Hidasajossa ja kahdeksikossa ym. harjoitellaan moottoripyörän hallintalaitteiden yhteiskäyttöä, toimivaa ajoasentoa ja katseen käyttöä. Sillä luodaan perusta ihan kaikelle muulle ajamiselle.
Eli se on tosiaan syytä hallita.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jaa, vaikka sulla lukee paikkakuntana Mikkeli, niin epäilen kyllä tuppukylää.(opmdevil @ Kesä. 21 2011,10:12) kirjoitti
Kyllä jumalauta kaupungissa hidasajon taidosta on hyötyä, ainakin täällä missä ruuhkaa piisaa.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Hidasajo, kuten muutama muukin asia on niitä alkeita ja perusjuttuja *jotka kaikkien tulee hallita.(kane80 @ Kesä. 21 2011,12:53) kirjoitti
En kehtaisi pyörän selkään nousta, jos jalat maassa pitäisi ruuhkassa ja huoltiksen pihassa haparoida.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No, minun mielestäni *Chevrolet Aveo on vaikeampi ajettava kuin Ferrari F430. Teho ei meinaa riittää ohituksiin, jousitus on kuin pomppulinna ja jarrutkin aivan hanurista. Tiedä sitten kumpaa noista aloittelijalle suosittelisi.(Staga @ Kesä. 20 2011,21:17) kirjoitti
Sä et ny Staga tunnu käsittävän, että tässä puhutaan ihmisistä jotka lähtee ensimmäistä kertaa (luvallisesti ainakaan) moottorikäyttöisellä vehkeellä liikenteeseen. Ja siihen hommaan ainakin mun mielestä 50cc skode on parempi vaihtoehto kuin K1200rs. Sitähän kukaan ei ole kiistänyt, etteikö niiden ajo-ominaisuudet olis aivan perseestä.
ei kannata lopettaa...jos jokin tuntuu vaikealta niin siirrtyy vain pykälää etiäpäin..esim hajapusi onkin jo simppeli ajettava..vieläku sais pysyyn lapasessa.(3JJ @ Kesä. 20 2011,15:51) kirjoitti
noin pelkistäen...jos kävely tuottaa vaikeuksia..kandeekoo yrittää juoksemista?
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Pitäskö munki osallistua tähän..
Tommosella skootterilla on ihan naurettavan helppoa ajaa. Jos osaa polkupyörällä ajaa niin tolla ajaminen on ihan samanlaista.
jarrut on vaan toisinpäin ku fillarissa.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
No ei ihan niinkään, PoS:in viestissä taivasteltiin ajonopettajien kommenttia heille oudosta ajopelistä.(Ratt @ Kesä. 21 2011,14:56) kirjoitti
Kiva kuitenkin että kommentoit vaikka se hiukka vituiksi menikin, luetun ymmärtämistä kannattaa ehkä hiukka treenata vastaisen varalle![]()
Dirty Nasty Furriner
Molempia ajaneena olen sitä mieltä, että skootteri on melko lailla erilainen peli. Merkittävin yhteneväisyys on se, että jalat pitää muistaa laittaa maahan pysähtyessä. Muuten sitten eroina ovat hallintalaitteiden sijainti, variaattoriveto + kytkimettömyys, pienet pyörät (eli olemattomat hyrrävoimat), rimpula rakenne...(PoS @ Kesä. 04 2011,09:18) kirjoitti
Kyllä nuoret maan... ei kun pyöräteiden sankarit noilla oppivat kaahaamaan hyvin, mutta kyllä sitä opetustakin kaivataan.
Pakollisessa opetuksessa lienee kyse siitä, että tytöt tarvitsevat käsittelyopetusta ja pojat asennekasvatusta.
Mopoilijat (ja niitä mopoja virittävät isät) saavat syyttää itseään tästä muutoksesta.
* If it ain't broken, fix it until it is!
Ducati Club Finland ry:n kouluttaja
Liikenneopettaja, mp-kouluttaja
Ducatisti aina ja...
Jokainen, joka uskaltaa itselleen myöntää, joutuu toteamaan, että skootterilla ajaminen on varsin eri juttu, kuin "isolla pyörällä". Joskus olen pitänyt mopokoulutusta junioreille, ja sieltä löytyy kyllä taitaviakian kavereita, etenkin tytöistä, joilla pitkä ratsastuskokemus. Pojilla tahtoo olla ongelmana se, että harjoittelevat vain sitä kapeata osa-aluetta, missä kokevat olevansa hyviä, mm. keuliminen, stoppiet tms.
Katseen käyttö on vaikeata niin nuorille, kuin vanhemmillekin.
Valtavakaan ajokokemus ei takaa hyvää ajotaitoa, mutta takaa useimmiten omien taitojen tiedostamisen. Kokenut ei useinkaan ylitä rajaa, missä taidot loppuvat. Usein näkee liikenteessä kuskeja, joista näkee, että kilometrejä on, mutta koulutusta tai oivallusta vaikkapa oikeista ajolinjoista ei juuri lainkaan. Itselläni oli kouluttajaksi kouluttautuessani paljon ajoa takana, mutta ajotaidot ala-arvoiset. Vauhtia riitti, mutta hallinnan kanssa sitten olikin jo eri juttu. Tuurilla....
Itselleni riittii 3 vuotta unohtaa miten mopolla ajetaan, tai että millaisia vehkeitä ne ylipäänsä ovat. Sain skootterin kokeiluun ja iso siviilipyörä jäi talliin koeajon ajaksi, jota kesti noin 25m kunnes piti pelosta kääntyä takaisin. Herranjumala sitä menoa, kun renkaat on muutaman tuuman halkaisijaltaan ja ohjauskulma täysin suora, polvet vielä yhdessä. Kyllä se ihan kamalaa oli, ja minä sentäs vanhana mopoilijana olin ajanut tuhansia kilometrejä vastaavilla laitteilla. En ihmettele jos ajokouluttajatkin ovat ihmeissään, jos ei ole koskaan ajanut.
Ja miksi olisikaan, edes teoriakoetta ei ole vaadittu kuin viimeiset 11 vuotta ja senkin tiedot perustuu käytännössä täysin A-kortin pohjalle. Se ei heidän ammattiinsa ole kuulunut, joten melko velho saa olla jos kaikki liikkuvat vehkeet opettelee ihan vaan pedanttisuuttaan vapaa-ajalla![]()
Täytyy kyllä sanoa, että jos mulle laittais skootterin alle niin se varmaan olis nurin alta minuutin. En ole moisella koskaan ajanut ja käsitykseni mukaan siinä kytkimen tilalla onkin jarru.
Että....ainakin minulle se skoden ajo taitaisi olla hankalampaa kuin mp:llä ajaminen.
![]()
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Monenlaista mopoa ja moottoripyörää kokeilleena allekirjoitan väitteen että moposkootteri on kaikista vaikein ja turvattomimman olonen ajaa. Nykyinen tietty parasIso pyörä on huomattavasti vakaampi ohjata ja jarruttaa. Jopa PV tuntui vakaammalta kuin surullisenkuuluisa Fude. Tosin kengänpohjan ollessa tehokkain jarru niin siinä se sitten häviää pikkasen.
990 SM -08
No voi huhhuh ku on niin vaikee ajaa skootterilla ettei millään opi..![]()
Suzuki Solifer S 50 '87 > Yamaha DT125R '90 > Yamaha FZS1000 '01
No voi huhhuh ku on niin vaikee ajaa skootterilla ettei millään opi..
Niinpä, mutta yritä vaan sinnikkäästi, niin kyllä se pikkuhiljaa paranee. Jokainenhan toki "osaa ajaa", mutta osaamisella ja osaamisella on eroa.
Olet tän threadin ytimessä; ihmeteltävän monelta toi pikku seikka meni kokonaan yli hilseen... kuuma kesä lienee pehmittänyt pollaa.(Nasu @ Kesä. 28 2011,13:55) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Täytyy varmaan etsiä sellainen Fude koeajolle, kun se kerran on niin haastavaa...
Edellinen moposkootteri millä olen ajanut oli Piaggio zip jostain 90-luvun alusta.
Kevytrakenteinen tosin ,mutta ei se nyt niin kamala ollut, että sitä sanoisi vaikeaksi ajettavaksi.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ei jumalauta kyllä mä olen vakaasti sitä mieltä, että jos tuntuu siltä, ettei moposkootteri pysy näpeissä, niin siinä tapauksessa kannattaa lopettaa motorisoitujen kaksipyöräisten käyttö kokonaan.(Staga @ Kesä. 28 2011,17:56) kirjoitti
Myötähäpeää aiheuttaa moinen klippi.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Et vissiin neropatti tajunnut, että nämä kuskit ovat ensimmäistä, eivät sadatta kertaa ajamassa? Ja nimenomaan siksi he ovat siellä jotta oppisivat muita varten.(Fasu @ Kesä. 28 2011,16:19) kirjoitti
En nyt hitto vie ymmärrä tätä asiaa, muuten kuin joiden ihmisten tarpeena valittaa ja itkeä kaikesta. Vaikka mitään vikaa ei olisikaan.
No sitähän tässä ihmetellään, kun jotkut kirkkain silmin väittää et helpommin opittava vehje olis tonninen moottoripyörä näille 15v hurjapäille.
Hauska olis nähä ku likat istutettais moottoripyörän selkään ja sanottas et, anna mennä, opettajat on sitä mieltä et tää on helpompi ku 50cc skode.
Siis mäkin oon sitä mieltä et ajo-opetus mopokorttiin on ihan hyvä, mut nää kaks onkin ihan eri asia.
GSF 1250SA -09
Näytäppäs oikein missä ja kuka näin on sanonut?(SuKaHo @ Kesä. 29 2011,00:05) kirjoitti
Vai onkohan sullakin kenties jotain ongelmia luetun ymmärtämisessä?
Dirty Nasty Furriner
^ No esim. tässäkin niin sanotaan.(GoSpel @ Kesä. 08 2011,11:30) kirjoitti
GSF 1250SA -09
huh huh....
Eipä ole muuta lisättävää, toivottavasti toi menee modeilta jo läpi![]()
Dirty Nasty Furriner
Eiijjaksa lukea kaikkea edellä mainittua mutta todettakoon että minulla oli 16v sitten korttia ajaessa autokoulussa opettaja joka ei itse saanut ajaa moottoripyörällä ja hänen ainut kokemuksensa kaksipyöräisistä oli siinä että hän oli juuri ostanut itselleen moposkootterin kaupunkialueen työmatka-ajoon.
Ja eikun baanalle... *
~SV1000N~
Niin, esimerkiksi tassakin. Eli siella on siis sellaisia vaikka lampaat soisi. Lisaa esimerkkeja saa laittaa.(SuKaHo @ Kesä. 29 2011,01:23) kirjoitti
Seuraavaksi ota sielta se koko minun viesti lainauksineen, alaka yhta lausetta. Yrita sitten ymmartaa, mihin silla oli vastattu ja mita kenties tarkoitettu. Istu alas ja mieti. Polta vaikka tupakka miettiessasi. Jos ei aukea, niin voi voi. Staga taitaa olla oikeassa myos luetun ymmarryksen suhteen.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Öö.. Moottoripyörä ja skode on varsin erilaisia, mut hevonen ja skootteri on siinä määrin yks yhteen, että ratsastuskokemuksesta on hyötyä? Jotain tais kyllä ny mennä yli mun hilseen.(1955 @ Kesä. 27 2011,10:36) kirjoitti