Moi. Tietäsköhän joku mistä hele***tista johtuu ko toi prätkä on alottanu rämiseen/räpättään nyt viime päivinä. Pahin ääni irtoaa ku kierrosluku on 3500-4000. Ja kylmänä on pahemmat äänet, mutta kyllä rämisi lenkiltä tullessaki ku täsmäkäytti 3500-4000 kierroksen välissä pihalla parkissa.
Mun mielestä se kuuluu keulasta, muttei loppunu vaikka katteet yms kokeiltiin, vaimeni vain. Huomenna puretaan vielä *lisää ja kokeillaan, mutta itellä tuli mieleen pari vaihtoehtoa:
* uudet öljyt pahentaa tota tärinää tolla kierrosalueella, on aina ollu sitä vikaa että jos ajetaan matkaa ja just noilla kierroksilla täristää niin että kädet puutuu
*nokkaketjun kiristin (on vissiin tyyppivika, mutta se pitäs olla vaihettu vuosi sitten)
Huoltoja tehty muutoin (ajettu 26 000 km tällä hetkellä):
* öljyt + suodatin vaihettu nyt keväällä (siinä on Teboilin 15W-50 sisässä nyt)
* ketjurataspaketti vaihettu vastikään
* takalaakerit uusittu
* venttillien välykset kuulemma tsekattu 19 000 kohilla (ed. omistajan mukaan, mie ostin pyörän vuos sitten oli 23 000 ajettu)
* vuosi sitten kevät huollon yhteydessä vaihettu nokkaketjun kiristin (ed. omistajan mukaan)
Sen pitäs olla ihan hyvin pidetty ja onhan toi sen verran vähän ajettu että ei kait sen pitäs ihan käsiin olla vielä leviämässä. Mutta nyt ton kans on riittäny pään vaivaa..
Jos en mie sitä saa ratkaistuksi niin eka vaihan erit öljyt, ja jos se ei auta niin vien sen kaverin pajalle syynättäväksi, mulla loppuu ideat pikkuhiljaa. Eli jos joku tietää niin vinkkejä voi heittää....
Edit: on vissiin simat kilahtanu nuppiin.. Pyörä siis Honda CBR 600f vm 99, ei mikään 330, voi jehna.. *
edit: korjasin otsikon -heippa
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
mulla rämisi joskus etulokasuoja, kun pultit oli löysällä.
onhan ketjulinja suorassa?![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
nokkaketjun räminän kuulee kyllä koneen oikealta puolelta kun paikallaan kierrättää. Se tarkoittaa ketjua ja/tai kiristintä. Ei tosin pitäisi vielä noilla kilometreillä.
Muuten tulisi mieleen tosiaan löysällä oleva katteenpalanen.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Toivottavasti on suorassa. Kyllä sen tyypin joka ne ketjut nyt fiksas pitäs olla ihan osaava. Alkuperäisestä ketju-rataspaketin vaihtajasta en sanokaan mitään (huokaan hiljaa että voi he***tti mikä poropeukalo)..![]()
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Resonoinnin puoleen alan mieki kääntyä eli aamulla lähtee katteet alas ja sitten aletaan kokeilemaan ja paketoimaan takas paikalleen. Mutta onpahan raivostuttava vaiva... Toivottavsti on vaan muovia eikä tuu koneesta.
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Otappa keittoa ja kattele huomenna, tuskin mittään vakavata.
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Itsellä on kone lähes hajonnut ajossa muutamankin kerran...
-Peilin lasi pärisi niin reippaasti että sen kuuli motarilla, tulpat korvissa...
-Takin taskuun jäänyt tulppavain, jossa vääntötappi sisällä...
-Ja kotarin erikoisuus on kourallinen kiviä alumiinisen pohjapanssarin päällä, kyllä pärisee ja rapisee...
etc.
tästä vaihtoehdosta mie tykkään.(Harri M. @ Huhti. 30 2011,20:08) kirjoitti
Huomenissa mietitään asiaa uuvelleen.
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Mulla pärisi tuolla tavalla lamppu. Tietyillä kierroksilla todella rasittava räminä jonka kuuli tulpat korvissakin. Paikallistaminen oli yllättävän vaikeaa. Korjaamiseen tarvittiin jo sitten innovatiivisia ratkaisuja. (en oikein tiennyt miten se olisi pitänyt tehdä, niin tein sitten näin). Kaikki mutterit, ruuvit ja pultit oli kuitenkin kiinni eikä lisäkirstäminen auttanut yhtään.
Mun pyörä on kylläkin kattamaton (eli mulla todennäköisesti on vähemmän rämiseviä kohteita)
Ota tukeva ote eri kohteistä, pelkkä sormella tökkiminen ei välttämättä riitä, ei mulla ainakaan riittänyt. Aikansa kun etsii niin kyllä se rämisevä kohde löytyy.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Mulla resonoi Givin perätelineessä oleva päällimmäinen muovilätkä, joka on kiinni kulmistaan pienillä ruuveilla. Ääni tuntui kuitenkin tulevan edestä jostaín katteiden sisältä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Mulla täristi ajaessa saamaristi about noilla kierroksilla, niiku ois traktorilla ajanu. Syynä öljyt, uusi hondan litku ei toimi vanhemmissa laitteissa ainakaan, vaihoin motulin 3000 (keskellä viime kesää) ja rauhottu heti. Nyt keväällä laitoin motulin 5000 ja toimii kans hyvin.
Pyörä on CB sevenfifty -97
Kilsoja 26000 ja vaihdettu jo:
- takapyörän laakerit
- ketjut ja rattaat
- nokkaketjun kiristin
Jotenkin kilsat ja vaihdetut osat ei täsmää. Toki, ainahan saattaa olla että osat kulahtaa syystä tai toisesta, mutta nyt hieman haiskahtaa hommeli.
.
Jep. Ja öljyistä tuo ääni ei johdu, ei ihan litkua kuitenkaan mitä käytät.(vma @ Huhti. 30 2011,21:42) kirjoitti
Katellaan huomenna porukalla, kyllä myö tuo selevitettään!![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
minkäpä sille enää mahtaa vaikka kuinka haiskahtas.. Meinaa enää tässä vaiheessa, ehän sole ko korjailla, pakkohan se on. Jos ei sit halua tallin koristeena pyörää pitää.(vma @ Huhti. 30 2011,21:42) kirjoitti
Sitä paitti kuluvia osiahan noi on, esim ketju-rataspaketti. Nokkaketjun kiristäjä oli vaihdettu (jos oli vaihdettu) ko se on tyyppivika tossa mallissa. Takalaakereista sit tiiä mikä siinä oli taustalla..
Katteet on tälle päivälle purettu ja koneesta se ääni kuuluu. :/ eli oisko sit toi nokkaketjun kiristäjä. Tulee fiksumpi sen kuuntelemaan, minen osaa siitä kauhiasti sanoa.
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Juu, eihän sille enää mitään voi. Todellinen ajomäärä saattaa olla pyörässä ihan mitä tahansa, joten kannattaa ottaa tutkailuun muitakin asioita kuin tuo nokkaketjun rallattelu.(HelinäX @ Touko. 01 2011,14:46) kirjoitti
ps. omassani reilun 60.000km jälkeen ei nokkaketjun kiristäjässä ollut vielä mitään vikaa. Ketjupaketti pyöri yli 40tkm ja pyöränlaakereita ei edes tarkastettu vielä noin pienillä kilsoilla.
.
Itsellä ainakin -99 mallissa tuo nokkaketju rallatti.(HelinäX @ Touko. 01 2011,14:46) kirjoitti
Uusi kiristin toimi ehkä 2-3 tkm ja rallatus jatkui, kiristimen jousi ilmeisesti hieman alitehoinen tai jottain..
Laitoin sitten manuaalisen APE:n kiristimen niin jo hävisi rallatus, siitä puheen ollen löytyisi nyt ylimääräisenä jos kiinnostaa, voin heittää joukkoon stormilta saatavan (emgo) öljynsuodattimenkin kun on jäänyt lojumaan ylimääräiseksi. Oisko nyt 20eeroa liikaa.
Honda CR1000R -10
ex.Honda CBR1000RR -05
ex.Honda CBR600F -00
Minun pyörä ei ainakaan tykännyt yhtään tuosta Teboilin öljystä, nokkaketju alkoi pitämään jumalatonta mekkalaa. Vaihdoin Motulin viistonniset ja räminät loppu siihen
Honda CBR1100XX -05
Ex.
Honda CBR600F -00
Yamaha XV250Virago -96
Kawasaki KE125 -8?
Onko noissa 600F:isäkin öljytoiminen kiristin? Isommissahan se tais olla (1000f, xx, jne)(Juti65 @ Touko. 02 2011,13:42) kirjoitti
Jos on sen vois olettaa olevan herkkä öljyn viskositeetille- kun se oli/on aika usein noissa isommissa rallattelun syy myytenkin.
Muuten tuo Teboilin öljy on ollut toimivaa lientä, useammassakin missä on pyöriny.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ei tuon välttämättä tarvitse haiskahtaa vääriltä kilsoilta.(vma @ Huhti. 30 2011,21:42) kirjoitti
Painepesurilla saa laakerit tuhottua, jos ei osaa painepesuria käyttää. Jos vielä laiskasti rasvailee ketjuja, niin niitäkin saa vaihdelle tuohon kilsamäärään.
Sitten olen nähnyt 600 cebarin mihin on vaihdettu nokkaketjun kiristin jo 7000 kilometriin mennessä.
Eihän noiden kuluminen noilla kilometreillä normaalia ole, muttei myöskään mahdotonta.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
Kyllä se ihan jousikuormitteinen on.(specka @ Touko. 02 2011,14:12) kirjoitti
Honda CR1000R -10
ex.Honda CBR1000RR -05
ex.Honda CBR600F -00
Juuri näin. Kuten jo aiemmin sanoin, joku tuossa hieman haiskahtaa.(suzukai @ Touko. 02 2011,14:31) kirjoitti
.
Mulla rämisi etupää ( ainakin siltä se ajossa kuulosti ) kun mulla oli ketjut liian kireällä. Olin kiristänyt ketjut ottamatta huomioon omaa painoani. Eli kun pyörän päälle tuli paino ketjut kiristy viulun kieliks.
Heti ku kotjas ketjujen kireyden räminä loppus. Ja se oli tosi kovaa ja hermoja raastavaa. En tue tarkalleen mikä siin sit rämisi mut enää ei oo tota ongelmaa.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Joskus voi myös olla toi nokkaketju venynyt, johon ei hirveesti auta kiristimen vaihto.. Varsinkaan jos kiristin on automaattinen, mekaanisella saa vähän paremmin kiristettyä, mutta tulee siinäkin vara vastaan.. Juurikin tuon APE:n kiristin voi auttaa asiassa, mutta jos sitäkin joutuu melkein maksimiin kiristellä, niin sitten kannattaa vaihtaa jo se ketju, säästyy konerempalta..
Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
ZX12R *-02(ex)
Suzuki GsxR750W -92(ex)
I memorize the words to the porno movies
Kiitosta vastauksista. Öljyt mie pistän siitä vielä vaihtoon, mutta muutoin eiku ajoon vaan. Aika hiljanen on kuulemma, sanovat että mie oon yliherkkä.
Hyviä kilometrejä!![]()
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Muistaaksni omassa cebarissa oli jokunen paikka mitkä tuunamalla pyörä hiljeni kuskin paikalle reippaasti(HelinäX @ Touko. 24 2011,22:33) kirjoitti
1. Ne sivukatteet/tankin väli. Sinne lattaraudan näköistä kumia piiloon niin räminä hiljeni
2. Peilit eli lasi/kehys. Hiljeni sopivalla liimalla tai jollain täytteellä - ei muista enää
3. Joku mittarinlasi. Hiljeni samalla aineella kun peilitkin
Niinjoo - onhan kaikki tankin kiinnitykset kumien varassa, noissa oli muistaakseni kaverin pyörässä jotain häikkää eli tankki pääsi ottamaan runkoon ilman kumia ja pärinän syytä etsitiin jonkin aikaa
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
eiköhän noi kaikki enemmän tai vähemmän rämise/resonoi kierroksista riippuen, pidä ääntä (nokkaketju tms).
Itellä kilkattaa nokkaketju ~3000rpm kohdilla ja jotain resonointia 5-6000rpm kieppeillä.
Ratkaisuina, mökäpönttö ja välttää noita kierrosalueita (kierrättää enemmän), ni ei edes muista noi pienii ääniä![]()
Niin totta toikin.. On mulla tossa Yoshimuran mölytoosa, ja ei todellakaan kuulu mitään ku pistää kierroksia koneeseen, tai ainakin peittyy tehokkaasti kaiken muun mölän alle. Mie oon sen verta hifistelijä että mua häirittee epämääräset äänet, tykkään kyllä oikeenlaisesta metelistä, ja äänet on osa nautinnosta. Oletan että toi nokkaketju vaimenee ku vaihan erit öljyt sisään, sellanen vakaa musta tuntuu olo on, että noi öljyt ei oo ihan mieleiset tolle. Häätynee kokkeilla. *(kiivi3 @ Touko. 25 2011,12:14) kirjoitti
Onneks on vielä kesää jäljellä... *
edit: Hain sitten Hondan omat öljyt, kokkeillaanpa sillä mitä Ceebra sannoo.
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Mitenkä tuntuu että ei ole öljylaadusta/merkistä johtuva vika...(HelinäX @ Touko. 27 2011,20:53) kirjoitti
Jaa'a, kyllä vain öljyillä oli väliä. Hiljeni kummasti ku vaihoin öljyt, eli tähän hätään problem solved. Pitäydyn noissa Hondan omissa öljyissä jatkossa ku kerta toimii noin kivasti. Kiitosta kaikille kuitenki vinkeistä.
Yamaha XJR 1300 -05
Entinen: Honda CBR 600f -99
Don't drive faster than your guardian angel can fly.