Moi,
Tuli juuri hommattua Suzuki GSX 400 F -82, nelitahtinen 16 venttiilinen.
Mallia ei nähtävästi ole koskaan uutena tuotu Suomeen.
Tämäkin yksilö on tuotu maahan -07 jostain päin Euroopaa.
Siellä näitä on jonkun verran.
Onko jollakulla kokemusta tällasesta moottoripyörästä ja tietääkö joku kuinka yleinen mahtaa tänäpäivänä olla?
Ajatuksena on yrittää ensi kesänä museorekisteriin tai sit ei.
Taitaa olla niin että museoon pääsy onnistuukin vasta 2013 puolella!?
No niin, nyt on päästy pikkasen pidemmälle uuteen pyörään tutustumisessa.
Kytkin "kolisee" tyhjäkäynnillä. Vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen mutta kolkkaa ihan yhtä kovin kuin ennen vaihtoa.
Kytimen kun painaa pohjaan meteli hiljenee jonkun verran.
Myös kun antaa kierroksia, tuntuisi ääni hiljenevän.
Vaihteet mielestäni toimii ihan hyvin. Öljynvaihdon jälkeen myös vapaa löytyy helpommin.
Missä mahtaa olla kolinan syy ja onko syytä huolestua?
Voiko pyörällä ajaa vaikka kytkin ääntääkin?
Nelisatasesta ei ole oikein mitään tietoa, mutta saman aikakauden isommissa GSX:issä on tyyppivikana kytkinkorin vaimenninjousien kuoleentuminen ja väljistyminen, oireet ovat juurikin tuollaisia.
Ongelma on lähinnä kosmeettinen siihen asti kunnes jouset menevät poikki. Sitten voi tulla laajempaakin tuhoa. Mutta yleensä noilla voi ajella kolisevana aika pitkään ilman jousien katkeamista, siis luokkaa yli 50tkm. Tietty joskus voi käydä huonompikin mäihä.
Tilanteen tarkistamiseksi pitää kytkin purkaa kokonaan, että pääsee näkemään korin takapuolella olevat jouset. Luultavasti ainoa "virallinen" korjaustapa on koko korin vaihto, mutta pienellä luovuudella ja näppäryydellä jouset pystynee vaihtamaan vanhaan koriinkin.
Ensiavuksi kannattaa kokeilla huolellista kaasarien synkkaamista. Ei sinällään auta itse ongelmaan, mutta tasaisempi tyhjäkäynti vähentää kolinaa.
Arttu
Noin tuhat kilsaa takana ja vielä toimii.
Kytkimen rapina hiljenee lähes kokonaan koneen ollessa kuuma.
Nyt olen havainnut kaasu pohjassa kiihdyttäessä 5000 ja 7000 kierroksen välillä röpöttämistä ja pätkimistä??
7000 kierroksen yläpuolella mennään taas normaalisti.
Toimii vähän paremmin osakaasulla.
Tulppia vaihtaessa huomasin yhden pytyn tulpan olevan musta ja nokinen. Muut tulpat maitokahvin värisiä ---> käsittääkseni ok?
Myös uusista tulpista tämä yksi nokeentuu nopeasti.
Osaisiko joku heittää vinkkiä mitä tehdä vaiko mitään?
heikko kipinä. Tulpajohto huonosti kiinni hatussa/puolassa?myös johdot voi olla tiensä päässä jos ovat alkuperäiset..kovettuneet ja vastusta liikaa.myös hattu voi olla vaihtokunnossa. Mittaamalla vastus selviää..ei silmämääräisellä katsomisella.
Voihan tietty kaasaritkin olla synkkamista vailla mut ensiksi katsoisin tuon kipinän.
Pistin bensatankkiin Liqui Moly kaasarinpuhdistusainetta.
Ensimmäisen 200km aikana ei tapahtunut mitään muutosta.
Sitte perjantai-iltana kun lähdin ajelulle, lämmin kone alkoi yhtäkkiä hyytyä kokonaan eikä meinannut millään ottaa kierroksia.
Sitte se sammui. No, sain sen ryypyllä käymään ja sen jälkeen meno jatkui normaalisti.
Sen lisäksi huomasin hetken päästä että kuollut alue 5000 ja 7000 kierroksen välillä oli hävinnyt ja on edelleen poissa.
Myöskin tyhjäkäynnin vaeltelu poistui kokonaan.
Mopo on nyt ihan erilainen kuin ennen, tietynlainen tukkoisuus on poissa.
Olisiko niin että kaasareista tai joistain niistä lähti liikkeelle joku tukos tms.?
Kytkimen kolinan korjatakseni vaihdoin kytkimen koriin kuusi kappaletta uusia jousia.
Kolisee edelleen.
Kytkinasetelman keskireiässä on tappi jonka päässä on hammastukset.
Näihin hampaisiinhan liitetään kytkinkopan kannen läpi menevä kytkinvivun akseli.
Kuuluuko tuon tapin/akselin heilua kytkimen keskireiässä kuin hullun mulkku mielipuolen perseessä??
Nyt on näin.
Voisiko tämä aiheuttaa kolinan?
Tapin juuressa, kytkinasetelman takana kuuluisi olla prikka, laakeri ja aaltoprikka.
Pitäisikö näiden pitää akseli tiukkana reiässään?
En ole vielä koko kytkintä purkanut, joten en tiedä ovatko ne edes paikallaan tai ehjiä.
Saako näitä osia jostain?
Ne kytkinkorin vaimenninjouset ovat siis koko paketin takapuolella ja eivät suoraan mitenkään vaihdettavissa. Kytkimen etupuolella sen sijaan on kytkimen painejouset jotka varmaan vaihdoit mutta niillä ei ole ääniin mitään vaikusta, ainoastaan kytkimen pitoon eli voi alkaa luistamaan jos em. jouset kuoleentuvat riittävästi.
Joo se tappi liikkuu kyllä vapaasti ilman kytkinmekanismia joka tukee sen akselin toisen pään.
Kytkinasetelman keskireiässä on tappi jonka päässä on hammastukset.
Näihin hampaisiinhan liitetään kytkinkopan kannen läpi menevä kytkinvivun akseli.
Kuuluuko tuon tapin/akselin heilua kytkimen keskireiässä kuin hullun mulkku mielipuolen perseessä??
Nyt on näin.
Se kytkimen painelaakerin sippaaminen aiheuttaa ääntä kytkin pohjassa, eli tuskin kolinaa. Vika on varmaankin niissä kytkinkorin vaimenninjousissa joihin ei siis pääse käsiksi purkamatta koko kytkintä, tai jos joku aikaisempi on tehnyt remonttia niin koko kytkinkori voi olla irti, paketti on kasassa keskellä olevalla suurehkolla mutterilla joka on lukittu paikalleen taivutettavalla aluslevyllä ja jos lukitusta ei ole tehty voi mutteri löystyä ajan myötä.Voisiko tämä aiheuttaa kolinan?
Tapin juuressa, kytkinasetelman takana kuuluisi olla prikka, laakeri ja aaltoprikka.
Pitäisikö näiden pitää akseli tiukkana reiässään?
En ole vielä koko kytkintä purkanut, joten en tiedä ovatko ne edes paikallaan tai ehjiä.
Saako näitä osia jostain?
Osia saa hyvin Suzuki-edustajalta, kaikkea saa ainakin japanista tilaamalla.
Itsellä on sama pyörä ja sama vika ollut jotain 4 vuotta (suzuki gsx 400f 16v vm:1982) kyseiseen pyörään osien löytäminen on hankalaa itse olen ostanut osia suzukin maahantuojalta helsingistä mutta niillä pyörä on väärällä tyyppimerkillä toinen paikka on Ebay (sori kirjoitus virheet kännykällä hankala kirjoittaa)ps: mulla on pyörän korjausopas jossa on melko tarkkaan kaikki
Loppukesällä 2012 olin ajamassa Alastarolla rata-ajoa ja siellä tuli rääkättyä konetta vähän normaalia enemmän. Tämän jälkeen moottori ei ole halunnut käydä säädyllistä tyhjäkäyntiä.
Kierrosten antamisen jälkeen kierrokset laskevat ja menevät alle tonnin ja moottori kuolee.
Kone lähtee käymään kun antaa vähän ryyppyä.
Kun säätää sormilla kierrettävää tyhjäkäyntiruuvia kaasareiden keskeltä sen saa pysymään käynnissä mutta nyt kierrosten antamisen jälkeen tyhjäkäynti jää jonnekin 2000-3000 kierroksen paikkeille.
Taas säätöruuvia takaisin päin kiertämällä kierrokset putoavat mutta ei jää käymään vaan sammuu.
Olisiko ilmavuotoa vai kakkaa kaasareissa?
Synkkauskin olisi tarkoitus tehdä ja tulpat vaihtaa.
Mikä siinä rata-ajossa voi tällaisen aiheuttaa?
Vika on päällä edelleen kun eilen otin mopon liikenteeseen.