Onko mahdollista vaihtaa/vaihdattaa venttiili vanteeseen siten että pyörää ei tarvitsisi irrottaa, onkohan "paha rasti"? Mikähän firma Tampereen seudulla tekisi ko. tempun kohtuullisella korvauksella?
Alkoi ajolenkillä tuntumaan ajo-ominaisuudet aika vaatimattomille. Bensiinijakeluaseman mittari sanoi että painetta oli selkeästi alle 2 baria. Kun aloin täyttämään, alkoi venttiili pihistää juurestaan...
Eipä huvita juurikaan ajella kulkineen ollessa tuossa jamassa, viime kesänä autosta hajosi venttiilin kumiosa ja muut osaset häipyivät ilman kera silmänräpäyksessä...
Ei ole. Venttili vedetään ulkoa sisään = vanne irti ja rengas irti.
Eikö rengasta voi puristaa irti vanteesta ja jotenkin nyppäistä vanhan pois näin syntyneestä raosta, onko tuolloin tilaa tarpeeksi? Tuon uuden kaiketi nyt nyppäisee paikalleen kunhan vaan vanhan saa pois? Kuinka tiukasti moottoripyörän rengas puree vanteen reunoihin kiinni?(998sFE @ Kesä. 05 2011,20:30) kirjoitti
Jos pyörä on aivan pakko irrottaa, niin sitten taitaa samalla venttiilin kanssa vaihtua noin 10 tkm ajettu rengaskin jossa olisi vielä pintaa ollut...
Varmaan se raosta veto jollain gynekologilla onnistuisi sormeilla. Rengas vaan tyypillisesti niin lujassa vanteella etten keksi miten sen paikallaan järkevästi puristaisi. Toki riippuu moposta, mutta aikaa tuskin säästyy.
Kysy joltain tän foorumin TSI miehistä. Mä olen vaihtanut viidesti renkaita omiin mopoihin tällä viikolla, yhden kanssa ei varttia enempää mee. Venttiilin paikalleen vetoon on työkalukin. Itse käytän latanpalaa jossa on 8mm reikä.
Vanha irtoaa helpoiten katkaisemalla vanteen juuresta, rikkihän se on jo valmiiksi...
laita samalla semmonen 90 asteen vena, alumiinihässäkkä. on vähän helpompi laittaa ilmaa renkaaseen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eipäs tullut kuvaa otettua. Vaihdoin itse takarenkaan täyttöventtiilin, kun vanha oli pykinyt juuresta ja ilma karkasi ulos.
Tein 'pihdit', joilla sain toisen puolen vanteen reunaa vasten painettua toiselta puolen sen renkaan sisään. Sen verran painoin, että se venttiili näkyi vanteen urasta. Eikä jäänyt vanhasta venttiilistä kumia renkaan sisään.
Laitoin 90ast venttiilin, joka kiristettiin sieltä renkaan puolelta mutterilla. Nyt on paineen tarkastus helpompaa. Etuseen vaihtuu samanlainen, kun on aika vaihtaa etunen.
Ne 'pihdit' koostui parista laudan kappaleesta, huonekaluputkesta, pultti saranaksi ja sekalaista sepitystä. Sen 'hienotyökalun' purin saman tien, ettei kukaan vaan sellaista kötöstystä näkisi...
Tasapainotusta ei tarvinut tehdä. Naapureiden iloksi keskituella vedin kuutosella noin rajottajalle. Sattui ilmeisesti vanha ja uusi venttiili olemaan saman painoisia, kun ei täristänyt. En suosittele tätä konstia.
Eli onnistuu, kun käyttää mielikuvistusta ja romua, jota sattuu nurkista löytymään. Lycka till!
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
hyvä ettei tipahtanut keskijalalta ton kokeilun aikana.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050