Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Tuli tuossa juurikin hommattua itselleni vm. 08 ABS Tikru ja pidemmän kotisiirtymän jälkeen tuli sellainen tunne että kaikki ei ole kohdillaan tuossa pyörässä. Varsinkin hiljaa ajaessa etupää tuntuu pompottavan jonkin verran. Tuon pompotuksen huomaa myös vauhdikkaammissa kurveissa hienoisena huojumisena. Maantie/motarinopeuksissa suorilla tuota ei juurikaan huomaa mutta taitaa se siellä taustalla hienoisesti nypytellä. Kaksi päällä tuo efekti ei ollut ihan niin vahva kuin yksin ajaessa.

    Onkohan kyse olla ihan jousituksen säädöistä tai vastaavasta? Lähinnä mietin sitä, että pitääkö ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen vai onko tuo ihan normaalia ja muutamalla ruuvin väännöllä korjattavissa? Vai peräti pyörän ominaisuus, joka noin ensimmäisellä ajokerralla vain sattui tuntumaan erityisen oudolta.

    Ajattelin tuossa ehtiessäni koittaa josko saisin väänneltyä jousituksen asennot manuaalin ilmoittamiin peruslukemiin. Toivottavasti se auttaa asiaan eikä tarvitse kurvailla takaisin Turkuun pyörää huollattamaan.

    Otan mielelläni vinkkejä vastaan! Mahtaakohan tuo johtua liian kireästä tai löysästä etupään jousituksesta vai mahdollisesti takapään jousituksesta? Toki varmaan on mahdollista myös kulmikkaasti kulunut eturengas tai hieman huonosti vanteella oleva rengas. Pitää tarkastella tarkemmin viimeistään torstaina mutta tosiaan olisi avuksi jos voisitte spekuloida mikä tuota mahdollisesti aiheuttaa.
    Triumph Tiger 1050 ABS
  2. #2
    arvaillaan.. vanne tai rengas kiero tai epätaspainossa..

    jousituksen säädöt,, ainakin paluuvaimennuksen ja puristusvaimennuksen suhde, jos siinä on molemmat säädettävissä..
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  3. #3
    Omassa Tikrussani ei tuollaista ole kyllä huomannut, pehmeästi menee suoraa ja mutkaa Epätasaisesti kulunut rengas tai sitten tasapainotus voisi olla tosiaan yksi selitys. Mikää jousitusexpertti en ole, mutta voithan sitäkin katsoa. Kyllä myyjään kannattaa olla yhteydessä heti miten koska heillähän on jonkin sortin vastuu tavarasta mitä myyvät, vaikka se käytetty onkin. Uskoisin asian selviävän helposti, Tikrut kun on luotettavia kulkupelejä
    Tikru 2010
  4. #4
    Käytä renkaat tasapainotuksessa. Samalla selviää onko vanteet suoria ja huomaa, jos pyöränlaakerissa on vikaa tms. Tietty kumeissakin voi olla vikaa. Tuosta lähtisin ite selvittelemään.



    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  5. #5
    Liikaa paineita etukumissa (=lähihuoltiksen mittari näyttää päin persettä) ja/tai liian vähän paluuvaimennusta saa ainakin Triplessä aikaan nypyttelyä.

    Tietty renkaan tasapainotus kannattaa tsekata kanssa.
  6. #6
    Itselläni yhdessä pyörässä etupää täristi ja syyksi ilmeni renkaan pitkittäisheitto, jota oli öbaut 2mm.
    Eli ei muuta kuin keula ylös, pyörittää rengasta ja katsoa että onko rengas soikio
    ZH2 2020
  7. #7
    Veikkaus sille, että rengas ei ole keskellä. Eli pyörittämään rengasta ja jos on heittoa, niin ilmat pois, painetaan putkipihdeillä renkaan reuna irti vanteesta ja sitten uusi yritys mahdollisesti asennusrasvan tai saippuan kanssa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  8. #8
    toi olla yllämainittuja, mutta yksi vaihtoehto on se, että kaula on kiristetty väärin, jos etuakselin pinch boltit on kiristetty niin, että keula on vähän alapäästään kapea tai leveä, niin se keula takertaa ja siitä puuttuu herkkyys, tiellä tuo tuntuu pompotuksena, koska keula ei ole herkkä.

    renkaan vaihdon jälkeen ei vasemman puoleisia pinch pultteja pitäisi kiristää, vaan keulaa pitäisi pumpata ennen kiristystä, jotta se asettuisi kohdalleen.(ilman jarruja, koska jarrut kampee, ennemmin seinää vasten)- ja pultit aukikaan ei se aina asetu herkimpään kohtaan, vaan sitä herkintä kohtaa voi hakea esim löysäämällä pinch pultit, sitten painelee pyörää tankista tai penkistä ja etsii sitä kohtaa, jossa keula ja perä toimii parhaiten yhteen ja keula ei jumita. hyvä jousitus painuu tankista painaen kummastakin päästä. jos keula ei painu heti, niin se jumittaa. kun pinch pultit on auki, niin keulan vasenta reunaa voi vetää ulos tai painaa sisäänpäin ja etsiä parasta kohtaa herkkyydelle.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    Vai pitäisikö tiikerissä jättää oikealta puolelta pultit löysään?
    Kun eikös tuossa etuakseli ruuvata vasempaan iskariin kiinni ja oikealla on sitten kiristys akselin ympärille?
  10. #10
    Ei kyllä ole pompotus tigrun normaali ominaisuus. Jotain on vialla, itse aloittaisin helpoimmasta päästä etsimään vikaa ja etsisin syytä eturenkaasta.
  11. #11
    Lainaa (Seikkailu_R @ Kesä. 01 2011,21:53) kirjoitti
    Vai pitäisikö tiikerissä jättää oikealta puolelta pultit löysään?
    Kun eikös tuossa etuakseli ruuvata vasempaan iskariin kiinni ja oikealla on sitten kiristys akselin ympärille?
    joo vähän sekoilin oikean ja vasemman välillä, kuskin näkökantista oikealta puolelta löysäys.

    menköön pienen humalan piikkiin tämä onneksi orgissa ei ole promillerajaa. täällä on hyvä 'ajella' pikkuisissa.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  12. #12
    Lainaa (jaket @ Kesä. 01 2011,22:10) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Kesä. 01 2011,21:53) kirjoitti
    Vai pitäisikö tiikerissä jättää oikealta puolelta pultit löysään?
    Kun eikös tuossa etuakseli ruuvata vasempaan iskariin kiinni ja oikealla on sitten kiristys akselin ympärille?
    joo vähän sekoilin oikean ja vasemman välillä, kuskin näkökantista oikealta puolelta löysäys.

    menköön pienen humalan piikkiin tämä onneksi orgissa ei ole promillerajaa. täällä on hyvä 'ajella' pikkuisissa.
    Mutta sehän on tärkeintä että oikealta eikä väärältä puolelta...
  13. #13
    Aikalailla tuossa tein vääriä diagnooseja pikaisen kaupunkiajelun perusteella. Eihän se vika etupäässä tai alustassa muutenkaan ole - tasaisesti kulkee kun vetoa ei ole lainkaan. Erehdyin pikatestissäni kuvittelemaan alhaisten kierrosten epätasaisen vedon aiheuttamaa nykimistä etupään pompottamiseksi Melkoinen mekaanikko...

    Nyt siis päästäänkin uuteen aiheeseen eli koneen säätöihin. Pitäisi saada ainakin alakierrosten veto tasaisemmaksi. Voisin kuvitella että tuohon ei ole vaihdettu ECU mäppäystä TOR putken laittamisen jälkeen. Taidankin tilailla sen TuneEcu piuhan jostain ja testailla josko osaisin latailla uudet mäppäykset sisään.

    Kiitokset kuitenkin kaikille ongelmaa pohtineille vastauksista! Ja mielellään otan kommentteja voiko tuo nykimisongelma johtua juurikin noista koneen säädöistä.
    Triumph Tiger 1050 ABS
  14. #14
    Missä kunnossa ketjut ja rattaat on?
    jamaha 02 --> riumppi 11

    Blue's brother
  15. #15
    Tuommoinen ilmiö oli itsellä bemarissa (K100), kun vaihdoin takaiskarin Öhlinsiin ja säädin sen äkkinäisyyttäni väärin. Oli aivan liian vähän vaimennusta. Sekä meno että paluu. Kun korjasin oletussäätöihin, pompotus poistui heti. Jostain syystä takavaimennuksen virhe ilmeni nimenomaan etupään voimakkaana pompotuksena viidenkympin vauhdeissa.
  16.  
  17. #16
    Ketjut ja rattaat on ihan hyvässä kunnossa. Koko vehkeellä ajettu vain vajaa 4tkm joten ei ainakaan loppuunvenytettyjä ole. Ehkä hiukan löysällä ketjut kyllä. Renkaanpaineetkin voisi tarkastella.

    Taidan väännellä jousitukset peruslukemille ja syöttää uudet ECUt koneeseen niin eiköhän tämäkin ongelma ala selviämään. Tai sitten välttelen tasaista ajoa ja pyrin ajamaan rannetta käännellen
    Triumph Tiger 1050 ABS