Vaihdoin jarrupääsylinterin talvella kun edellinen kehitti vuodon. Nyt jarrujen tuntuma on "kumimainen". Kahvaa voi runtata kunnolla pohjaan ja tuntuu kuin jokin antaisi periksi - jarrut on ilmattu (ensin pääsylinterin nipasta, sitten vasemmalta ja sitten oikealta) ja ulos tuli vain kirkasta nestettä ilman kuplia.
Onko tuntuma vain unohtunut talven aikana ja että nuo tavalliset jarruletkut on tuollaiset peräänantavat?
Letkut kokonaan tyhjinä kun vaihdoit sylinterin? Ilmaappa vielä kertaalleen ja tällä kertaa avaa banjot samalla tavalla kun ilmaisit nipoista. Jos jarrusysteemi on ollut kokonaan kuivana niin banjoihin jää helposti ilmaa.
Ja niin joo, ilmaa rauhassa, hitaita puristuksia ni jarruneste ei vaahtoonnu.
E: niin, mikäs mopo sulla muuten oli, ja mitä nesteitä laitoit sisään? Silikoninesteet kun ei mee yks yhteen mineraalinesteiden kanssa käytteväks tarkoitetuille systeemeille, ei noi tiivisteet tahdo kestää...
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Letkut ei tyhjentyneet kokonaan, otin vain banjon irti tuosta pääsylinteriltä ja pidin sen ylhäällä ettei sieltä päässyt valumaan nestettä pois.
Kokeilen tuota vielä uudestaan.
Jos ei muuten tokene niin painamalla ruiskulla nestettä satuloiden ilmausnipoista sisään saa usein kuplat ulos (pääsylinterin nipasta ulos tai nestesäiliöön).
Ilma kun tuppaa nousemaan nesteessä ylöspäin niin toi perinteinen ylhäältä->alas tyyli on vähän vastavirtaan taistelemista.
onko se uus pääsylinteri uusi ja varmasti toimiva?
monesti ilmaaminen on melko hankalaa. järjestelmä ilmaa jonkun verran itseäänkin hitaasti ajaessa. kuplat tulee ylöspäin. ja välillä pullahtaa säiliöön.
monesti niitä pitää vaan ilmata uudestaan ja uudestaan, kunnnes tulee hyvä. ylhäältä alaspain metodissa on se vika, että ilma pitäs saada alas, mutta kuplat menee ylös.
yksi halpa keino, on vääntää jarrupuristimien männän pohjaan, tämä pakottaa nestettä paljon ylöspäin ja nesteen mukana menee myös yläpään ilma säiliöön, sitten pumppaat takas, niin menee vain neste takas.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Aloitusviestistä ei käynyt ilmi, onko kahva kumimainen paikallaan kokeiltaessa vai ajossa. Niin sanotut perinteiset jarrut, etenkin kumiletkuilla, eivät juuri koskaan taida antaa paikallaan puristellessa ihan teräksenlujaa tuntumaa.
Oma rakkineeni on teräspunosletkuilla sellainen maanvaiva, etten ole vielä kertaakaan onnistunut saamaan jarruja kertaropelluksella ilmattomiksi. Toimivin systeemi tyhjän järjestelmän täyttämiseen on ruutata nesteet alakautta, hommata systeemiin tavalla tai toisella tuntumaa sen verran, että männät saa puristeltua selvästi ulospäin, jättää systeemi "hautumaan" yöksi ja aamulla puristaa kaikki männät sisään, jolloin ylös kahvan kohdille noussut ja jäänyt ilmakuplakertymä pullahtaa säiliöön ja kahvatuntuma jäykistyy.
Ei minunkaan keksintöni jarrutuntuma tallissa puristellessa ole järin häävi, mutta ajossa aivan toista (nämä Nissinin jarrut olivat 2000-luvun taitteessa monen mielestä parhaat "perinteisellä tekniikalla" toteutetut jarrut).
Yksi mahdollisuus on, että pääsylinteriin eli sinne jarrukahvaan pitää hommata korjaussarja, tiivisteet ovat elähtäneet.
Osta vaikka bauhaussista pätkät 5mm kastelujärjestelmäletkua, maksaa pari euroo.
Pistä letkut nipasta takaisin säiliöön.
Avaa nippaa vain sen verran että pystyt jarrukahvalla pumppaamaan nesteen liikkeelle.
Sama kuvina:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/ilmaus/
Ilmaaminen on ihan helvetin helppoa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tosiaan tuntuma on paikallaan kumimainen, ajossa ei erityistä huomautettavaa. Tunne lähti siitä, että kun kerran jotain asialle on tehnyt, niin saisi olla sitten just eikä melkein.
Scuuban ilmausniksi on hieno! Toiminee kun ensin saa vanhat nesteet pois järjestelmästä niin sitten "uutta"nestettä on hyvä kierrättää.
Kyllä sitä vanhaakin nestettä voi kierrättää/näkeehän sen väristä missä kuosissa se on. Mutta kannattaahan se toki samalla vaihtaa.(Kyytsis @ Touko. 18 2011,08:43) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
ei kannata kierrättää käsien kautta, kun se ei ole mitään ihovoidetta.
kaveri sanoi kerran, että jarrunestehommat on hyvä aloittaa sillä, että kaataa jarrunestettä ympäri pyörän keulaa ja tankoa ja tankkia. sen takia, että lopputulos on kuitenkin sama.
itsellä ei kylläkään moisia ongelmia ole ollut.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Scuuban niksi lähtee huomenna testaukseen, eipä tullut tuo mieleenkään![]()
Now playing: K7
Josta tuli mieleen ett jos käyttää tota letkukikkaa, niin lopuks pistää vaan peukalon letkun yläpäähän, ja nappaa letkun alapään irti nipasta ja pistää pulloon, ja päästä peukun irti, niin nesteet valuu letkusta siististi pulloon.(jaket @ Touko. 18 2011,22:26) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Pääsylinteri kannattaa ilmata viimeiseksi, koska banjopultin kulmaan jää monesti ilmakupla, joka pehmentää tuntuman. Jos ei ole ilmausnippaa, myös banjon löysääminen ja kiristäminen kahvan ollessa painettuna auttaa.
Se kannattaa myös ilmata ensimmäiseksi, ihan samalla tavalla letkunpätkällä, jos siinä siis nippa.(MadMan @ Touko. 18 2011,23:09) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."