Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Nyt alkaa tuohon bensapumpun irvikuvaan mennä sen verta pahasti hermot, että väkisinkin tulee mieleen miksei edellisessä F2 -mallissa tuollaista ole. Palaneet kärjet vaihdoin tuossa muutama päivä sitten uusiin, mutta äsken taas lenkillä jumiutui ja meno tyssäsi hetkeksi tien laitaan, jossa pienellä naputtelulla lähti pumppu taas vatkaamaan. Ja jollei tuo mäntämallinen pumppu liiku, ei bensaa painovoimaisestikaan pumpun läpi pääse käytännössä lainkaan.

    Tosiaan tuossa F2 mallissahan ei kyseistä pumppua ole lainkaan, ja ilmeisesti hyvin pitkälti samaa tekniikkaa muuten? Pikaisella googlettelulla ilmeisesti tuota Ram air -systeemiä varten tähän F3 malliin tuo pumppu lisätty, mutta mikähän on sitten "kova nopeus", jolla sitä pumppua alkaisi oikeasti tarvitsemaan?

    Joku on varmasti tuon pumpun koittanut ohittaa, niin käyttökokemuksia olisi kiva kuulla (vaikuttaako toimintasäteeseen tms). Toki helppo hommahan tuota olisi testata, mutten pääse juuri nyt mopoa itse rassaamaan. Varmastihan tuo täydellä tankilla ja kohtuunopeuksissa toimisi ilmankin, mutta mites sitten kun bensaa on tankissa vähän ja mennään (radalla) >200 km/h



    CBR 600f3 -95
  2. #2
    horneteissa vastaavan koneen hiukka miedompi painos. Ei oo pumppua mutta ei oo kyllä ramiakaan. Isse monesti mietin että mahtoiko se rami omassa cebarissa ees toimia enää mutta jäi sitten testit tekemättä:-/ Kyllä se vissii jo alle satasen vauhdissa alkaa toimia mutta eikait bensapumpun pitäis siihen liittyä. Eikö kaasaripeleissä bensapumppu aja "siirtopumpun" virkaa vaan?

    Edit: huoltomanuaalissa tais olla joku kaavio siitä ramin toiminnasta. Muistelen sitä joskus hämmästelleeni. Lisää syöttöä mutta tuskinpa niin paljon että mitään paineen nostoa tarvittais. Pelkällä painovoimallakinhan se tankki tyhjenee aika nopsaan;-)



    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  3. #3
    Mutta tuskin ne Hondan insinöörit sitä pumppua ovat tuohon ihan huvin vuoksikaan lisänneet? Kait sillä joku muukin virka luulisi olevan, kuin vaan parin vuoden välein särkyvä turha kulutusosa. *

    Täytyy joku päivä testimielessä tuo ohittaa ja koittaa huomaako sitä pumpun poissaoloa mistään.



    CBR 600f3 -95
  4. #4
    Liekkö pumppu laitettu sen vuoksi kun edeltäjässä oli ongelmia alipainebensahanan toimivuudessa. Jos ohittaa pumpun niin siinähän on periaatteessa vaara että motti valuu täyteen bensaa



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  5. #5
    Tuokin kävi mielessä kyllä. Tosin helppo tuollainen "ongelma" ohittaa laittamalla bensahana aina kiinni kun mopon sammuttaa, tai virittelemällä siihen letkuun jonkun sähkötoimisen solenoidiventtiilin (joka sitten jumiutuu jossain hevon kuusessa) *

    Tosin eihän sieltä mitään bensaa periaatteessa pitäisi päästä valumaan, mikäli kaikki neulaventtiilit on kunnossa.

    En tajua kyllä mikä tuota pumppua vaivaa. Vaihdoin tosiaan tuossa muutama päivä sitten (todella palaneet) kärjet uusiin ja siinä tallissa testaillessa pumppu vaikutti toimivan ihan normaalisti. Eilen melkein 100km kerkesin ajaa ihan normaalisti, kunnes meno alkoi hyytymään ja kädellä koittaen pumppu ei vatkannut taas ollenkaan. Siitä kopauttamalla lähti taas toimimaan, ja sitten kotiinpäin ajellessa koittelin aina välillä, niin pumppu selvästi jumiutui vähän väliä ja sitten hirveällä tahdilla alkoi taas pumppaamaan. Kärkisettikin näytti ainakin silmämääräisesti ihan samalta kuin vanha, vähemmän palaneilla kärjillä varustettuna tosin.



    CBR 600f3 -95
  6. #6
    kyllähän se pumppu tasaa sitä polttoaineen saantia tottakai. siis ääritilanteissa. mun cebarin pumppu tykytteli kovasti esmes silloin kun oli menossa varatankille. mutta normiajossa kun tunnusteli niin pumppu olla möllötteli vaan eikä tykytelly. kovemmassa ajossa ei sattuneesta syystä voinu bensapumppua tunnustella. jostain luin että radalla pitkillä suorilla vois f3:ssa huomata pumpun puuttuvan jos se on poistettu.

    oisko cebarissa tankin sijainti, letkustot tms erilaiset kuin hornetissa, en tiedä. mutta hornetissa tosiaan ei oo pumppua. mutta sehä onkin naku, ei raaseri;-)

    ps. joillain ollut onkelmia myös pumpun releen kanssa
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  7. #7
    Lainaa (fiuri @ Touko. 28 2011,12:42) kirjoitti
    ps. joillain ollut onkelmia myös pumpun releen kanssa
    Itsekin kuulun noihin "joihin". Rele (tai mikä tehoelektroninen kytkin onkaan) mykistyi viime kesänä, jonka jälkeen korvasin sen ihan normi mekaanisella releellä mallia Biltema (~20krt halvempi kuin alkuperäinen). Pumppu saa kyllä virtaa, mutta jostain syystä se solenoidi-kärkihässäkkä jää välillä jumiin ja vaatii pienen napautuksen että alkaa taas liikkumaan.

    Oma epäilykseni on se, ettei pumpun mäntää alaspäin painava jousi liikuta sitä mäntää riittävästi, jolloin kärjet eivät sulkeudu kunnolla, solenoidi ei saa virtaa ja pumpun toiminta pysähtyy siihen paikkaan. Ei ole vielä ehtinyt asiaa sen paremmin tutkia josko niitä kärkiä voisi vähän "modata" esim sulkeutumaan hieman aiemmin tms. Siis pumpunhan kuuluukin pysähtyä, kun kaasarit on täynnä ja letkut alkaa paineistumaan, mutta jostain syystä tuo ei sitten lähde itsestään taas pumppaamaan ilman kopautusta tai muuta tärähdystä.



    CBR 600f3 -95
  8. #8
    Lainaa (Arsi @ Touko. 28 2011,12:52) kirjoitti
    Lainaa (fiuri @ Touko. 28 2011,12:42) kirjoitti
    ps. joillain ollut onkelmia myös pumpun releen kanssa
    Itsekin kuulun noihin "joihin". Rele (tai mikä tehoelektroninen kytkin onkaan) mykistyi viime kesänä, jonka jälkeen korvasin sen ihan normi mekaanisella releellä mallia Biltema (~20krt halvempi kuin alkuperäinen). Pumppu saa kyllä virtaa, mutta jostain syystä se solenoidi-kärkihässäkkä jää välillä jumiin ja vaatii pienen napautuksen että alkaa taas liikkumaan.

    Oma epäilykseni on se, ettei pumpun mäntää alaspäin painava jousi liikuta sitä mäntää riittävästi, jolloin kärjet eivät sulkeudu kunnolla, solenoidi ei saa virtaa ja pumpun toiminta pysähtyy siihen paikkaan. Ei ole vielä ehtinyt asiaa sen paremmin tutkia josko niitä kärkiä voisi vähän "modata" esim sulkeutumaan hieman aiemmin tms.
    kannattaa myös tsekata ebay ja purkaamot. saat toimivan pumpun pikkurahalla, uskoisin
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  9. #9
    Lainaa (fiuri @ Touko. 28 2011,13:06) kirjoitti
    Lainaa (Arsi @ Touko. 28 2011,12:52) kirjoitti
    Lainaa (fiuri @ Touko. 28 2011,12:42) kirjoitti
    ps. joillain ollut onkelmia myös pumpun releen kanssa
    Itsekin kuulun noihin "joihin". Rele (tai mikä tehoelektroninen kytkin onkaan) mykistyi viime kesänä, jonka jälkeen korvasin sen ihan normi mekaanisella releellä mallia Biltema (~20krt halvempi kuin alkuperäinen). Pumppu saa kyllä virtaa, mutta jostain syystä se solenoidi-kärkihässäkkä jää välillä jumiin ja vaatii pienen napautuksen että alkaa taas liikkumaan.

    Oma epäilykseni on se, ettei pumpun mäntää alaspäin painava jousi liikuta sitä mäntää riittävästi, jolloin kärjet eivät sulkeudu kunnolla, solenoidi ei saa virtaa ja pumpun toiminta pysähtyy siihen paikkaan. Ei ole vielä ehtinyt asiaa sen paremmin tutkia josko niitä kärkiä voisi vähän "modata" esim sulkeutumaan hieman aiemmin tms.
    kannattaa myös tsekata ebay ja purkaamot. saat toimivan pumpun pikkurahalla, uskoisin
    Pikkurahalla saa myös kaupasta uusia pumppuja:
    http://www.biltema.fi/osteri....=523226
  10. #10
    jniska:n avatar
    Liittyi May 2005
    Jossakin päin suomea, tai sitten ei.
    Testattu on, ei toimi RAM AIR ilman bensapumppua ja päinvastoin.

    Periaatehan on, että samalla kun RAM paineistaa ilmansuodatinkotelon, on paineistettava myös kaasuttimen kohokammiot. Tätä varten on se erillinen letkuhässäkkä sieltä katteen etuosasta kaasareiden kohokammioihin. Ja kun kohokammiot painiestuu, niin ei tule enää painovoimaisesti bensaa kaasareihin. Täydellä tankilla toimii jonkinmatkaa toiselle sataa nopeuksissa, mutta tyhjällä tankilla ei toimi enää sitäkään.
    "kyllä jaappanilaiset ossaa"
  11. #11
    Lainaa (jniska @ Touko. 30 2011,12:33) kirjoitti
    Testattu on, ei toimi RAM AIR ilman bensapumppua ja päinvastoin.

    Periaatehan on, että samalla kun RAM paineistaa ilmansuodatinkotelon, on paineistettava myös kaasuttimen kohokammiot. Tätä varten on se erillinen letkuhässäkkä sieltä katteen etuosasta kaasareiden kohokammioihin. Ja kun kohokammiot painiestuu, niin ei tule enää painovoimaisesti bensaa kaasareihin. Täydellä tankilla toimii jonkinmatkaa toiselle sataa nopeuksissa, mutta tyhjällä tankilla ei toimi enää sitäkään.
    joo noin se on. mutuiluni ei osunut oikeaan
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  12. #12
    Lainaa (micco @ Touko. 29 2011,16:54) kirjoitti
    Pikkurahalla saa myös kaupasta uusia pumppuja:
    http://www.biltema.fi/osteri....=523226
    Kävin sitten kyseisen kapistuksen hakemassa, ja päätin vielä varmuuden vuoksi tuota akkulaturilla testata ennen kuin kiinni alan ruuvailemaan, niin eihän se tietty toimi! Kun johdot kytkee, pumppu vaan liikahtaa toiseen ääriasentoon ja jää sinne hurisemaan, eikä rupea edestakasin veivaamaan kuten pitäisi? Vai vaatiiko se sitten ne nesteet sisään, ennenkuin alkaa toimimaan? Reilu pari ampeeria sille virtaa kelpasi, laturi kykenee toista kymmentä antamaan ettei pitäisi tuostakaan olla kiinni.

    Tuonne prkl Biltemaankin sen verta matkaa, ettei siellä huvikseen jaksaisi tällä helteellä ravata. *



    CBR 600f3 -95
  13. #13
    Ha ha. Aika tragikoomisen lopun sai tämä keissi. *

    Ensin nyhräsin tuota Bilteman pumppua paikoilleen varmaan melkein pari tuntia, kun nuo liittimet on tuossa ohkasemmat kuin orggispumpussa ja osoittavatkin vielä vääriin suuntiin. No viimein sain pumpun nätisti istumaan paikoilleen, tankki paikoilleen ja hana auki, virrat päälle ja hetken naksuttelun jälkeen pumpun laipan välistä tulee bensiini-suihkulähde. Letkut irti, pumppu pöydälle ja ruuvit auki -> yläosan laipan ja pumpun rungon välinen O-rengastiiviste on poikki. Tässä vaiheessa otsassa sojottavan peitsen pituus kasvoi varmaan kahteen metriin. No pistin pumpun kasaan, ja jostain syystä tökkäsin virtaliittimen vielä pyörään kiinni että saa k***ä otsassa sitä pumpun veivaamista kuunnella.

    Siinä kädessä pumppua pyörittelin, ja yhtäkkiä se lakkasi naksuttamasta. Hetken aikaa hämmästeltyäni ja tutkittuani syylliseksi paljastui tankin alla kulkeva johtosarja, josta pumpulle menevä johto oli poikki siten, että tiettyyn asentoon väännettäessä pumpulle ei tullut enää virtaa. *

    Hetken aikaa vitutti, nauratti ja helpotti samanaikaisesti, hirvittävä (turha) työ yhden poikkinaisen johdon tähden, toisaalta löytyipähän syyllinen vihdoin ja viimein. Ja tavallaan tuuri kävi tuon Bilteman pumpun kanssakin, nythän sen voi palauttaa rikkinäisenä takaisin, kerta en sitä mihinkään tarvi.
    CBR 600f3 -95
  14.  
  15. #14
    Lainaa (Arsi @ Kesä. 09 2011,10:09) kirjoitti
    No viimein sain pumpun nätisti istumaan paikoilleen, tankki paikoilleen ja hana auki, virrat päälle ja hetken naksuttelun jälkeen pumpun laipan välistä tulee bensiini-suihkulähde. Letkut irti, pumppu pöydälle ja ruuvit auki -> yläosan laipan ja pumpun rungon välinen O-rengastiiviste on poikki.
    Hyvä että selvisi

    Näkyy noiden Bilteman pumppujen laatu olevan vähän mitä sattuu. Itse ostin aikoinaan akvaarion tyhjennystä varten porakonepumpun, eikä sekään imenyt mitään. Pumppu auki, ja kävi ilmi, että kalvo/tiiviste joka sisällä oli, oli tehtaalla laitettu killiin, eikä tiivistänyt mitään. Onneksi laatikossa tuli mukana varaosa, se paikalleen ja kalat sai kyytiä
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?