Näin ainaki mulla. Saimpas just satasen rikesakon ko missasin autolla yhen 80 lätkän ko oli jotaki tähellistä jutusteltavaa luurissa ja ajoin sitten kameraan. Onneksi jäi rikesakoksi(SuzukiV2 @ Touko. 31 2011,16:55) kirjoitti
Oikeastaan aika ansaittua.
Silti olisin valmis kieltämään luurin pitämisen kädessä taajamassa, jossa molemmille käsille ja pään pyörittämiselle on huomattavasti enempi tarvetta ko matka-ajossa vakionopeudensäätimellä.
Väittäisin että ongelma on niinkään se että kännykkään puhuminen haittaa ajoa, vaan se että ihmiset ei tiedosta sen vaikutusta omaan ajosuoritukseen. Harvapa keskittymistä vaativassa tilanteessa alkaa räplään radiota, mutta kännykkään kyllä voipi vastata.
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Kauan aikaa sitten... soitin kaverille ja se ns. löi luurin kiines.. Mietin että se o varmaan nepamassa, mutta olikin ajanut sitten kolarin kun oli kaivanut puhelinta jostain.(Poikanen @ Kesä. 01 2011,09:41) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Lääkärit antaa ajokiellon, jos joku raaja kipsissä/paketissa!(SuzukiV2 @ Touko. 31 2011,16:55) kirjoitti
Multa lääkäri kielsi autolla ajon, ku jalka murtu! Ei tosin kieltäny prätkällä ajamista... *
Toisen kerran kielsi, ku oikea käsi kipsissä, lääkärin mukaan ei ees automaatilla olisi saannu ajaa! Ja tällä kertaa mainitsi kiellon myös koskevan prätkällä ajoo *
Korttia ei kukaan vienny/hyllyttäny. Ei myöskään kumpikaan ajokielloin antaneist lääkäreist, kertonu milloin kielto päättyy, niin päätin itse, et sairaalan parkkipaikalla *![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Edelleenkin väitän, että jos tuo taksikuski olisi vaikka istunut vasemman kätensä päällä, niin olisi todennäköisesti huomannut sinut, koska olisi keskittynyt enemmän siihen mitä ympärillä tapahtuu. Eli toisin sanoen sen puhelimen laskeminen ja asennon vaihtaminen katsoakseen ympärilleen olisi todennäköisesti tapahtunut, jos ei olisi ollut "parempaa tekemistä". (Ymmärrätkö mun pointin? Puhelin ei estä käden ottamista pois korvalta tai pään kääntämistä. Se on vain kuljettajan valinta haluaako keskeyttää toisen kuuntelemista tai omaa paskan jauhantaa siksi aikaa, että katsoo ympärilleen.)(pecha @ Kesä. 01 2011,09:17) kirjoitti
Voisi vaikka ajatella niin, että jos ei merkittyä poliisiautoa huomaa ajoissa puhuessaan puhelimeen ja ehdi ottamaan pois korvalta, niin ansaitseekin sakot.
Tosin kaikki ei ilman puheluakaan oikein tunnu kääntävän päätä tai näkevän mitään ja osa on niin väsyneitä ratissa etteivät huomaa edes pieniä osumia...
Näinhän se on tuon keskittymisen kanssa. Itse olen päätellyt tuon luurin kädessä pitämisen kiellon sillä, että se on ainoa tapa valvoa myös tekstiviestien naputtelua, nettisurffailua yms. jota kännykällä myös tehdään ajon aikana. Jos kännykän kädessä pitäminen ei olisi kiellettyä puhelun aikana, niin kaikki tekstiviestien naputtelijat ja nettisurffailijat vaan sanoisi poliisille, että minä vaan juuri valitsin numeroa puhelimesta. Eikä poliisi oikeen voisi asialle mitään. Nyt asia on aika selkeä valvoa. Itse olen ratkaissut asian sillä, että mulla on puhelin telineessä ja sitten voin naputella tekstiviestejä. Jos poliisi kysyy jotain, niin sanon, että minä vaan juuri vaitsin numeroa(SuzukiV2 @ Touko. 31 2011,16:55) kirjoitti
![]()
xxx
Näin minäkin sitä olen kuvitellut, kun omien arvioiden perusteella lukeminen tai kirjoittaminen ajaessa on paljon pahempi asia kuin puhuminen. Siinä häviää ympäristö näkyvistä melko tehokkaasti - ainakin minulla.(Streethawk @ Kesä. 01 2011,11:31) kirjoitti
Esim. USA:ssa kait pitävät tekstiviestejä varsinaisena ongelmana eikä niinkään puhetta. Esim tuossa on yksi kirjoitus aiheesta mallia 16000 kuollutta kuudessa vuodessa.
Sinänsä tyypillistä, että kun jenkit miettii ratkaisuksi voice-to-text sovelluksia, niin suomalaiset kieltää kännykkään koskemisenkin ja sitten alkaa pohtia ratkaisuksi ajokieltoja ja kovennettuja rangaistuksia.
------
Puhut eri asiasta.(specka @ Touko. 31 2011,13:42) kirjoitti
Puhelimen käytössä ajon aikana suurin riski ei ole se että siihen puhutaan, ei se että se on kädessä.
Ihmiset eivät aja huojuen tai alinopeutta siksi etteikö se luuri pysy korvalla, vaan siksi että jalka nousee kaasulta ja ajolinja ei pysy, koska ihmiset keskittyvät siihen asiaan josta he keskustelevat eivätkä liikenteeseen.
Tässä se oleellinen pointti on se että tähän ei Hands Free auta mitenkään. Vaarallista on keskittyä muuhun kuin ajamiseen, ei niinkään se pitääkö kädessään kännykkää tai irtoluuria.
Koska virkamies ei uskalla vaatia jokaisen autoon kieltoa keskustella kuljettajan kanssa ajon aikana, näprätään tätä kieltoa siitä minkä laista laitetta saa tai ei saa pitää kädessä edestakaisin.
Pääasiahan on se että lisää ja kovempia rangaistuksia pitää saada, koska sillä kaikki ongelmat ratkaistaan. Rangaistaan edes kovemmin siitä millä ei juuri ole vaikutusta asiaan.
"Turvallinen oletus on, että tarkkavaisuus heikkenee vähän puhuttaessa puhelimeen. Mitkään tilastot eivät kuitenkaan osoita, että onnettomuudet olisivat tämän takia merkittävästi lisääntyneet."
Eli kädessä pitäminen ei merkittävästi ole lisännyt onnettomuuksia. Puhelimeen puhuminen ajon aikana ei ole merkittävästi lisännyt onnettomuuksia.
No miksi sitten pitää rankaista kovemmin, vaikka vaikutusta turvallisuutteen ei oikein ole?
Tietenkin siksi että kun liikenneministeriön virkamies on suuressa viisaudessaan tällaisen ajanut läpi, niin häntä v-tuttaa kun kun hänen ajamaansa lakia ei noudateta, ja haluaa koventaa rangaistuksia jotta kansa tottelisi hänen valtaansa.
Egokysymys.
Suomessa ei tehdä asioita siksi että niillä saataisiin jotain merkittävää aikaan, vaan siksi että tehdään jotain.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Itse "pääpiru" on Anna-Liisa Tarvainen liikenne- ja viestintäministeriöstä. Liikenneministerin puheista välittämättä masinoi ministeriössä kaikenlaista autoilun haittaa ja sanktioita.(jannep @ Kesä. 01 2011,14:14) kirjoitti
http://www.lvm.fi/web....id=3482
http://www.hs.fi/haku/?haku=Anna-Liisa+Tarvainen
Eikä muuten ole tämän maan ainoa korkea-arvoinen virkamies, jonka "missio" on kansalaisille haitallinen ja yleisen mielipiteen vastainen. Yllättäen he kaikki ovat naisia...
Mielestäni on kohtuutonta, että kolmesta harmittomasta rikesakosta tai kännykkään puhumisesta saa (vähintään) kuukauden ajokieltoa. Pelko perseessä ajaminen on ahdistavaa ja lisää liikennestressiä - etenkin ammattiautoilijoilla. Stressi (=v1tutus) ei ainakaan lisää liikenneturvallisuutta...
So What!
Kohtuuttomana sitä voisi ehkä pitää siinä tapauksessa, jos ei handsfree-laitteita olisi saatavilla.(Julma Ulmanen @ Kesä. 01 2011,16:58) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tarvainen Liikenneturvan johtoon(Julma Ulmanen @ Kesä. 01 2011,16:58) kirjoitti
Sama akka siirtyi liikenneturvan johtajaksi.
Täytyy sanoa, että tämä uusi laki tekee muutamia asioita hieman hankalaksi. Nyt täytyy avata läppäri kun haluaa käydä tarkistamassa osoitteen sähköpostista tai tarkistaa nettisivulta jonkun liikkeen aukioloajat. Eihän siinä muuta, mutta kun windowsin kirjautumiseen vaadittava Ctrl+Alt+del on niin hankalaa saada painettua yhdellä kädellä samalla kun ajaa...
Mutta enpähän riko lakia...
Handsfree on kyllä ihan kätevä laite, mutta sen käyttöä rajoittaa ainakin allekirjoittaneella niiden kapistusten epämukavuus korvassa ja heikohko akunkesto. Juuri ja juuri kestää jatkuvaa käyttöä sen 8h, eikä sitä voi käyttää kun se on latauksessa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Joo. Korvasta irronneen handsfree napin etsiskely lattialta tai penkin valista on vissiin ihan ok? Itsella menee paljon enemman huomiota korva-bugin kanssa raplaamiseen kuin "tavallisesti" puhumiseen.
Hesarin lukeminen ajaessa ei ole erityisesti kielletty vai onko?
Tukka pois ja linnaan kerpele. jaa sori, tukka alkaakin jo olla pois...
BMW R1200 Gatu & Sora -06
Kiellettyä pitäisi ensisijaisesti olla se, ettei keskity kunnolla siihen, mitä on tekemässä, kun ajaa moottoriajoneuvolla.(Peku09 @ Kesä. 01 2011,18:40) kirjoitti
Jos ihmiset käyttäisivät järkeään, mitään tällaisia kieltämisiä ei tarvitsisi kenenkään miettiä. Mutta nyt kun se homma mitä ilmeisimmin ei toimi ihan vaan ihmisten omaan järjenjuoksuun luottaen, vaan aina löytyy näitä tampioita, jotka hölöttävät taukoamatta luuriin, syövät eväitään ja kaivelevat samanaikaisesti toisella kädellä nenäänsä/persettänsä/molempia, eivätkä muista olevansa auton ratissa, niin sitten tietyistä asioista tulee rangaistavia. Varsin loogista, ja pätee moneen muuhunkin juttuun liikenteessä.
Erikoista, että motoristien joukossa on näinkin paljon porukkaa, joita ei yhtään tunnu haittaavan se, että auton ratissa puuhataan aivan muuta kuin ajetaan. Ette ilmeisesti ole vielä saaneet kokea mp:n kanssa kovin paljon oikeita jännäkakka-tilanteita näiden hölöttäjien takia.
Ajelkaa vaikka päivä Helsingin keskustassa; takaan, että muutama tällainen luurisankari tekee vähintään jotain varsin omituista, kun "ei oikein nähnyt" ympärillensä juuri silloin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Juuri äsken Vihtijärven suunnalta palatessani Espalla joku avobemarissa istunut kaljupää kännykkä vasemmalla korvalla meinasi niitata allekirjoittaneen vaihtamalla kaistaa ilman vilkkua. Ajeli edellä kahtakymppiä nykien joten päätin vaihtaa toiselle kaistalle...eiköhän se sitten vetänyt suoraan eteen.
Ihan turha selittää että handsfreestä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos ei riitä sorminäppäryys korvanapin käyttöön aina voi hankkia autoradioon integroidun. Itsellä toimii tuo korvanappi ihan hyvin.
"voi hankkia autoradioon integroidun"(dasurpha @ Kesä. 01 2011,23:06) kirjoitti
Sori ny.. mutta kun on köyhä ja autoradio lähes mallia c-kasetti![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Edellinen auton omistaja oli tuollaisen laittannut, helppoa on kun auton lyö tulille yhdistyy puh autom hf sarjaan, puhelu tulee niin menee mutelle ja ääni kaiuttimista, auton kun sammuttaa niin yhteys katkeaa.
Korvanapilla pärjää mutta tuollainen on huomattavasti mukavampi ja on aina käytössä, ei voi unohtaa.
Yleisesti ottaen näyttäs että osa kun puhuu puhelimeen (riippumatta onko luuri kädessä vai hf) niin ei huomiota riitä ollenkaan siihen ajamiseen, osalla taas ei juurikaan vaikuta...![]()
Kawasaki Versys 650
´Kännykkään voi ihan hyvin puhua autolla ajaessa, eikä se häiritse ajosuoritusta mitenkään´
<---------->
´Autoilijat ovat puusilmiä, eivät havaitse motoristia´
Kaksi hiukan toistensa kanssa ristissä olevaa väittämää.
Vai tullaankohan tässä taas siihen, että MUUT eivät osaa, mutta kyllä MINÄ osaan.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Siis nauhoitatko kotona radio-ohjelmat kasetille ja kuuntelet sitten autossa?(Hapsu @ Kesä. 01 2011,23:15) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Et ole tainnut kauhiasti nährä noita 70- ja 80-luvun autoratioita...?(jyke @ Kesä. 02 2011,10:38) kirjoitti
Jotain, jossain, silloin tällöin!
(jyke @ Kesä. 02 2011,10:38) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
<p>KTM 990 SMT -10</p><p>KTM 250 SX-F -14</p>
Hiukka hämmästyttää että moottoripyörillä liikkuvat ihmiset näinkin vuolaasti arvostelevat asiaa joka selkeästi edesauttaa motoristien selviytymistä puolisokeiden autoilijoiden seassa?
Käsi ylös kenen päälle ei ole meinannut joku tampio ajaa pitäen luuria korvalllaan ja keskustellen mitä edellisessä Kauniissa ja Rohkeissa oli tapahtunut?
Selvää lienee kaikille se, että keskittyminen muuhun kuin liikenteen seuraamiseen vaarantaa muiden tielläliikkujien turvallisuuden?
Itselle on meinannut noita idiootteja tulla syliin heidän vaihtaessaan kaistaa enkä ihmettelisi vaikka kolmioiden takaa eteen tulleillakin olisi ollut luuri korvalla tai jotain muuta huomiota vaativaa tekeillä, jotain "tärkeämpää" kuin ympäröivän liikenteen seuraaminen.
Dirty Nasty Furriner
Täsmälleen samaa ihmettelen itsekin. Jatkuva porauksen aihe täälläkin on se, miksi autoilijat on sokeita.(Staga @ Kesä. 02 2011,10:56) kirjoitti
Eli annetaan nyt ihmeessä niiden sokeiden vielä ihan vapaasti keskittyä ihan muuhun kuin ajamiseen - eikö niin!
Tosin eihän kännykän se käyttö tietenkään ole ainoa asia. Jos ei autoilijalla ole järki päässään, eikä hän halua/osaa/viitsi tarkkailla ympäristöään ajon aikana, aika vaikea käytännössä olisi puuttua kaikkiin mahdollisiin tapoihin tehdä näin (ennen kuin autoilija rikkoo jotain selkeää sääntöä). Mutta siinäkin mielessä tuo ´luuri korvalla´ on kyllä ihan pätevä sanktion peruste. Varsinkin kun on kuitenkin mahdollisuus käyttää handsfreetä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ihan vaan tiedoksi, että taksinkuljettajan sanktio ei ole kuukauden ajokielto, vaan se voi olla jopa 6 kuukautta, koska vaikka kortti hyllytetään vain kuukaudeksi niin nykyiseen lakiin jääneen virheen(?) vuoksi ammattiajolupa otetaan pois kuudeksi kuukaudeksi.(pecha @ Kesä. 01 2011,17:05) kirjoitti
Todella kohtuullista vai?
Ja varsinaiseen aiheeseen totean, että minulla on autossa handsfree-laite, jota käytän puhumiseen silloin kun ei ole asiakasta kyydissä. Jos puhelin soi ollessani kyydillä, vastaan siihen lähes poikkeuksetta, koska hyvin usein siellä on joku joka haluaa tilata kyydin joko heti tai sitten tekee ennakkovarauksen.
Nämä asiakkaat harvemmin soittavat myöhemmin uudelleen, jos eivät heti tavoita.
Ei siihen puhelimeen pitkään lörpötellä, mutta työt on hoidettava.
Uusi laki ei muuta käytäntöäni mihinkään, mutta riskit toki kasvavat.
Puhelimen käyttö ajon aikana toki häiritsee ajosuoritusta myös ammattikuljettajalla, mutta toisinaan se riski on vaan otettava.
Lainlaatijan mukaan "ammattikuljettaja" on toki sellainen, joka ei aja koskaan ylinopeutta, ei aja väsyneenä ja noudattaa pilkuntarkasti kaikkia ylhäältä hallintoalamaisille jaettuja säädöksiä, mutta todellisuudessa asia on jotain ihan muuta.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Onneksi voi vielä nassuttaa makkaraperunoita kaksin käsin auton ratissa. Kännykkään et voi puhua mutta syödä ja juoda voi. Vai onko tuokin porsaanreikä jo tukittu?
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Handsfreetä(kö) ei ole mahdollista taksissa käyttää silloin, jos on asiakas kyydissä?(Ekku @ Kesä. 02 2011,11:55) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Käytännössä ongelma on siinä, että se soittava ei välttämättä tiedosta sitä tilannetta, että puhelua on kuuntelemassa joku täysin ulkopuolinen taho ja voi päästää suustaan kirjaimellisesti mitä tahansa.(pecha @ Kesä. 02 2011,12:22) kirjoitti
Tulee helposti epämiellyttäviä tilanteita niin kuskille kuin kyydissä olevalle.
Tämä taksin handsfree on sellainen autoon sisäänrakennettu, jossa puhelimesta laitetaan vain bluetooth päälle ja kaikki vastapuolen puhe kuuluu auton kaiuttimista.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Minäpäs olenkin nähnyt sellaisen korvantaakse laitettavan vempeleen; saa olla aika fakiiri kyytiläinen jos sitä pystyy sivusta kuuntelemaan.
Dirty Nasty Furriner
Mina olen nahnyt jopa sellaisen gsm puhelimen, johon ei ole heti pakko vastata. Toivottavasti Nokia lanseeraa sen myos Suomen markkinoille.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Mulla on bt-korvanappi sekä autoradiossa bt-handsfree ja ainakin tähänasti olen voinut valita kumpaa käytän.(Ekku @ Kesä. 02 2011,18:05) kirjoitti