Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
    Käytin tuossa cebaria, 1000f -90, kerhotallilla penkityksessä ja Saksan tuontipyörä mitä ilmeisimmin on kuristettua mallia. Takapyörältä lähti vain 94,5 hv/9200rpm ja 80Nm/6400rpm. Tässäpä pähkäillessä tuli mieleen, jotta miten cebari on kuristettu ja miten kuristukset saisi pois? Jos tietoa löytyy, sitä otetaan kiitollisuudella vastaan.
    Saksan maalla laittavat imukurkkuihin kuristusreankaat, jotka estävät iliman virtausta.
    Kurkkuihin kun tunkee sormen niin tuntee onko siellä kaulus vaikö eikö.
    Oma tuontipelini oli -92 ja 99kw, eli kuristimet oli poistettu kun oli saatu leimaan saksassa. Mukana tulivat kuristekurkut.
    Näin oli tehty ainakin mun mopetissa.
    Jos kurkkuun tunkee sormen, niin sitähän oksentaa, ja mulla ainakin on kaulukset ulkopuolella
    No leikki sikseen. Onko nämä kuristeet sit irto-osia vai kiinteet? Mulla aikasemmin oli FJ 1200 ja siinä kuristimet oli kiinteet, jotka tosin sai puukolla vuolemalla pois. Pitääkö suuttimia vaihtaa??
    Minulla olleesta CBR:stä oli ainakin joku jo vuoleskellut kuristimet veks, puukon jäljet oli kurkkujen sisäpinnoissa. Tehoista ja suuttimista en tiedä, kävi ja kulki kuitenkin.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
    Kyllä ne pitäis näppärästi saada vultua pois. Siitä vaan kurkkua veistelemään .
    Voihan sitä aina ostaa kurkut ilman kauluksia *

Suuttimista ei ole kyllä mitään käsitystä.

Mulla oli-96 1000f,saksantuontipyörässä irtonaiset peltilevyt jossain välissä.ottivat huollossa pois ja vaihtoivat isommat suuttimet,ostaessa tehoja oli 72kw.puolet kurkuista oli tukossa!!!!
    Yllättävän vähän tullut aiheeseen kirjoituksia, vaikka taitaa tämä pyörä malli olla Saksan tuonneista listan kärkipäässä ja mitä luultavammin myös suurin osa pyöristä ovat olleet kuristettua mallia.
    Onkohan tähän mitään selkeää "tee testi jos et vaan jaksa purkaa menetelmää". Mietin meinaan itse samaista asiaa ja jouduin sitten omasta vuotta vanhemmasta mallista katsomaan. Eihän tuo todellakaan iso homma ole, mutta jotenkin luulisi näkevän se tehon muutenkin. Eli mulla siis ei ole kuristettu ainakaan imukurkuista tai muistakaan kaasari kone välisistä kurkuista, suuttimista voi olla. .
    Mietin vain, että kuinka raaka tehonlisäys tämä oikeen on ja voiko sellaista "noin" standardia antaa, että esim. kierrokset neljässä tonnissa 100km/h kun on täydet tehot?
    Ymmärrän tietenkin, että se ei kai suoranaisesti ole tehoista kiinni missä ne kierrokset missäkin nopeudessa menee, mutta lähinnä esimerkkinä vain.
    Eli onko siihen täystehoisuuden toteamiseen mitään muuta tapaa kuin purkaa kaasarit ja ottaa jostain selville suuttimien ja imukurkkujen täystehoversion koot?

Tämä vain ihan yleismaailmallista pohdintaa siis. Purkamalla se asia kuitenkin selviää parhaiten.
    Tuo hommahan ei paljoa purkamista vaadi. Kunhan ottaa ilmanputsarin pois ja katsoo taskulampulla valaisten kurkkuihin. Samalla täytyy vääntää kaasu pohjaan ja nostaa luisteja vaikka sormin. Jos nielurisoja ei ole, pyörää ei ole mitä todennäköisimmin kuristettu. Joissakin malleissa on ilmeisesti ollut eroja sytytyksen ohjauksen kanssa eri maitten välillä. Tuo selviää tutkimalla varaosaluetteloa ja boksin numerosarjaa.

Pelkällä suutinten vaihdolla ei saavuteta muuta kuin perseelleen menneet seokset ja epämääräinen toiminta moottorille, joten tuolla tavoin ei kyllä kuristuksia tehdä toivottavasti missään päin maailmaa. Ja todellakaan moottorin kierroksista ei voi päätellä mitään tehoista, kysehän on vain välityksistä.

Ainoa mahdollinen "jos et jaksa purkaa" -testi on dyno. Pyörä penkkiin ja muutama kymppi rahaa tiskiin niin tuloksen saa paperille.

Alla olevassa kuvassa näkyy Blackbirdin kuristuslevy nielussa.

Blackbird 1998 (2004-2008)
    Fireblade 2006 (2008-2011)
    KX450F 2011 (2011-2012)
    RC8 2008 (2012-2013)
    Adventure R 2011 (2013-2015)
    R1 2012 (2016-2017)
    EXC 500 6Days SM/Enduro 2017
    MG1000 Cafe racer
    Kurkut kurkattu ja mitään kauluksia ei ollut. Mutta kaasuvivustossa oli joku outo peltilätkä joka rajoitti ettei kaasu avautunut ihan kokonaan. Saas nähdä miten vaikuttaa ohituskiihtyvyyteen...
    Mun cebarissa ne kuristusten jäljet oli keskellä kaasareiden kumikurkkuja ja ne olivat siis kumisia (vuoltu pois!), joten epäilen niiden kuristusten näkyvyyttä kaasareiden läpi. Ei se kaasareiden irrotus niin iso homma ole, etteikö sitä jaksaisi tai osaisi tehdä, jos jotain muutakin puuhastelee koneen kanssa.
    Honda ST1300A
    Siis tarkennuksena, irroitin kaasarit, mutta minkäänlaisia kuristimia en löytänyt. Kumikurkutkin ovat niin lyhyet, että ei sinne kuristimia saa varmaan mahtumaankaan.
    No, se siis ei ole kuristettu, se on vaan lähellä tiensä päätä? :-)
    Honda ST1300A
    Niinkö tuossa pirussa ois jo käyny. Eihän tuolla ole ajettu kuin 78000km. Tuskin kuitenkaan 178000km??
    Minulla on -99 1000f suomipyörä eikä siellä näy mitään kuristuksia. Muuten onko joku penkittänyt 1000f ja mitä tehoja sieltä löytyy?
    Tulipa tuossa investoitua CBR 1000 F -89. Aikoinaan Saksanmaalta tuotu. Jotenkin hieman hengettömän olinen vehje, olisko kuristeltu, muuten mukava mopotin. Kurkkuihin kurkattu, hyvin hengittää
    Tuli mieleen se sytkäboksi...
    Lieneekö internetin syövereissä varaosaluetteloa, että pääsisin vertailemaan numeroita.
    kuristukset pois cbr1000f.

mulla on tuonti pyörä ja kuristukset oli kumikurkuissa pelti lätkät ahistamassa, papukaijapiheillä väänsin ne lätkät pois ja kurkut oli siistit muuten ettei tarvi vuolla mitään, tai ei ainakaan näissä kurkuissa ollut pykäliä.

no sitten kävin penkittämässä ja katottiiin samalla seokset niin ei tarvinnu säätää eikä vaihtaa suuttimia mun moposta.
    tehoa koneessa 122hp ja taka pyörässä 109hp.
    no tästä alkaa varmaan semmonen juttu sit et miten sul noin vähän tehoa siinä mopossa ku UUTENA on 130 tai jotain,
    menkää penkittämään omat moponne niin näätte mitä siellä on oikeesti heppoja jäljellä.

mun cbr on -94vm ja ajettu 57000km.

ku lähtee ykkösellä ja tulee tehopiikki niin lähtee nostaa etupyörää ilmaaan . * *

kyl kannatti ottaa kuristukset pois muuten ois joutunu vaihtaa mopoa samana kesänä tehokkaampaaan *
    entiset pelit kawa er-5, honda cbr1000f, cbr600f, cb350s ja nyt vfr750f rc36.
    Nousipas vanha aihe takaisin pintaan *

Kirjoittelin Garageen viime keväänä juttua kilocebarin kuristusten poistosta, mukana muutama kuvakin, kliks
    MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
    Lainaa (reagenssi @ Elo. 24 2007,10:10) kirjoitti
    Minulla on -99 1000f suomipyörä eikä siellä näy mitään kuristuksia. Muuten onko joku penkittänyt 1000f ja mitä tehoja sieltä löytyy?
    cbr 1000f *-87 *ajettu n.150 000km,suomipyörä, kaasarit+ilmanputsari vakiot,äänenvaimentimet uudemmasta mallista. *aavistus piristetty= *takapyöräteho 134,5hv/9690rpm * vääntö 105Nm/8150rpm. ei oo tehopiikkejä vaan tasaisen letkeetä lötköttelyä..

Toivottavasti kukaan ei pahastu vanhan aiheen nostamisesta pinnalle.
    Tarkoitus on mahdollisesti auttaa muita joilla sama vaiva.

Tänään aloin tuumasta toimeen ja positin omasta Saksan tuontimallista ylikokoiset nielurisat. Homma sinänsä oli aika yksinkertainen ja aikaa meni about tunteroinen kun leikkaus olis suoritettu.

Mulla oli siis erilainen setuppi kuristuksissa kuin tuossa Joke:n tapauksessa. Kaasaritkin mahtui imukoteloa irroittamatta tuolta välistä pois.

Tässä kuvassä näkyy nuo "puolikuut"

Kaasarit irti

Kuristin poistettu (aka nielurisaleikkaus)
    - melkein jokainen polkupyörällä vähääkään ajanut osaa työntöohjauksen, muttei juurikaan tiedosta tehneensä sellaista.
    No en mistään mitään kyllä tiedä, mutta jos sisäänajo on onnistunut ja öljyt sekä ilmanputsari vaihdettu ajallaan niin 40-50 tonnia ajetussa pitäis olla enemmän tehoja kuin uudenkarheassa. Vrt. TM:n mittaukset, FJR1300 kestotesti 40 tkm. Heppoja ja Nm:jä oli pari lisää kumpiakin. Että eiköhän siellä jotain muuta oo sitten kun väljää pytyissä.

Kronoby Racing Team
  23.  
    Tuossa teholappu omasta Dynojettien asennuksen jälkeen - niin ja nuo peltiläpykät lähti viime syksynä kuten yllä olevista kuvista näkyy.

- melkein jokainen polkupyörällä vähääkään ajanut osaa työntöohjauksen, muttei juurikaan tiedosta tehneensä sellaista.