Joo, siellä ajaakin vain siviilipoliisi viereen ja näyttää keskaria kun ei saanut innostumaan kilvanajoon.(pecha @ Kesä. 06 2011,16:22) kirjoitti
Että niin Ruåttin ihmemaassa.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Tuo on minulle uutta. Siis autoilija voi ohittaa mopon ohituskieltoalueella, vaikka olisi keltainen viiva ja liikennemerkit molemmissa päissä viivaa? Ja normaalilevyinen tie? Ja vastaavasti mopoilija ei saa samalla alueella ohittaa autoa?(3JJ @ Kesä. 08 2011,23:31) kirjoitti
![]()
Jep. Mopon tai kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän voi ohittaa kieltoalueella. Keltaista viivaa ei kuitenkaan saa käsittääkseni ylittää missään tapauksessa. Eli normilevyisellä tiellä onnistunee ehkä toisella moottoripyörällä, autolla voi tulla ahdasta.(Anttoo @ Kesä. 09 2011,08:56) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Mä käytän tätä oikeutta myöskin toisinpäin, eli mp:llä saa ohittaa auton...(3JJ @ Kesä. 09 2011,10:00) kirjoitti
Itse vedän vilkun aina päälle hyvissä ajoin ja kaikki muut temput vasta sen jälkeen.(Anttoo @ Kesä. 07 2011,22:25) kirjoitti
Samaa olen yrittänyt opettaa tyttöystävällenikin, kun hänellä on päässyt vähän unohtumaan tuo liikenteessä ajaminen ja ohitukset, risteykset yms. tuottavat vähän stressiä välillä.
Parempi se on kertoa muille kanssaliikkujille hyvissä ajoin aikeista, jotta osaavat varautua, eikä tarvitse tehdä mitään sirkustemppuja.
Eli omasta mielestäni oikeaoppinen tapa on:
Vilkku - kiihdytys - kaistanvaihto (RIITTÄVÄN KAUKANA ohitettavasta, jotta näet hyvin kauas eteenpäin)
Tällähetkellä ei omaa pyörää
Aiemmin Kawasaki Z750 '08
Niin jooh, mutta sitten pitää ajaa siten, ettei mahdu sitä yrittämään samalla kaistalla. Parempi olisi rajata tuo oikeus koskemaan vain mopoja.(shyhander @ Kesä. 08 2011,19:35) kirjoitti
Jos se sille samalle kaistalle mahtuu. Eli käytännössä moottoripyörän järjellisillä ajolinjoilla normilevyisellä tiellä mahdotonta. Leveäakaistaisella mahdollista.(Anttoo @ Kesä. 09 2011,08:56) kirjoitti
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Ei se aina ole noin helppoa.
Uusin keissi äskettäin Ruotsissa (harvinaista kylläkin siellä): ajelin lähes tyhjällä tiellä 110@90 kun taakse ilmaantui ja 5 m:n päähän liimautui 740:n volvo. Tyhjä suora tie, näytin ohitusmerkkiä ja hidastin, mutta eipä halunnut mennä ohi. Tuli sitten autoja perä edellä vastaan, jotka ohitin rivakasti ja nostin muutamaksi minuutiksi nopeutta parilla-kolmellakympillä. Volvo jäi taakse kun ei uskaltanut mutkissa ohittaa.
Aattelin jo että case closed, mutta mitä vielä: kohta oli taas volvo 5 m:n päässä takarenkaasta. Hidastin taas, alle rajoitusnopeuden, näytin kädellä ja vilkulla että tuosta sopii mennä ohi. Ei syttynyt valo volvokuskin päässä. Vasta kun käännyin kahteen otteeseen pyörän päällä poikittain ja taaksepäin katsoen viisasin kädellä reittiä ohi, alkoi siellä raksuttaa ja ymmärsi mennä ohi. Peukku ylös -merkkiä näytin kiitokseksi esimerkillisestä suorituksesta.
Tuo on totta, ja suhteellisen uutta. Ei oo ollut tänä kesänä yksi eikä kaksi kertaa kun oon kiroillut jonoa; mikä karavaanari siellä taas kihnuttaa 70:ä. Ja kun saa jonon autot ohiteltua, niin eiköhän oo keulilla yksi tai pari MP:tä ajamassa "turvallisesti" alle rajoituksen. Ei noita jononkerääjä-MP:tä ennen oo ollut, ja nyt on jo kiusaksi asti.
Kaikenlaista. Itselle on ajatuksenakin mahdoton että MP:n taakse jonoa keräisin. Enkä kyllä kerää autollakaan.
Oiskohan uusiomotoristit ostaneet 50v tai 60v -lahjaksi itselleen mopon, ja lähteneet harjoittelemaan tielläajoa. Hitaasti, varovaisesti ja turvallisesti.
Kaikilla on nykyään niin kauhea kiire, itse annan suosiolla tilaa jos ei ole itsellä tarvetta kiristää kaasua ja takana olevalla on hirveä hinku ajaa kovempaa. Se ratkeaa helpommin silloin.
Muutaman kerran ohitettu auto, se on halunut estää tälläisen hulikoinnin. Sen jälkeen, kun ohitus on suoritettu turvallisesti, niin se ohitettu rupeaa kaahaa perässä, roikkuu jne.....Kyllä nyky ihmiset on sekasin, mihin jengillä on kiire, toinen on sitten nää kenellä ei ole edes hajua nopeus rajoituksista. Hinataan alinopeutta, veikkaisin että ilman mitään syytä...
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää