Tulokset 1:stä 2:een 2:sta
    Moro, nyt tarvittais asiantuntemusta!

750 GSX-R -99 oon vaihtamassa juuri jakoketjun kiristintä. APE:n manuaalinen kyseessä orkkiksen tilalle.

Kuinka kireelle ton uskaltaa vetää?
    Luin lontoolaista tekstiä netistä jostain muusta pyörästä niin neuvottiin sormin kiristää niin pitkälle ku jakso ja lyyä siihen kiinni, ja jälkeen jopa avaimella siitä vielä 1/2 tai 3/4 kierrosta lisää jos ääntä pitää?
    Myös jossain oli että lyö pyörä käyntiin ja kaasuttelet sievästi ja samalla sormin pyöritä kiristintä niin tiukalle kun saat?
    Mutta sehän jää ihan pirun löysälle minun mielestä jos nuin jättää? Kai se häätyy silti lenkillä kiristää kunnolla?

En oo uskaltanu nuin löysällä edes käynnistää tuota mutta kokeilin laittaa sormin niin pitkälle ku meni ja siihen about puoli kierrosta avaimella, ääni ei kadonnu mihinkää. Otin uusiksi ja kiristin taas kierroksen verran, ei mitään vaikutusta. Vieläköhän tuota kehtaa kiriämmälle laittaa...

Kiitokset etukäteen!
    CBR PC25> GSX750R> CBR929RR> CBR1000RR> KTM SUPERDUKE
    TDWTF2013
  2.  
    Olen käyttänyt tuollaista kiristintä vain jonkun verran vanhemmassa koneessa, mutta samoilla perusperiaatteilla sen luulisi menevän.

Säätöä ei todellakaan tarvitse kiristellä millään avaimella hampaat irvessä vääntäen. Sormitiukkuus on aika lähellä totuutta, ehkä hiukan saattaa joutua avaimella avustamaan. Mutta sopivan säädön löytäminen on toki hiukan epämääräinen prosessi. Itse olen nähnyt suositeltavan kolme tapaa ja olen tainnut käyttääkin niitä kaikkia.

-Tuo mainittu sormitiukkuuteen vääntäminen, joko kone käynnissä tai sitten käsin pyörittelee vähän konetta ja kiristelee välissä, että saa löysät rattaiden välistä pois.
    -Kiristelee kone käynnissä niin pitkään, että ketjun rapina lakkaa. Jos joudut menemään paljon yli sormikireydestä, niin jotain on pielessä.
    -Kokeile ketjun kireyttä nokkapyörien välistä, pitäisi liikkua sormin kohtuullisella voimalla ehkä sentin verran pystysuunnassa. Toimii vain koneissa, joissa ei ole erillistä ohjainratasta nokkien välissä.
    Arttu