Ostin tuollaisen +30tkm ajetun pyörän ja siinä tuntuu olevan jo kääntölaakerissa(tai mikä lieneekään virallinen nimi laakerille, joka yhdistää keulan runkoon) väleää,kolahtaa ikävästi kuopissa.
Meneekö nuo yleensä ihan kiristämällä vai onko tuo laakeri kuinka tyyppivika?
Onko laakerin vaihto kuinka paha rasti?
Sielä välissä näkyykin sellainen hakasavaimella kiristettävä mutteri,mutta on niin ahtaassa välissä että ei sitä taida purkamatta päästä kiristämään?
Yamaha FZ1-N -07
Omalla (kylläkin Honda) ajettu 70tkm ja vaihdoin ko laakerin viime talvena joten eipitäisi olla loppu 30tkm kohdilla.
Itse kokeilisin seuraavaa ennenkuin alkaisin vaihtamaan, yläkolmio irti ja kruunumutteria niin paljon auki että pääsee puhdistamaan laakerit. Sitten reilu vaseliini ja uudelleen kiristys. Näin saa välyksen pois mutta jos tuntuu pykälää/ pykäliä käännettäessä niin sitten laakeri vaihtoon.
Älä korjaa ehjää....
Voi olla jo 30tkm kohdalla hyvinkin vaihtokunnossa, jonnei ole huollettu laisinkaan. Laittavat kuulemma tehtaalla aivan liian vähän rasvaa.
Kannattaisi vissiin parin vuoden välein (ellei joka kesä) avata ja putsata ohjainlaakerit.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Vaihdoin FJR:n ohjauslaakerit ja korvasin kuulalaakerit kartiorullalaakereilla. Hintaa tuli reilu kolmekymppiä, en valinnut kuitenkaan halvimpia. Vaihdoin iskarihuollon yhteydessä eli oisko tuohon tunti menny aikaa. Dremelillä alalaakerin sisäkehä halki niin lähtee näpeesti pois. Vastaavasti lämmitettynä uusi paikalleen. Ulkokehät vastaavasti pari tuntia pakastimessa.
Saman 18Nm laitoin kireyttä näillekin. Hyvältä tuntuu ajo nyt![]()
-MK-
Samaa sanoi korjaajakin joka korjasi pyörän norjassa. Nuo laakerit vaihdettiin uusiin kun alakolmio vaihdettiin. Oli sitä mieltä että ne kannattaa vaihtaa tuollaisen kolarin yhteydessä kun se pitää muutenkin avata.
Ennen kaikkea rasvaa käytetään kuulemma yleensä tehtailla aina liian vähän, niin oli emännän pyörässäkin.
Mikäs tuon muuten kuluttaa kuin kosteus, jatkuva keuliminen? 30 tonnia kuulostaa mun mielestä vähältä. Vaimon pyörässä oli hyvännäköisessä kunnossa, ei kosteutta päässyt sisään, mutta pikku pusu oli muuten vaurioittanut sitä.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Tänään aloin tutkia tarkemmin,niin syyllinen olikin löysällä oleva t-palan iso mutteri,hylsyllä sai ihan sormin pyöritellä auki
Aiemmin viikolla laitoin toiseen iskarin yläpään kiinnitykseen ruuvin,kun oli tykkänään pudonnut,eikä se toinenkaan puoli tiukalla ollut.
Hyvä ettei ole jäänyt koko sarvet käteen
Pitää varmaan katsella muitakin ruuveja läpi,että uskaltaa ajella.
Viimeksi muokannut: Tunari-82; 26.08.2016 klo 21:25.
Yamaha FZ1-N -07