Moi,
Mulla on XJR1200 -96.
Onko teillä kokemuksia välityksien vaihtamisesta?
Minua lähinnä kiinnostasi miksi päädyitte vaihtamaan välityksiä, mitä sillä haitte ja toteutuiko ajatus?
Entä kulutus, vääntö jne., mitä tapahtui?
Yms kommentit.
Millaiset välitykset nyt on?
Mulla ajatuksena olisi saada hieman kierroksia laskettu moottoritie nopeuksilla.
T: liikkaa meteliä
Thänks
En ole XJR:n omistaja mutta olen vaihtanut omiin pyöriini ja muutamalle kaverillekin kokonaisvälitykseen vaikuttavan perävaihteen hammaspyöräparin. Ihan halpaa se ei ole mutta välityksen pidentäminen vaikutti matka-ajossa polttoaineen kulutusta vähentävästi. Kaupunkiajossa voi käydä päin vastoin kun joutuu ajamaan pienemmällä vaihteella kuin ennen.
Ennen välitysten vaihtoa toki nostin moottoritehoa useilla kymmenillä prosenteilla että pitkästä välityksestä on todella hyötyä eikä vääntö lopu kesken.
Liian isolla vaihteella ajamista pitää välttää ettei moottoria joudu "vedättämään" tai voimansiirtoon tule jatkuvaa iskumaista rasitetta.
Toki voisi miettiä välitysten vaihtamiseksi vaihteistoon vain viitos- ja kuutosvaihteiden osalta jos siihen on osia saatavilla. Remontti voi vain olla melkoisesti isompi kuin perävaihteen rassaaminen. Näin jäävät pikkuvaihteet ennalleen, kiihtyvyys säilyy, varsinkin kun koneessa ei alun alkaenkaan ole paljon tehoa, ja taloudellisuus saavutetaan matka-ajossa.
Ketjuvetoisissahan ei ole juurikaan ongelmia kokonaisvälityksen vaihtamisessa.
mm
Ketjupeleissä on halpaa ja helppoa kokeilla ihan oman maun
mukaan esim. +1 ja -1 eteen. Menee samoilla ketjuillakin.
Usimmiten käy niin, että -1 on mukavampi nurkissa, kun
ykkönen on ruuhkajurnutuksessa lyhyempi ja kakkosella
kärsii vetää kulmat vapaan liikenteen aikana.
Tiellä taas +1 rauhoittaa kummasti 100+ nopeuksissa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itse vaihdoin omaan XJR:n piikkiä pienemmän eturattaan. Mitään valtavaa eroa siinä ei kyllä ole mutta jotenkin tuntuu mukavammalta ajaa noin. Suurimpana syynä vaihtoon oli kun ei tuntunut löytyvän oikean kokoista eturatasta kuin Yamahan orkkisvaraosana orkkisosan hintaan niin laitoin sitten sen pienemmän tarvikerattaan. Oma pyörä on -04, siinä on muistaakseni erivälitykset alunperin kuin ketjunaloittajana pyörässä.
<br /><br type="_moz" />
Tässä on hyvä esimerkki, miten hankalaa "mielipiteiden"(Äksjiiärrä @ Kesä. 02 2011,21:07) kirjoitti
mittaaminen on.
Ihan asiallisesti todeten: On paljon suhareita jotka eivät
edes huomaisi eturattaan vaihtumista piikillä suuntaan tai
toiseen jos se tapahtuisi "tietämättä".
Toisessa päässä taas on porukka jonka persuksissa tunto
on tallella..... vaikka se merivettä sietääkin.
Ehkä se on näin, että ei se piikin ero mikään "valtava" ole,
mutta jos sitä ei koe "merkittäväksi" eri tilanteissa, kannattaa
jättää "säätöhommat" mahdollisimman vähiin...... Ai kui ?
Ihan siksi, että silloin ollaan alueella, jossa "tunnistettavat"
muutokset ovat jo sen verran rajuja muutoksia että
vehje on alta aikayksikön sekaisin kuin se kuuluisa seinäkello..... tai se eräs Kawa joka ei kallistu tarpeeksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY