Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Usein keskustelupalstoilla tulee ilmi, että oktaaniluvun merkitystä ei välttämättä täysin ymmärretä. Selvyydeksi asiasta tiivistä tietoa.

    Lainausta aiheesta:

    "Oktaaniluku on polttoaineen puristuskestävyyttä ilmaiseva luku. Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä suurempi on sallittu puristussuhde. Liian pienen oktaaniluvun polttoaine aiheuttaa moottorille vahingollista nakutusta eli polttoaineseoksen ennenaikaista syttymistä.

    Oktaaniluku määritetään vertaamalla polttoainetta n-heptaanin ja iso-oktaanin (2,2,4-trimetyylipentaani, eräs oktaanin isomeeri) seoksiin periaatteessa siten, että etsitään sellainen n-heptaanin ja iso-oktaanin seossuhde, jolla testimoottorin nakuttaminen alkaa samalla puristussuhteella kuin vertailtavan polttoaineen. Jos polttoaineen oktaaniluku on 95, sen nakutusominaisuudet ovat samat kuin seoksen, jossa on 95 tilavuusprosenttia iso-oktaania ja 5 tilavuusprosenttia n-heptaania. (95-bensiinissä ei ole 95 prosenttia oktaania, vaan 95-bensiini vain palaa samalla tavalla.)

    Oktaaniluku voi olla suurempi kuin 100, sillä jotkin polttoaineet vastustavat nakutusta vieläkin paremmin kuin puhdas iso-oktaani. Asteikkoa, joka ilmoittaa suurimman sallitun puristussuhteen kullakin oktaaniluvulla on siis ekstrapoloitu suuremmille oktaaniluvuille kuin 100. Esimerkiksi tolueenin oktaaniluku on 112. Etanolin oktaaniluku on 110 ja E85:n 106.

    Kevyemmät eli alempioktaaniset öljyjakeet sopivat huonommin moottorikäyttöön, koska ne syttyvät liian helposti itsekseen, joten öljynjalostajat pyrkivät nostamaan oktaanilukua ja tekemään kevyemmistä jakeista korkeampioktaanisia. Ennen Suomessa lisättiin bensiiniin tetraetyylilyijyä (Pb(C2H5)4) oktaaniluvun nostamiseksi. Nykyään on siirrytty happipitoisiin lisäaineisiin, kuten metyyli-tert-butyylieetteriin. Yhdysvalloissa, missä MTBE on poliittisista syistä kielletty, käytetään iso-oktaania itseään.

    Oktaaniluku ei korreloi bensiinin "laatuun". Korkeampioktaaninen seos ei sisällä enempää energiaa. Se ei pala nopeammin tai anna parempaa käyttötehoa. Kalliimpaa se on siksi, että öljyssä on vain tietty määrä oikean oktaaniluvun jakeita ja siitä poikkeavat jakeet vaativat jatkojalostusta, joka maksaa. Kuitenkin moottoria voidaan käyttää suuremmalla huipputeholla ilman nakutusongelmia, jos oktaaniluku on korkeampi.

    Koska oktaaniluku on täysin kokeellinen mitta, eli sille ei ole varsinaista teoreettista vastinetta, se riippuu paljon mittausmenetelmästä. Standardimoottorille ja standardiolosuhteille saatu oktaaniluku on ns. RON (research octane number). Huipputehoa tiekäytössä simuloiva mittaus, jossa sytytysaikaa vaihdellaan, bensiiniä lämmitetään ja kierroksia annetaan enemmän, tuottaa luvun MON (motor octane number). MON on yleensä 8–10 pistettä pienempi. Euroopassa käytetään lukua RON, Amerikassa käytetään yleensä RON-, ja MON-lukujen keskiarvoa.

    Oktaaniluku määritetään oktaanista ja heptaanista siksi, että entisaikaan puhdasta heptaania oli saatavilla vain erään mäntylajin pihkasta."

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

    MTBE:


    "Metyylitertiääributyylieetteriä käytetään suuria määriä bensiinin lisäaineeksi, nostamaan oktaanilukua ja siten korvaamaan aikaisemmin käytettyä tetraetyylilyijyä. Kemiassa sitä käytetään halpana liuottimena, jolla on muihin eettereihin verrattuna se etu, ettei se muodosta räjähtäviä peroksideja. Valitettavasti hapan ympäristö irrottaa tertiääributyyliryhmän suhteellisen helposti, jolloin syntyy vastaava karbokationi, joka reagoi nopeasti s-buteeniksi.

    Metyylitertiääributyylieetteria voidaan valmistaa 2-metyylipropeenin (C4H8) ja metanolin (CH3OH) reagoidessa keskenään katalyytin kanssa.

    USA:ssa ei ole vaadittu kovin kestäviä bensiinitankkeja huoltamoille, joten MTBE:tä on siellä päässyt vuotamaan pohjaveteen. MTBE ei ole erityisen myrkyllinen tai syöpävaarallinen, ainakaan bensiinin muihin ainesosiin verrattuna, mutta se pilaa pohjaveden maun ja tuo siihen epämiellyttävän hajun. Lisäksi eetterinä se liukenee veteen paremmin kuin muut bensiinin ainesosat, joten se kulkeutuu pitemmälle. Siksi USA:ssa MTBE:stä on tehty poliittinen kysymys ja se on esimerkiksi kielletty kokonaan Kaliforniassa."

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Metyyli...butyylieetteri
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  2. #2
    Yleinen harhaluulo on että vaikka ohjekirjan mukaan riittää 95-oktaaninen niin tankatataan "varmuuden vuoksi" 98sia ja kuvitellaan että tulee lisätehoa ja korkeaoktaanisemman "lisäaineistus" voitelee moottoria paremmin
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  3. #3
    Ei käytetä Suomessakaan enää MTBE:tä vaan ETBE:tä. Teboilin bensassa saattaa olla MTBE:tä koska tuovat ainakin osan Venäjältä jossa käytetään juurikin tuota MTBE:tä. Lisäksi suurin ero itänaapurin ja Nesteen bensassa on rikin määrä jota on Suomessa 3 kertaa vähemmän.
    "yrittäminen on ensiaskel kohti epäonnistumista"
    -R1-
  4. #4
    Aivan, korkeampi oktaaniluku ei anna lisää tehoa, mutta se mahdollistaa suuremman sytysennakon ja sitä kautta hieman lisää potkua.
    Jos moottorissa on nakutuksen tunnistus järjestelmä ja se pystyy itse muuttamaan sytysennakkoa, on mahdollista saada lisää tehoa/pienempi kulutus, korkeampi oktaanisella polttoaineella.
    Hän joka sen eron pystyy perstuntumalla erottamaan, kutsuisin nimellä Hele...n herkkä pers...ksi henkilöksi, eli HHPH:ksi
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  5. #5
    kerran jossain threadissa kysyin että onko tuo nakutuksen tunnistus kovinkin yleinen uusissä pyörissä. vastaus oli että on yleinen. onko tosiaan näin..?
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  6. #6
    Lainaa (jyk4 @ Kesä. 03 2011,07:21) kirjoitti
    Yleinen harhaluulo on että vaikka ohjekirjan mukaan riittää 95-oktaaninen niin tankatataan "varmuuden vuoksi" 98sia ja kuvitellaan että tulee lisätehoa ja korkeaoktaanisemman "lisäaineistus" voitelee moottoria paremmin
    Pyörävalmistajatkaan eivät tätä tilannetta aina helpota. Suzuki on esim. ilmoittanut että kaikkiin vuosimalli 2000 ja uudempiin pyöriin voi huoletta tankata 95-oktaanista E10:ä. Tämä hieman oudoksuttaa, kun esim. oman K8 Hayabusan manuaali sanoo jotta 98:ia pitäisi käyttää. Että ottaa nyt sit selvää. Minä tankaankin nykyään vaan Shellin Viipauwweria, ihan siksi että kerran mittarikentällä Porvoon shellilliä tosi nätti pimu sanoi että viipauwerilla tulee enemmän tehoa (ja se oli tarjouksessa samaan hintaan kun 95).

    /MarcusB
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  7. #7
    Lainaa (MarcusB @ Kesä. 03 2011,10:58) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Kesä. 03 2011,07:21) kirjoitti
    Yleinen harhaluulo on että vaikka ohjekirjan mukaan riittää 95-oktaaninen niin tankatataan "varmuuden vuoksi" 98sia ja kuvitellaan että tulee lisätehoa ja korkeaoktaanisemman "lisäaineistus" voitelee moottoria paremmin
    Pyörävalmistajatkaan eivät tätä tilannetta aina helpota. Suzuki on esim. ilmoittanut että kaikkiin vuosimalli 2000 ja uudempiin pyöriin voi huoletta tankata 95-oktaanista E10:ä. Tämä hieman oudoksuttaa, kun esim. oman K8 Hayabusan manuaali sanoo jotta 98:ia pitäisi käyttää. Että ottaa nyt sit selvää. Minä tankaankin nykyään vaan Shellin Viipauwweria, ihan siksi että kerran mittarikentällä Porvoon shellilliä tosi nätti pimu sanoi että viipauwerilla tulee enemmän tehoa (ja se oli tarjouksessa samaan hintaan kun 95).

    /MarcusB
    Lukaises muuten englanninkielinen manuaali, taitaa suomennoksessa olla vain virhe:

    (gsx-r 1000:n manuaalista mutta busan manuskassa lukee sama teksti)
    Olen ajanut enimmäkseen 95-oktaanisella enkä huomaa kulutuksessa enkä muussakaan eroa korkeampioktaaniseen
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  8. #8
    Lainaa (jyk4 @ Kesä. 03 2011,11:14) kirjoitti
    Lainaa (MarcusB @ Kesä. 03 2011,10:58) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Kesä. 03 2011,07:21) kirjoitti
    Yleinen harhaluulo on että vaikka ohjekirjan mukaan riittää 95-oktaaninen niin tankatataan "varmuuden vuoksi" 98sia ja kuvitellaan että tulee lisätehoa ja korkeaoktaanisemman "lisäaineistus" voitelee moottoria paremmin
    Pyörävalmistajatkaan eivät tätä tilannetta aina helpota. Suzuki on esim. ilmoittanut että kaikkiin vuosimalli 2000 ja uudempiin pyöriin voi huoletta tankata 95-oktaanista E10:ä. Tämä hieman oudoksuttaa, kun esim. oman K8 Hayabusan manuaali sanoo jotta 98:ia pitäisi käyttää. Että ottaa nyt sit selvää. Minä tankaankin nykyään vaan Shellin Viipauwweria, ihan siksi että kerran mittarikentällä Porvoon shellilliä tosi nätti pimu sanoi että viipauwerilla tulee enemmän tehoa (ja se oli tarjouksessa samaan hintaan kun 95).

    /MarcusB
    Lukaises muuten englanninkielinen manuaali, taitaa suomennoksessa olla vain virhe:

    (gsx-r 1000:n manuaalista mutta busan manuskassa lukee sama teksti)
    Olen ajanut enimmäkseen 95-oktaanisella enkä huomaa kulutuksessa enkä muussakaan eroa korkeampioktaaniseen
    Joo, mulla on vaan suomimanuaali tuohon, ja ekan kolmen omistuskuukauden aikana (vuosi 2010) tankkasinkin 95:sta kun en ollut kunnon AaTeeKoo-nörttinä manuaalia edes vaivautunut avaamaan. Vaikka nyt tuo enkkumanuaalikin sanoo että "less than 10% ethanol" joten voiko edelleenkään tankata E10:vai ei, ja riippuuko se siitä missä maassa on milloinkin :-). Tosiasia lienee se että kyllä se mosa toimiii vaikka talvehtineella 2-tahtibensalla, ja kun ympäri eurooppaa ajelleena ja milloin missäkin hyvinkin hämäränoloisista pumpuista jotain random litkua tankanneena olen aina kotiin päässyt, niin ei se loppujenlopuksi niin tarkkaa ole. Ehkä.

    /MarcusB
    nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
    ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
    "I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
  9. #9
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (mopokesa @ Kesä. 03 2011,08:49) kirjoitti
    Aivan, korkeampi oktaaniluku ei anna lisää tehoa, mutta se mahdollistaa suuremman sytysennakon ja sitä kautta hieman lisää potkua.
    Jos moottorissa on nakutuksen tunnistus järjestelmä ja se pystyy itse muuttamaan sytysennakkoa, on mahdollista saada lisää tehoa/pienempi kulutus, korkeampi oktaanisella polttoaineella.
    Hän joka sen eron pystyy perstuntumalla erottamaan, kutsuisin nimellä Hele...n herkkä pers...ksi henkilöksi, eli HHPH:ksi
    No en mä sanois että kovinkaan herkkää hanuria tarvitaan esim. viidentoista hepan ja 20-30Nm paranemisen tunnistamiseen joka nykyisissä korkeampiviritteisissä turbokoneissa on mahdollista saavuttaa. Fifth Gear@youtube

    Se, että onko järkeä käyttää sitä koneissa joissa ei ole riittävää elektroniikkaa ja ahdinta, onkin sitten toinen juttu. Samoin jos sitä käyttää vain satunnaisesti, niin eroa ei varmastikaan tule nimeksikään. Korkeampioktaaninen bensa sekoittuu tankissa matalampioktaaniseen eikä ECU välttämättä osaa säätää ennakkoa kovin nopeasti ylöspäin ilman "buuttaamista".

    Noissa nakutuksen tunnistimissahan ei ole kyse mistään avaruusajan tekniikasta, sillä niitä oli jo 80-luvun alun turbo-saabeissa (APC), mutta turbottomiin koneisiin noita taidetaan asentaa aika kitsaasti vielä tänäkään päivänä.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  10. #10
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (MarcusB @ Kesä. 03 2011,10:58) kirjoitti
    ihan siksi että kerran mittarikentällä Porvoon shellilliä tosi nätti pimu sanoi että viipauwerilla tulee enemmän tehoa (ja se oli tarjouksessa samaan hintaan kun 95).
    Kyllähän se niin on, että riippumatta siitä mitä Valmistaja tai Manuaali sanoo, niin sillon ko tyttö huokasee, että "..thHoimiiiih..." niin sillon se on hyvää.



    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Lainaa (Juutana @ Kesä. 03 2011,12:10) kirjoitti
    Lainaa (mopokesa @ Kesä. 03 2011,08:49) kirjoitti
    Aivan, korkeampi oktaaniluku ei anna lisää tehoa, mutta se mahdollistaa suuremman sytysennakon ja sitä kautta hieman lisää potkua.
    Jos moottorissa on nakutuksen tunnistus järjestelmä ja se pystyy itse muuttamaan sytysennakkoa, on mahdollista saada lisää tehoa/pienempi kulutus, korkeampi oktaanisella polttoaineella.
    Hän joka sen eron pystyy perstuntumalla erottamaan, kutsuisin nimellä Hele...n herkkä pers...ksi henkilöksi, eli HHPH:ksi
    No en mä sanois että kovinkaan herkkää hanuria tarvitaan esim. viidentoista hepan ja 20-30Nm paranemisen tunnistamiseen joka nykyisissä korkeampiviritteisissä turbokoneissa on mahdollista saavuttaa. Fifth Gear@youtube

    Se, että onko järkeä käyttää sitä koneissa joissa ei ole riittävää elektroniikkaa ja ahdinta, onkin sitten toinen juttu. Samoin jos sitä käyttää vain satunnaisesti, niin eroa ei varmastikaan tule nimeksikään. Korkeampioktaaninen bensa sekoittuu tankissa matalampioktaaniseen eikä ECU välttämättä osaa säätää ennakkoa kovin nopeasti ylöspäin ilman "buuttaamista".

    Noissa nakutuksen tunnistimissahan ei ole kyse mistään avaruusajan tekniikasta, sillä niitä oli jo 80-luvun alun turbo-saabeissa (APC), mutta turbottomiin koneisiin noita taidetaan asentaa aika kitsaasti vielä tänäkään päivänä.
    Tuossa Subarussa 14 pollen tehon nousu on alle 6% kokonaistehosta. Väitän että tähän tarvitaan jo melko herkkä hanuri huomaamaan eron. Havainnollistaakseni tässä pieni laskutoimitus omasta 50 hv (tehtaan lupaus) Pegasosta, jos siinä tapahtuu sama tehon nousu kuin Gti Golf:ssa, 2,8% nousee teho 51,4hv. En taatusti huomaa eroa, tuskin muutkaan ajossa. Jos taas tehon nousu olisi Subarun luokkaa eli 5,6%. On kikottimessa tehoa 52,8 hv. Tuskin huomaan tätäkään.


    Väännössä kyllä tapahtuu jo isompi muutos, n. 10%. Mutta palataksemme totuuteen (moottorikäyttöisiin kaksipyöräisiin) niin aika harvassa on turbotetut laitteet ainakin katukäytössä, joissa voisi teoriassa tästä saada täyden hyödyn.

    Yleensä tehoa löytyy enemmän laitteeseen kun sen käy säädättämässä kunnolla kohdalleen, kuin polttoaine kikkailusta tai pelkkien mökäpönttöjen kiinni ruuvauksella. Enkä nyt tarkoita pelkkää tyhjäkäynnin ja seosten säätöä niillä kierroksilla, vaan oikeasti penkissä tehtyä säätöä sellaisen kaverin toimesta joka osaa sen.

    kirotusvihjeitä poistin



    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  12. #12
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Lainaa (jyk4 @ Kesä. 03 2011,11:14) kirjoitti
    Lainaa (MarcusB @ Kesä. 03 2011,10:58) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Kesä. 03 2011,07:21) kirjoitti
    Yleinen harhaluulo on että vaikka ohjekirjan mukaan riittää 95-oktaaninen niin tankatataan "varmuuden vuoksi" 98sia ja kuvitellaan että tulee lisätehoa ja korkeaoktaanisemman "lisäaineistus" voitelee moottoria paremmin
    Pyörävalmistajatkaan eivät tätä tilannetta aina helpota. Suzuki on esim. ilmoittanut että kaikkiin vuosimalli 2000 ja uudempiin pyöriin voi huoletta tankata 95-oktaanista E10:ä. Tämä hieman oudoksuttaa, kun esim. oman K8 Hayabusan manuaali sanoo jotta 98:ia pitäisi käyttää. Että ottaa nyt sit selvää. Minä tankaankin nykyään vaan Shellin Viipauwweria, ihan siksi että kerran mittarikentällä Porvoon shellilliä tosi nätti pimu sanoi että viipauwerilla tulee enemmän tehoa (ja se oli tarjouksessa samaan hintaan kun 95).

    /MarcusB
    Lukaises muuten englanninkielinen manuaali, taitaa suomennoksessa olla vain virhe:

    (gsx-r 1000:n manuaalista mutta busan manuskassa lukee sama teksti)
    Olen ajanut enimmäkseen 95-oktaanisella enkä huomaa kulutuksessa enkä muussakaan eroa korkeampioktaaniseen
    Amerikan ja joidenkin muiden englanninkielisten maiden oktaanit on sitten määritetty eri tavalla, 92-93 vastaa täkäläistä 98:ia.

    Edittiä: Juurikin tuo "pump octane" tarkoittaa amerikan malliin ilmoitettua nakutuskestävyyttä eli vaatimus 90 "Pump Octane" on täkäläinen 95oct.



    Dirty Nasty Furriner
  13. #13
    Jos moottoripyörä on ikääntyneempi ja/tai siinä on vanhanaikainen moottorinohjusjärjestelmä ilman asianmukaisia tunnistimia olisi se syytä säätää/säädättää käytettävän polttoaineen mukaan.
    Mikäli pyörässä on polttoaineen mukaan mukautuva moottorinohjausjärjestelmä silläkin pitää ajaa jonkin aikaa polttoaineen laadun muutoksen jälkeen että moottorinohjaus kykenee adaptoitumaan.

    Uusimmat moottorinohjausjärjestelmät osaavat reagoida välittömästi polttoaineen muutokseen. Osassa eurooppalaisia pyöriä näitä on jo käytössä. Ilmeisesti näiden järjestelmien esiintulolla ennakoidaan uusiutuvien moottoripolttoaineiden käyttöönottoa. Kuten jo melko yleisesti myytävä RE85. Autoissahan nämä flexi- tai multifuel -järjestelmät alkavat jo yleistyä.

    mm
  14.  
  15. #14
    Lainaa (Staga @ Kesä. 03 2011,14:58) kirjoitti
    Amerikan ja joidenkin muiden englanninkielisten maiden oktaanit on sitten määritetty eri tavalla, 92-93 vastaa täkäläistä 98:ia.

    Edittiä: Juurikin tuo "pump octane" tarkoittaa amerikan malliin ilmoitettua nakutuskestävyyttä eli vaatimus 90 "Pump Octane" on täkäläinen 95oct.
    Ei voi suuoraan sanoa että 90 PON = 95 RON. Tai voi sanoa, mutta se ei pidä paikkaansa.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *