Reissuun lähdössä, Alppiteitä kartoittamaan. Lehdestä luin että Germaanien Autobahnoilla on voimassa 130 km/h enimmäisnopeusrajoitus. Mites on? Onko totta, ja onko erikseen pätkiä joilla voi kiriä menetettyä aikaa?? Jos ihan faktaa olisi, eikä niin että jos muutkin ni sitten voit itsekkin. ( vaikka niin teen kuitenkin
)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Sekä että. Meinaan tuossa kun viime keskiviikkona jutasin Munchenistä - Puttgardeniin niin aiemmin kun olen mennyt "perinteisesti" Nurnberg-Kassel-Hannover-Hamburgon tuolla välillä ollut enemmän noita rajoitettuja osuuksia kuin mitä nyt valitsin, elikkäs; Nurnberg-Leipzig-Berlin, siellä oli paljon enemmän "vapaita nopeuksia". Mutta tuollakin välillä oli 3:sta -2:een kaistoja joissa rajoitukset. Kameroita myös niin että viimeinen välähdys oli Lubeckin yläpuolella. Kamerat muutenkin on kaiteen tasalla ja liikuteltavia, ei missään tolpassa. Vaikea erottaa kun on hyvin maaston värisiä. Tosin mitä sitten *
Mutta vaikka ajelisit vapailla tieosuuksilla, käytännössä saat jatkuvasti olla "hollilla" kun rekat *ohittelee toisiaan 2-4km/h nopeuserolla jolloin ohittaminen kestää useita kilometrejä ja silloin vaan odotellaan (hoh -hoijjaa....
)
Illalla, sitten kun liikenne rauhoittuu niin sitten voit vetää pitempiä vetoja![]()
Eri asia sitten tuo että tykkääkö tuosta kukaan:
2 h ajoa -> tankille, 2 h ajoa -> tankille + wc, 2 h ajoa -> tankille pitsapala, 2 h -> jne...
Edit: no tuossahan tuo jonka jyk4 kerkisikin laittaa mitä itsekin etsin..
Ihan pska stooria rajoitukset. Ajaa paikallisten rytmiin niin ei tule ongelmia. Usein nopeusrajoituskilvissä on lisäkilpi ja se useimmiten tarkoittaa ettei se ole voimassa.
Kyseessä ei ole mikään -rangaistus, kyllä voidaan puhua lähes pelkästä NAUTINNOSTA.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Bei Nässe lisämerkkiä kannattaa kyllä noudattaa. Eli kun asfaltti on silminnähden kostea/märkä, niin rajoitus on voimassa.(Anatooli @ Touko. 24 2011,09:49) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kyllä tietysti olen Juutana noudattanutkin! On vaan käynyt niin satumainen munkki Germanian ihmemaassa, että ei ole satanut ja ei ole ollut kosteita teitä. Ruuhkaa kyllä on ollut.
Paikallisten rytmissä kun vetää, niin rohkenen epäillä ettei ole ensimmäinen liikenteen joukosta poimittu.
Valvonta on sinänsä ihan toisella tasolla kuin (liikkuva)poliisivaltio Suomessa. Ehkä Saksassa on enemmän oikeita konnia tai resurssit on jotenkin paremmin allokoitu.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Se 130km/h taulu tarkoittaa suositusnopeutta.Jos on pienempi lukema,niin sitä kyllä kannattaa noudattaa ja sitten vesisateella myöskin.Tarkkailee paikallisia kuinka ne vetää,niin ei tule harmia.
Jepseli mennään niinkuin ennenkin.
Onkos muuten kuinka ruuhkaiset nuo motarit tuolla aamu/iltapäivä/ilta? Vai olisiko syytä ajella enemmän myöhäisempinä ajankohtina ( 17-21)? Eipä se kyllä taida hirveästi onnistua, mutta näin yleisellä tasolla![]()
Tietty vaikuttaa varmasti ajettava osuus ja juuri tuo kellon aika, mutta siis kun olette matkaa tehneet siellä niin miten paljon siel on sitä ruuhkaa? Ja nyt kyse on kesä- /heinäkuustä. Ei taida olla silloin vielä ihan keski-eurooppalaisten lomasesonkia? Ja täsmennetään vielä et reitti on tuo A7, hyvinkin pitkälti![]()
Ei ainakaan meikä. Pätkittäin voi motarilla matkaa jouduttaa, mutta sitten poiketaan Harzin-, Moselin-, Schwarzwaldin-, Saksinsveitsin- tai joihinkin muihin mukaviin maisemiin tylsyydentorjuntalenkille. Meneehän siinä päivä tai jopa parikin kauemmin, mutta so what.......(mchuurre @ Touko. 24 2011,08:24) kirjoitti
Näin on ja muistakaa että vapaan nopeuden merkki on se tyhjä taulu missä on viisi raitaa yli, malli vaikka tuolla http://en.wikipedia.org/wiki/File:Zeichen_282.svg --> kokemusta on että yrittää revittää valkoisella 130 nopeusrajoituksella mutta puhuttelulla selvittiin(mix @ Touko. 24 2011,10:19) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Juuri näin, eli tuosta linkissä olevasta kyltistä alkaa vasta se rajoittamaton baana. Itsekin tuli vedeltyä täysiä aluksi 130-alueella kun oli kyltti, jossa numero pohjalla ja nuo raidat päällä.(seppo02 @ Touko. 24 2011,11:20) kirjoitti
Jos pohjoisen satamista etelään ajaa niin minusta A9 on paras vaihtoehto eli Berliini-München (Kasselin reitti on myös hyvä ja siellä on paljon mäkistä maastoa välillä). Entisen Itä-Saksan puolella on vielä betonilaattatietä (tatam-tatam-tatam...) mutta heti Baijerin lähettyvillä alkaa olemaan maastossa muotoa ja tie kiemurtelee kukkuloilla ilman rajoitusta. Kyykyllä aivan loistavaa ajettavaa. Oikeastaan tuo koillis-Baijeri on tuon reitin parasta antia. Ja onhan sillä seudulla muutenkin hyvää maaseututietä jos ei viitsi baanalla ajaa, tosin baana on ylivoimaisen nopea ja tehokas siirtymiin.
Kameroita on paljon liittymien ja kaupunkien seudulla. Just noita mchuurteen mainitsemia liikuteltavia kameroita. Hankala huomata siitä kaiteesta ja kuvaavat eteen ja/tai taakse eli aina ei mopolla välttämättä selviä.
E: ruuhka-ajoista vielä, että jos mahdollista, kannattaa pelata ajopäivät siten, että ei ole paikalliset lomat tai pyhät (huom. osavaltiokohtaiset) alkamassa = ruuhka. Lisäksi sunnuntaisin ei ainakaan ole rekat liikkeellä, mutta viikonlopun paluuliikennettä toki on. Usein olen itse ajellut la- ja su-aamuisin melko tyhjillä teillä. Arkena sitten aamuin ja illoin normiruuhkat.
Jep ja jos pystyy olemaa pois esim. Munchenin ja muiden isompien kaupunkien sisään/ulosmenoteiltä/kehiltä arkisin n. klo 16-18 niin ei ei tarvitse sitäkään aikaa seisoa ruuhkassa, aina ei sovi splittaamaankaan täysissä pakaaseissa(Turder @ Touko. 24 2011,15:12) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
selvennäppä nyt pikkasen.muutoin njoku ymmärtää kaikki rajoitustaulut suosituksiksi(mix @ Touko. 24 2011,10:19) kirjoitti
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Sen kymmenen kertaa mitä itse olen ajellut saksan baanoilla (autolla tosin), niin kyllä siitä on varsinainen ajonautinto monesti kaukana... Tietöitä, ruuhkia, nopeusrajoituksia ja niitä hemmetin rekkoja joka paikassa. Aikataulua suunniteltaessa ei kannata siis missään nimessä laskea sen varaan, että Saksassa voisi ladata tuppi nurin pidempään.
Arkipäivisin rekat ja työmatkaliikenne pitää huolen, ettei kovin montaa järkevää ja turvallista tilaisuutta tule avata kunnolla, ainakin autolla se on just sitä, että juuri kun sen parisataa saa mittariin joku edessäoleva alkaa ohittamaan ja saa seistä jarrulla ja todellinen keskinopeus jää varsin pieneksi.
Viikonloppuisin rekat puuttuu teiltä enimmäkseen, mutta jostain syystä kyllä sitä trafiikkia on siltikin niin paljon, että kovin kauaa ei vauhdista pääse iloitsemaan. Juuri 2kk sitten ajelin 1500km:n verran noita baanoja autolla ja kyllä se matkanopeus asettui jälleen kerran sinne 120-140km/h luokkaan lyhyitä vauhdikkaampia pyrähdyksiä lukuunottamatta. Samalla reissulla tuli ajeltua myös Ranskan maksullisia moottoriteitä, ja vaikka niillä rajoitus on 130km/h, käytännön keskinopeus muodostuu silti monesti Saksan baanoja kovemmaksi, koska sen 130km/h pystyy pitämään oikeasti mittarissa monesti jopa ruuhka-aikoinakin.
Öisin Saksan motareillakin on tilaa, ja niillä kenellä riittää rohkeus painaa menemään peurojen seassa mitään näkemättä, niin silloin matka kyllä joutuu ja keskinopeudetkin on kohdallaan. Ja kyllähän siellä niitä rohkeita näkee, ite kun köröttelee 130km/h, tuon tuostakin prätkiä ja autoja pyyhkii ohi varmasti yli kahtasataa.
Mitä nyt ajan tolla ylläolevalla takaa, niin hienojahan Saksan baanat on, mutta ei kannata odottaa liikoja vauhdin suhteen ettei tule pettymystä / aikataulun venymistä.
k1300s
Jep, ja kun syöttää reippaamin on illalla hiukan erilailla väsynyt kun pelkästään suomessa kantateitä cruisaillessa. Täällä 800 kilometriä ei tunnu erikoisesti miltään mutta esim. Rostock-Munchen ruuhkassa repien tuntuu illalla melkoisena väsymyksenä. Toisaalta hyvässä kelissä ja liikenteessä tuo 800 kilometriä menee taukojen kanssa viiteen ja puoleen-kuuteen tuntiin(Tuomas_82 @ Touko. 24 2011,17:56) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Turun Sanomat, ja kun uudestaan nyt luin ni luki että enimmäisnopeus-SUOSITUS(killa @ Touko. 24 2011,15:29) kirjoitti
. Mutta joo kuitenkin...
![]()
Suositus tarkoittaa sitä, että jos on osallisena onnettomuudessa ja nopeutta yli 130 on itse myös osasyyllinen. Omalla vastuulla kovemmat nopeudet. Täällä on laki muuttunut joitakin vuosia sitten siten ettei ohittajalla ole "etuajo-oikeutta", rekka saa tulla eteesi 89 km/h vaikka tulisit takaapäin neljättä sataa. Aikoinaan ohituskaistalla "porsaat" vilkuttivat valoja takanasi vaatien tietä, nykyään siitä saa sakot jos virkavalta sattuu paikalle.
Neljä vuotta täällä asuneena ja 200 000 km takana voin sanoa, että ajonautinnot ovat harvassa moottoriteillä, vähemmän stressaavaa on ajella 130-140, happipaikkoja on harvemmin ja soppaa kuluu puolet vähemmän...
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Juuri näin se on. Autobaana ei ole mikään pikkupoikien leikkikenttä, ja vauhtiin liittyy vastuu.(drago @ Touko. 24 2011,23:39) kirjoitti
Enpä tosin tiedä, onko se aikaisemminkaan voinut ihan niin olla, että voit surutta vetää ohituskaistaa kolmeasataa, ja hitaammat koittakaapa pysyä alta pois. Kyllä ne suuret nopeuserot, ja kaistanvaihtoihin liittyvät vaaratilanteet on varmaan hyvin tapauskohtaisia.
Riippuu toki vähän pyörästäkin, mutta mielestäni autobaanalla sellaiset 130-160 km/h on vauhti, jolloin matkanteon edistyminen, bensankulutus/toimintasäde, ja ajon rasittavuus kuljettajalle ovat parhaiten balanssissa. Tämäkin toki on asia, missä on vähänlaisesti ns. absoluuttisia totuuksia olemassa, ja joku toinen voi kokea tuon asian toisella tavalla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ajoin eilen Rostock-Munchen välin seitsemään ja puoleen tuntiin, 780km, kahden varikkopysähdyksen taktiikalla. Keskinopeutta ei tolkkuajolla paljoa yli 100km/h saa, koska välillä on tietöitä joilla ajetaan 80km/h tunnissa. Lopussa satoi satunnaisesti ja piti noudattaa Nässe-sedän rajoituksia. Sateella autot himmaa ja näyttää jotkut vetävän tauollekin. *Reitti on Leipzigin jälkeen hyvin kaunis ja moottoritienopeuksilla mutkainenkin joten mukava sitä on vetää. Itse katselen nopeimman auton ja ajelen peesissä niin voi ennakoida tietä ja säästää vähän bensaa, jota meni kolme tankillista n. 50l. Ei paha satunnaisille 200km/h ylityksille.
GTR 1400
kerran sain ylinopeussakon autobaanalla 100km rajoituksen alueella tietyömaan lähellä. kompressorimersu yst. kehotti bitte, halt, polizei takaikkunan valotaulustaan. olivat tutkanneet 136 kmt, sain tingattua 125:een rahapulaani vedoten ja sain alennuksineen 75DM sakkoa eli n. 210 FIM ja piti maksaa heti käteen. alunperin olisi ollut 95DM..
suomessa sama tilanne olisi ollut sakkoa 2000 FIM ja todennäköisesti kortti hetken kanissa.
polizeit puhuivat vain saksaa, joten neuvottelut käytiin käsimerkein osittain. oma saksantaito on niin kehno, että joo että joo, ettäjotta joo..
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Saksassa keskitytäänkin rahallisen menetyksen sijaan keräämään pisteitä ajokorttiin. Niitä kun tarpeeksi kerää, niin autokoulu kutsuu. Mielestäni paljon parempi systeemi kuin Suomen silmittömät sakot. Ja nöyryytys rangaistuksena toimii, ja sen muistaa pitempään kuin rahallisen menetyksen.(kawabata @ Kesä. 21 2011,09:12) kirjoitti
Ulkomaalaisellehan pistesysteemi sopii oikein hyvin, kun niitä kertyy vain saksalaiseen ajokorttiin, ja itse selviää pikkusakolla.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Pari vuotta sitten Saksassa vahingossa tietyömaalla 120@80, 40€ sakkoa. Vilkas liikenne, kehottivat varovaisuuteen ja toivottivat hyvää matkaa. Oikein kehottivat että parin kilsan päästä alkaa vapaa nopeus, siinä voit koittaa miten M3 kulkee.
Pari kk myöhemmin ajatuksissani Ducatilla Hausjärvellä tyhjällä tiellä 100@60 reilu 1200€. Meni huutoriitelyksi kun olin ilmeisesti universumin pahin rikollinen.
Itte mitä oon saksassa ajellu ni ajo on sujunu hyvin, kun matkavauhtina pitää sellasen et tunnin välein on pakko tankata ;)![]()
, ja pitää huolen että ei o isojen kylien kohdalla ruuhka aikaa...
Ei oo tosiaan mitään yhtä totuutta. Mun mielestä tollanen 200-240 km/h on sopiva matkanopeus baanalla. Se tosin tarkoittaa sitä, että tunnin välein on pakollinen tankkaus.(pecha @ Touko. 25 2011,09:38) kirjoitti
©
Samaa mieltä, sekä totuuden suhteellisuudesta että matkavauhdista. Keväällä 2010 menin busalla saksan läpi noin 10:ssä tunnissa, tankkaus n. tunnin välein. GPS näytti (liikkuvaksi) keskinopeudeksi n. 200 kun pääsin Itävallan rajalle. Tosin ajoin aurinkoisena sunnuntaipäivänä, ja liikennettä oli jopa yllättävän vähän (myös München/Kassel jne paikkeilla, joissa ajelin kiltisti muun liikenteen tahtiin).(Petri12r @ Kesä. 21 2011,11:58) kirjoitti
/MarcusB
PS. Eikä läpiajo todellakaan ollut mikään rangaistus, vaan silkkaa hupia. Kunhan nyt oli kiire illaksi Luganoon. DS.
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Heh heh - huvittavia nämä nopeuskeskustelut.(MarcusB @ Kesä. 21 2011,12:30) kirjoitti
Nopeusrajoitusten mukaankin Saksan läpi ajaa 10:ssä tunnissa... Eihän se matka nyt ole kuin reilu tonni...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Minusta Saksa on niin nätti maa ettei siitä kannata vaan läpi ajaa. Jättää baanat väliin ja ajelee pikkuteitä. Näkemistä riittää vaikka kuinka.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Kymmenettä kertaa, kun ajaa Saksan läpi, niin alkaa loppumaan noi näkemisen arvoiset paikat.(Pete2 @ Kesä. 21 2011,13:26) kirjoitti
![]()
©