisäksi saatavuus oli huono).
Shoein paras/kallein malli taitaa olla X-Spirit II. Hintaa lukuun ottamatta todella houkutteleva kypärä. XR-1100 on yksi pykälä alemmas, lähemmäs touring-kypäriä. Itselläni alunperin oli tarkoituksena hankkia juuri tuo XR-1100, mutta hinnan ja ominaisuuksien vertailun jälkeen päädyin hankkimaan HJC R-PHA 10:n.
Mielestäni se on tällä hetkellä yksi parhaista kypäristä hinta/laatu-suhteeltaan. Omastani maksoin vähän reilut 300€. XR-1100 maksaa melkein tuplat, eikä juurikaan tarjoa mitään vastinetta lisäeuroille.
R-PHA 10 on, kuten mainittua, erittäin mukava päässä ja todella kevyt. Melunvaimennus ei ole parhaasta päästä ja tykkään pitää ajaessa korvatulppia. Mutta niin se tuppaa menemään tuollaisissa "kisamallisissa" kypärissä. Ilmastointinnista en osaa sanoa kovinkaan paljoa, itse pidän siitä ettei kypärässä käy niin kova ilmavirta. Varustelu kypärän mukava on melko kattava, eikä lisävarusteet maksa paljoa.
Ducati 848 '10
Netistä tilaamalla(Lidsdirect) HJC:n saisi alle 300€ Atlan -värityksellä. Ei paha. Ben Spies -väritys reilu 300€. Suomessa halvin taitaa olla n.360€ paikkeilla ja jälkimmäisellä värityksellä n. 400.
Jerez MC-1:stä en ole Suomesta vielä bongannut.
Ehkä X-lite saa jäädä odottamaan, vaikka "halvalla" löytyis.
HJC johtaa, Shoei on arvoitus, mutta harkintaan XR-1100 riippuen miten sopii.
FZ1-S Varsinainen Suomi
Täsmennetään vielä sen verran, että tuo XR-1100 on kuulema myös aivan loistava potta. Pari sen omistavaa kaveria ovat kyllä kehuneet. Itselläni se painoi hieman päälaelta, mutta istuvuus on aina tietysti yksilöllistä. Hinta noissa Shoein tuotteissa on ainakin minulle se miinuspuoli. Grafiikoiltaan Shoei on kyllä ehdottomasti paras. HJC:lläkin on ihan ok värityksiä, itselläni on Club MC5 valkoisena. Kultaisen peilivisiirin kanssa aika hieno ilmestys.
Itse painottaisin kypärän valinnassa istuvuutta, mutta jos kerran kaikki on hyviä niin lompakon mukaan joko HJC tai Shoei![]()
Ducati 848 '10
Mä "hairahdin" HJC:hen pariks viikoks tossa kevään korvilla ja palasin takas Shoei XR-1100:een ja möin HJC:n. Molemmat istu päähän ku nenu, mutta se syy miksi palasin Shoeihin oli se että mulla HJC piti huomattavan paljon enemmän melua kuin XR-1100. Mutta kaippa se riippuu pyörästä ja kuskin pituudesta miten se möly tulee. Oikeeta vastausta ei kai oo, sen tietää vaan koklaamalla...
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
Harrastuksen aloittamisen myötä vietin tämän päivän mp-liikkeissä kierrellen ja kamoja keräillen. Kypäriä tuli testattua eri malleja merkeiltä HJC, Arai, Shoei, AGV, KCB, Marushin, jne. ja näistä Shoei:n ja HJC:n kypärät istui omaan paukapäähän parhaiten. Halvempi hinta, pitkä takuu ja hyvät varusteet kallistivat vaa'an helposti R-PHA 10:n kannalle ja semmoinen jäi käteen ~340euron hintaan (mustana). Käyttökokemuksia ei istuvuuden lisäksi ole, mutta tosiaan kuten monet muutkin ovat sanoneet, istuu hyvin ja tuntuu todella mukavalta päässä. Myös emännän klopoon ko. malli passasi todella hyvin, joskin tämä päätyi lopulta toiseen merkkiin muista syistä.
Panigale 1199, 600RR
Mites tuossa HJC:n kypärässä pelittää sateella noi takaventtiilit, jotka sojottaa taivasta kohti... tuleeko vesi sisään?
Itse voin suositella x-liten x-802.
buell xb12s -> ktm superduke
Ei tule ajossa. En tiedä sitten jos ukkoskuurossa seisoo liikennevaloissa.(wheel @ Heinä. 16 2011,10:12) kirjoitti
Enemmän tulee vettä noista otsan päällä olevista tuuletusaukoista. Mutta ne saa kätevästi kiinni joten no problem.
Ite katellu kutakuinkin samoja malleja, mutta pää on nyt kääntymässä Shoein Qwestiin. HJC:n kohdalla itseäni rupesi hieman mietityttämään sen todella huono tulos SHARP:n "sivutörmäys" testissä:
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/hjc-r-pha-10
SHARP:a on kyllä paljon kritisoitu netissä, mutta silti... *![]()
Nopeat syövät hitaat. Tilasin R-PHA 10:n täältä, maksaa lähetyskuluineen pikkasen päälle 200 euroa.
Vielä näyttäis olevan mustia ja valkosia joitain kokoja jäljellä. Nyt ainakin ilman ajokokemusta voin vaan suositella tota kypärää! Katsotaan sitten kevään puolella onko mitään valitettavaa.
HJC R-PHA 10 Clearance
Katselin pottaa tuolta Saksan maalta ja postikuluineen olisi ~240€ saanut. Tuolta Lidsdirect:stä päivän kurssilla tosiaan kahta väriä (likkö viime kauden, noh aivan se ja sama) 209€ postikuluineen. Kuulosti sen verran huokealle jo että täytyi kanssa laittaa tulemaan kun kypärän uusiminne keväällä edessä kuitenkin. Motorradin testissähän tämä HJC:n malli pesi muut kirkkaasti. Kuinka pitkään Maccella meni postimatkaan?
GiXXeristi jo vuodesta 2010..
Millaiseen kalloon HJC:t istuvat parhaiten? Itselläni on ovaali(hko) pää ja tähän mennessä Shoeilta on aina löytynyt parhaiten istuva malli (Raid, Z-one, XR-1100). Myös AGV:n T2 istuu melkein yhtä hyvin. Toisaalta AGV:n vanhemmissa ja Arain kypärissä ottaa leuka ja klyyvari kiinni "leukasuojaan".
K: Miten HJC 10 vertautuu edellä mainittuihin?
Tilasin myös tuolta LidsDirectiltä R-PHA 10:n ja matka kesti tasan viikon. Meinas jo alkaa hermostuttamaan, kun Parcelforcen sivuilla ei näkynyt mitään statuspäivityksiä. Ehdin jo laittaa aiheesta kyselynkin myyjälle toissapäivänä, mutta töistä palatessa olikin iloinen yllätys kotona odottamassa. Kolmas HJC tähän päähän, ja todella hyvältä vaikuttaa ainakin näin ajamatta.
Aprilia Tuono '05
GSX-R 1000 K1
Honda CB750 Nighthawk '93
Suzuki GS125 '87
PV50 '85
Suzuki B-King (white edition)
exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
Osaisiko joku vastata seuraavaan kysymykseen. Minulla on menossa tällä hetkellä jo kolmas HJC:n kypärä, ja aina minun kokoni on ollut L (59-60). Tämä koko on sopinut päähäni todella hyvin. Nyt olen harkinnut ostavani netin kautta R-PHA:n, mutta nettisivujen mukaan L koko onkin nyt 58-59. Eli onko tuo R-PHA:n L koko oikeasti pienempi kuin esim FG-15 tai FG-14:n L-koko?
Jos oikein ymmärsin, niin L=58-59cm oli siis ilmoitettu koko tätä kypärää myyvän kaupan nettisivulla? Pikaisen haun perusteella tuo vaikuttaa virheeltä. Sekä HJC:n oma taulukko että muutama tsekkaamani kauppa ilmoittaa L=59-60cm.
Esim tuolla L=58-59:
http://www.hjc-europe.eu/en/hjc/helm...pha10/replica/
Muiden kohdalla samoilla sivuilla L tarkoittaa 59-60. Eli lähinnä kysymys oli, että onko tuo HJC:n nettisivujen koko virheellinen ja R-PHA:ssakin koot menee samalla lailla kuin muissakin malleissa?
Omassa R-PHA:ssa lukee takana L59. Aiempi HJC-potta oli muistaakseni pykälää isompi (60-62) ja sopivuudeltaan yhtäläinen tuon kanssa.